Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Výrazný nárast počtu platieb kartou a tržieb v potravinách i v lekárňach. Na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.



Dôkazom je analýza platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od štvrtka 5. marca - pár dní pred prijatím opatrení v súvislosti s koronavírusom, do soboty 14. marca, kedy sa v nákupných centrách prvýkrát zatvorila väčšina obchodov. 

S prichádzajúcimi správami o narastajúcom počte chorých sa menili aj naše priority pri nakupovaní. V piatok (13.3.2020) sme zaznamenali medzitýždňový nárast počtu transakcií v potravinách o 28 %. Našinci tu minuli takmer o 60 % viac ako týždeň predtým (6.3.2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy koronavírusom na Slovensku. „Počet platieb kartou vzrástol o 24 % voči štandardu a tento piatok bol porovnateľný s tohtoročným Valentínom (14.2.). Podobný nárast evidujeme aj pri výberoch z bankomatu,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Slováci si kvôli obavám z nejasného vývoja situácie robili nielen potravinové zásoby, ale aj zásoby liekov. K 14. marcu 2020 v medzitýždňovom porovnaní vidíme nárast kartových transakcií v lekárňach až o 65 % a ich objemu o 72 %. Za ostatné nákupy do domácnosti sme utratili o 57 % viac ako počas soboty pred zavedením bezpečnostných opatrení.

Avšak na cestovanie a verejnú dopravu sme oproti prvej marcovej sobote minuli približne o 40 % menej. Voči štandardným víkendovým dňom sme v sobotu 14. marca 2020 zaznamenali aj pokles platieb kartou o 18 %, čo bolo, pravdepodobne, spôsobené uzatvorením viacerých prevádzok. „V uvedenú sobotu evidujeme prepad príjmov napríklad v predajniach s oblečením, elektro, nábytkom, ale aj v prevádzkach zabezpečujúcich zábavu, a to približne o 50 %, keďže väčšina obchodov v nákupných centrách bola zatvorená. Medzi prevádzky s najväčším poklesom tržieb patria aj wellness centrá a športoviská,“ dodáva L. Žáčková.

Prečítajte si tiež

Poštová banka minulý týždeň v piatok zaznamenala aj zníženú návštevnosť na obchodných miestach a PFS na pošte, pričom klienti smerovali  svoje požiadavky častejšie prostredníctvom call centra, kde nám počet volajúcich klientov vzrástol až o 30 %. To je aj jedno z odporúčaní banky. „Na vybavenie svojich finančných úkonov by klienti v tejto situácii mali využiť radšej Infolinku, Mobilnú aplikáciu alebo Internetbanking, aby minimalizovali osobný kontakt počas návštevy pobočky a chránili tak seba aj našich zamestnancov,“ radí hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.



Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Overovanie príjemcu platby a fakturácia: na čo dať pozor?

Banky po novom overujú, či názov príjemcu sedí s jeho účtom. Prečo môžu QR kódy na starších faktúrach spôsobiť problémy a čo by mali urobiť podnikatelia, aby sa vyhli komplikáciám?

Povinné bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026

Obchodníci budú musieť od marca 2026 svojím zákazníkom umožniť bezhotovostnú platbu. Ak nemajú terminál, môžu zaviesť platby cez QR kód. Ako to bude fungovať a ako postupovať?

Služba „Overenie príjemcu platby" od októbra 2025

Banky zavádzajú novú službu pre odosielateľov platieb, zadávať sa bude aj meno príjemcu. Čo ak banka nenájde zhodu s IBAN-om? Je nutné meniť trvalé príkazy? A na čo by mali myslieť obzvlášť podnikatelia?

Uprednostňovanie platieb v hotovosti pre transakčnú daň: čo (nie) je v súlade so zákonom?

Po zavedení transakčnej dane začali mnohí podnikatelia žiadať zákazníkov o platbu v hotovosti. Aké spôsoby sú ešte v medziach legislatívy a kedy podnikatelia riskujú pokutu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky