Webové stránky a aplikácie musia svoj obsah prispôsobiť tak, aby boli prístupné aj pre osoby so zdravotným postihnutím. Čo upraviť, koho sa zmeny (ne)týkajú a čo robiť, ak sú pre firmu neprimeranou záťažou?
Od 28. júna 2025 na Slovensku nadobudne účinnosť nový zákon o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím. Tento zákon nadväzuje na európsku smernicu European Accessibility Act, ktorej zámerom je zjednodušiť prístupnosť online služieb pre ľudí so zdravotným znevýhodnením. Má zabezpečiť, aby boli online obsah a služby dostupné pre čo najširší okruh ľudí. Koho sa nová povinnosť (ne)týka, na čo sa bude Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) pri kontrole zameriavať a čo robiť, ak je realizácia povinností pre firmu príliš finančne či časovo náročná?
Kto (ne)musí obsah svojich webových stránok upraviť do 28.6.2025?
Zákon č. 351/2022 o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím sa vzťahuje na služby poskytované spotrebiteľom v rámci služieb osobnej dopravy (leteckej, železničnej, autobusovej, vodnej), na finančné služby, elektronické knihy, špecializovaný softvér aj služby informačnej spoločnosti a online služieb. Ako uviedla pre Podnikajte.sk SOI, ide najmä o:
- poskytovateľov služieb informačnej spoločnosti - teda osôb poskytujúcich služby na diaľku počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou sieťou, spravidla za úhradu na žiadosť príjemcu služby;
- prevádzkovateľov online trhov - subjektov, ktorí umožňujú predaj produktov prostredníctvom online rozhrania;
- poskytovateľov platforiem na zdieľanie videí/obsahu - subjektov, ktorí poskytujú platformy umožňujúce ukladanie a šírenie videí alebo iného obsahu.
SOI ako príklady uvádza:
- e-shopy a online obchody;
- webové stránky poskytujúce služby za úhradu;
- platformy na zdieľanie obsahu (obrázkov, videí, textov);
- online trhoviská;
- aplikácie poskytujúce digitálny obsah alebo digitálne služby.
Avšak, existujú aj výnimky, na ktoré sa nové povinnosti nevzťahujú. V prvom rade je dôležité zdôrazniť, že zákon sa nevzťahuje na služby poskytované mikropodnikom – teda podnik, ktorý zamestnáva menej ako 10 osôb a ktorého ročný obraz a/alebo celková ročná bilančná hodnota nepresahuje 2 milióny eur.
Zákon sa nevzťahuje na mikropodniky
Ďalej SOI uvádza typy služieb a oblastí, ktoré sú z povinností vyňaté. Ide o:
- Špecifické oblasti ako:
- dane a poplatky,
- lotérie a podobné hry (okrem spotrebiteľských hier na podporu predaja),
- chránené osobné údaje v informačných systémoch,
- služby notárov v rozsahu verejnej právomoci,
- služby advokátov pri zastupovaní klienta súdmi,
- úkony súdnych exekútorov;
- Špecifické typy platforiem:
- online encyklopédie a vzdelávacie/vedecké úložiská, ktorých účelom nie je dosahovanie zisku,
- platformy na vývoj a zdieľanie počítačových programov s otvoreným zdrojovým kódom,
- cloudové služby umožňujúce nahrávanie obsahu pre vlastnú potrebu;
- Z oblasti digitálneho plnenia sú vyňaté:
- elektronické komunikačné služby (okrem interpersonálnej komunikačnej služby nezávislej od čísel),
- zdravotná starostlivosť a súvisiace služby,
- služby v oblasti hazardných hier,
- softvér s otvoreným zdrojovým kódom poskytovaný bezodplatne,
- digitálny obsah sprístupňovaný verejnosti v rámci predstavení alebo podujatí,
- digitálny obsah, ktorý sú povinné sprístupňovať orgány verejnej moci.
Požiadavky zákona o prístupnosti výrobkov a služieb sa nevzťahujú ani na obsah webových sídiel a mobilných aplikácii, ak ide o:
- časovo založené médiá (napr. video, zvuk) zverejnené pred 28.6.2025 – napr. staré videozáznamy nemusia byť spätne otitulkované;
- kancelárske súbory (napr. .pdf, .docx, .pptx) zverejnené pred 28.6.2025 – staré dokumenty na stránke nemusia byť spätne upravené na prístupný formulár;
- webové sídla a mobilné aplikácie, ktoré sa považujú za archívy, ak obsahujú len obsah, ktorý nie je aktualizovaný alebo editovaný po 28.6.2025;
- staré informačné portály, ktoré už nikto neupravuje – tieto stránky nemusia spĺňať nové pravidlá, pokiaľ sa ich obsah neaktualizuje ani neupravuje po 28.6.2025.
Nové podmienky pre webové stránky a aplikácie od 28.6.2025
Podľa zákona o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím musia podnikatelia, na ktorých sa ustanovenia vzťahujú, od 28.6.2025 zabezpečiť, aby ich webové stránky či aplikácie spĺňali požiadavky podľa Nariadenia vlády 283/2023 Z. z.
V prvom rade sú stanovené najmä informačné povinnosti pre dotknuté subjekty. Všeobecne platí, že informácie o fungovaní služby (a ak sa pri ich poskytovaní používajú výrobky, tak aj informácie o prepojení služby na tieto výrobky), informácie o ich vlastnostiach, ktoré sa týkajú prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutí, a informácie o ich kompatibilite s asistenčnými zariadeniami a prístrojmi musia byť:
- sprístupnené prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
- poskytované zrozumiteľným spôsobom,
- poskytované spôsobmi, ktoré dokáže používateľ vnímať,
- sprístupnené v textových formátoch, ktoré sa môžu použiť na vytvorenie alternatívnych formátov, ktoré budú prezentovateľné používateľom rôznymi spôsobmi a cez viac ako jeden zmyslový kanál,
- poskytované písmom primeranej veľkosti a vhodného typu, prihliadnuť treba na predvídateľné podmienky použitia, s použitím dostatočného kontrastu a nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami či odsekmi,
- sprevádzané alternatívnou prezentáciou akéhokoľvek netextového obsahu,
- a poskytované v elektronickej forme, ak sú potrebné na poskytovanie služieb jednotným a primeraným spôsobom, aby bola služba vnímateľná ovládateľná zrozumiteľná a spoľahlivá.
Podporné služby, ak sú dostupné (helpdesk, telefonické informačné strediská, technická podpora, konverzné služby a služby odbornej prípravy), musia poskytovať informácie o prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím a o kompatibilite s asistenčnými technológiami.
Nariadenie ešte osobitne stanovuje požiadavky pre jednotlivé odvetvia. Napríklad služby poskytované v rámci leteckej osobnej dopravy, železničnej, autobusovej a vodnej osobnej dopravy musia mať zabezpečené poskytovanie:
- informácií o inteligentnom predaji lístkov (najmä informácie o elektronickom objednávaní a rezervácii cestovných lístkov),
- cestovných informácií v reálnom čase (cestovné poriadky a informácie o narušení dopravy, prípojoch a o cestovaní inými druhmi dopravy) a
- dodatočných informácií o službách (o personálnom obsadení staníc, výťahoch mimo prevádzky a o službách, ktoré sú dočasne nedostupné).
Služby v rámci mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy majú okrem všeobecných požiadaviek ešte povinnosť zabezpečiť prístupnosť samoobslužných terminálov osobám so zdravotným postihnutím.
Pri poskytovaní finančných služieb musí byť zabezpečené, aby metódy identifikácie, elektronické podpisy, bezpečnostné a platobné služby boli ľahko vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé. Zároveň musia byť všetky poskytované informácie podané jasne a jednoducho – tak, aby ich porozumenie nevyžadovalo vyššiu úroveň znalosti jazyka ako úroveň B2 podľa spoločného európskeho referenčného rámca.
V prípade elektronických kníh platí, že musia byť prístupné pre všetkých používateľov, vrátane tých so zdravotným postihnutím, preto ak obsahujú zvuk, musí byť zosynchronizovaný s textom. Súbory knihy nesmú brániť fungovaniu asistenčných technológií (napr. čítačky obrazovky). Používateľ musí mať jednoduchý prístup k obsahu knihy, navigácii aj vzhľadu. Obsah knihy musí byť podaný aj alternatívne (napr. text aj audio) a fungovať spoľahlivo s rôznymi asistenčnými nástrojmi. Knihu musí byť možné ľahko nájsť a to tak, že prostredníctvom metaúdajov sa poskytnú informácie o prvkoch prístupnosti.
Pre poskytovateľov služieb informačnej spoločnosti platí, že musia poskytovať informácie o prístupnosti predávaných výrobkov a služieb, musia byť dostupné a zrozumiteľné všetky funkcie súvisiace s identifikáciou používateľa, bezpečnosťou a platbou, ak sú súčasťou služby. To isté platí aj pre metódy ako elektronický podpis či platobné nástroje – musia byť ľahko vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé pre každého, vrátane osôb so zdravotným postihnutím.
Kritériá funkčnosti webov a aplikácií od 28.6.2025
Ďalej nariadenie stanovuje už konkrétne kritériá funkčnosti, a to nasledovne:
- ak služba poskytuje zrakové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej:
- jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje zrak;
- jeden spôsob používania, ktorý umožňuje používateľom s obmedzeným zrakom službu používať;
- jeden spôsob používania, pri ktorom sa od používateľa nevyžaduje vnímanie farieb;
- ak služba poskytuje zvukové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej:
- jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje sluch;
- jeden spôsob používania s rozšírenými zvukovými funkciami, ktoré umožňujú používateľom s obmedzeným sluchom službu používať;
- ak služba vyžaduje od používateľov hlasové pokyny, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje hlasové pokyny. Hlasový pokyn zahŕňa akékoľvek zvuky vytvorené ústne, ako je reč, pískanie alebo tľoskanie jazykom;
- ak služba vyžaduje manuálne úkony, musí poskytovať najmenej:
- jeden spôsob používania, ktorý umožní používateľom využívať ju alternatívnymi spôsobmi, na ktoré nie je nevyhnutná jemná motorika a manipulácia, sila rúk či použitie viac ako jedného ovládacieho prvku súčasne;
- jeden spôsob používania, ktorý funguje aj pri obmedzenom dosahu alebo obmedzenej sile;
- ak služba vyžaduje využívanie poznávacích schopností, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania s prvkami, ktoré obsahujú vlastnosti zjednodušujúce a uľahčujúce jej používanie;
- ak služba zahŕňa prvky, ktoré sa poskytujú v záujme prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania, pri ktorom sa zachová súkromie pri používaní týchto prvkov.
Pre lepšiu predstavu, napríklad weby online obchodov budú od 28.6.2025 musieť byť upravené tak, aby boli použiteľné pre čítačky obrazovky a aby obsahovali možnosť zväčšovať text. Pohyb po stránke musí byť možný aj výlučne pomocou klávesnice. „Písmo by zároveň malo byť na pozadí dobre čitateľné – vyhnúť sa treba napríklad čiernemu písmu na tmavom alebo bielemu písmu na svetlom pozadí,“ uvádza v tlačovej správe spoločnosť Shoptet, ktorá zabezpečuje chod mnohých online obchodov na Slovensku. Konkrétne kritériá, ktoré musia poskytovatelia služieb splniť, určuje štandard, resp. technická norma Web Content Accessibility Guidelines 2.2 (WCAG 2.2).
„V prípade e-commerce je cieľom zjednodušiť online nákup pre ľudí so zrakovým znevýhodnením, ale aj s inými zdravotnými problémami,“ vysvetľuje Mária Auxtová, Country Lead Shoptet pre Slovensko. „Nemalo by sa teda stať, že zdravotne znevýhodnený človek si napríklad nevie kúpiť cez internet lístok na autobus, pretože stránka nie je dostatočne prispôsobená.“
Okrem toho musí byť na webovej stránke zverejnené vyhlásenie o prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím. Uchovávať tieto informácie musí počas celej doby poskytovania služby a ak služba prestane spĺňať požiadavky na prístupnosť, je o tom potrebné bezodkladne informovať Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ÚNMS SR).
Za nedodržanie hrozí pokuta v desiatkach tisíc eur
Na dodržiavanie zákona bude dohliadať Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Pokuty za jeho nedodržanie sa pohybujú od 200 eur až do 30 000 eur.
Ako pre Podnikajte.sk uviedla SOI, v rámci výkonu dohľadu bude posudzovať, či sú digitálne služby poskytované v súlade s požiadavkami na prístupnosť, ako ich vymedzuje zákon a príslušné technické normy (napr. EN 301 549). Kontrolná činnosť bude zameraná najmä na:
- preverovanie funkčnosti a ovládateľnosti webových sídel a mobilných aplikácií, najmä z pohľadu osôb so zdravotným postihnutím,
- dostupnosť vyhlásenia o prístupnosti a jeho obsah,
- vizuálne a technické prvky prístupnosti, ako kontrast, navigácia pomocou klávesnice, titulky a alternatívne texty.
SOI však po nadobudnutí účinnosti zákona neplánuje okamžite realizovať rozsiahle kontroly, ani bezodkladne pristupovať k ukladaniu sankcií, nakoľko je viazaná legislatívne ukotvenými pravidlami na výkon dohľadu. „V počiatočnom výkone dohľadu bude SOI klásť dôraz najmä na informačnú podporu hospodárskych subjektov a vytvorenie priestoru na nápravu prípadných zistených nedostatkov. Primárnym cieľom orgánu dohľadu nie je represia, ale efektívne zavedenie zákona do praxe – tak, aby sa subjekty s novými požiadavkami oboznámili a mohli sa im prispôsobiť. Sankčný prístup je potrebné vnímať ako krajné riešenie a nie ako východiskový nástroj,“ vysvetľuje inšpekcia.
Zároveň dodáva, že ak zistí, že daný hospodársky subjekt neplní požiadavky na prístupnosť stanovené zákonom, bude vyzvaný na nápravu v primeranej lehote. Pokiaľ k náprave nedôjde, môže byť uložená pokuta v súlade s platnými právnymi predpismi. Závažné alebo opakované porušenia môžu viesť aj k ďalším sankčným opatreniam, vrátane obmedzenia alebo zákazu uvádzania daného produktu alebo služby na trh.
Posúdenie neprimeranej záťaže
Pre niektoré firmy môžu byť nové povinnosti veľmi nákladné či časovo náročné. Preto sa v § 7 zákona č. 351/2022 Z. z. uvádza, že požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím sa uplatňujú v rozsahu, v akom ich plnenie
- nevyžaduje významnú zmenu služby, ktorá by mala za následok zásadnú zmenu jeho povahy,
- alebo nepredstavuje podľa stanovených kritérií neprimeranú záťaž pre poskytovateľa služby.
Predmetné nariadenie teda okrem samotných požiadaviek na prístupnosť služieb osobám so zdravotným postihnutím stanovuje aj podmienky na posúdenie neprimeranej záťaže. Ako uvádza SOI, ide o:
- pomer nákladov, pričom sa posudzuje, aké by boli náklady na splnenie požiadaviek prístupnosti vo vzťahu k celkovým nákladom spojeným s poskytovaním danej služby - cieľom je určiť, či požiadavky na prístupnosť nepredstavujú neprimeranú finančnú záťaž v rámci celkového rozpočtu služby;
- odhad nákladov a prínosov, pričom sa zohľadňuje, či vynaložené náklady na prispôsobenie služby pre osoby so zdravotným postihnutím sú primerané očakávanému prínosu, ktorý z toho tieto osoby získajú. Pri posudzovaní sa berie do úvahy aj frekvencia poskytovanej služby a rozsah jej využívania;
- pomer nákladov k obratu, pri ktorom sa hodnotí, či sú náklady na zabezpečenie prístupnosti primerané vzhľadom na príjmy alebo obrat poskytovateľa služby. Tento ukazovateľ umožňuje posúdiť, či úpravy neprimerane nezasahujú do ekonomickej stability subjektu.
Poskytovateľ služby tieto kritériá posúdi a výsledok uchováva 5 rokov od posledného poskytnutia služby. Na žiadosť SOI pri kontrole je povinný poskytnúť jej kópiu posúdenia vrátane výsledku. Obnoviť toto posúdenie je potrebné:
- pri zmene ponúkanej služby,
- na žiadosť príslušného orgánu dohľadu a
- každých 5 rokov od posúdenia.
Obchodná inšpekcia zároveň upozorňuje, že samotné oznámenie podnikateľského subjektu, že požiadavky na prístupnosť predstavujú neprimeranú záťaž, nestačí. Zákon vyžaduje, aby takémuto vyhláseniu predchádzalo riadne posúdenie konkrétnej situácie a dôkladná analýza. „Subjekt by mal vedieť preukázať, že snaha o zabezpečenie prístupnosti tu bola – teda že podnikol primerané kroky na splnenie požiadaviek, ale z objektívnych dôvodov ich nemohol naplniť. Takéto hodnotenie musí byť podložené dôkazmi a nie iba formálne deklarované.“