GINA: systém, ktorý pomáha zachraňovať životy

Operačný systém GINA pomáha zachraňovať ohrozené životy. Občas rozhodujú naozaj iba sekundy. Zo študentského projektu, ktorý súťažil v medzinárodnej Imagine Cup sa vyvinula spoločnosť fungujúca na pevnom technologickom základe. Vďaka GINE zasahujú záchranári a hasiči skôr, vďaka GINE zomiera menej ľudí.

Zbyněk Poulíček má 29 rokov a je riaditeľom technologickej spoločnosti GINA Software, ktorú založil v roku 2010 spolu s Borisom Procházkom a Petrou Černou. Zakladatelia úspešnej spoločnosti študovali informačné technológie na Vysokom učení technickom v Brne, kde sa aj zoznámili. Riaditeľ Poulíček pracoval ako IT špecialista a vývojár pre spoločnosť Oprox a ABB. Počiatky projektu GINA boli položené už v jeho diplomovej práci. Momentálne firma živí všetkých troch zakladateľov. Boris Procházka zastáva vo firme pozíciu výkonného manažéra a Petra Černá je v súčasnosti na materskej dovolenke.

Čo je to GINA?

GINA je software, ktorý slúži na koordináciu záchranných jednotiek, lokalizácie, sledovania a záchranu osôb. Predtým, než sa projekt stal fungujúcim podnikom, bol systém iba súčasťou diplomovej práce. Projekt však súťažil v Imagine Cup v súťaži, ktorá dala základ stavbe budúcich produktov tímu. Cieľom súťaže je motivovať študentov, aby prichádzali s inovatívnymi technologickými riešeniami globálnych problémov. GINA sa prebojovala spomedzi 300 tisíc uchádzačov medzi 400 najúspešnejších. Postúpila teda z národného kola do medzinárodného, kde si ju všimla BBC a vyslúžila si aj pochvalu Billa Gatesa, čo jednoznačne naštartovalo to správne PR firmy. Skutočne nečakané ohodnotenie práce tímu troch spolužiakov však prišlo až rok po súťaži. Projekt bol totiž dodatočne ocenený ako „najúspešnejší projekt minulého roku“. Táto cena má pre spoločnosť obrovský význam, pretože toto ocenenie nebolo dovtedy ešte nikdy udelené.

V prvých skúškach GINA obstála

„Keď pred piatimi rokmi zasiahlo Haiti zemetrasenie, pozerali sme s priateľmi reláciu, kde televízna reportérka robila rozhovor s človekom uväzneným v ruinách. Vravel som si, prečo neexistuje systém, v ktorom by niekto vyznačil na mapu presné miesto, kde niekto potrebuje pomoc. Keby to videli koordinátori záchranných zložiek, mohli by na miesto poslať pomoc,“ hovorí Zbyněk Poulíček.

Onedlho zhotovil tím GINA veľmi podobný systém, ktorý popísal budúci riaditeľ počas sledovania relácie. Pôvodne študentský projekt sa nakoniec dostal na Haiti a obdržal pozitívnu odozvu od záchranárov, dobrovoľníkov a bezpečnostných organizácií na mieste. GINA tím sa preto rozhodol dať projektu podnikateľský rozmer a s pomocou juhomoravského inovačného inkubátora (JIC Brno), následne založili traja spolupracovníci firmu.

Veľký posun v smerovaní spoločnosti nastal počas implementácie systému pri záchrannej akcii požiaru v Bzenci na prelome júna a júla 2012. Rozsiahla záchranná akcia si vyžiadala zapojenie väčšieho množstva zásahových vozidiel z Českej aj Slovenskej republiky. Zásah bol kategorizovaný ako „zvláštny stupeň“, čo je najvyšší stupeň z celej škály. Ukázalo sa, že tradičné riadenie jednotiek zlyháva, avšak systém GINA sa v praxi osvedčil a pomohol vniesť do situácie lepšiu koordináciu. V tomto ohľade sa potvrdil potenciál systému byť nápomocný pri rozsiahlych záchranných operáciách.

Vývoj GINY

K vývoju GINY nepotrebovali jej zakladatelia žiadnu výraznú finančnú injekciu. Stačilo používať notebooky a zapojiť vlastné odhodlanie vytvoriť niečo, čo má reálny význam a dosah na množstvo ľudí. Pre projekt sa stal kľúčovým práve spomínaný prvý zákazník na Haiti, ktorý poskytol skvelé referencie. Vďaka nim získala spoločnosť GINA Software ďalších zákazníkov. Dlhodobým zámerom spoločnosti je rozvíjať produkty firmy a prispôsobovať ich potrebám svojich zákazníkov. Koncoví klienti sú prevažne hasičské zbory a záchranné jednotky, ktoré svojimi postrehmi a nápadmi výrazne prispievajú k rozvoju produktov. Príkladom je napríklad aplikácia vytvorená pre leteckú záchrannú službu GINA HEMS.

Čo sa týka distribúcie produktov, je to komplikovaný proces. Asi najzložitejším krokom ostáva nájdenie správneho odberateľa, s ktorým je vhodné nadviazať spoluprácu. Systém je zavádzaný pre terénnych pracovníkov, ktorí nemajú výrazné rozhodovacie právomoci, a tak sa komunikácia obmedzuje na okruh osôb, ktoré sú poverené rozhodovaním o použití finančných prostriedkov na obnovu alebo zlepšenie výsledkov. Preto je obchodný proces občas veľmi zdĺhavý. Terénni pracovníci môžu byť síce absolútne spokojní s prácou GINY a navyše im môže ich prácu výrazne uľahčiť, ak však kompetentná osoba rozhodne o tom, že systém nie je pre zbor potrebný, obchod je neúspešný. Firma však našla oporu a pomoc v JIC STARTCUBE. Akcelerátor pomohol firme najmä v prvých fázach fungovania. Poskytol zakladateľom cenné kontakty a odporúčania ako preraziť na trh.

Článok pokračuje pod reklamou

Expanzia na zahraničný trh

Firma má dnes aj niekoľko investorov, avšak za úspešným štartom firmy nestojí ani jeden z nich. V úplných začiatkoch použil GINU Moravský hasičský zbor. V súčasnosti je systém používaný v troch krajoch v Českej republike. A aktuálne prebieha rozšírenie GINY do hasičských zborov v ďalších piatich krajoch. Systém je prispôsobený pre potreby celého IZS (integrovaný záchranný zbor). GINA je unikátna tým, že jednoducho prepája všetky zložky zásahových jednotiek, tým pádom sú záchranári, polícia aj hasiči schopní zdieľať informácie medzi sebou a efektívnejšie tak riadiť záchranné akcie. V súčasnosti teda využívajú GINU okrem hasičských zborov aj letecká záchranná služba a polícia ČR. „V zahraničí nás využíva napríklad UNDP na Haiti a testujeme nasadenie už aj v ďalších krízových oblastiach sveta, ako je napríklad Afganistan. Ďalšie plány máme pomerne jasné, chceme expandovať na zahraničný trh. Predovšetkým by sme sa chceli zamerať na misie OSN a pomoc so zaistením bezpečnosti humanitárnych pracovníkov kdekoľvek na svete. V rámci lokálneho trhu sú pre nás zaujímavé predovšetkým okolité štáty, kde obdobný systém ešte nie je zavedený,“ vyjadril sa PR manažér firmy Matúš Jankovič.

Je ťažké sa presadiť na zahraničnom trhu, kde rozhodujú najmä referencie. Náročnou úlohou je presvedčiť zahraničné organizácie, aby o zakúpení kvalitnej technológie uvažovali ako o možnosti zlepšiť stav operácií. Firma však mala šťastie na tých správnych ľudí, ktorí sa zavedenia novej technológie nezľakli a presadili ju za účelom zlepšenia fungovania organizácie. Spoločnosť sa dnes aj vďaka týmto odberateľom raduje z pozitívnej spätnej väzby. Spokojnosť s používaním GINY sa premieta v kvalite práce terénnych pracovníkov. Matúš Jankovič uvádza niekoľko príkladov: „Čas dojazdu na miesto zásahu sa v jednotkách, ktoré používajú GINA Systém znížil pri 1/3 udalostí. Hlasová komunikácia cez vysielačku sa znížila o 70% a tiež príprava na záchrannú akciu vykázala zníženie o polovicu. Systém GINA pomáha iba v ČR pri desiatkach tisíc udalostiach ročne.“

Spoločnosť si uvedomuje potenciál, ktorý sa skrýva v technológií GINA. „Ide predovšetkým o segment security managementu pre veľké neziskové organizácie a rôzne druhy humanitárnych organizácií na svete. Tu by sa vďaka nášmu systému výrazne zefektívnila nielen ich práca, no predovšetkým by sa zvýšila ich vlastná bezpečnosť a možnosti ako im v núdzi pomôcť,“ objasňuje Jankovič.

Cenové relácie produktov

Finančné relácie produktov GINA firma nezverejňuje vzhľadom na povahu klientov. Líšia sa v závislosti od rôznych faktorov. Software si klienti môžu zakúpiť v rôznych verziách od tej najdrahšej a najkomplexnejšej PC centrály až po jednoduchšie aplikácie pre tablety a smartphony. Základným produktom je GPS lokalizátor. Klientom je poskytnutý 100-percentný servis od nasadenia systému, inštalácie, školenia a podpory, ktorá je poskytovaná klientom štandardne po dobu troch rokov v rámci jednej licencie.

GINA je technologickým i metodickým lídrom v oblasti integrovaného záchranného systému, a to v globálnom rozmere. Jeho globálny presah poskytuje produktom obrovský potenciál využitia všade vo svete. Cieľom spoločnosti je rozšíriť svoje know-how aj do okolitých štátov. Obzvlášť v dobe zvýšeného nebezpečenstva. Tím zakladateľov plní prostredníctvom GINY poslanie ochrany životov a za to im patrí vrelá vďaka.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Fintech startupy, ktoré podporí Elevator lab

Spomedzi 336 spoločností z 56 krajín vybrala Raiffeisen Bank International (RBI) šesť startupových spoločností, ktoré sa zúčastnia akceleračného programu v oblasti finančných technológií pod názvom „Elevator Lab”. Pozrite sa, v ktorých fintech startupoch je budúcnosť.

Fizzics: Na nápad domáceho výčapného systému sa poskladali tisícky Američanov obľubujúcich dobre načapované pivo

Zážitok z dobre načapovaného piva a nadýchanej peny si chceli preniesť priamo do obývačky. Vyrobili si vlastný domáci výčapný systém, na ktorého výrobu sa im poskladali samotní fanúšikovia chmeľového moku. Spoznajte startup ako z amerického sna, ktorý ohrozuje existenciu pohostinstiev, pubov aj pivární.

House My Dog - Írsky startup, ktorý prezývajú aj Airbnb pre psov

Podľa ceny za noc, referencií a polohy ubytovania si už môžete vyberať aj to, kde strávi váš štvornohý miláčik čas, kým vy budete odcestovaní. Írsky startup HouseMyDog rieši dokonca aj nonstop linku či poistenie v prípade úrazu psa.

Eventbrite: Ako spraviť z predaja lístkov na lokálne akcie miliardový biznis?

Eventbrite je globálna platforma umožňujúca organizátorom vytvoriť a predávať lístky na svoju akciu. Rovnako slúži aj potenciálnym návštevníkom, ktorí majú možnosť prehliadať a vyberať si z akcií, napríklad v ich okolí. Eventbrite bol založený v roku 2006, v San Franciscu Kevinom a Juliou Hartz spolu s Renaudom Visage.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky