Ekologické projekty hýbu aj slovenským podnikateľským prostredím

Že sa oplatí myslieť na ekológiu aj v biznise, dokazujú viaceré úspešné projekty. Aké inovácie vymysleli slovenskí podnikatelia a akú podporu môžu zelené podniky získať?

Klimatické zmeny a zodpovednosť za životné prostredie si uvedomuje čoraz viac svetových, ale aj slovenských firiem. A tak sa postupne dostávajú čoraz viac do povedomia v podnikateľskom prostredí činnosti ako snaha o znižovanie množstva vyprodukovaného odpadu, znižovanie uhlíkovej stopy, boj proti fast fashion či riešenie používania nerecyklovateľných materiálov.

Čo je to zelené podnikanie

Pojem zelené podnikanie v sebe ukrýva podnikateľské subjekty, ktorých cieľom je skĺbenie ekonomického rastu a ochrany životného prostredia. 

Zaujímavé slovenské ekologické projekty

Dopyt po ekologických produktoch a ochrane životného prostredia postupne narastá aj na slovenskom trhu. Zaujímavé zelené podnikateľské subjekty postupne vznikajú naprieč celým Slovenskom. Jednoznačne asi najviac rozšírenou oblasťou zeleného podnikania u nás sú bezobalové obchody a čapované drogérie, ktoré sú už takmer v každom väčšom meste. No čoraz častejšie sa stretávame aj s jedinečnými podnikateľskými nápadmi.

Nosene

Predajňa Nosene predstavuje second-hand, ktorý búra všetky zaužívané mýty o second-handoch. Oblečenie v Nosene je voňavé, dizajnovo nastylované a nájdete tu len tie najlepšie značky. Pod značkou Renevals by NOSENE si môžete zakúpiť aj oblečenie, ktoré vďaka šikovným dievčatám z tejto spoločnosti získalo nový život. Časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu združenia MY MAMY.

Letakomat

Letakomat.sk predstavuje internetový portál zameraný na digitalizáciu letákov, ktorého cieľom je postupné nahradenie papierových letákov, ktoré spôsobujú zbytočný odpad. Ide o webovú stránku, na ktorej si návštevník vyberie obchod, ktorého leták s aktuálnou ponukou ho zaujíma. Všetky plagáty sú na jednom mieste v digitálnej podobe a neznečisťujú životné prostredie či spoločné bytové priestory, ani nezaberajú miesto v schránke. Za vznikom tohto portálu stojí úspešná žilinská firma Hyperia, ktorá má vo svojom portfóliu aj ďalšie úspešné zelené projekty.

Švihaj šuhaj

Cyklistov v žltých dresoch dnes už pozná asi každý Bratislavčan. Hlavným cieľom spoločnosti Švihaj šuhaj je vymeniť zásobovacie dodávky v mestách za prepravu tovaru na bicykloch.

Článok pokračuje pod reklamou

Bezodpadu

Bezodpadu predstavovalo v čase svojho vzniku vôbec prvý bezodpadový e-shop na Slovensku. Dnes, 6 rokov od svojho vzniku, sa aj pod novým vedením teší stále veľkej obľúbenosti.

Pure junk

Za vznikom značky Pure junk zameranej na výrobu recyklovaného nábytku a doplnkov stoja šikovní študenti. Táto firma je jasným dôkazom toho, že aj zo študentského projektu môže vzniknúť niečo úžasné.

Ecoheart

Značka Ecoheart predstavuje zubné kefky, ktoré sú vyrobené z nylonových vlákien a dreva. Navyše sú tieto zubné kefky po použití recyklovateľné a časť z tržieb spoločnosti putuje na podporu činnosti neziskových organizácií. Za vznikom značky stojí Roman Kovacs.

Podpora zeleného podnikania na Slovensku

Podľa údajov Slovak Business Agency uvedených v Zelenom akčnom pláne pre MSP patrí Slovensko v hodnotení celkového stavu zeleného podnikania pod priemer Európskej únie. Oblasť zeleného podnikania tak predstavuje výborný trhový potenciál. Podporu pre podnikateľské subjekty z tejto oblasti ponúka každá z významných inštitúcií a programov zameraných na podporu malého a stredného podnikania.

Podnikatelia, ktorí sa rozhodnú „zozelenieť“ svoju existujúcu firmu, prípadne prichádzajú s novým podnikateľským nápadom z oblasti zeleného podnikania, sa môžu zapojiť do viacerých výziev od národných podporných inštitúcii aj získať podporu z vybraných fondov Európskej únie.

Medzi zaujímavé národné formy podpory zeleného podnikania patria Modernizačný fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik leto 2020), Environmentálny fond (Ministerstvo životného prostredia, vznik 2005), Slovenská informačná a energetická agentúra (príspevková organizácia ministerstva hospodárstva) a mikropôžičky od SBA.

Zo zdrojov Európskej únie je na rozvoj zeleného podnikania možné využiť napríklad LIFE, COSME, na podporu zelenej ekonomiky by mali byť vyčlenené aj finančné prostriedky z Plánu obnovy. 

Zelené podnikanie predstavuje budúcnosť podnikania. Ide o veľký trhový potenciál, zatiaľ so stále relatívne malou konkurenciou, no čoraz väčším záujmom zo strany potenciálnych zákazníkov. Ak teda máte v hlave zelený projekt, či zvažujete „pozelenenie“ svojho existujúceho podnikania, teraz je ten správny čas.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s Letakomat.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Inovatívne slúchadlá prispôsobujú zvuk každému používateľovi na mieru

Startup Nura ponúka slúchadlá, ktoré fungujú na základe špeciálnej lekárskej techniky. Nápad zaujal aj na crowdfundingovej platforme a získal najviac financií zo všetkých austrálskych kampaní.

So šetrením vody v domácnosti či vo firme pomáha tryska s netradičným dizajnom

Jednoduché riešenie zo Švédska má veľký dopad na udržateľnosť. Inovatívny nápad pomáha v boji proti plytvaniu vodou a šetrí aj peňaženky domácností, gastro prevádzok či ubytovacích zariadení.

Originálne prianie k sviatkom: správa vyrytá do zemiaku

Bežné odkazy či fotografie sa môžu stať výnimočnými – napríklad, keď sú vyryté do zemiaku. Ako môže takýto nápad zarábať a stať sa úspešným biznisom? Dokázala to firma Potato Parcel.

Originálne (nielen vianočné) darčeky: kreatívne nápady slovenských a českých podnikateľov

Obdarovať blízkeho „netuctovým“ darčekom pomáhajú kreatívni podnikatelia. Čo pripravili pre zákazníkov, ktorí hľadajú niečo originálne?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky