Slovenská internetová ekonomika rastie prekvapivo rýchlo

Na základe štúdie publikovanej 25. septembra 2012 slovenským Googlom a spoločnosťou The Boston Consulting Group má Slovensko potenciál stať sa nadpriemernou internetovou ekonomikou. Už teraz je podiel internetovej ekonomiky na HDP 3,3%. Pri takýchto číslach Slovensko konkuruje aj krajinám ako Veľká Británia, Nemecko či Francúzsko.

Online šanca pre Slovensko

Štúdia s príznačným názvom Online šanca pre Slovensko prirovnáva Slovensko z hľadiska využívania internetu a sily internetovej ekonomiky k atlétovi s nadpriemerným talentom, ktorý vzhľadom na podpriemerné úsilie podáva len priemerný výkon.

Z výsledkov štúdie, ktoré vďaka realizácii výskumu aj v iných krajinách umožňujú dobrú porovnateľnosť, vyplýva, že príspevok internetu k slovenskej ekonomike predstavoval v roku 2011 až 2,3 miliardy Eur. Podiel internetovej ekonomiky na HDP dokonca prevyšuje aj odvetvie ako telekomunikácie či bankovníctvo a v roku 2016 sa odhaduje až na 4,5 %. To teda predstavuje nadpriemerný talent slovenského internetového atléta.

„Internet sa na slovenskom HDP podieľa 3,3 percentami, čo je väčší podiel ako vo Francúzsku, Taliansku alebo Kanade, a to pri významne nižšej penetrácii internetu,“ hovorí Martin Kálovec, partner a výkonný riaditeľ pražskej pobočky The Boston Consulting Group.

Podpriemerné úsilie sa teda zasa prejavuje najmä v oblasti, akou je nízka penetrácia broadbandu v SR. V segmente domácností je to iba 55%, čo je najmenej z krajín regiónu CEE.

Článok pokračuje pod reklamou

Zaujímavé čísla a paradoxné fakty

Slovensko má dobrú internetovú infraštruktúru a jedno z najrýchlejších internetových pripojení za dostupnú cenu. Paradoxom je však už spomínaná pomerne nízka penetrácia. Tá sa týka aj verejnej správy – iba 64% služieb je dostupných online, hoci záujem verejnosti aj firiem o online komunikáciu s úradmi toto číslo značne prevyšuje.

Zo štúdie vyplýva aj to, že až 37% Slovákov je vďaka širokému výberu a nižším cenám motivovaných nakupovať na internete. Štúdia dokonca na základe prechádzajúceho vývoja predpokladá medziročný nárast nakupujúcich na internete až o 15%, čo by znamenalo, že ich podiel sa v ďalšom roku zvýši až na 59%. Ďalším zaujímavým číslom štúdie Online šanca pre Slovensko je počet pracovných miest, ktoré vytvára sektor informačných a komunikačných technológií (IKT). Ide o približne 30 000 miest, čo predstavuje 2,3 % všetkých pracovných miest v SR. Múdre hlavy sú aj predpokladom ďalšieho rastu slovenskej internetovej ekonomiky, preto štúdia Googlu a BCG považuje za podstatné vzdelávanie v IKT smere nielen na školách s IT zameraním, ale všeobecne. Dôležitý je takisto výskum a vývoj. Ako príklad štúdia uvádza krajiny ako Fínsko, Veľkú Britániu či Izrael, ktorý je momentálne krajinou s najväčším počtom startupov na obyvateľa.

Video prezentácia štúdie Online šanca pre Slovensko

V čom spočíva potenciál rastu?

Okrem vzdelávania a teda aj výchovy IT špecialistov štúdia kladie dôraz na export IKT zo Slovenska do celého sveta. Ten v súčasnosti predstavuje asi 30% slovenskej internetovej ekonomiky a potenciál jeho rastu je naozaj veľký. Ide hlavne o vývoz softvéru a online služieb. Ako hovorí Rastislav Kulich, Country manager slovenského Googlu, „Slovensko má určite potenciál stať sa malým Silicon Valley, dôkazom čoho sú globálne úspešné slovenské firmy ako je napríklad ESET. Vývoj softvéru má veľkú pridanú hodnotu, nie je náročný na investície do výskumu či výroby a má obrovský exportný potenciál.“ Medzi ďalšie úspešné slovenské IT firmy, známe po celom svete, môžeme zaradiť napríklad aj Soitron, Anasoft či firmu Innovatrics, ktorá sa venuje vývoju softvéru na rozpoznávanie odtlačkov prstov.

Tip redakcie: Mladí podnikatelia majú možnosť stretnúť zástupcov firiem ako Soitron či Innovatrics na Klube riadenia, ktorý organizuje pravidelne Združenie mladých podnikateľov Slovenska

Pozitívny prínos k rozvoju internetovej ekonomiky na Slovensku predstavuje aj rozvíjajúca sa startup kultúra, vznik rôznych inkubátorov a súťaží.

Tip redakcie: Pracujete v oblasti IT, chcete začať pracovať na vlastnom projekte? Chýba vám dobrý nápad? Inšpirujte sa zaujímavými príbehmi v seriáli Inšpiratívne podnikateľské nápady.

Chcete sa dozvedieť viac o Goolge marketingu, pozrite si vzdelávacie video od spolčonosti VISIBILITY: Google marketing – odstráňte neviditeľnosť vašej firmy na internete!

Zdroj informácií a obrázka: onlinesanca.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.

Odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku v praxi

Kedy spotrebiteľ (ne)môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez udania dôvodu? Aké sú podmienky vrátenia tovaru a peňazí? Praktické informácie a príklady.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky