Kontrolný systém ICS2: na čo sa pripraviť?

Od 15. marca 2021 bude platiť nová povinnosť pripojiť sa na kontrolný systém pre dovoz – ICS2 (Import Control System) pre poštové služby a expresných leteckých prepravcov, postupne sa dotkne aj železničnej či cestnej dopravy.

Celoeurópsky systém ICS2 začne fungovať od budúceho týždňa. Zhromažďovať a analyzovať sa v ňom budú všetky údaje o tovare ešte predtým, ako príde na hranice EÚ. Colné orgány, vrátane finančnej správy, tak budú môcť dôkladne preveriť, či zásielky prichádzajúce z tretích krajín nepredstavujú bezpečnostné a ochranné riziko. Takto môžu včas a lepšie identifikovať napr. dovoz zbraní, výbušnín, tovaru dvojakého použitia, biologického, chemického, rádiologického čí nukleárneho materiálu.

Obchodníci a prepravcovia sa budú na systém pripájať v troch fázach

V prvej sú to spomínané poštové služby a expresné spoločnosti v oblasti leteckej dopravy, pri ktorých cielená analýza môže pomôcť objaviť napríklad úkryt improvizovaného výbušného zariadenia alebo zápalného zariadenia v prepravovanom tovare ešte pred naložením tovaru do dopravného prostriedku v treťom štáte. Expresným dopravcom a poštovým operátorom so sídlom v EÚ sa rušia súčasné výnimky na podávanie predbežných colných vyhlásení (PCV). Pred príchodom tovaru na prvý bod vstupu na colné územie únie bude potrebné poskytnúť úplné údaje PCV.

Ak prepravcovia nepripravia aktualizáciu svojich IT systémov a neprispôsobia svoje obchodné procesy, môže im byť náklad na hraniciach EÚ pozastavený, colné vyhlásenia budú zamietnuté a tovar zostane nepreclený. Takisto sa vystavujú uloženiu sankcií za nedodržania colných predpisov. Na druhej strane, zaslanie bezpečnostných údajov o tovare ešte pred jeho vstupom na územie EÚ zaistí jeho rýchle a efektívne preclenie.

Ďalšia fáza bude nasledovať od 1. marca 2023, keď sa k systému bude musieť pripojiť všeobecná letecká nákladná doprava. Tretia fáza príde od 1. marca 2024. Zahrnutá je v nej železničná, cestná a námorná doprava.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava nebezpečného tovaru v medzinárodnom obchode

Požiar, haváriu či poškodenie iného tovaru môže mať „na svedomí“ aj na prvý pohľad bežný výrobok. Na čo dať pozor, čo nepodceniť a aké povinnosti či zodpovednosti má slovenský importér/exportér?

Dovoz z Číny (Ázie) a reklamácie tovaru: ako postupovať?

Reklamovanie poškodeného alebo závadného tovaru z Ázie môže prebiehať hladko a bez zbytočných strát. Na čo dať pozor a čo sú kľúčové kroky?

Kontrola dovozu z Číny (Ázie): význam a priebeh

Importérom šetrí čas, nervy, desaťtisíce eur aj chráni reputáciu na domácom trhu. Kontrolu tovaru vyrobeného v Číne a ázijských krajinách nepodceňujte. Čo treba vedieť?

Výber prístavu pri importe tovaru z Číny a tretích krajín

Kam (ne)pripláva tovar napr. z Číny, aké kritériá pri výbere prístavu zvažovať a prečo vzdialenosť či známy názov nestačia? Tipy, na čo myslieť a ako sa vyhnúť vyšším nákladom.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky