Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.10) – Odpadky + kabelky = dizajnérsky a podnikateľský zázrak

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.10) – Odpadky + kabelky = dizajnérsky a podnikateľský zázrak

Keď si rodina Marcoschamerových z USA v roku 2004 plánovala dovolenku do Mexika, zrejme ešte netušila, že o 6 rokov neskôr budú viesť úspešný a obdivuhodný rodinný biznis s úžasným ekologickým posolstvom. Stačila k tomu jedna ručne vyrobená kabelka na domácom mexickom remeselníckom trhovisku a podnikateľský príbeh bol na svete...

Základom bolo ekologické posolstvo

Podnetná mexická kabelka bola vyrobená z odpadových materiálov a to bol práve ten výnimočný nápad, ktorý úspešný rodinný biznis naštartoval. Problém odpadového hospodárstva je jedným z rastúcich a pálčivých problémov celého ľudstva, a tak je celkom prirodzené, že sa o jeho vyriešenie snaží stále viac ľudí. Niektorí dokonca prichádzajú so vskutku originálnymi ideami, ktoré sú v konečnom dôsledku nielen ekologické, ale aj vysoko estetické.

Podobne to bolo aj pri značke Ecoist. Základným stavebným kameňom pri výrobe kabeliek sú totiž obaly z rôznych potravinárskych výrobkov, napríklad obaly z cukríkov, chipsov, etikety z PET fliaš a rôzne ďalšie materiály, ktoré by inak skončili na smetisku a rozkladali sa približne 500 rokov. Obaly vidíme vo výslednej podobe ako úzke pásiky, ktoré sú ručne skladané do charakteristickej mozaiky. Tá sa napokon vo finále premení na originálnu kabelku, dnes už viackrát ocenenú v rôznych dizajnérskych súťažiach.



Nulové materiálové náklady, výnosy s pridanou hodnotou

Princíp úspechu firmy Ecoist tkvie nielen v kráse výsledného výrobku ale najmä v tom, že materiál na výrobu je úplne zadarmo. Ide totiž o odpad a zakladatelia tejto spoločnosti rýchlo pochopili, že ide o komoditu, za ktorú sa v budúcnosti bude možno dokonca platiť ako za lukratívny tovar. Geniálnym príkladom zhodnotenia v tomto prípade prevažne plastového odpadu sú nádherné kabelky známe aj pod označením wrapper bags. Takáto recyklácia však vedie nielen k úspešnému biznisu, tvorbe nových pracovných miest ale aj k ďalším ekologicky a humánne orientovaným aktivitám majiteľov firmy ako je napríklad vysádzanie stromov či pestovanie tradície fair trade. Rodinný podnik sa totiž zaväzuje, že za každú predanú kabelku vysadí jeden strom. Ako sa uvádza na domovskej stránke firmy, do dnešného dňa ich nadácia vysadila už viac ako 100 000 v krajinách ako Haiti, India či Uganda. Podobne nasledovaniahodné posolstvo sa ukrýva aj v zamestnaneckých štruktúrach firmy. Tá totiž zamestnáva približne 40 žien z Peru, ktoré sú za svoju ručnú prácu dobre platené a nie sú zdierané, ako sa tomu v ich krajine bežne deje u iných zamestnávateľov.

Článok pokračuje pod reklamou



Spolu s obrami rýchlo na vrchol

Pojmy ekologická taška či wrapper bag sú dnes už pomerne známe i na Slovensku. Tieto výnimočné kabelky vyrobené z odpadových materiálov spôsobili vo svete taký rozruch, že ich výrobu dnes kopírujú tisíce ľudí po celom svete. Stačí sa pozrieť na portál YouTube a pohľadať si tutorial na výrobu takejto tašky, nájdu sa ich desiatky až stovky.

Spoločnosť Ecoist (pojem ecoist má označovať individuálny moderný ekologický životný štýl, pozn. aut.) odoberá odpadové obaly od gigantov akými sú Coca Cola, Disney, Mars, Aveda, FritoLay a mnohých ďalších. Do dnešného dňa tak zachránila približne 15 miliónov odpadov. Sama však rýchlo rastie, čo je určite spôsobené nielen ekologickým posolstvom a dobrým biznis modelom, ale aj spoluprácou s významnými dizajnérmi. Jedným z nich je aj Emiliano Godoy, ktorý svojho času pracoval napr. pre známu značku Lacoste.

Koncept premeny odpadu na úplne nový dizajnérsky výrobok, ktorý je možné ďalej používať, je unikátny a pomerne nový. Firmy s podobným zameraním však pribúdajú. Bolo by predsa hriech nevyužiť materiál, ktorý sa nám ponúka zadarmo a ktorého je všade až neprimeraný dostatok. Skúste porozmýšľať aj Vy, možno Vás taktiež napadne spôsob, ako premeniť odpad na exkluzívny výrobok a možno o pár mesiacov napíšeme inšpiratívny podnikateľský príbeh aj o Vás...

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.