Cez Hongkong do Číny

Hongkong nielen vďaka voľnému obchodu, liberálnemu investičnému režimu získal významné postavenie ako brána do Číny.

Z medzinárodného pohľadu je Hongkong stále viac považovaný za jedno z najvýznamnejších finančných centier. Čína aktívne využíva všetky prednosti Hongkongu - od absencie obchodných bariér, cez odmietanie diskriminácie zahraničných investorov, až po dodržiavanie jasných a zrozumiteľných zákonov.

Všeobecne o Hongkongu

Hongkong je od roku 1997 zvláštnou administratívnou oblasťou Čínskej ľudovej republiky. Úradným jazykom cca 7 miliónov obyvateľov Hongkongu, v ktorom je časové pásmo oproti strednej Európe posunuté o 7 hodín (t. j. SEČ + 7),  je čínština a angličtina. Stabilná a voľne zameniteľná mena – Hongkongský dolár HKD – je napojená na USD. Hongkong leží na južnom pobreží Číny v blízkosti prosperujúcej delty Perlovej rieky. HDP na obyvateľa je zhruba 30 000 USD, z čoho 90 % tvoria služby. (pre porovnanie HDP Slovenska je približne 24 300 USD na obyvateľa) 

Najvýznamnejšie „naj“ Hongkongu

  • najslobodnejšia ekonomika na svete;
  • objem obchodu je 13. najväčší na svete;
  • najväčší zdroj zahraničných investícií do Číny (v roku 2008 viac ako 40 %)
  • druhý najväčší príjemca zahraničných investícii v Ázii
  • tretia najväčšia burza v Ázii;
  • najrušnejšie letisko pre nákladnú dopravu na svete, ktoré Hongkong spája so 150 svetovými destináciami a viac ako 40 čínskymi mestami
  • jeden z najvyužívanejších prístavov pre kontajnerovú námornú dopravu. Má rozsiahle železničné, letecké a cestné spojenie s Čínou;
  • jeden z najväčších vývozcov odevov, hodiniek, hračiek a elektronických výrobkov.

Hongkong - medzinárodné finančné, obchodné a logistické centrum

Uvedené pozitíva umocňuje nezávislé a transparentné zákonodarstvo, ktoré je základom hongkongského úspechu a zárukou právnej ochrany pri obchodovaní i pri rešpektovaní duševného vlastníctva. Bonusom sú aj nízke  a predvídateľné dane (daň zo mzdy je 15 %, daň zo zisku je 16,5 %), resp. absentujúca DPH, spotrebné dane a daň z kapitálových ziskov). Hongkong ponúka bohaté skúsenosti s obchodom v Číne, a to aj vďaka preferenčnému prístupu na čínsky trh založenému na Zmluve o užšom hospodárskom partnerstve (CEPA).

Článok pokračuje pod reklamou

Pre firmy s celosvetovou pôsobnosťou sa Hongkong stal obľúbeným sídlom regionálnych riadiacich centier - a to zvlášť pre tie z nich, ktoré sa snažia preniknúť na čínsky spotrebiteľský trh. V súčasnosti je v Hongkongu zriadených zhruba 4 000 pobočiek podnikov z celého sveta alebo čínskej pevniny. Dôvodmi (okrem skôr uvedených) pre vstup na čínsky trh cez Hongkong sú okrem voľného obchodu, slobodného trhu i médií, najmä rovnoprávne postavenie domácich a zahraničných firiem, ktoré na území Hongkongu využívajú vzdelanú pracovnú silu s dobrou pracovnou morálkou.

Hongkongská rada pre rozvoj obchodu (HKTDC)

Hong Kong Trade Development Council - HKTDC je medzinárodná organizácia, ktorá rýchlym a efektívnym prepájaním miliónov predávajúcich a kupujúcich na celom svete vytvára nové príležitosti celosvetového obchodu s tovarom i službami. HKTDC prepája malé a stredné podniky všetkých svetadielov cez Hongkong – jedinečnú základňu a spoľahlivého partnera pre obchod v juhovýchodnej Ázii.

Poslanie HKTDC:

  • vytvárať obchodné príležitosti;
  • podporovať obchodné kontakty medzi hongkongskými spoločnosťami a partnermi na celom svete.

HKTDC poskytuje tieto služby, ktoré pomáhajú stimulovať obchod medzi Hongkongom a pevninskou Čínou, Áziou i ostatným svetom:

  • prevádzkovanie elektronického obchodného portálu www.hktdc.com – spoľahlivého internetového trhu  s databázou viac ako 700 000 registrovaných zákazníkov a 100 000 hongkongských, čínskych a taiwanských obchodných partnerov – bezplatná registrácia s prístupom k databáze;
  • hľadanie a sprostredkovanie vhodných obchodných kontaktov prispôsobené potrebám podnikateľov - bezplatné zverejnenie ponuky výrobkov a služieb;
  • organizácia viac ako 30 uznávaných veľtrhov celosvetového významu ročne:
    • 8 veľtrhov je najväčších v Ázii,
    • 3 výstavy sú najväčšie na svete;
  • usporadúvanie viac ako 160 obchodných seminárov, konferencií a workshopov ročne;
  • publikovanie 15 katalógov hongkongských výrobných firiem, ktoré obdrží 5 miliónov zákazníkov ročne;
  • zasielanie viac ako 150 aktuálnych informácií o trhu ročne – ide o obchodné správy, výskumné správy a štúdie o špecifických otázkach.

Komplexné informácie o obchodných príležitostiach v Hongkongu, Číne a Taiwane nájdete na www.hktdc.cz alebo www.hktdc.com.

Spracované na základe materiálov HKTDC a seminára, ktorý organizovalo Združenie mladých podnikateľov Slovenska spolu HKTDC v Bratislave.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako vyrábať pod vlastnou značkou v Ázii: postup z praxe

Na čo sa pripraviť pred rozbehnutím výroby tovarov vlastnej značky v ázijských krajinách, praktický príklad s postupom krok po kroku aj praktické rady, čo nepodceniť.

Ako sa pripraviť na obchodnú cestu do Ázie?

Aby mala účasť na veľtrhu či výstave v Ázii pre firmu zmysel, je vhodné sa na účasť poriadne pripraviť. Súhrn podstatných krokov aj tipy, na čo nezabudnúť.

Výroba tovaru pod vlastnou značkou v Ázii

Ak sa podnikateľ rozhodne vyrábať produkty vlastnej značky, môže spolupracovať aj s ázijskými firmami. Aké sú výhody a ako taká výroba v praxi funguje?

Veľtrhy a výstavy v Ázii – príležitosť pre slovenské firmy

Načerpať inšpiráciu, nájsť vhodného dodávateľa či zaujať svojimi produktmi – aj to ponúkajú veľtrhy a výstavy (nielen) v ázijských krajinách. Ktoré navštíviť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky