Prečo prezentovať kaviareň či reštauráciu na sociálnych sieťach?

Pandémia koronavírusu núti prejsť do online sveta aj gastro prevádzky. Sociálne siete im pritom ponúkajú mnohé benefity – aké to sú a vďaka čomu prilákajú nových zákazníkov?

Koronakríza urýchlila prechod tradičných podnikaní do internetového priestoru. Kým mnohé reštaurácie a kaviarne predtým svoju online prezentáciu zanedbávali, v aktuálnej dobe sa jej chtiac-nechtiac nevyhnú. Okrem webstránok stoja za pozornosť aj sociálne siete. Tie prinášajú majiteľom gastro prevádzok značné benefity.

Sociálne siete pomáhajú osloviť nielen mladých, ale aj staršie osoby

Štatistiky hovoria za všetko. Koncom roka 2020 bolo na Facebooku mesačne aktívnych viac ako 2,8 miliardy používateľov. Až 74 % všetkých ľudí prichádza na Facebook denne, pričom čas strávený na tejto platforme sa v priemere pohybuje na úrovni 38 minút. Zaujímavosťou je, že v poslednom období Facebook zaznamenáva výrazný nárast používateľov s vekom nad 60 rokov. Pokiaľ teda niekto tvrdí, že sociálne siete nie sú vhodným nástrojom na oslovenie starších cieľových skupín, mal by svoj názor prehodnotiť.

Hoci Instagram za Facebookom v počte aktívnych používateľov o niečo zaostáva, tiež medziročne zaznamenáva nemalý rast. Preto zohráva dôležitý význam aj pre podnikateľov.

Byť bližšie k zákazníkom je podstatné

Prostredníctvom webstránky môžu byť ľudia neustále v kontakte s ich obľúbenými podnikmi. A to aj v prípade „lockdownov“ či iných obmedzení súvisiacich s korona krízou. V tomto smere je dôležité, aby bola webstránka responzívna (automaticky sa prispôsobila zariadeniu – mobilu, tabletu či počítaču) a potenciálnym zákazníkom ukázala reštauráciu či kaviareň v tom najlepšom svetle. 

To však neznamená, že do jej vývoja musí firma investovať tisícky eur. Prostredníctvom moderných nástrojov, medzi ktoré patrí napríklad IONOS website builder, si môže podnikateľ svoju modernú stránku „vyklikať“ aj sám. Rýchlo, jednoducho a za prístupné ceny.

Ľudia však oceňujú, keď sa im firma priblíži ešte viac. Keď im ukáže svoje zákulisie, komunikuje s nimi, vytvára pre nich zaujímavý a hodnotný obsah. A práve v tomto ohľade majú sociálne siete veľký zmysel.

Social proof – pozitívne recenzie pritiahnu ďalších zákazníkov

Recenzie sú jedným z aspektov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v rozhodovacom procese potenciálnych zákazníkov. Napríklad, keď turisti prídu do mesta, kde sídli konkrétna kaviareň či reštaurácia, ako prvé si pozrú práve recenzie. Spomedzi všetkých dostupných podnikov si s najväčšou pravdepodobnosťou vyberú ten, ktorý bude mať najlepšie hodnotenie od iných ľudí.

Sociálne siete firmám umožnia budovať si publikum, ktoré potvrdzuje ich kvalitu. Či už v podobe „lajkov“, komentárov, ale aj hodnotení a samotných recenzií. Ich potenciálni zákazníci uvidia, že iní ľudia oceňujú služby či produkty, ktoré predávajú. Hneď sa tak na nich budú pozerať inak ako keby nemali ani len účet na Facebooku a Instagrame.

Článok pokračuje pod reklamou

Výhody sociálnych sietí

V prípade reštaurácií a kaviarní obvykle nie je tak dôležitý performance (výkonnostný) marketing. Dôležitejšiu úlohu častokrát zohráva práve budovanie povedomia o značke. A to sa dá perfektne dosiahnuť práve prostredníctvom sociálnych sietí. Dominantné výhody sociálnych sietí sú najmä nasledovné:

  • Cielenie na emócie. Je možné zdieľať kvalitné fotografie jedál, nápojov či atmosféry podniku.
  • Veľký zásah pri malom rozpočte. Kvalitné príspevky používatelia zdieľajú a komentujú, čím sa zvyšuje ich organický dosah. Vlastnými fotkami a videami tak dokáže podnikateľ osloviť stovky, tisícky, či dokonca desiatky alebo stovky tisíc používateľov úplne zadarmo. Respektíve, s minimálnymi výdavkami.
  • Zapamätateľnosť. Pokiaľ si dá firma záležať na kreatíve svojich príspevkov, ľudia si ich zapamätajú. Značka sa im vryje do pamäti a pokiaľ budú najbližšie rozmýšľať nad reštauráciou alebo kaviarňou, do ktorej zavítajú, bude figurovať na zozname kandidátov.
  • Možnosť jednoduchého kontaktovania. Na Facebook alebo Instagram stránke sa ľudia ľahko dostanú k otváracím hodinám firmy a kontaktným údajom. Môžu im napísať správu s otázkou a prehľadne vidia ich adresu.
  • Dostupný jedálny lístok. Potenciálni zákazníci môžu mať na Facebook stránke kaviarne či reštaurácie jednoduchý prístup k menu. Ten môže firma kedykoľvek upravovať, napríklad podľa sezónnej ponuky.

Digitalizácia podnikov a nové formy reklamy

Medzi výhody sociálnych sietí pre prevádzkovateľov reštaurácií a kaviarní patrí aj možnosť nových spôsobov propagácie. Digitalizácia podnikov so sebou prináša najmä benefit v podobe presného cielenia reklám. Kým pri offline reklame (billboardoch, plagátoch a podobne) nie je možné presne stanoviť, kto ich uvidí, na Facebooku alebo Instagrame si vie podnikateľ cieľovú skupinu presne špecifikovať.

Pri nastavovaní reklám si možno nastaviť vek, miesto trvalého bydliska, polohu, zamestnanie či záujmy používateľov, ktorým sa má propagácia zobraziť. Rozpočet tak bude využitý maximálne efektívne. Dobre nastavená reklama na sociálnych sieťach je obvykle jedným z cenovo najvýhodnejších spôsobov propagácie.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou eology.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


See think do care model v marketingu: čo to je a ako ho využiť v praxi?

Model SEE-THINK-DO-CARE pomáha firmám zvoliť vhodnú komunikáciu, vytvoriť efektívnu kampaň a získať zákazníkov. O čo ide a ho začať využívať?

Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť

Rozbehnúť úspešne online obchod nie je len tak. Ako ho založiť, na čo dať pozor pri tvorbe domény či mailovej adresy a ako si získať prvých zákazníkov?

Reklama orientovaná na deti

Čo je reklama zameraná na deti a aké podmienky musí spĺňať? Ktoré reklamy sa nesmú orientovať na maloletých?

Deti v reklame

Čo treba dodržať pri reklame, v ktorej účinkujú deti? Môžu sa samé hrať na ulici, sedieť nepripútané v aute alebo propagovať bankové produkty? Súhrn zákonných pravidiel.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky