Ekologické projekty hýbu aj slovenským podnikateľským prostredím

Že sa oplatí myslieť na ekológiu aj v biznise, dokazujú viaceré úspešné projekty. Aké inovácie vymysleli slovenskí podnikatelia a akú podporu môžu zelené podniky získať?

Klimatické zmeny a zodpovednosť za životné prostredie si uvedomuje čoraz viac svetových, ale aj slovenských firiem. A tak sa postupne dostávajú čoraz viac do povedomia v podnikateľskom prostredí činnosti ako snaha o znižovanie množstva vyprodukovaného odpadu, znižovanie uhlíkovej stopy, boj proti fast fashion či riešenie používania nerecyklovateľných materiálov.

Čo je to zelené podnikanie

Pojem zelené podnikanie v sebe ukrýva podnikateľské subjekty, ktorých cieľom je skĺbenie ekonomického rastu a ochrany životného prostredia. 

Zaujímavé slovenské ekologické projekty

Dopyt po ekologických produktoch a ochrane životného prostredia postupne narastá aj na slovenskom trhu. Zaujímavé zelené podnikateľské subjekty postupne vznikajú naprieč celým Slovenskom. Jednoznačne asi najviac rozšírenou oblasťou zeleného podnikania u nás sú bezobalové obchody a čapované drogérie, ktoré sú už takmer v každom väčšom meste. No čoraz častejšie sa stretávame aj s jedinečnými podnikateľskými nápadmi.

Nosene

Predajňa Nosene predstavuje second-hand, ktorý búra všetky zaužívané mýty o second-handoch. Oblečenie v Nosene je voňavé, dizajnovo nastylované a nájdete tu len tie najlepšie značky. Pod značkou Renevals by NOSENE si môžete zakúpiť aj oblečenie, ktoré vďaka šikovným dievčatám z tejto spoločnosti získalo nový život. Časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu združenia MY MAMY.

Letakomat

Letakomat.sk predstavuje internetový portál zameraný na digitalizáciu letákov, ktorého cieľom je postupné nahradenie papierových letákov, ktoré spôsobujú zbytočný odpad. Ide o webovú stránku, na ktorej si návštevník vyberie obchod, ktorého leták s aktuálnou ponukou ho zaujíma. Všetky plagáty sú na jednom mieste v digitálnej podobe a neznečisťujú životné prostredie či spoločné bytové priestory, ani nezaberajú miesto v schránke. Za vznikom tohto portálu stojí úspešná žilinská firma Hyperia, ktorá má vo svojom portfóliu aj ďalšie úspešné zelené projekty.

Švihaj šuhaj

Cyklistov v žltých dresoch dnes už pozná asi každý Bratislavčan. Hlavným cieľom spoločnosti Švihaj šuhaj je vymeniť zásobovacie dodávky v mestách za prepravu tovaru na bicykloch.

Článok pokračuje pod reklamou

Bezodpadu

Bezodpadu predstavovalo v čase svojho vzniku vôbec prvý bezodpadový e-shop na Slovensku. Dnes, 6 rokov od svojho vzniku, sa aj pod novým vedením teší stále veľkej obľúbenosti.

Pure junk

Za vznikom značky Pure junk zameranej na výrobu recyklovaného nábytku a doplnkov stoja šikovní študenti. Táto firma je jasným dôkazom toho, že aj zo študentského projektu môže vzniknúť niečo úžasné.

Ecoheart

Značka Ecoheart predstavuje zubné kefky, ktoré sú vyrobené z nylonových vlákien a dreva. Navyše sú tieto zubné kefky po použití recyklovateľné a časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu činnosti neziskových organizácií. Za vznikom značky stojí Roman Kovacs.

Podpora zeleného podnikania na Slovensku

Podľa údajov Slovak Business Agency uvedených v Zelenom akčnom pláne pre MSP patrí Slovensko v hodnotení celkového stavu zeleného podnikania pod priemer Európskej únie. Oblasť zeleného podnikania tak predstavuje výborný trhový potenciál. Podporu pre podnikateľské subjekty z tejto oblasti ponúka každá z významných inštitúcií a programov zameraných na podporu malého a stredného podnikania.

Podnikatelia, ktorí sa rozhodnú „zozelenieť“ svoju existujúcu firmu, prípadne prichádzajú s novým podnikateľským nápadom z oblasti zeleného podnikania, sa môžu zapojiť do viacerých výziev od národných podporných inštitúcii aj získať podporu z vybraných fondov Európskej únie.

Medzi zaujímavé národné formy podpory zeleného podnikania patria Modernizačný fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik leto 2020), Environmentálny fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik 2005), Slovenská informačná a energetická agentúra (príspevková organizácia ministerstva hospodárstva) a mikropôžičky od SBA.

Zo zdrojov Európskej únie je na rozvoj zeleného podnikania možné využiť napríklad LIFE, COSME, na podporu zelenej ekonomiky by mali byť vyčlenené aj finančné prostriedky z Plánu obnovy. 

Zelené podnikanie predstavuje budúcnosť podnikania. Ide o veľký trhový potenciál, zatiaľ so stále relatívne malou konkurenciou, no čoraz väčším záujmom zo strany potenciálnych zákazníkov. Ak teda máte v hlave zelený projekt, či zvažujete „pozelenenie“ svojho existujúceho podnikania, teraz je ten správny čas.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s Letakomat.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky