Inšpiratívny podnikateľský nápad (č. 5) - Jeden druh čaju a ročný obrat 9 miliónov eur!

Čaj sa všade na svete predáva v malých baleniach. V drahých, zato však imidžovo vyhotovených baleniach, dostane zákazník obyčajne len 50, resp. 100 gramov čaju. Ak sa trochu zamyslíme a zanalyzujeme cenotvorbu tohto produktu, rýchlo zistíme, že dôvod vysokých spotrebiteľských cien čaju spočíva v tom, že malé množstvo tohto produktu sa predáva v nákladnom balení cez dlhý distribučný kanál obchodníkov. Tento poznatok využil pre svoje podnikanie pán doktor Günter Faltin, ktorý prostredníctvom portálu Teekampagne.de ponúka vychýrený čaj Darjeeling vo veľkých baleniach zakúpený priamo u indických výrobcov.

Výhodou tohto podnikateľského modelu je to, že vďaka odstráneniu viacerých sprostredkovateľov distribučného kanála a získaným úsporám na balení čaju, bolo možné docieliť férové ceny tak pre výrobcov ako aj pre konečných zákazníkov. Výsledkom tohto inovatívneho prístupu je podnikanie, ktoré vyrástlo na najväčší zásielkový obchod svojho druhu v Nemecku s viac ako 170 000 obslúženými zákazníkmi a ročným predajom 400 ton čaju.

Ako vznikol nápad

Predtým, než pán Günter Faltin začal podnikať, pôsobil na univerzite ako profesor ekonómie. V rámci svojej pedagogickej činnosti často prednášal o tom, že na trhu možno uspieť aj tým, ak podnikateľ zariskuje a poruší zaužívané stereotypy a konvencie. A čím že bol porušený stereotyp v tomto prípade?

Čaj má tú vlastnosť, že má dlhú dobu spotreby a svoju chuť a arómu nestráca ani dva roky po otvorení obalu. Na rozdiel od kávy, ktorá svoju arómu stráca po veľmi krátkej dobe, čaj paradoxne väčšinou nebolo možné kúpiť v polkilovom či kilovom balení ako kávu. Profesor Faltin dospel k záveru, že na tento fakt neexistuje racionálne vysvetlenie a že je potrebné spotrebiteľom ponúknuť väčšie balenie, vďaka ktorému výrazne ušetria.

Článok pokračuje pod reklamou

Zošmiešňovaný nápad dobyl Nemecko

Prečítajte si tiež

Teekampagne.de ponúka svojim zákazníkom len jeden druh čaju. Darjeeling, ktorý sa pestuje na strmých svahoch Himalájí sa často označuje aj ako „šampanské medzi čajmi". Zatiaľ čo celkový trh čaju sa vyznačuje druhovou rozmanitosťou, podnikanie pána profesora Faltina bolo od začiatku úzko špecializované len na tento jeden druh. Hoci tomuto nápadu na začiatku málokto veril, podnikateľovi a jeho tímu sa podarilo nadviazať priame kontakty s indickými výrobcami. Čaj sa dováža loďou z Kalkaty do Rotterdamu, pričom prechádza senzorickou kontrolou ako aj laboratórnou kontrolou kvality. Každé balenie čaju má svoju šaržu, podľa ktorej si spotrebiteľ na internete môže zistiť pôvod, čas, spôsob prepravy atď. Čaj sa predáva v 250, 500 a 1000 gramových baleniach.

Jednoduché porovnanie cien

1kg balenie čaju Darjeeling ročník 2010 stojí v tomto eshope 24 eur, ak si ho necháte zaslať poštou z Nemecka, vyjde Vás spolu s poštovným na 34 eur. Zo zvedavosti sme vyhľadali rovnaký druh čaju v jednom slovenskom eshope, kde sa ponúkalo 50 gramové balenie za 6,70 eur, čo vychádza na 134 eur za kilogram. Opravte ma ak sa mýlim, ale na 1 kg predstavuje cenový rozdiel celých 110 eur. Čo takto zahrať sa na obchodníka a ponúknuť tento artikel nejakým kaviarňam vo Vašom okolí. Čajová sezóna sa nám práve rozbieha...:)

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Filip Glasa (FinStat) – už sedem rokov odhaľuje ekonomickú kondíciu slovenských firiem

Projekt trojice priateľov sa rozrástol do firmy s 30-timi ľuďmi. Slovenský FinStat v súčasnosti expanduje do zahraničia a ráta so stovkou zamestnancov.

Podnikanie v oblasti zdravej výživy. 4 inšpiratívne príbehy zo zahraničia, ktoré dokazujú, že je to dobrý nápad

Zdravší trend v stravovaní sa stáva čoraz viac obľúbeným. Prispôsobujú sa mu aj podnikatelia, ktorí na trh prinášajú nové typy reštaurácii či obchodov.

Česká čajovňa ich inšpirovala k vlastnému biznisu. Do Ameriky priniesli sypaný čaj

Pre nás prirodzené, pre Američanov nezvyčajné a nové. Zakladatelia americkej Tiesta Tea využili dieru na trhu a z Európy priniesli domov biznis so sypaným čajom.

Začali podnikať na materskej. 8 slovenských nápadov, ktoré majú úspech

Veľa žien si nedokáže predstaviť vypadnúť z pracovného tempa, keď idú na materskú dovolenku. Niektoré z nich preto začnú podnikať s dieťaťom na rukách.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky