Plochá fľaša ako dizajnérsky kúsok, ktorý šetrí miesto v batožine aj životné prostredie

Plochá fľaša ako dizajnérsky kúsok, ktorý šetrí miesto v batožine aj životné prostredie
Zdroj: Pixabay.com

Inovatívna fľaša, ktorá spája ekológiu s praktickosťou na trhu od začiatku zaujala a úspech zožala aj na odovzdávaní Oscarov. Memobottle šetrí prírodu a pomáha tiež v rozvojových krajinách.

Minerálky či sladené nápoje si so sebou do prírody, na športovanie alebo na cestovanie asi každý najčastejšie berie v klasickej oválnej plastovej fľaši. Po vypití nápoja však ľudia často nechávajú tieto obaly pohodené v tráve, na pláži či dokonca v riekach a moriach. Prekážalo to aj dvom dlhoročným kamarátom z austrálskeho pobrežného mesta. Na pláži trávili veľa času a všímali si nárast počtu plastových fliaš, ktoré na brehu obmýval oceán. Začali sa o problematiku viac zaujímať a zistenia ich nemilo prekvapili. Rozhodli sa preto vytvoriť inovatívnu fľašu, ktorá spojí ekológiu a praktickosť do jedného.

Fľaša Memobottle sa pohodlne zmestí do kabelky či vrecka, osviežiť sa vďaka nej môžu aj v rozvojových krajinách

Produktový dizajnér Jesse Leeworthy a finančný konzultant Jonathan Byrt boli nešťastní z toho, že hoci si ľudia môžu napustiť pitnú vodu doma z kohútika, namiesto toho sú ochotní radšej zaplatiť 1 400-násobne viac za jednorazovú balenú vodu. Taktiež ich hnevalo, že oválne fľaše sú nepraktické, zaberajú veľa miesta v ruksaku či kabelke, a do vrecka sa častokrát ani nezmestia. Jesse preto začal pracovať na novom dizajne, z ktorého sa čoskoro stala fľaša s názvom Memobottle.

Tvar fliaš je veľmi podobný tvaru dávno známej „ploskačky“. Fľaše Memobottle sú však vyrábané z plastu v rôznych veľkostiach – vo formáte A5 (750 ml), A6 (375 ml), A7 (180 ml), a v ponuke je tiež takmer pollitrová vysoká slim fľaša. Tvar fľaše Memobottle je vytvorený tak, aby sa pohodlne zmestila do kabelky či aktovky, podobne ako zošit či tablet. Bez problémov sa tiež zmestí aj do vrecka na saku či kabáte. Keďže sú fľaše vyrábané zo špeciálneho plastu, ktorý sa považuje za zdravší variant ako je ten využívaný na klasické jednorazové fľaše, ponúkajú možnosť opakovaného použitia. Umyť sa dajú jednoducho – vodou alebo octom. Tvorcovia značky Memobottle chcú takýmto spôsobom znížiť spotrebu jednorazových fliaš na vodu.

Okrem ekologického rozmeru sa vo firme Memobottle zamerali aj na pomoc tým, pre ktorých nie je uhasenie smädu samozrejmosťou. Kúpou každej fľaše venuje zákazník jednej osobe dva mesiace čistej pitnej vody. Firma totiž spolupracuje s neziskovou organizáciou Water.org, ktorá pracuje v rozvojových krajinách práve na sprostredkovaní vody tým, ktorí ju najviac potrebujú.

Cena fliaš sa pohybuje od 22 do 34 eur. K fľašiam pridali aj rôzne príslušenstvo, napríklad farebné kovové vrchnáky, silikónové a kožené puzdrá či držiaky na fľašu.

Rôzne druhy Memobottles. Zdroj: memobottle.eu.com
Rôzne druhy Memobottles. Zdroj: memobottle.eu.com

Crowdfunding sa vo firme Memobottle osvedčil, o fľaše bol od začiatku obrovský záujem

Jesse a Jonathan predstavili koncept projektu najskôr rodine a priateľom, ale skutočné utvrdenie v zmysle ich nápadu prišlo, keď spustili kampaň na Kickstarteri. Finančný cieľ 15 000 dolárov (približne 13 200 eur) prekonali už po 36 hodinách. Napokon získali až 260 000 dolárov (približne 230 000 eur), čím prekročili cieľ o viac ako 1 700 %.

Hoci im finančná podpora a pozitívna spätná väzba z crowdfundingu veľmi pomohli, obaja sa museli naučiť fungovať vo svete logistiky, ochranných známok, účtovníctva, riadenia zásob či marketingu. Jesse mal našťastie vzácnu schopnosť spojiť kreativitu s praktickosťou, Jonathan zasa skúsenosti s financiami a účtovníctvom. Firmu Memobottle založili v roku 2014 a v priebehu roka sa museli popasovať s viacerými výzvami. Po tom, čo museli zabezpečiť dovoz viac ako 10 000 fliaš zákazníkom, ktorí si ich predobjednali prostredníctvom crowdfundingu, zažili niekoľko výrobných oneskorení a logistických prekážok. Spočiatku museli na svojom projekte pracovať obaja na plný úväzok. Napokon sa im ale podarilo rozbehnúť úspešnú firmu.

Keď sa rozhodli prísť na trh s ďalšími tvarmi fliaš Memobottle, rozhodli sa ísť opäť cestou crowdfundingu. V druhom pokuse sa im podarilo dosiahnuť cieľ 30 000 dolárov (približne 26 500 eur) už v priebehu deviatich hodín. Povedomie o netradičnej fľaši sa tiež zvýšilo po tom, čo sa štíhly vysoký variant Memobottle dostal do darčekových tašiek na udeľovaní Oscarov v roku 2016.

Fľaša Memobottle sa dostala do múzea v Rakúsku, z dôvodu rastúceho globálneho záujmu založili výrobný závod aj v hlavnom meste Taiwanu, a v šiestich ďalších krajinách má firma sklady, čo im pomáha znížiť náklady na prepravu fliaš k zákazníkom a skrátiť čas doručenia. V roku 2021 sa už ploché fľaše dodávali do viac ako 70 krajín sveta a získali mnohé ocenenia za dizajn.

Zdroje: memobottle.eu.com, theclothesmaiden.com, feeldesain.com, smartcompany.com.au, LinkedIn Jonathan Byrt

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky