Eva Škovranová (1907 Perfumeries): Biznis mi doslova vonia

Hoci poriadne nevedela jazyk, zavolala majiteľke parížskej predajne luxusných parfumov, že u nej chce predávať svoje produkty. Uspela a dnes jej parfumy kúpite po celom svete.

Eva Škovranová na začiatku svojho podnikania netušila, že raz bude vyrábať parfumy. Začínala s výrobou a predávaním ručne robených mydiel a kozmetiky. Zákazníkom mnohé jej produkty voňali a začali sa pýtať, či v takej vôni nevyrobí aj parfum. Vtedy si povedala, že to skúsi. Začala spolupracovať s jedným z najuznávanejších parfumérskych majstrov na svete a následne vytvorila pod svojou značkou 1907 Perfumeries prvý rad niche parfumov. Chcela ho umiestniť do parfumérie v Paríži, ktorá sa na niche segment špecializovala. Bola odvážna a trošku drzá – zdvihla telefón a zavolala do jednej z dvoch predajní, ktoré prijímali nových dodávateľov. Zdvihla jej to priamo majiteľka. A tak sa mohol začať písať netradičný príbeh voňavej košickej značky...

Parížske slzy šťastia

Eva si povedala, že nemá čo stratiť. Obe parížske parfumérie, ktoré sa špecializovali na niche parfumy, prijímajú nových dodávateľov iba zriedkavo. Parfumérka z Košíc vedela, že ak sa nespýta, nič nezíska. Hoci by si mnohí mysleli, že maličký výrobca zo strednej Európy nemá šancu dostať sa do mekky módy a parfumov, Eva sa na to pozerala inak. Jednoducho zodvihla telefón.

Majiteľku parížskej niche parfumérie zastihla na stretnutí. Povedala jej, že jej zavolá neskôr. Eva sa pousmiala a myslela si, že sa telefonátu späť nikdy nedočká. Opak bol ale pravdou. Majiteľka zavolala naspäť a vypočula si, čo jej smelá Košičanka navrhovala. Eva chcela pre ňu zorganizovať výstavu niche parfumov na východe Slovenska a zároveň jej ukázať tie svoje. Majiteľke parížskej niche parfumérie sa nápad zapáčil a o niekoľko týždňov pricestovala z Francúzska do Košíc. Dlhé hodiny ovoniavala Evine parfumy a Eva zatiaľ potichu tŕpla, čo na ne povie. Dúfala, že si so sebou do Paríža odvezie aspoň jeden jej parfum. Keď napokon povedala, že berie celý kufor s kompletnou kolekciou, Eva musela na moment odísť z obchodu von, aby pred ňou skryla slzy šťastia. Obe dámy sa dohodli na spolupráci, a tak sa Evin prvý rad niche parfumov dostal do prestížnej parfumérie v Paríži. Práve tu sa začal písať úspešný príbeh luxusných niche parfumov pod netradičným označením 1907.

Čo je vlastne „niche“?

Na niche parfumy sa treba pozerať ako na parfumy, ktoré idú proti prúdu. Sú určené pre všetkých ľudí, ktorí si už v bežnej parfumérii nevedia parfum vybrať. Chcú voňať inak ako väčšina. Hľadajú niečo odlišné, chcú vyčnievať z davu. Chcú exkluzivitu a luxus. Je to podobné ako s módou. Niekto si kúpi bežné tričko z rozšírenej siete za dvadsať eur a niekto zasa šaty z limitovanej kolekcie od módneho návrhára za stovky až tisíce eur. Porovnateľné je to vraj aj s cenami.

Niche parfumy sú vyrobené z kvalitných surovín a vychádzajú vždy v pomerne obmedzenej produkcii. Cenové rozpätie je veľmi široké, ale v ponuke obchodov značky 1907 nájdete i skvosty, ktorých ceny sa pohybujú od 500 eur vyššie za flakón. Pri týchto parfumoch o cene nerozhoduje len samotná vôňa, ale aj flakón. Prihliada sa na použité kovy alebo kamene. Častokrát je to rýdze zlato, prípadne rôzne drahokamy.

Vo svete niche parfumov je bežné, že flakón stojí aj desaťtisíce eur. „Sú to zberateľské kúsky, podobne ako drahé autá,“ vysvetľuje Eva. Sú zákazníci, ktorí si nechajú flakón vyzdobiť množstvom pravých diamantov a vystavia si ho na čestné miesto. Niektorí si nechajú namiešať aj vlastný parfum na mieru.

Rad parfumov 1907 Perfumeries je špecifický a má svoj rukopis. Eva vysvetľuje, že na rôznych trhoch vyhľadávajú zákazníci odlišné rukopisy parfumov. V Španielsku, Anglicku či na Slovensku sú odlišné špecifiká a ľudia vyhľadávajú odlišné vône. Kým u nás je trendy napríklad ruža, vo Francúzsku by možno povedali, že voniate nemoderne ako stará mama.

Slovensko je pre niche parfumy špecifické aj preto, že sa ľudia stále boja vytŕčať z radu. Eva u nás stále vníma určité predsudky: „Keď niekto smrdí od potu, zvyčajne potichu skrivíme nos, alebo nad tým mávneme rukou. Smrdieť je akoby v poriadku. Ak niekto výrazne vonia, už je excentrický a je to považované za nevhodné.“

Blogeri pomáhajú i škodia

Na začiatku mala Eva pochybnosti, napriek tomu sa do podnikania pustila: „Vzala som na seba riziko a vyšlo to.“ K úspešnému štartu podnikania s niche parfumami potrebuje podľa nej človek odvahu a určitú dávku drzosti.

Vďaka parížskej parfumérii si Evine parfumy všimli prví svetoví blogeri. S ich pozitívnou kritikou sa tržby 1907 Perfumeries výrazne zvýšili. Eva na úspech nebola pripravená a nečakala ho. „Treba byť pripravený aj na úspech,“ hodnotí spätne. Kvôli masívnemu záujmu klientov z celého sveta musela zvyšovať výrobné kapacity a strhol sa okolo nej ošiaľ mediálneho záujmu.

Prečítajte si tiež

Práve blogeri, znalci a kritici sú v ich odbore podľa Evy veľmi dôležití. Keď dnes Eva posiela svoje vzorky tým najdôležitejším znalcom v biznise, má obavy. Nikdy totiž nevie, či sa im parfum bude páčiť. Keď sa im páči, má to výrazný vplyv aj na predaj. Keď sa im nepáči, môžu o ňom nenapísať nič, alebo napíšu negatívnu recenziu. Takáto reakcia môže značke výrazne ublížiť, hodnotí: „Blogeri vám môžu pomôcť a môžu vás aj zničiť.“ Treba však rozlíšiť, ktorý bloger má naozaj váhu.

Eva tiež vysvetľuje, aký význam má pojem bloger v niche svete: „Nie je to žiadny moderný influencer, ktorý si zarába na živobytie ukazovaním svojho života na sociálnych sieťach a potom od firiem berie peniaze za to, že promuje ich produkty.“ Parfumérski blogeri sú vraj odborníci, ktorí pracujú v tomto segmente, alebo sú dokonca rešpektovaní chemici či redaktori magazínov. Ich živobytie je úplne iné a o produktoch píšu len preto, že sa im buď páčia alebo nepáčia a chcú sa o svoj odborný názor podeliť so svetom.

Niche komunita je podľa Evy kapitola sama o sebe. Ľudia, ktorí raz prepadnú niche parfumom, už iné nechcú. A aby neustále objavovali niečo nové, sledujú práve týchto rešpektovaných niche blogerov. Keď o jej poslednom parfume sama od seba napísala jedna z najväčších ruských blogeriek, dopyt ruských klientov prekonal Evine očakávania.

Poradenstvo na prvom mieste

1907 Perfumeries si zvolili politiku pomalého rastu. Eva postavila značku na serióznosti a na kvalite. Rozhodla sa budovať svoj biznis pomaly a bezpečne. Komerčné parfumy sa vezú na vlne, ktorá je momentálne trendy. Niche parfumy nepodliehajú trendom ani sezónnosti, vysvetľuje: „Budujeme niečo, čo sa nikdy neobnosí.“

Eva sa odjakživa zameriavala na pevné základy firmy a pozerala sa na biznis smerom do budúcnosti. Vždy chcela mať hlavne dobré vzťahy so svojimi zákazníkmi. Tí sú vraj jedinou reklamou 1907 Perfumeries. Jediný raz skúšali aj platený Facebook marketing, no veľa im nepriniesol. Investícia do platenej reklamy bola teda za celý život firmy iba 20 eur.

Noví ľudia k nim prichádzajú vďaka osobným odporúčaniam a takisto keď si nevedia vybrať vôňu z bežnej parfumérie. Vtedy začnú hľadať, googliť a natrafia na niche svet. „A potom sa to už s nimi vezie,“ smeje sa Eva.

Vo svojej firme sa energická Košičanka zameriava nielen na kvalitu produktu, ale hlavne na servis. „Predajňa niche parfumov stojí na perfektnom poradenstve.“ Personál ovláda dokonale celý sortiment a vie všetko o produkte i jeho pozadí. Dokáže ho perfektne odprezentovať.

Zákazníka po prvej návšteve často pošleme domov bez kúpy.

Evu najviac teší, keď majú zákazníci z návštevy jej predajne skvelý zážitok. Eshop otvorili primárne pre svojich už existujúcich zákazníkov, nie pre nováčikov, ktorí o ich parfumoch nič nevedia.Tento kontroverzný prístup sa im ale vraj vypláca. Dobrý parfum musí človeku naozaj sadnúť a keď v parfumérii ovonia desiatky vôní, musí mu tá vybraná do rána „sadnúť“. Eva sa tak niekedy dobrovoľne oberá o okamžitú tržbu. Zároveň však vie, že zákazník, ktorý sa vráti, už ostane natrvalo.

Parfum vyvoláva emócie

Vo svete niche parfumov sú dôležité výstavy. Každá výstava má trošku iný charakter a je skvelá na získanie kontaktov a stretávanie sa s ľuďmi v rovnakom odvetví. Konkurenčná atmosféra vraj v tejto oblasti podnikania príliš nepanuje. Naopak, s mnohými konkurenčnými značkami majú 1907 Perfumeries skvelé vzťahy a pomáhajú si.

Súperiť o zákazníka vraj teoreticky ani nie je možné. Každý zákazník má vlastné špecifické preferencie parfumu. „Ak zákazníkovi váš produkt nesedí, ide inam a vy s tým nedokážete nič urobiť,“ vysvetľuje Eva. Existuje tu prirodzená dynamika, vďaka ktorej si zákazníci vyberajú svojich obľúbených predajcov a obľúbené parfumy.

„Parfumy prinášajú emóciu. Vyvolajú vo vás spomienky na konkrétne momenty alebo miesta,“ dodáva oduševnene Eva. Treba sa vraj na ne pozerať ako na umenie. Vedia dotvoriť moment a obraz. Keď vyvíjate novú vôňu, musíte mať podľa Evy presnú predstavu, aký pocit má vôňa evokovať a akú emóciu má vytvoriť. Vtedy môžete začať s výberom ingrediencií a s návrhom parfumu.

Článok pokračuje pod reklamou

Legislatíva a jej (ne)dodržiavanie

V oblasti výroby parfumov potrebujete obrovskú prax a vedomosti. Určitá časť výroby značky prebieha v Košiciach a určitá časť v zahraničí. Na výrobu parfumov existujú prísne normy. Eva rada kontroluje kvalitu každého parfumu a trávi vo výrobni veľa času. Tiež má ťažké srdce na rôznych „handmade“ podomových predajcov, ktorí nespĺňajú žiadne hygienické normy a svoje podomácky vyrobené „voňavky“ predávajú na rôznych bazároch, handmade stránkach a na trhoch. „Títo ľudia nespĺňajú legislatíve požiadavky, často nemajú potrebné vzdelanie a nie raz môžu dohromady zmiešať ingrediencie, ktoré môžu byť pre ľudskú kožu po spojení a zreagovaní dokonca toxické,“ upozorňuje. Výrobky 1907 Perfumeries podliehajú prísnemu testovaniu a musia byť na sto percent nezávadné. Ku každému výrobku majú špeciálny certifikát, ktorý musia získať predtým, než parfum uvedú na trh.

V 1907 Perfumeries sa ale okrem kvality parfumov starajú aj o balenia. Dizajn krabičiek a obalových materiálov si navrhujú sami, výroba prebieha u dodávateľa. Keď si naposledy vymysleli flakón s prvkami z 12-karátového zlata, neprestali hľadať, až kým nenašli dodávateľa, ktorý bol schopný takýto flakón vyrobiť.

Keď si vás príležitosti a ľudia nájdu sami

Značka 1907 Perfumeries má dnes vlastné predajne v Košiciach a v Bratislave. Partnersky jej parfumy predávajú mnohé niche parfumérie po celom svete. Funguje to aj naopak. V oboch svojich obchodoch Eva a jej tím predávajú okrem vlastných parfumov aj niche parfumy iných svetových výrobcov. Keďže viac predajní si už vyžadovalo aj viac ľudí, Eva musela svoj tím mierne rozšíriť. Nových zamestnancov však neprijíma každý deň.

Prečítajte si tiež

Vtipná príhoda sa jej viaže s dnes už stabilným členom tímu, Štefanom Kopeščanským. S Evou tvoria zohranú dvojicu, na začiatku ho však takmer vyhodila z obchodu. Štefan je nadšený milovník parfumov a dnes asi jediný slovenský odborný bloger v segmente niche. Keď sa dozvedel, že v Košiciach vznikla niche parfuméria, ktorá vyrába aj svoje vlastné parfumy, mal jasný cieľ – pracovať v nej. Eva však v tej dobe nikoho nehľadala. Štefan jej poslal životopis, no Eva nereagovala. Napísal jej teda znova a tentokrát pripojil aj dlhý motivačný list, v ktorom rozsiahlo opísal, prečo by pre ňu rád pracoval. Eva opäť nereagovala, a tak sa Štefan vybral priamo k nej do predajne. Energická podnikateľka mu vtedy vysvetlila, že práve nikoho nehľadá, no Štefan sa nedal odradiť. Obchod navštevoval každý deň nasledujúci týždeň, až kým Eva nepochopila, že by jeho odhodlanie mohla využiť vo svoj prospech. A tak sa aj stalo, dnes je Štefan jedným z Eviných najlojálnejších kolegov.

Podobne sa sama od seba pritrafila aj zaujímavá spolupráca s bratislavským Sky Barom. Práve tu ste si mohli dať drink s názvom 1907, ktorý vonia rovnako ako jeden z Eviných niche parfumov. „Majiteľ bol na jednej z našich prezentácií a tak ho ohúrila, že nás oslovil na spoluprácu. Spoločne sme vymysleli drink, ktorý nesie rukopis nášho parfumu,“ vysvetľuje Eva.

Prekonala samu seba

Najväčšia prekážka, ktorú Eva musela v podnikaní zdolať, bola ona sama. Potrebovala prekonať spôsob svojho myslenia. Podnikateľka pochopila, že nech sa bude snažiť akokoľvek, nikdy nevyhovie všetkým. Naučila sa zaťať a neustupovať. Za svoj úspech vďačí práve svojej zaťatosti a schopnosti sústrediť sa na vytýčený cieľ.

Bojovať musela aj so svojou snahou mať všetko pod kontrolou. Do istého momentu mala Eva prehľad o tom, kde sa o nich píše a čo sa o značke hovorí. Po určitom čase však bolo záujmu tak veľa, že prehľad stratila. Musela sa zmieriť s tým, že nedokáže mať kontrolu nad všetkým.

Chyby berie ako priestor pre rast a zmenu. „Ak neurobíte chybu, ktorá vás neudrie, nezistíte, že musíte konať inak.“ Eva sa snaží mať vždy odstup a rozhodovať sa bez emócií. Nechce reagovať rýchlo pod vplyvom silných pocitov. Nebojí sa pozrieť sa sama do seba. Vďaka tomu sa posúva ďalej a rastie.

Vždy hľadá spôsoby, ako sa dajú veci zrealizovať. Ťažké momenty si veľmi nepripúšťa, pretože nimi nechce demotivovať svojich ľudí. Horšie chvíle spracováva sama vo svojom vnútri a snaží sa hľadať riešenia: „Nie vždy je všetko dokonalé. Musíte vedieť pracovať s tým, čo máte.“

Evine osobné lekcie

  • Dôležitý je dobrý nápad.
  • Robte to, čo nerobia všetci ostatní. Hľadajte dieru na trhu. Nájdite si niečo vlastné.
  • Plánujte a zaťato sa držte svojho biznisu.
  • Zameriavajte sa na kvalitu a buďte trpezliví.
  • Nebojte sa urobiť odvážny krok a osloviť aj hráča, ktorý je zatiaľ mimo vašu ligu. Nemáte čo stratiť.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky