Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Výrazný nárast počtu platieb kartou a tržieb v potravinách i v lekárňach. Na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.



Dôkazom je analýza platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od štvrtka 5. marca - pár dní pred prijatím opatrení v súvislosti s koronavírusom, do soboty 14. marca, kedy sa v nákupných centrách prvýkrát zatvorila väčšina obchodov. 

S prichádzajúcimi správami o narastajúcom počte chorých sa menili aj naše priority pri nakupovaní. V piatok (13.3.2020) sme zaznamenali medzitýždňový nárast počtu transakcií v potravinách o 28 %. Našinci tu minuli takmer o 60 % viac ako týždeň predtým (6.3.2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy koronavírusom na Slovensku. „Počet platieb kartou vzrástol o 24 % voči štandardu a tento piatok bol porovnateľný s tohtoročným Valentínom (14.2.). Podobný nárast evidujeme aj pri výberoch z bankomatu,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Slováci si kvôli obavám z nejasného vývoja situácie robili nielen potravinové zásoby, ale aj zásoby liekov. K 14. marcu 2020 v medzitýždňovom porovnaní vidíme nárast kartových transakcií v lekárňach až o 65 % a ich objemu o 72 %. Za ostatné nákupy do domácnosti sme utratili o 57 % viac ako počas soboty pred zavedením bezpečnostných opatrení.

Avšak na cestovanie a verejnú dopravu sme oproti prvej marcovej sobote minuli približne o 40 % menej. Voči štandardným víkendovým dňom sme v sobotu 14. marca 2020 zaznamenali aj pokles platieb kartou o 18 %, čo bolo, pravdepodobne, spôsobené uzatvorením viacerých prevádzok. „V uvedenú sobotu evidujeme prepad príjmov napríklad v predajniach s oblečením, elektro, nábytkom, ale aj v prevádzkach zabezpečujúcich zábavu, a to približne o 50 %, keďže väčšina obchodov v nákupných centrách bola zatvorená. Medzi prevádzky s najväčším poklesom tržieb patria aj wellness centrá a športoviská,“ dodáva L. Žáčková.

Prečítajte si tiež

Poštová banka minulý týždeň v piatok zaznamenala aj zníženú návštevnosť na obchodných miestach a PFS na pošte, pričom klienti smerovali  svoje požiadavky častejšie prostredníctvom call centra, kde nám počet volajúcich klientov vzrástol až o 30 %. To je aj jedno z odporúčaní banky. „Na vybavenie svojich finančných úkonov by klienti v tejto situácii mali využiť radšej Infolinku, Mobilnú aplikáciu alebo Internetbanking, aby minimalizovali osobný kontakt počas návštevy pobočky a chránili tak seba aj našich zamestnancov,“ radí hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.



Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Reklama na Facebooku v čase krízy: áno alebo nie?

Ako sa zmenilo správanie používateľov sociálnych sietí počas koronakrízy a aké príležitosti táto zmena priniesla podnikateľom? Ako pristupovať k online reklame v čase krízy?

Zmyslový marketing: ako môže zmeniť nákupné rozhodovanie zákazníkov?

Prečo je dôležitá hudba, vôňa alebo správne osvetlenie v predajni? Ako nákupné prostredie vplýva na spotrebiteľské správanie?

Čo je barter a ako funguje? Uplatnenie má aj na Slovensku

Ako funguje barterové obchodovanie v dnešnej dobe a ako môže firmám pomôcť v období krízy? Odborníčka vysvetlila, prečo barter nepatrí do starého železa a kedy je pre podnikateľa prínosom.

Odklad odvodov pre zamestnávateľov a SZČO za júl 2020

Aj za júl si môžu niektorí zamestnávatelia a SZČO odložiť splatnosť odvodov, a to s novým termínom splatnosti 31. decembra. Aké sú podmienky a o ktoré odvody ide?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky