Inšpiratívny podnikateľský nápad (č. 5) - Jeden druh čaju a ročný obrat 9 miliónov eur!

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č. 5) - Jeden druh čaju a ročný obrat 9 miliónov eur!

Čaj sa všade na svete predáva v malých baleniach. V drahých, zato však imidžovo vyhotovených baleniach, dostane zákazník obyčajne len 50, resp. 100 gramov čaju. Ak sa trochu zamyslíme a zanalyzujeme cenotvorbu tohto produktu, rýchlo zistíme, že dôvod vysokých spotrebiteľských cien čaju spočíva v tom, že malé množstvo tohto produktu sa predáva v nákladnom balení cez dlhý distribučný kanál obchodníkov. Tento poznatok využil pre svoje podnikanie pán doktor Günter Faltin, ktorý prostredníctvom portálu Teekampagne.de ponúka vychýrený čaj Darjeeling vo veľkých baleniach zakúpený priamo u indických výrobcov.

Výhodou tohto podnikateľského modelu je to, že vďaka odstráneniu viacerých sprostredkovateľov distribučného kanála a získaným úsporám na balení čaju, bolo možné docieliť férové ceny tak pre výrobcov ako aj pre konečných zákazníkov. Výsledkom tohto inovatívneho prístupu je podnikanie, ktoré vyrástlo na najväčší zásielkový obchod svojho druhu v Nemecku s viac ako 170 000 obslúženými zákazníkmi a ročným predajom 400 ton čaju.

Ako vznikol nápad

Predtým, než pán Günter Faltin začal podnikať, pôsobil na univerzite ako profesor ekonómie. V rámci svojej pedagogickej činnosti často prednášal o tom, že na trhu možno uspieť aj tým, ak podnikateľ zariskuje a poruší zaužívané stereotypy a konvencie. A čím že bol porušený stereotyp v tomto prípade?

Čaj má tú vlastnosť, že má dlhú dobu spotreby a svoju chuť a arómu nestráca ani dva roky po otvorení obalu. Na rozdiel od kávy, ktorá svoju arómu stráca po veľmi krátkej dobe, čaj paradoxne väčšinou nebolo možné kúpiť v polkilovom či kilovom balení ako kávu. Profesor Faltin dospel k záveru, že na tento fakt neexistuje racionálne vysvetlenie a že je potrebné spotrebiteľom ponúknuť väčšie balenie, vďaka ktorému výrazne ušetria.

Článok pokračuje pod reklamou

Zošmiešňovaný nápad dobyl Nemecko

Teekampagne.de ponúka svojim zákazníkom len jeden druh čaju. Darjeeling, ktorý sa pestuje na strmých svahoch Himalájí sa často označuje aj ako „šampanské medzi čajmi". Zatiaľ čo celkový trh čaju sa vyznačuje druhovou rozmanitosťou, podnikanie pána profesora Faltina bolo od začiatku úzko špecializované len na tento jeden druh. Hoci tomuto nápadu na začiatku málokto veril, podnikateľovi a jeho tímu sa podarilo nadviazať priame kontakty s indickými výrobcami. Čaj sa dováža loďou z Kalkaty do Rotterdamu, pričom prechádza senzorickou kontrolou ako aj laboratórnou kontrolou kvality. Každé balenie čaju má svoju šaržu, podľa ktorej si spotrebiteľ na internete môže zistiť pôvod, čas, spôsob prepravy atď. Čaj sa predáva v 250, 500 a 1000 gramových baleniach.

Jednoduché porovnanie cien

1kg balenie čaju Darjeeling ročník 2010 stojí v tomto eshope 24 eur, ak si ho necháte zaslať poštou z Nemecka, vyjde Vás spolu s poštovným na 34 eur. Zo zvedavosti sme vyhľadali rovnaký druh čaju v jednom slovenskom eshope, kde sa ponúkalo 50 gramové balenie za 6,70 eur, čo vychádza na 134 eur za kilogram. Opravte ma ak sa mýlim, ale na 1 kg predstavuje cenový rozdiel celých 110 eur. Čo takto zahrať sa na obchodníka a ponúknuť tento artikel nejakým kaviarňam vo Vašom okolí. Čajová sezóna sa nám práve rozbieha...:)

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.