Nový zákon o evidencii tržieb prináša zrušenie výnimiek pri službách, povinné bezhotovostné platby aj novú povinnosť zverejniť v prevádzke oznámenie. Stručný prehľad zmien v článku.
Parlament dňa 3. decembra 2025 schválil úplne nový zákon, ktorý od roku 2026 upraví prijímanie tržieb v hotovosti predávajúcimi. Zákon č. 384/2025 Z. z. o evidencii tržieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov prináša niektoré nové pravidlá a nahrádza pôvodne používaný zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Čo sa mení?
Kto musí evidovať tržby prostredníctvom eKasy od 1.1.2026
V zákone o evidencii tržieb sa nanovo definuje osoba povinná evidovať tržbu prostredníctvom pokladnice eKasa. Pojem podnikateľ nahrádza v tomto zákone označenie predávajúci. Od nového roka povinnosť evidovať tržby teda platí pre predávajúcich – fyzické aj právnické osoby, s oprávnením na výkon podnikania alebo vykonávajúce inú samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré prijímajú tržby za predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, bez ohľadu kde majú trvalý pobyt alebo sídlo.
Tržbou sa rozumie:
- platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami, ktoré nahrádzajú hotovosť,
- vrátane bezhotovostnej platby platobným prostriedkom umožňujúcim nasnímanie platobného príkazu alebo platby poukážkou, ktorá oprávňuje na nákup tovaru alebo na poskytnutie služby,
- platba prijatá ako preddavok alebo doplatok.
Evidencia tržieb za poskytovanie služieb od 1.1.2026
Jednou z najvýznamnejších zmien je zrušenie prílohy č. 1 zo zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, ktorá doteraz vymedzovala konkrétne služby podliehajúce povinnej evidencii tržieb (podľa kódov SK NACE). V praxi to znamená, že od nového roka pribudnú medzi povinné subjekty aj predávajúci poskytujúci služby, ktorí doposiaľ evidovať tržby prostredníctvom eKasy nemuseli.
Zákon naďalej vymenúva výnimky, kedy nie je povinnosť evidovať tržbu v eKase, a to:
- pri predaji:
- cenín, okrem poukazu podľa osobitného predpisu (cestovných lístkov verejnej osobnej dopravy, telefónnych kariet, dennej tlače a periodickej tlače),
- tovaru prostredníctvom predajných automatov,
- tovaru na dobierku,
- doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovaním poštových služieb,
- tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb v leteckej doprave,
- tovaru fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím; to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,
- tovaru predávaného vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez pripojenia na sieť pozemných komunikácií a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
- diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a výber mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest podľa osobitných predpisov;
- pri službách poskytovaných:
- fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím; to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,
- vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez pripojenia na sieť pozemných komunikácií a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
- prostredníctvom predajných automatov,
- subjektmi finančného trhu podľa osobitného predpisu v súvislosti s poskytovaním finančných služieb,
- v rámci dodávky elektriny, plynu, pary, studeného vzduchu, zberu, úpravy a dodávky vody a čistenia a odvodu odpadových vôd.
Nový typ pokladnice – softvérová pokladnica od 1.1.2026
Zákon o evidencii tržieb rozoznáva až 3 druhy pokladnice eKasa, a to on-line registračnú pokladnicu, virtuálnu registračnú pokladnicu a novú, softvérovú on-line registračnú pokladnicu, ktorá môže byť prevádzkovaná ako cloudová služba. Je na rozhodnutí predávajúceho, ktorú bude na evidenciu tržieb používať.
Postup pri výpadku eKasy od 1.1.2026
Keďže eKasa funguje online a v reálnom čase, zákon spresňuje aj postupy pre prípad, že nastane technický problém – či už na strane podnikateľa alebo na strane finančnej správy. Novinkou bude povinnosť nahlásiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa.
Ostatné povinnosti, či už pre podnikateľov, výrobcov, dovozcov a distribútorov pokladníc zostávajú nezmenené a v rovnakom rozsahu, ako v pôvodnom zákone.
Umiestnenie oznámenia o povinnostiach ustanovených zákonom o evidencii tržieb od 1.1.2026
Každý predávajúci, ktorý prijíma tržby v hotovosti alebo inými zákonom stanovenými bezhotovostnými formami platby, má zákonnú povinnosť od 1. januára 2026 na viditeľnom mieste zverejniť oznámenie na predajnom mieste o povinnosti prijatú tržbu evidovať v pokladnici a kupujúcemu odovzdať pokladničný doklad ihneď po jeho vytlačení.
V zmysle zákona o evidencii tržieb je predávajúci povinný na každom predajnom mieste umiestniť oznámenie o povinnostiach ustanovených týmto zákonom tak, aby bolo pre kupujúceho ľahko prístupné a dobre čitateľné. Zámerom oznámenia je informovať kupujúceho, že predávajúci je povinný evidovať prijatú tržbu v pokladnici a bezodkladne po vytlačení mu odovzdať pokladničný doklad.
Táto povinnosť sa vzťahuje na všetkých predávajúcich, ktorí prijímajú tržby v hotovosti alebo inými zákonom stanovenými formami bezhotovostnej platby, bez ohľadu na charakter predajného miesta alebo spôsob vykonania platby.
Usmernenie finančnej správy k umiestneniu oznámenia na predajnom mieste
Pri umiestňovaní oznámenia je potrebné vychádzať z reálneho fungovania jednotlivých prevádzok. Finančná správa vydala nasledovné pokyny k umiestneniu oznámenia:
- Odporúča sa použiť vzor oznámenia z webového sídla FR (na stiahnutie tu)
- Viditeľné miesto: Oznámenie musí byť umiestnené na mieste, ktoré je jasne viditeľné pre všetkých kupujúcich, a to bez ohľadu na typ prevádzky. Oznámenie by malo byť umiestnené tak, aby každý kupujúci mohol jednoduchým spôsobom zistiť, že predávajúci používa pokladnicu.
- Ľahko čitateľné: Oznámenie musí byť minimálne vo veľkosti formátu A5 (odporúčaný vzor z webového sídla FR).
- Pre prevádzky s možnosťou platieb prostredníctvom POS terminálu (napr. reštaurácie, kaviarne atď.): V prípade, že predávajúci používa POS terminály, ktoré nie sú umiestnené na pevných miestach (napr. pri pokladnici na pultoch), oznámenie môže byť umiestnené v blízkosti miesta, kde sa zvyčajne uskutočňuje platba alebo kde je kupujúci obsluhovaný (napr. na stole alebo v zóne pri pokladni).
- Pre prenosné pokladnice: Oznámenie je potrebné umiestniť, tak aby bolo zreteľné a viditeľné pre kupujúceho, kde sa očakáva interakcia s ním napr. na stôl, na čelné sklo automobilu, z ktorého sa uskutočňuje predaj, alebo umiestnené v blízkosti prenosnej pokladnice. Predávajúci môže oznámenie predložiť kupujúcemu k nahliadnutiu.
- Pre prevádzky s pevným pokladničným miestom (napr. maloobchod, reťazce, potraviny, atď.): Oznámenie je potrebné umiestniť v blízkosti pokladnice, kde je zreteľné a viditeľné pre kupujúcich, ktorí vykonávajú platby. Ideálne je, aby bolo oznámenie umiestnené vo výške očí kupujúceho alebo na inom mieste, ktoré je pre neho ľahko dostupné a zreteľne čitateľné.
- Pre jednoosobové prevádzky alebo podnikateľov, ktorí vykonávajú činnosť v malom rozsahu (napr. remeselníci, živnostníci, a pod.): Aj v tomto prípade je potrebné umiestniť oznámenie na mieste, ktoré je pre kupujúceho zreteľné a viditeľné a najprístupnejšie a kde sa očakáva interakcia s ním (napr. na pracovnom stole, na mieste, kde sa poskytujú služby alebo predávajú tovary).
Cieľom je zabezpečiť, aby boli kupujúci vždy jasne informovaní o používaní pokladnice v prevádzkach rôzneho typu. Predávajúci sú zodpovední za správne umiestnenie oznámenia tak, aby bolo viditeľné a zrozumiteľné pre každého kupujúceho, bez ohľadu na povahu prevádzky.
Povinné bezhotovostné platby od 1.3.2026
Od 1. marca 2026 sa zavádza sa povinnosť pre predávajúceho, ktorý je povinný používať eKasu, umožniť kupujúcemu vykonať platbu bezhotovostne, teda prostredníctvom platobnej karty, online platobného prevodu, platby QR kódom a pod., ak suma nákupu presiahne 1 euro. Inými slovami, ak zákazník chce zaplatiť napríklad platobnou kartou alebo iným platobným prostriedkom, predávajúci mu to musí umožniť – minimálne pri nákupoch nad túto sumu.
Uvedenú povinnosť predávajúci nemá, ak v momente zaplatenia tržby na predajnom mieste nie je dostupný internetový signál, alebo je výpadok systému finančnej správy slúžiaci na potvrdenie realizácie bezhotovostnej platby.
Podrobné informácie k novej povinnosti nájdete
v článku Povinné
bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026.
Nadväzne za nesplnenie tejto novej povinnosti zákon upravuje uložiť pokutu
výške od 500 do 15 000 eur.
Upozorňujeme tiež na celkové zvýšenie sankcií za závažné porušenia evidencie tržieb – pokuty sa budú pohybovať od 1 500 do 20 000 eur pri prvom porušení a od 3 000 do 40 000 eur pri opakovanom porušení.
Zmeny v zákone o obmedzení platieb v hotovosti od 1.1.2026
V rámci zákona o evidencii tržieb bola schválená aj novela zákona o obmedzení platieb v hotovosti. Opätovne sa zakazuje platba v hotovosti, ktorej hodnota prevyšuje 5 000 eur, s výnimkou platby v hotovosti medzi fyzickými osobami – nepodnikateľmi, kde sa zakazuje platba, ktorej hodnota prevyšuje 15 000 eur. Zároveň sa vyníma mimoriadna situácia spomedzi výnimiek, kedy zákaz neplatí a ponecháva sa len výnimočný stav a núdzový stav.
Viac informácií nájdete v článku Obmedzenie
platieb v hotovosti od 1.1.2026.


