O produktivitu zamestnancov sa stará kávovník z dielne českých dizajnérov

O produktivitu zamestnancov sa stará kávovník z dielne českých dizajnérov
Zdroj: Unsplash.com

Rastlina spríjemní vzhľad pracoviska, no tiež prezradí, aká je tam akustika, teplota, svetlo, kvalita vzduchu či aká je spokojnosť a sústredenie zamestnancov.

Prostredie, ktoré ľudí obklopuje, má na nich veľký dopad, hoci si to mnohí neuvedomujú. Keďže väčšinu nášho času trávime v interiéri, najväčší vplyv na správanie aj zdravie človeka majú práve budovy. Prostredie sa však veľmi ťažko a zložito meria. Prostredníctvom zmien v dizajne sa preto snažia pomáhať zvýšiť produktivitu a vplyv pracovísk dizajnéri z českého Q Designers, ktorí založili dcérsku spoločnosť The Greenest Company.

Nezvyčajný kávovník spríjemní vzhľad nudnej kancelárie, ale prinesie aj dôležité zistenia

Q Designers vznikli ako multidisciplinárne štúdio, ktoré chce prostredníctvom nových produktov, nových služieb a nových biznis modelov pomôcť s hľadaním cesty k pozitívnym zmenám. Veria, že dobrý dizajn by mal problémy riešiť, nie ich vytvárať. Zameriavajú sa preto na navrhovanie konceptov nových produktov, služieb a inovácií. Ich „dcérka“ The Greenest Company kombinuje prírodu a technológie, snaží sa tak zlepšovať pracovné prostredie vo firmách.

Aj klasické pondelkové ráno totiž môže byť príjemné. Postarať sa o to môže napríklad kávovník v kvetináči umiestnený v kancelárii. Pýtate sa, ako dokáže rastlina zmeniť náladu? Čo ak prehovorí? Samozrejme, nie priamo, ale prostredníctvom odkazu, na ktorom sa píše: „Krásne ráno! Som Space Monitor a budem Vám tu týždeň robiť spoločnosť. Meriam teplotu, oxid uhličitý, vlhkosť vzduchu a ďalšie prvky, ktoré sú dôležité pre kvalitné prostredie. Budem mať radosť, keď ma zalejete, ale nikam ma, prosím, nepresúvajte, nech neprídem o kvalitné dáta. Ďakujem, Váš Space Monitor.“

Podľa zakladateľov tohto „zeleného“ startupu dosahuje v niektorých kanceláriách hladina CO₂ alebo akustika také hodnoty, že ľudský mozog v nich funguje maximálne len na 50 %. Senzor kvality, ktorý používajú na zber dát, vystupuje z radu šedých krabičiek. Na základe požiadaviek na kvalitu dát, spoľahlivosť, jednoduchú inštaláciu, no hlavne na príjemný dojem, v roku 2019 uviedli na trh Space Monitor, ktorý na prvý pohľad ako prístroj ani nevyzerá. Je to spomínaný živý kávovník, rastlinka v bielom kvetináči, pod ktorou sa nachádza dané zariadenie na monitorovanie kvality prostredia. Pomocou zabudovaných senzorov dokáže zistiť teplotu, vlhkosť vzduchu, svetelné podmienky, no zisťuje tiež, ako situáciu vidia zamestnanci. Spoločnosť The Greenest Company im totiž rozpošle dotazník o spokojnosti s pracovným priestorom.

Článok pokračuje pod reklamou

Výsledky si nenechajú pre seba, firmám aj poradia, čo urobiť lepšie

Dizajnéri a analytici následne všetky výsledky vyhodnotia a vytvoria analýzu pre celú miestnosť, poschodie či budovu. Pre každú zónu vypočítavajú index sústredenia či spokojnosti a pripravia detailné dáta. Taktiež ponúkajú možnosť porovnať sa s inými firmami na trhu a zistiť, o koľko lepšie alebo horšie sú oproti konkurencii akustika, teplota, svetlo, kvalita vzduchu či spokojnosť a sústredenie zamestnancov.

Zároveň klientom vypracujú odporúčania, ktoré majú pomôcť zlepšiť produktivitu ľudí a v neposlednom rade majú pozitívny vplyv na ich zdravie. Firmám poradia, do ktorých miest v kanceláriách treba investovať, aby odstránili problémy, napríklad so sústredením zamestnancov. Jedným zo zlepšení môže byť napríklad zelenšie prostredie v kanceláriách, pričom riešenie nájdu klienti rovno na ich webovej stránke. Ponúkajú totiž dizajnové hydroponické steny s rastlinkami. Tie čistia vzduch, prispievajú k zníženiu stresu a spríjemneniu prostredia. Môžu tiež slúžiť ako predelenie medzi jednotlivými stolmi, čím vytvárajú akýsi pocit súkromia. Navyše sa pestujú spôsobom hydropónie – to znamená, že rastliny sú pestované bez pôdy v živnom roztoku. Rastliny si vďaka tomu nevyžadujú takú častú starostlivosť ako tie bežne zasadené.

Nezvyčajný kávovník zatiaľ nepredávajú, ale prenajímajú

Spoločnosť The Greenest Company ponúka monitoring ako službu, ktorá pri rozlohe 1 000 m2 vyjde približne na 50 000 českých korún (približne 2 000 eur). Priemerné kancelárske poschodie pritom meria približne 10 až 20 Space Monitorov, ktoré spoločnosť požičia firme ako súčasť služby (na trhu sa tieto zariadenia zatiaľ nepredávajú). To, koľko monitorovacích zariadení je potrebné využiť, závisí od počtu meraných zón a počtu pracovníkov, ktorí sa v priestore nachádzajú. Analytici následne vyhodnotia namerané dáta a navrhnú úpravy na mieru.

O súkromie sa báť netreba

Nakoľko Space Monitor hodnotí aj mieru hluku a akustiku, môžu sa vynárať obavy, že prístroj odpočúva rozhovory zamestnancov. Vývojári však ubezpečujú, že každé štyri sekundy prístroj ukladá len dáta o hluku. Nevedia tak, kto hovorí a čo hovorí, len ako nahlas to hovorí. Problémy nie sú ani v prípade online dotazníka, ktorý v rámci monitoringu rozosielajú, keďže dotazník je anonymný a výsledky nie sú nikde zverejnené.

Zmerať sa dá aj domácnosť, a to aj na Slovensku či v Nemecku

Spoločnosť The Greenest Company sa počas pandémie zamerala na ďalší rozmer svojej služby. Meranie prostredia začala ponúkať aj domácnostiam. Zariadenia zbierajú dáta o CO₂, teplote, vlhkosti, tlaku vzduchu, svetelných podmienkach a akustike v detskej izbe či v spálni. Porovnávajú kvalitu prostredia jednotlivých miestností a vyhodnocujú napríklad vplyv na kvalitu spánku. Aj v prípade domácností zákazníkom prenajmú zariadenia, zistenia zanalyzujú a poskytnú riešenia. Napríklad im prezradia, čo robiť, aby v spálni nemali vysokú hladinu CO₂. Pre domácnosti svoje služby ponúkajú v cene od 5 000 českých korún (približne 200 eur).

Služba sa uchytila a startup sa začal rozširovať aj na Slovensko a do Nemecka. S expanziou na zahraničné trhy však ešte neskončili. Rokovania majú rozbehnuté napríklad aj v Londýne.

Zdroj: grnst.co

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky