Umelá inteligencia pomáha obchodníkom efektívnejšie objednávať čerstvé ovocie a zeleninu

Študentov trápilo plytvanie potravinami, a tak vytvorili aplikáciu, ktorá zaujala viacerých investorov. Softvér pomáha obchodom optimalizovať zásoby čerstvých potravín a znižovať množstvo odpadu.

Predaj čerstvej zeleniny a ovocia je náročnejší ako predaj trvanlivého tovaru. Zelenina a ovocie sa totiž rýchlo kazia a často nemajú obal s uvedeným dátumom spotreby. Ich chuť a sviežosť sa navyše môžu líšiť podľa sezóny. V mnohých potravinárskych reťazcoch v USA sa robí inventarizácia takýchto potravín ručne, zapisovaním do papierov, pričom manažér na základe týchto zápisov a odhadov rozhodne, koľko tovaru je potrebné objednať. Následkom je veľká miera nepresnosti a plytvania ovocím či zeleninou. Tento problém sa však rozhodol riešiť zakladateľ startupu Afresh.

Plytvanie potravinami inšpirovalo k vzniku startupu

O potravinový systém a spôsob, akým ovplyvňuje zdravie človeka a životné prostredie, sa dlhodobo zaujímal Matt Schwartz. Počas štúdia obchodu na univerzite v Stanforde realizoval spoločne so spolužiakom Jeffom Heinenom výskumnú štúdiu, ktorá bola zameraná na identifikáciu problémov v dodávaní čerstvých potravín do obchodov a supermarketov.

V roku 2016, po rokoch sledovania neefektívnosti potravinárskeho priemyslu, Matt založil startup, ktorý pomocou modernej technológie pomáha obchodom zisťovať, koľko ovocia a zeleniny si majú objednať do svojich regálov.

Stavili na umelú inteligenciu

Spoločnosť sa rozhodla vyriešiť praktický problém pomocou tabletov a algoritmov softvéru. Technológia spoločnosti Afresh využíva strojové učenie na analýzu údajov o zákazníkoch a predpovedanie dopytu po výrobkoch. Maloobchodní manažéri potom môžu použiť softvér Afresh na objednanie presného množstva čerstvých potravín, ktoré budú potrebovať. Cieľom je pomôcť znížiť ich znehodnotenie a zároveň zabezpečiť, aby mali obchody v skladoch dostatočné množstvo zásob na uspokojenie dopytu zákazníkov. Spoločnosť zdokonaľuje systém takým spôsobom, aby dokázal predpokladať vplyv počasia na predaj – napríklad tak, že zohľadní poveternostné podmienky v období, keď rastie určitý druh ovocia či zeleniny.

Funkcia „inteligentný inventár“ využíva umelú inteligenciu na predpovedanie toho, čo je v obchode dostupné a čo je potrebné doobjednať, no využíva ju tiež na zadanie objednávky, čo prispieva k úspore času zamestnancov. To umožňuje obchodníkom skladovať a predávať len čerstvé ovocie a zeleninu, čím sa znižujú straty, ako aj množstvo potravinového odpadu.

Priaznivé výsledky pre obchodné reťazce

Predajcom potravín sa vďaka technológii Afresh predaj čerstvých potravín zvýšil o 3 %, potravinový odpad sa znížil až o 50 % a hrubá marža sa zvýšila o 4 %. Spoločnosť Afresh mala v roku 2021 hodnotu 100 miliónov dolárov (približne 88 miliónov eur) a o financovanie jej rastu prejavili záujem viacerí investori.

Zdroje: afresh.com, inc.com, forbes.com, techcrunch.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky