Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Výrazný nárast počtu platieb kartou a tržieb v potravinách i v lekárňach. Na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.



Dôkazom je analýza platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od štvrtka 5. marca - pár dní pred prijatím opatrení v súvislosti s koronavírusom, do soboty 14. marca, kedy sa v nákupných centrách prvýkrát zatvorila väčšina obchodov. 

S prichádzajúcimi správami o narastajúcom počte chorých sa menili aj naše priority pri nakupovaní. V piatok (13.3.2020) sme zaznamenali medzitýždňový nárast počtu transakcií v potravinách o 28 %. Našinci tu minuli takmer o 60 % viac ako týždeň predtým (6.3.2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy koronavírusom na Slovensku. „Počet platieb kartou vzrástol o 24 % voči štandardu a tento piatok bol porovnateľný s tohtoročným Valentínom (14.2.). Podobný nárast evidujeme aj pri výberoch z bankomatu,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Slováci si kvôli obavám z nejasného vývoja situácie robili nielen potravinové zásoby, ale aj zásoby liekov. K 14. marcu 2020 v medzitýždňovom porovnaní vidíme nárast kartových transakcií v lekárňach až o 65 % a ich objemu o 72 %. Za ostatné nákupy do domácnosti sme utratili o 57 % viac ako počas soboty pred zavedením bezpečnostných opatrení.

Avšak na cestovanie a verejnú dopravu sme oproti prvej marcovej sobote minuli približne o 40 % menej. Voči štandardným víkendovým dňom sme v sobotu 14. marca 2020 zaznamenali aj pokles platieb kartou o 18 %, čo bolo, pravdepodobne, spôsobené uzatvorením viacerých prevádzok. „V uvedenú sobotu evidujeme prepad príjmov napríklad v predajniach s oblečením, elektro, nábytkom, ale aj v prevádzkach zabezpečujúcich zábavu, a to približne o 50 %, keďže väčšina obchodov v nákupných centrách bola zatvorená. Medzi prevádzky s najväčším poklesom tržieb patria aj wellness centrá a športoviská,“ dodáva L. Žáčková.

Prečítajte si tiež

Poštová banka minulý týždeň v piatok zaznamenala aj zníženú návštevnosť na obchodných miestach a PFS na pošte, pričom klienti smerovali  svoje požiadavky častejšie prostredníctvom call centra, kde nám počet volajúcich klientov vzrástol až o 30 %. To je aj jedno z odporúčaní banky. „Na vybavenie svojich finančných úkonov by klienti v tejto situácii mali využiť radšej Infolinku, Mobilnú aplikáciu alebo Internetbanking, aby minimalizovali osobný kontakt počas návštevy pobočky a chránili tak seba aj našich zamestnancov,“ radí hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.



Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Žiadosť o dotáciu na nájomné – postup ako ju podať

Praktická ukážka postupu podávania žiadostí o dotáciu na nájomné kvôli koronavírusu. S týmto návodom dokáže žiadosť podať každý.

Príspevok (dotácia) na nájomné z pohľadu daní a účtovníctva

Príspevok na nájomné pre zatvorené prevádzky je ďalšou schválenou pomocou v koronakríze. Ako správne príspevky zaúčtovať a budú podliehať zdaneniu daňou z príjmov či DPH?

Pracovné prostredie po pandémii: aké zmeny ho čakajú?

Pandémia ochorenia COVID-19 donútila firmy prijať rýchle zmeny zaužívaných spôsobov práce. Ktoré z nich pretrvajú a ako bude vyzerať naša práca a pracoviská?

Ako požiadať o dotáciu na nájomné

Aké podmienky musí spĺňať nájomca a prenajímateľ, aby mohli o dotáciu na nájomné požiadať? Kto žiada o dotáciu na nájomné a čo všetko musí žiadosť o dotáciu obsahovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky