Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Výrazný nárast počtu platieb kartou a tržieb v potravinách i v lekárňach. Na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.



Dôkazom je analýza platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od štvrtka 5. marca - pár dní pred prijatím opatrení v súvislosti s koronavírusom, do soboty 14. marca, kedy sa v nákupných centrách prvýkrát zatvorila väčšina obchodov. 

S prichádzajúcimi správami o narastajúcom počte chorých sa menili aj naše priority pri nakupovaní. V piatok (13.3.2020) sme zaznamenali medzitýždňový nárast počtu transakcií v potravinách o 28 %. Našinci tu minuli takmer o 60 % viac ako týždeň predtým (6.3.2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy koronavírusom na Slovensku. „Počet platieb kartou vzrástol o 24 % voči štandardu a tento piatok bol porovnateľný s tohtoročným Valentínom (14.2.). Podobný nárast evidujeme aj pri výberoch z bankomatu,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Slováci si kvôli obavám z nejasného vývoja situácie robili nielen potravinové zásoby, ale aj zásoby liekov. K 14. marcu 2020 v medzitýždňovom porovnaní vidíme nárast kartových transakcií v lekárňach až o 65 % a ich objemu o 72 %. Za ostatné nákupy do domácnosti sme utratili o 57 % viac ako počas soboty pred zavedením bezpečnostných opatrení.

Avšak na cestovanie a verejnú dopravu sme oproti prvej marcovej sobote minuli približne o 40 % menej. Voči štandardným víkendovým dňom sme v sobotu 14. marca 2020 zaznamenali aj pokles platieb kartou o 18 %, čo bolo, pravdepodobne, spôsobené uzatvorením viacerých prevádzok. „V uvedenú sobotu evidujeme prepad príjmov napríklad v predajniach s oblečením, elektro, nábytkom, ale aj v prevádzkach zabezpečujúcich zábavu, a to približne o 50 %, keďže väčšina obchodov v nákupných centrách bola zatvorená. Medzi prevádzky s najväčším poklesom tržieb patria aj wellness centrá a športoviská,“ dodáva L. Žáčková.

Prečítajte si tiež

Poštová banka minulý týždeň v piatok zaznamenala aj zníženú návštevnosť na obchodných miestach a PFS na pošte, pričom klienti smerovali  svoje požiadavky častejšie prostredníctvom call centra, kde nám počet volajúcich klientov vzrástol až o 30 %. To je aj jedno z odporúčaní banky. „Na vybavenie svojich finančných úkonov by klienti v tejto situácii mali využiť radšej Infolinku, Mobilnú aplikáciu alebo Internetbanking, aby minimalizovali osobný kontakt počas návštevy pobočky a chránili tak seba aj našich zamestnancov,“ radí hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.



Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Koľko reťazce zarobili na inflácii? Čísla neodzrkadľujú tvrdenia politikov

Ako obchodné reťazce pretavili infláciu do svojich tržieb či marží? Ktoré spoločnosti zarobili najviac a čo je príčinou rozdielu v ziskových maržiach reťazcov na českom a slovenskom trhu?

Alibaba vs Aliexpress: rozdiely a využitie v podnikaní

Aké sú rozdiely medzi platformami Alibaba a Aliexpress, ktorá stránka je vhodnejšia, ak chce firma nakupovať tovar z Číny a na čo si dať pozor?

Rast cien potravín: odborník o príčinách, riešeniach a ich dopadoch

Čo ovplyvnilo ceny potravín a prečo na pultoch nemáme viac domácich výrobkov? Pomôže zastropovanie marží či štátny supermarket? Prezradil predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1.8.2023: prehľad zmien

Dlhšia lehota na vrátanie tovaru, zmeny v uvádzaní zliav, zníženie byrokratickej záťaže či nové zásady ukladania sankcií. Aké sú najzásadnejšie novinky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky