VisualDNA: Každý internetový užívateľ má vlastné vizuálne DNA

Obyčajným ľuďom môže pomôcť lepšie pochopiť samých seba, podnikom zasa lepšie pochopiť svojich zákazníkov. VisualDNA - rýchlo rastúci, dynamický, technologický startup s veľkou víziou.

 O VisualDNA

Londýnska spoločnosť VisualDNA vyvinula unikátnu technológiu profilovania užívateľov, ktorá je založená na vizuálnych kvízoch. Spoločnosť sa v nich ľudí pýta rôzne otázky, pričom odpoveď si majú vybrať z ponúknutých obrázkov. Tieto odpovede potom tvoria užívateľské vizuálne DNA. Firmy výsledky vizuálneho kvízu používajú na lepšie cielenie reklamy, segmentáciu zákazníkov či lepšiu komunikáciu s nimi, banky zasa môžu odhadnúť rizikový profil klientov s prakticky nulovou finančnou históriou. No a ľuďom v rozvojových krajinách môžu pomôcť získať prístup k úveru. O zaujímavom startupe a vizuálnych kvízoch sme sa rozprávali s Tomášom Červenkom, CTO (Chief Technology Officer) vo VisualDNA. Tento 27 ročný rodák z Piešťan študoval informatiku na Cambridge a má za sebou aj pracovnú skúsenosť z Googlu.

Hneď v úvode by ma zaujímalo, čo bolo prvotným podnetom pre vznik VisualDNA a akým spôsobom si sa v tomto zaujímavom startupe ocitol ty?

VisualDNA vznikla pred vyše siedmimi rokmi ako nápad zakladateľa Alexa Willcocka. Ten bol majiteľom reklamnej agentúry a stretával sa často s problémom, že jeho klienti vedeli veľmi málo o svojich zákazníkoch - alebo to, čo si o zákazníkoch mysleli, nebolo pravdivé. Vymyslel spôsob, akým sa ľudí pýtať na rôzne otázky zábavnou a jednoduchou formou. Tak vznikol prvý vizuálny kvíz, kde sa pýtame užívateľov na rôzne otázky a oni odpovedajú kliknutím na jeden z obrázkov, ktoré im dáme ako možnosti odpovede. Firma sa prvé roky zameriavala na vývoj sociálnej siete, ktorá spájala ľudí s podobnými osobnostnými črtami (ktoré o sebe prezradili pomocou kvízu). Ja som do firmy prišiel v roku 2009 a začal som budovať technológiu, ktorá používa dáta a užívateľské profily na personalizáciu obsahu, odporúčanie produktov a cielenie reklamy na internete. Vo svojej súčasnej pozícii pôsobím od roku 2011.

Základná myšlienka VisualDNA je založená na predpoklade, že každý internetový užívateľ je charakteristický vlastným vizuálnym DNA. Mohol by si byť konkrétnejší a priblížiť nám, čo si pod tým máme predstaviť?

Naše vizuálne kvízy majú typicky okolo 40 otázok a každá otázka má v priemere 12 možných odpovedí. Je extrémne pravdepodobné, že nenájdeme dvoch užívateľov, ktorí by odpovedali rovnako na všetky otázky. Tieto odpovede, ktoré sú v obrázkovej forme, tvoria užívateľské vizuálne DNA. Navyše, užívatelia na internete majú špecifické chovanie (napríklad to, aké stránky navštevujú, čo nakupujú, z akých zariadení a podobne), ktoré sa spolu s ich osobnostnými črtami premietajú do ich osobného profilu.

Profilovanie užívateľov zo strany VisualDNA je unikátne v tom, že neprebieha štandardne pomocou textového dotazníka, ale vyberaním odpovedí spomedzi ponúknutých obrázkov. Prečo ste sa rozhodli uprednostniť tento typ prieskumu a v čom spočívajú jeho prednosti?

Vizuálne kvízy majú viacero výhod:

  1. Klikanie na obrázky je zábavnejší a jednoduchší spôsob vyplnenia dotazníku ako textové formuláre. Vďaka tomu máme vysokú mieru dokončenia dotazníku a veľké množstvo ľudí naše kvízy zdieľa na sociálnych sieťach.
  2. Obrázky sú univerzálnym spôsobom komunikácie - netreba ich prekladať do cudzieho jazyka.
  3. Obrázkami sa dajú vyjadriť veľmi abstraktné pojmy, ktoré sa textom vyjadrujú len veľmi ťažko. Napríklad, jedna z našich otázok sa pýta aký má človek pohľad na život. Pomocou obrázkov vie človek vyjadriť emóciu, ktorú by slovami len ťažko opísal.
  4. Obrázky majú v sebe zakódované oveľa viac informácií ako text - či už je to farba, emócia, rôzne asociácie a podobne.
  5. Obrázky sa spracúvajú jednoduchšie ako voľný text.
  6. Je dokázané, že pri vizuálnom kvíze zapájame inú časť mozgu ako pri textových formulároch, čo má za následok menšiu tendenciu klamať a manipulovať odpovede.

Podľa internetovej stránky pomôže VisualDNA ľuďom online profilovaním pochopiť samých seba. Znamená to, že po vyplnení dotazníku dostanú nejaký výstup? Ak áno, ako s ním potom môže bežný človek pracovať?

Áno, každý užívateľ dostane po vyplnení kvízu spätnú väzbu, ktorá mu vo vizuálnej a textovej forme povie niečo o jeho osobnosti. Kvíz si každý môže vyskúšať tu: https://whoami.visualdna.com/?c=uk#quiz. Máme k dispozícii rôzne kvízy - od krátkych osobnostných, ktoré povedia užívateľovi niekoľko odsekov o jeho osobnosti, cez psychologické, ktoré užívateľa ohodnotia na piatich psychologických osiach a vystihnú hlavné psychologické črty (tento kvíz bol navrhnutý psychológmi) až po špecializované, ktoré okrem osobnostnej spätnej väzby dajú užívateľovi určité odporúčania - či už relevantné články, relevantné produkty alebo napríklad aj relevantné pracovné pozície.

Predpokladám ale, že nie všetky dáta získavate od užívateľov prostredníctvom výberu z dotazníkových obrázkov. Akými ďalšími spôsobmi získavate dáta?

Okrem vizuálnych kvízov získavame informácie od našich partnerov a klientov. Tieto informácie sú vždy anonymizované a obsahujú informácie o stránkach, ktoré užívatelia navštívili, o produktoch, ktoré dali do košíka a zakúpili, prípadne iné dáta, ktoré o našich užívateľoch vedia naši klienti. Tieto dáta sú následne spracované do užívateľského profilu.

Firmám pomáha VisualDNA lepšie pochopiť svojich zákazníkov. K akým konkrétnym účelom využívajú klienti vaše služby?

Naši klienti používajú naše dáta a služby na lepšie cielenie reklamy na internete a v iných médiách (email, offline), na analytické účely, hlavne z hľadiska e-commerce, na segmentáciu ich zákazníkov a lepšiu, relevantnejšiu komunikáciu s nimi a v neposlednej rade na odhadnutie hodnoty a rizika nového zákazníka. Veľa klientov integruje naše dáta do ich existujúcich marketingových a analytických procesov, aby ich optimalizovali.

Klienti VisualDNA nepochádzajú len z Veľkej Británie, ale i iných lokalít, medzi ktorými je aj Slovensko. V tejto súvislosti ma napadá otázka, akým spôsobom sú zohľadňované geografické rozdiely medzi jednotlivými užívateľmi?

Naša technológia funguje globálne, ale pre niektoré krajiny máme špecializované kvízy. Tieto kvízy sú pripravené v spolupráci s lokálnymi psychológmi tak, aby správne merali psychologické črty v danej lokalite a kultúre. Veľmi často sa stáva, že musíme meniť tón, akým sa pýtame otázky, prípadne meniť obrázky, ktoré môžu v rôznych kultúrach byť vnímané úplne inak a dokonca niekde môžu byť ofenzívne - napríklad určité gestá v moslimských krajinách.

VisualDNA používa svoje technológie aj na risk scoring. Dočítala som sa, že takto chcete pomôcť ľuďom v rozvojových krajinách získať prístup k úverom. Priznám sa, že si úplne dobre neviem predstaviť, ako to reálne prebieha.

Podľa MasterCard v súčasnosti vyše 2.5 miliardy ľudí nemá prístup k úverom. Hlavným dôvodom je, že títo ľudia nemajú žiadnu finančnú históriu, často ani nemajú bankový účet. Ak žiadajú o úver, splátky či hypotéku, banky ich zamietnu, nakoľko sú pre ne príliš rizikoví. Náš produkt dokáže týchto ľudí pomocou vizuálneho kvízu vyprofilovať a zistiť, na základe ich osobnostných čŕt, aká je šanca, že danú pôžičku nesplatia. Banky teda získavajú nových zákazníkov zo segmentu, ktorí pre ne dovtedy neexistoval. Tento produkt aj s pomocou našich partnerov MasterCard a Experian spúšťame postupne v desiatkach krajín sveta, vrátane Slovenska.

V tejto súvislosti by ma tiež zaujímalo, do akej miery je „obrázkový“ risk scoring využívaný finančnými inštitúciami v praxi?

Validácia hocijakého rizikového modelu trvá 9 - 12 mesiacov, preto nemáme dlhú históriu používania našich modelov. Globálne však máme 4 veľké banky, ktoré model úspešne používajú v praxi pre online zákazníkov a ďalšie desiatky v rôznych štádiách implementácie a testovania. Naše modely umožňujú bankám radikálne lepšiu analýzu rizikovosti zákazníkov bez finančnej histórie (čo je naše hlavné zameranie), ale banky ho používajú aj na zlepšenie existujúcich modelov, prípadne na získanie viac informácií o ich klientoch pre účely marketingu.

Startup VisualDNA má kancelárie má v Londýne, Moskve a najnovšie sa rozrástol aj o bratislavskú pobočku. Povedz nám, koľko zamestnancov pracuje v jednotlivých pobočkách a aké máte plány do budúcna?

Náš londýnsky office je najväčší s vyše 150 zamestnancami. V Londýne sa deje väčšina nášho vývoja a všetky komerčné aktivity. Náš bratislavský office funguje len niekoľko mesiacov a momentálne má 8 zamestnancov. Náš plán je expandovať tím v Bratislave na vyše 40 ľudí v najbližších 2 rokoch s tým, že v Bratislave sa bude koncentrovať časť vývoja a analytických tímov. Naša moskovská kancelária je najmenšia s 5 ľuďmi, ktorí majú na starosti našich klientov v tomto regióne.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky