Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Je šťastie nájsť v partnerovi/partnerke spriaznenú dušu, priateľa a lásku v jednom. Rovnaké záujmy, podobný pohľad na svet či chuť niečo spoločnými silami vybudovať, však často vedú aj k rozhodnutiu ísť do spoločného podnikania. Navyše, ako sa hovorí, „viac hláv, viac rozumu“ a nájsť inšpiráciu, s čím na trhu preraziť, môže byť takto oveľa jednoduchšie.

V knihe 89 inšpiratívnych podnikateľských nápadov z nášho vydavateľstva je hneď niekoľko takých príkladov. Ukážku prinášame v tomto článku.

Svadobné komplikácie inšpirovali manželov k výrobe originálnych obrúčok

Keď sa John a Michelle Ruggierovci z USA pred svojou svadbou snažili nájsť vhodnú obrúčku pre Johna, žiaden prsteň sa mu nepáčil alebo bol nad ich rozpočet. Rozhodol sa preto, že si vyrobí vlastný. Netrvalo dlho a spolu s manželkou založili spoločnosť Manly Bands – v garáži začali vyrábať obrúčky pre pánov z najrôznejších materiálov a založili e-shop. Ženísi si môžu vybrať z viac ako 200 materiálov, napríklad prstene z kostí dinosaura, meteoritu či dreva zo suda známej značky whisky. Od roku 2016, kedy firma vznikla, sa im podarilo dosiahnuť tržby viac ako 10 miliónov dolárov (8,8 milióna eur), pričom svoju ponuku neustále zdokonaľujú.

V roku 2021 dokonca založili sesterskú firmu, ktorá je zameraná na svadobné obrúčky pre ženy – zákazníčky majú na výber z prsteňov vyrobených z materiálov ako jelenie parohy, drevo či silikón.

Zdroj: Facebook.com/getmanlybands
Zdroj: Facebook.com/getmanlybands

Spoločná láska ku knihám viedla k rodinnému kníhkupectvu a detskej knižnej univerzite

Keď manželov spája nielen vzájomná lásk a, ale aj láska ku knihám, môže to vyústiť v úspešný rodinný biznis spojený práve s touto záľubou. Je to tak aj v prípade Petry Caudr Hanzlíkovej a jej manžela, s ktorým založila kníhkupectvo a knižnú univerzitu pre deti. Unikátne sú oba projekty. V kníhkupectve si môžu zákazníci nielen vybrať zaujímavé tituly, no môžu tu tiež relaxovať. Nie nadarmo sa obchod volá Book Therapy. Zapaľujú tam totiž vonné sviečky a v rámci VIP terapie si môžu zákazníci vychutnať atmosféru po záverečnej, a to s vínom, kávou a hudbou.

K nápadu vytvoriť knižnú univerzitu pre deti manželov zasa priviedol ich syn. Aj v ňom chceli prebudiť lásku ku knihám, lenže vybrať tú správnu detskú literatúru vyžaduje nemálo času. Ten sa rozhodli rodičom ušetriť a vytvorili netradičné balíčky, v ktorých mesačne posielajú dve knihy predplatiteľom (ako prekvapenie, čiže rodičia ani deti netušia, aké knihy prídu). Tituly vyberajú s odborníkmi, pričom musia spĺňať podmienky – byť kvalitne spracované, musia rozvíjať potenciál dieťaťa a zapadať do edukačného programu. Nápad sa ujal a okrem Česka doručujú knižné balíčky aj do ďalších krajín EÚ.

Článok pokračuje pod reklamou

Návšteva „svokrovcov“ impulzom pre vznik unikátnej reštaurácie

Pandémia koronavírusu ovplyvnila mnohých podnikateľov. Niektorí boli nútení svoj biznis ukončiť, no toto obdobie bolo pre viacerých aj inšpiráciou. Švéd Rasmus Persson a jeho priateľka Linda rozmýšľali, ako pohostiť u seba doma Lindiných rodičov a nevystaviť ich pritom riziku nakazenia koronavírusom. Prestreli im preto na záhrade a cez okno v dostatočnej vzdialenosti podávali jedlo. To ich viedlo k nápadu vytvoriť sólo reštauráciu na lúke, s jedným prestretým stolom pre jedného zákazníka. Ten si mohol vychutnať tradičné jedlo, podávané na diaľku cez košík spustený na lane, a načerpať energiu z pokoja, ktorý ponúkala samotná príroda. Znie to bizarne, no u zákazníkov mal nápad veľmi dobrú odozvu.

Spoločný nápad manželov zachránil klenotníctvo a ľuďom pomohol „vyvetrať sa“

Obmedzenia počas koronakrízy prinútili zamyslieť sa, ako svoj biznis zachrániť, aj Johnnyho Perriho, majiteľa klenotníctva J&M jewellers. Aby sa vyhol finančným problémom, dal spolu s manželkou hlavy dokopy, až vymysleli nový koncept, ktorý im mohol zabezpečiť príjem počas krízy a zároveň slúžil ako marketingový nástroj. Vytvorili hru založenú na princípe hľadania pokladu – niekoľko šperkov z klenotníctva zakopali alebo schovali v okolí a zákazníkom ponúkli možnosť zúčastniť sa hľadania. Po zaplatení poplatku dostali hráči indície k pokladu a keď šperk našli, mohli si ho nechať alebo ho vrátiť, resp. nechať odkúpiť späť do klenotníctva.

Pár chcel hrou dosiahnuť nielen finančné zabezpečenie počas ťažkých časov, ale ponúknuť ľuďom aj možnosť odreagovať sa a vyjsť von v období, keď to nebolo samozrejmosťou.

Manželka dostala nápad, manžel a zvyšok rodiny ho zrealizoval – výsledkom sú jedlé poháre, ktoré na trhu zaujali

Niekedy stačí málo a dobrý biznis nápad je na svete. Napríklad kreatívna myšlienka manželky a blízki, ktorí sa rozhodnú ideu zrealizovať. Firma Twiice vznikla podobným spôsobom – keď bol Jamie Cashmore so svojou rodinou na dovolenke, jeho žene počas kúpania v mori napadlo, že by bolo fajn mať poháre, ktoré netreba vyhadzovať či umývať, ale by ich bolo možné rovno zjesť. Jamiemu táto myšlienka nedala spať a rozhodol sa premeniť ju na skutočnosť. Pridali sa aj ostatní členovia rodiny a spoločne začali hľadať recept na jedlý riad. Používali pritom formu na muffiny, no keď našli ten správny pomer surovín, aby boli poháre dostatočne pevné na udržanie tekutiny a zároveň chutné, museli nájsť spôsob, ako vyrábať rýchlejšie a vo väčších objemoch. Objednali si preto výrobu stroja na mieru. Ekologické jednorazové poháre sa na trhu ujali a rodinná firma rozbehla aj rôzne spolupráce, napríklad s lokálnou leteckou spoločnosťou.

Zdroj: twiice.co.nz
Zdroj: twiice.co.nz

Spoločné podnikanie môže vzťah posunúť, aj mu ublížiť – na čo myslieť?

Inšpirovať k podnikaniu môže v podstate čokoľvek. Dôležité je identifikovať príležitosť a nájsť riešenie na problém skupiny ľudí, ktorí zaň budú ochotní platiť. Keď sa k tomu pridá niekto blízky, či už partner/partnerka, manžel/manželka, alebo aj vlastné dieťa, kamarát, kolega či obchodný partner, s ktorým si ľudsky sadnete, podnikanie môže nabrať úplne iný rozmer (hoci takéto podnikanie má aj svoje úskalia a treba si poriadne premyslieť, či napríklad problémy vo firme nemôžu ovplyvniť váš osobný vzťah, či viete riešiť vzájomné nezhody a podobne).

V podnikaní (nielen) so životným partnerom je navyše potrebné vedieť oddeľovať súkromný a pracovný život, aby vám spoločný biznis neprerástol cez „hlavu“ aj cez vzťah. Tak, či onak, na Slovensku je rodinný biznis obľúbenou formou podnikania. Podrobnosti o rôznych aspektoch, ktoré sa s ňou spájajú, nájdete v našich článkoch v téme Rodinné podnikanie.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.

Keď správnym naštartovaním dňa naštartujete biznis

Cereálie boli najobľúbenejšími raňajkami Britky Annie Morisovej. Aby mala istotu, že jedáva tú najkvalitnejšiu granolu na trhu, začala vyrábať vlastnú. Tá sa teší obľube v celej Veľkej Británii.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky