Obchodná špecialistka: Aktívny predaj pri pokladni môže zvýšiť tržby o pätinu

Nielen čerstvosť, pestrosť výberu a ochota personálu sú dôležité pre úspech potravinového obchodu. Svoju úlohu hrá aj logistika rozmiestnenia produktov či modernizácia predajne.

Vlasta Meňhartová je obchodnou špecialistkou aliancie Môj obchod, ktorú prevádzkuje spoločnosť METRO Cash&Carry. Súčasťou aliancie je už 530 majiteľov menších či väčších predajní potravín. Podnikatelia prostredníctvom členstva získavajú balík podpory založený na ucelenej identite predajne pod značkou Môj obchod, výhodnej ponuke tovarov a aktívnej obchodnej spolupráci.

Okrem toho každý člen aliancie dostane svojho špecialistu, s ktorým od úplného začiatku naplánujú štart alebo prestavbu predajne a neskôr im špecialista poskytuje odborné poradenstvo v oblastiach dôležitých pre úspešnosť podnikania. Detaily práce špecialistky priblíži Vlasta Meňhartová.

Na základe akých kritérií sú vám prideľovaní noví členovia aliancie?

Metro má na Slovensku šesť veľkoobchodných stredísk a vstup do aliancie Môj obchod rieši zákazník podľa miesta lokality, kde sa nachádza jeho obchodná prevádzka. Nových členov do aliancie zaraďujeme z radov našich stálych registrovaných zákazníkov, ktorí cítia potrebu urobiť nejakú zmenu alebo zákazníkov nových, ktorí začínajú podnikať v oblasti obchodu.

Koľkým podnikateľom v rámci aliancie aktuálne odborne asistujete?

Mám na starosti 111 partnerov z aliancie Môj obchod registrovaných v METRO Ivanka pri Dunaji a METRO Devínska Nová Ves, kde pôsobím.

Keď sa podnikateľ stane novým členom aliancie, do akého termínu sa s ním prvýkrát stretnete a čo je obsahom vášho stretnutia?

Stretneme sa po dohode čím skôr zvyčajne do troch dní. Podľa toho, ako to komu vyhovuje. Obsahom stretnutia je oboznámenie zákazníka s podmienkami vstupu do aliancie a obojstranná dohoda na spolupráci.  Vždy navštívim prevádzku, zhodnotím aktuálny stav a dohodneme sa na možnostiach vonkajšieho a vnútorného vzhľadu a usporiadania predajne. Novým zákazníkom, ak je to potrebné, urobím 3D vizualizáciu, návrh regálového vybavenia a chladiaceho zariadenia a tiež pokladňu – všetko vybavenie ušité na mieru. A dá sa povedať, že predajňa „na kľúč“ je následne zmontovaná do troch dní. Potom sa zákazník už len zásobuje tovarom a venuje sa ostatným dôležitým činnostiam.

Zdroj: METRO
Zdroj: METRO

Ako často sa s členmi stretávate? Ide o pravidelné mítingy alebo ad-hoc stretnutia, čiže vtedy, keď členovia potrebujú?

Stretnutie mávame podľa potreby buď individuálne alebo skupinové s pozvanými manažérmi METRO, ktorí pomáhajú riešiť danú tému. Zákazníkov na prevádzke navštívime, porozprávame sa o možnostiach riešenia aktuálnej situácie. Ak ide o skupinové stretnutie spojené s riešením (napr. sortiment v letáku Môj obchod, dostupnosť tovaru, možnosti rozvozu tovaru) mávame stretnutia priamo v METRO.

S akými otázkami alebo problémami sa na Vás noví členovia najčastejšie obracajú?

Ako zviditeľniť svoju predajňu,  aby bola z vonku výraznejšia. Ako usporiadať vnútorné vybavenie predajne. Ako zvýšiť návštevnosť zákazníkov a navýšiť dennú tržbu. Ako uložiť tovar a vystaviť tovar v predajni. Ako ideálne označiť tovar cenovkami. Tiež riešime vzniknuté situácie spojené s nákupom, dostupnosťou a závozom tovaru, ktoré sú bežnou rutinou v obchodnej praxi.

Čo konkrétne svojím členom radíte pri odbornom zostavení sortimentu a usporiadania predajnej plochy? Máte zo zapracovania odporúčaní aj merateľné výsledky?

Častým problémom býva vystavenie čerstvého sortimentu – chlieb, pečivo a zelenina. Pekný drevený regál uspôsobený na predaj chlebíku zvýšil obchodníkovi tržbu vtedy, ak si v tesnej blízkosti vystavil Nutellu aj med. Čudoval sa, že hneď po zmene usporiadania predal v priebehu týždňa toľko kusov ako inokedy za mesiac. Ovocie a zelenina priláka zákazníkov, ak sú vystavené v pekných prútených košíkoch, vkusnom regále a jasne označené cenovkami.

Navrhujete aj úpravy predajne, premenu imidžu - s akými najčastejšími chybami sa stretávate pred realizovaním úprav?

Ak by sme riešili vonkajší vzhľad predajne tak najčastejšie chyby sú: žiadna alebo nedostatočná navigácia a málo výrazné reklamné materiály na označenie budovy. Ak by sme riešili vnútorný imidž predajne, tak najčastejšie chyby sú: nedostatočné regálové vybavenie – celkovo chýbajúce regále, neprehľadne uložený sortiment či nevhodné rozmiestnenie zariadenia. Úpravy sú realizované na náklady majiteľa predajne. METRO poskytne balík reklamných materiálov, ktorý je súčasťou Zmluvy o obchodnej spolupráci.

Článok pokračuje pod reklamou

A čo starší členovia, ktorí sú v aliancii už niekoľko rokov? S akými problémami sa na Vás obracajú, keď už napríklad majú upravenú predajňu zvnútra aj zvonku? Sú ich problémy iné ako strasti nováčikov?

Vývoj a situácia na trhu sa stále mení a majiteľ, ak chce uspieť, musí sa prispôsobovať potrebám zákazníkov a riešiť problémy spojené nielen so svojím personálom, ale aj tlakom konkurencie. V rámci možností im poskytneme potrebné poradenstvo. Tiež pomáhame napríklad s vypracovaním HACCP, aby predajňa spĺňala hygienické normy v súlade s nariadením.

Zdroj: METRO
Zdroj: METRO

V rámci členstva poskytujete školenia pre podnikateľov aj ich zamestnancov. Čo je ich obsahom?

METRO - Maloobchodná akadémia je séria špecifických školení, ktorá obsahuje tri vzdelávacie moduly: Moderná predajňa potravín – ako vyzerá predajňa, ktorá priťahuje zákazníkov; Komunikácia so zákazníkom – ako dosiahnuť profesionálny personál predajne; Ako získať a udržať kvalitný personál – ako urobiť nábor a vedenie zamestnancov

Čo je cieľom školení? Dokážete zanalyzovať ich efektivitu?

Školenia pomáhajú zvýšiť úroveň predaja na predajni. Už len samotná ukážka aktívneho predaja pri pokladni alebo ochutnávky zvýšia dennú tržbu cca o 20 %. Zavedenie vernostného programu je tiež jedna z tém, ktorú sa zákazníci na školení dozvedia.

Musia si za vaše poradenstvo členovia aliancie platiť?

Poradenstvo a starostlivosť obchodných zástupcov o zákazníka patrí k službám, ktorú spoločnosť METRO poskytuje bezplatne. Je to pridaná hodnota, ktorú naši zákazníci oceňujú, obchod nie je len o predaji tovaru, ale aj o prístupe a dôvere k našim obchodným partnerom.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Koľko reťazce zarobili na inflácii? Čísla neodzrkadľujú tvrdenia politikov

Ako obchodné reťazce pretavili infláciu do svojich tržieb či marží? Ktoré spoločnosti zarobili najviac a čo je príčinou rozdielu v ziskových maržiach reťazcov na českom a slovenskom trhu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky