Trendy v HR pre rok 2021: toto by ste nemali podceniť

Online pohovory budú bežnou rutinou a ešte viac bude treba prihliadať na zručnosti zamestnancov. Ako ľudské zdroje a adaptáciu nových zamestnancov ovplyvnia nové trendy?

Online pohovory budú rutinou

Portál Zenefits.com uvádza, že každý štvrtý Američan v dôsledku pandémie absolvoval virtuálny pohovor. A tento trend určite neustane. Práve naopak. Do budúcna očakávajte, že z online pohovorov sa stane bežná rutina.

Na nastupujúci trend sa dobre pripravte. S uchádzačom si vždy dohodnite online pohovor včas a povedzte si podrobnosti. Vopred sa uistite, že so softvérom je všetko v poriadku a že máte dobré pripojenie.

Aby online pohovor prebiehal bez komplikácií, premyslite si, čo budete rozoberať a ako by mal celý rozhovor prebiehať. Všetky dôležité body si spíšte do jednoduchej osnovy.

S video hovormi to nepreháňajte

Ak ste práve našli novú posilu a onboarding (proces nástupu, začlenenia) prebehne online, s video hovormi to nepreháňajte. Chápeme, že niektoré záležitosti treba vybaviť „osobne“. Ale uvedomte si, že časté hovory nováčika zbytočne vyčerpajú.

V prípade, že mu informácie viete poslať, urobte to. Nechajte mu čas, aby si dokument prečítal, a až potom sa spojte. Hovory si vopred naplánujte a aj počas nich si robte pravidelné prestávky.

Okrem toho vám odporúčame venovať onboardingu dostatok času. V žiadnom prípade sa ho nesnažte vtesnať do jedného dňa. Namiesto toho si naň vyhraďte niekoľko dní.

Hľadajte odolných ľudí

Tom Haak, zakladateľ spoločnosti The HR Trend Institute, vo svojich odporúčaniach na rok 2021 radí, aby ste hľadali nekrehkých alebo odolných ľudí. Čo tým myslí?

Pandémia stále preveruje, nakoľko sme schopní zvládať stres a neočakávané situácie. A inak to nie je ani v pracovnom prostredí. V súvislosti s tým Haak vysvetľuje, akú obrovskú cenu majú odolní zamestnanci. Podľa neho dokonca niektorým pracovníkom nečakané situácie pomôžu. Vďaka nestálosti, rizikám a dobrodružstvu môžu rásť a začne sa im dariť.

To ale neznamená, že máte zamestnancov vystavovať nepretržitému stresu. Skôr pri hľadaní nových posíl prihliadajte na osobnosť a zistite, či sú kandidáti dostatočne odolní a vyrovnaní. Budete mať istotu, že ich nezvyčajné situácie neprekvapia a v ideálnom prípade ich dokonca posunú vpred.

Ešte viac prihliadajte na zručnosti

Poznáte výraz mapovanie zručností? Ak nie, teraz vám o ňom čo-to povieme.

Pokiaľ môžete, vytvorte si vo firme ku každej pozícii zoznam zručností, ktoré daný človek potrebuje. Pomôže vám to nielen pri onboardingu.

Prečítajte si tiež

Na základe schopností bude pre vás oveľa jednoduchšie posunúť zamestnanca na vyššiu pozíciu. Alebo naopak, ak poznáte zručnosti k danej pozícii, pomôžte zamestnancom osvojiť si ich. Bude pre nich ľahšie napredovať.

Do tretice vám navrhujeme, aby ste mapovanie zručností využili aj pri hľadaní nových ľudí. Keď spoznáte vlohy svojich zamestnancov, možno zistíte, že ste mali vo firme talent a doteraz ste o ňom nevedeli.

Článok pokračuje pod reklamou

Zaveďte osobnejší prístup

Predpokladajme, že ste práve niekoho prijali. Chcete nováčikovi poslať sprievodcu, ktorého ste doteraz dávali aj ostatným zamestnancom? Tak toto určite nerobte.

Prečítajte si tiež

Jedným z top trendov v oblasti ľudských zdrojov je personalizácia. A tú by ste mali zavádzať aj do onboardingu. Príručku a pokyny čo najviac prispôsobte novej posile. Aké má povahové črty? Bude pracovať z domu alebo sa bude zdržiavať v kancelárii? Na akú pozíciu ste tohto človeka prijali? Jednoducho, zohľadnite všetko, čo môžete. Váš vzťah so zamestnancami bude úprimnejší, transparentný a založený na dôvere. A že tak ušetríte kopec času a budete fungovať efektívnejšie, to asi podrobnejšie rozoberať netreba.

Príkladom osobného prístupu je onboardingová platforma YesElf, ktorá zamestnancom uľahčí zaúčanie vo firemnom programe. Nielenže ju dokážete nastaviť pre každého zamestnanca zvlášť, ale sama sa prispôsobí jeho skúsenostiam. Podľa nich určí, aké rady mu ukáže a akým tempom ho cez program prevedie.

Potrebujete technológie

Teraz nemáme na mysli počítač a telefón. Vaša firma potrebuje komplexné technologické vybavenie. Od spoľahlivého internetu cez aplikácie na video hovory až po programy, ktoré vám poslúžia na trackovanie práce.

Prečítajte si tiež

Ako sme už spomínali, pomôže vám aj onboardingová platforma. Vďaka nej naučíte zamestnanca používať firemný softvér, aj keď bude pracovať z domu. Možno ste doteraz vo veľkom technológie nepoužívali, ale počas pandémie sa stali nutnosťou. A tak to zostane aj naďalej.

Dajte technológiám šancu a bude jednoduchšie pracovať na diaľku či dokonca prijímať nových ľudí online. Samozrejme, vyberte si také, ktoré vám poskytnú ochranu súkromia, dát a osobných údajov. A posledná rada – technológie vám majú zefektívniť prácu. Preto ich nikdy nevyužívajte na neprimerané sledovanie zamestnancov. Kazíte si tak vzájomnú dôveru a to vám istotne nepomôže.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Vytvorenie pracovnej ponuky, ktorá zaujme: ako neodradiť uchádzača?

Čo záujemcov o zamestnanie najčastejšie odrádza od reagovania na pracovnú ponuku? Problémom je motivačný list, málo informácií aj výška platu.

Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky