Príbeh sajdra JABLČNÔ

Vo Francúzku sa kedysi pil cider viac ako pivo či víno. V Anglicku je natoľko populárny, že takmer nahrádza pravidelné piatkové pivo. Aj Slovensko má svojho obľúbenca. Zoznámte sa s Jablčnôm, prvým slovenským sajdrom.

O začiatkoch podnikania a ďalších podnikateľských krokoch sme sa zhovárali so spoluzakladateľom firmy Michalom Slovákom.

Michal, môžeš prezradiť, ako vznikol nápad podnikať v tejto oblasti?

Nápad začať ako prví na Slovensku vyrábať sajder vznikol na stretávke zo strednej školy po 5 rokoch, kam som priniesol pár fliaš cideru z Londýna. Nápadu dopomohlo aj to, že sme sa dobre dopĺňali a každý mal hneď jasnú úlohu vo firme.

Nevedeli sme však, ako ho budeme volať, lebo na Slovensku nemal tradíciu. V Anglicku ho volajú cider, vo Francúzsku le cidre a v Španielsku je to sidra. Rozhodli sme sa ho nazvať po našom, po slovensky sajder. Názov firmy Jablčnô prišiel neskôr, keď sme si uvedomili, že by sme radi vyrábali aj iné jablkové nápoje.

Slovenský sajder Jablčnô

Zdroj: Jablčnô

Začať s výrobou nového nápoja zrejme nie je jednoduché. Môžeš nám popísať začiatky výroby?

V začiatkoch sme sa borili s problémom, že sme nepoznali nikoho, kto má na Slovensku skúsenosť s výrobou sajdru. Boli sme trocha ako pionieri, ale nebáli sme sa tejto výzvy. Nech to znie akokoľvek, pozerali sme videá na Youtube a nakúpili knihy na Amazone. Boli sme teda samoukovia. Jablkovú šťavu sme mali od slovenských výrobcov a veľa sme aj experimentovali. Výsledná chuť aj receptúra bola otázkou dobrej náhody. Dodnes preto experimentujeme a skúšame pri tom rôzne metódy. Máme šťastie, že máme k dispozícii vlastné jabloňové sady. Máme tak kontrolu nad kvalitou suroviny, dokážeme si počas mletia selektovať odrody jabĺk a nastaviť chuť výsledného produktu už v procese kvasenia, čo je u nás na Slovensku ojedinelé a v prípade výroby z koncentrátu prakticky nemožné. Samotný výrobný proces tiež upravujeme a radi by sme z jeden a pol mesačného prešli na dlhšie, možno až ročné zretie sajdru. Priblížime sa tak ešte viac francúzskemu spôsobu výroby, ktorý je podobný ako pri dobrých vínach.

Môžeš prezradiť niečo z toho, ako ste sa dostali do povedomia zákazníkov?

Chýr o tom, že sme začali ako prví vyrábať sajder, sa rozniesol prakticky po celom Slovensku. Určite k tomu ale pomohli aj sociálne siete. Prekvapilo nás, že prakticky od začiatku sme nestíhali pokryť dopyt. Niekto by si povedal, že je to super, že sme hneď od začiatku nestíhali s výrobou, ale nás vždy mrzelo, že sme nevedeli uspokojiť celý dopyt. Na začiatku sa nám aj párkrát stalo, že za týždeň sme predali to, čo sme mali na mesiac. A boli to tisíce litrov. Preto sme aj pristúpili k rozhodnutiu, že potrebujeme čím skôr zainvestovať do rozšírenia výroby a rozvoja. Do firmy sme teda prijali investorov.

Váš sajder môžu zákazníci nájsť len v niektorých podnikoch. Ako pristupujete k distribúcii?

Zo začiatku sme si podniky vyberali. Aj dnes je tomu tak, že podnik alebo prevádzka musí byť zaujímavá a dbať na kvalitu. Predajných miest sme mali desiatky, časom sa ale situácia vyvíja. Momentálne plánujeme distribučne zastrešiť východ Slovenska a tak isto pripravujeme vstup do vybraných reťazcov. Všetko plánujeme postupne, aby sme zvládli pokryť naozaj všetko.

Je niečo iné, čo vás v podnikaní prekvapilo?

Mysleli sme, že niektoré veci pôjdu ľahko. Rozvoj a hlavne byrokracia okolo toho všetkého však boli náročné. A iné veci, čo nám ani vo sne nenapadli, sa stali skutočnosťou. Vybudovali sme Prvú slovenskú sajderiu, vyrábame z čistej jablkovej šťavy dopestovanej vo vlastných jabloňových sadoch v Kravanoch nad Dunajom, získali sme investorov, ktorí sa stali aj našimi kamarátmi a mnoho iného. A toto zmenilo firmu, ale aj nás.

Ovocné sady v Kravanoch nad Dunajom

Zdroj: Jablčnô

Ako ste vlastne dali dohromady taký pracovitý tím?

S Michaelom Jurkovičom sa poznáme zo strednej školy a rovnako aj s Filipom Černým a Jozefom Jablonickým, ktorí u nás pracujú. Spája nás viac než len Jablčnô. Vo firme zodpovedám za marketing, grafickú stránku celej firmy a spolu so všetkými prinášam aj nápady na rozvoj. Michael má na starosti výrobu a je kontrolór kvality. Jozef Jablonický zodpovedá spolu s Michaelom za výrobu a prípravu nápojov. Filip Černý sa u nás stará o predaj, prevádzky a môžete ho vidieť aj na akciách. Pred rokom sa k nám pridali aj noví investori. Marek Haverla si zobral so vstupom do firmy na starosti financie aj chod firmy a Miroslav Privrel okrem toho, že finančne zastrešil rozvoj, je pre nás aj mentor. Pomáha nám cennými radami, ktoré získal rokmi v podnikaní.

Článok pokračuje pod reklamou

Spomínal si investorov, ako ste k nim prišli?

Pred takmer tromi rokmi sme začínali vo Svätom Jure v priestoroch bývalého pivovaru. Boli sme teda v podnájme a výrobné podmienky neboli vzhľadom na staršiu technológiu zďaleka ideálne. Na začiatok to ale stačilo. Po približne pol roku výroby v týchto podmienkach a rapídnom náraste dopytu sme si uvedomili rastúcu tendenciu výroby, a že má zmysel skúsiť robiť vo veľkom. Nasledovalo pomerne dlhé niekoľkomesačné obdobie, keď sme hľadali vhodného investora.

Na toto obdobie osobne spomínam veľmi rád. Niektorí, aj keď sme s nimi strávili len pár hodín, nás veľa naučili. Rozhodnutie nakoniec nebolo len o peniazoch, ale aj o tom, aby to firmu posunulo v kvalite. Vďaka investorovi, ktorý vlastnil aj sady, sme získali prístup priamo k surovine a vieme teda od začiatku dozerať na jej kvalitu. Taktiež sme s jeho pomocou presťahovali Prvú slovenskú sajderiu do vlastných priestorov v Kravanoch nad Dunajom. Dnes tak môžeme vďaka novej modernej technológii a pri neustále sa zvyšujúcom dopyte hovoriť o výrobnej kapacite 120 000 litrov ročne.

Čo sa týka zamestnancov, tak zo začiatku nám pomáhali mnohí kamaráti, niektorí sú už dnes zamestnanci. A okrem nich máme aj niekoľkých brigádnikov. Zvykne nás byť vo firme niekedy aj 10.

Darí sa nám a rastieme, aj vďaka tomu o nás prejavili záujem viacerí investori. Nakoniec sa k nám do firmy pridali investori Miroslav Privrel a aj Marek Haverla, s pomocou ktorých sme zainvestovali do rozširovania výroby a budujeme svoj sajdrový sen.

Máte v hľadáčiku aj iný trh okrem Slovenska?

Už dva roky exportujeme do Českej republiky, aj keď doteraz sme sa na zahraničný trh nesústredili. Otvorila sa nám však dobrá príležitosť vstúpiť aj na maďarský trh. Uvidíme, ako sa veci vyvinú. Zahraničie je pre nás zatiaľ len niečo navyše, ale nebránime sa tomu. Každé predajné miesto, ktoré vie oceniť kvalitu, je pre nás zaujímavé. Plánujeme aj predaj vo vybraných reťazcoch.

Čo by si odkázal mladým podnikateľom, ktorí by chceli kráčať vo vašich šlapajách?

Keď sme začínali, dostali sme veľa podpory od rodiny, priateľov, ale aj od ľudí z vonku. Spomeniem Lýdiu Eckhardt, vďaka ktorej sme mali možnosť sa prezentovať na jej módnej prehliadke, v rámci ktorej podporila viacerých mladých podnikateľov. A to nám otvorilo mnohé príležitosti. Predtým nám ale dala radu do života - aby sme si zachovali pokoru. A to je aj náš odkaz mladým podnikateľom, lebo dnes je na Slovensku veľmi populárne, že hneď, ako sa začne niekomu dariť, musí sa všetkým ukazovať. A pritom na pokoru a pracovitosť sa pozerá oveľa lepšie.

Slovenskému sajdru Jablčnô želáme veľa úspechov a ďakujeme Michalovi Slovákovi za úprimný rozhovor. Veľa šťastia!

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky