Aké franchisingové koncepty „letia“ v Nemecku?

V článku sa zameriame na predstavenie úspešných franchisingových konceptov, ktoré sú v Nemecku populárne a porovnáme ich s konceptmi zo Slovenska. Cieľom je nájsť spoločné a odlišné znaky, ktoré v sebe jednotlivé koncepty skrývajú.

Nemecko je jednou z najvyspelejších krajín Európskej únie a takisto významným partnerom Slovenskej republiky. Svoje popredné miesto si vybudovalo na základe úspešného vedenia krajiny aj jednotlivých firiem. Je vzorom pre mnohých podnikateľov. V Nemecku je franchising jednou z osvedčených metód podnikania, ktorá uľahčuje prenikanie na trh a najmä výhodné rozširovanie firiem. Nasledujúca tabuľka prináša prehľad tých, ktoré sa snažia aktuálne uspieť na trhu a rozširujú svoju sieť.

Oblasť podnikania Názov firmy
Služby ALKOMAT – PATROUILLE
CLEANPARK
DATAC
MAIL BOXES ETC.
Nehnuteľnosti AMART21
Poradenstvo AT – HOME
SCHULDNERHILFE HESSEN E.V.
ULTIMO/Q2B
Maloobchod BACK – FACTORY
BACKPOSTEN
DAS FUTTERHAUS
TINTEN – TONER - TANKSTATION
Gastronómia BLIZZERIA
JOEY´S PIZZA

Medzi zaujímavé koncepty patrí Das Futterhaus. Ide o spoločnosť zaoberajúcu sa predajom krmív. Spoločnosť vám pomôže s hľadaním vhodného miesta a v prvých mesiacoch poradí pri výbere a správnom použití marketingových nástrojov a s celkovým chodom spoločnosti. Vstupný poplatok je 5100 eur. Ďalší zaujímavý koncept ponúka aj spoločnosť Backposten. Ide o prvý licencovaný systém v Nemecku, ktorý sa zaoberá predajom pečiva z predošlého dňa. Samozrejme, za zvýhodnené ceny. Celá táto myšlienka vedie k neplytvaniu potravinami, pretože až 20% pečiva, ktoré sa denne upečie, býva zlikvidované. Ak by ste mali záujem stať sa franchisantom takejto firmy, nebudete potrebovať tak vysoké financie ako pri iných odvetviach. Takisto výrazným je koncept At-Home. Ide o poradenskú firmu, pri ktorej nemusíte investovať do personálu, stačí vám len počítač. Navyše spoločnosť ponúka dostatok voľného času pre váš osobný život, stály príjem a zabezpečenie základných existenčných potrieb.

Medzi ďalšie patria spoločnosti BOCONCEPT, THE PHONE HOUSE, SCHWABO AUTOGLAS. V tomto článku sa zameriame na porovnanie dvoch firiem z rovnakých oblastí a to z gastronómie. Z nemeckých firiem sme si vybrali spoločnosť BLIZZERIA a z konkurenčnej slovenskej strany obľúbenú sieť PIZZA MIZZA. Detailne teda rozoberieme podmienky, výhody a nevýhody, ktoré ponúka franchising tejto nemeckej spoločnosti a na záver ich porovnáme so slovenským konceptom.

Základné informácie o franchisingovom koncepte BLIZZERIA

Názov značky   Blizzeria
Odvetvie gastronómia
Dátum vzniku spoločnosti 1987
Ako franchisingový systém funguje od 2002
Krajina pôvodu Nemecko
Celkový počet prijímateľov franchisy 30

Popis hlavného produktu Blizzerie

Je prvou a doteraz jedinou pizzériou, ktorá ponúka BIO- certifikované produkty. BLIZZERIA je nemecká pizzéria, ktorá ponúka svojim zákazníkom pestrú paletu výberu rôzne tematický pripravených pizz a iných jedál, prevažne na taliansky spôsob. Vo svojich špeciálnych ponukách sa zameriava na konkrétne krajiny. Používa potraviny a koreniny typické pre danú oblasť alebo svoju ponuku ladí do chuťových skupín. Blizzeria je v súčasnej dobe (od júla 2011) prvý a jediný pizza systém, ktorý ponúka certifikované produkty ekologického poľnohospodárstva. Táto úplne jedinečná funkcia zabezpečuje financovanie a konkurencieschopnosť a štandardnú vysokú kvalitu. Inovácie v oblasti výroby patria k základným konceptom firmy.

Vo svojej ponuke zahŕňa aj množstvo druhov šalátov a cestovín. Neorientuje sa len na jeden druh výrobku. BLIZZERIA je známa svojou značkou BLIZZERIA BIO PIZZA, ktorú môžu nájsť zákazníci vo vybraných filiálkach. Pri pečení používajú špeciálnu bio špaldovú múku a snažia sa viesť aj k zdravému životnému štýlu čomu nasvedčuje aj ich niekdajšia ponuka – špargľový týždeň – pizza so špargľou a rôzne kombinácie šalátov a cestovín s touto prísadou. Všetky produkty si navyše môžete objednať v celozrnnom prevedení alebo bez pridania tukov. Zároveň však táto spoločnosť priznáva, že čo je zdravšie je aj trocha drahšie.

Základnou stratégiou firmy je záruka kvalita – všetky produkty aj prísady sú pravidelne kontrolované. Zákazníkom je garantovaná záruka čerstvosti , rozmanitosti a nakoniec záruka dodania – jedlo prepravujú v termo boxoch, takže ho vždy dostanete teplé, akoby teraz vybrané z pece, ak hovoríme o pizzi.

Franchising spoločnosti BLIZZERIA

Firma uvádza, že úspešné franchisingové partnerstvo je založené na osobných zručnostiach, nie na peniazoch. Snaží sa uľahčiť spoluprácu prípadným partnerom. Spoločnosť teda najnovšie nevyžaduje žiadny kapitál, teda kapitál od 0 eur. Mnohé potenciálne partnerstvá stroskotali práve na tomto. Preto nové inovácie majú zabezpečiť lepší prístup k franchisingu BLIZZERIE a novej spolupráci bez dlhého čakania a nezávislé od finančnej situácie. Licencie však spoločnosť udeľuje len na území Nemecka.

Potrebná kvalifikácia pre partnerov: moderný, praktický a efektívny = franchisant

Základom je príjemné vystupovanie, podnikateľské myslenie, prístup k zákazníkom, inovatívnosť, snaha o úspech, sociálne porozumenie voči iným kultúram a oddanosť svojej práci.

Vlastný kapitál NOVINKA – žiadny vlastný kapitál nie je potrebný
Jednorazový licenčný vstup 10 000,- €
Rámec investičných potrieb Pizza- servis
Trvanie zmluvy 10 rokov
Mesačná splátka franchisorovi (Royalty) 6% v čistého obratu bez DPH
Mesačný propagačný fond 0% v čistého obratu bez DPH
Článok pokračuje pod reklamou

Ako je to s nulovým kapitálom?

BLIZZERIA financuje rozdiel medzi použiteľným alebo disponibilným vlastným majetkom a licenčným poplatkom. Ak vo chvíli, keď sa rozhodnete stať v Nemecku franchisantom a nemáte žiadny vlastný kapitál, Nemci v tom problém nevidia. Buď vám peniaze požičajú alebo len doplatia rozdiel, ktorý vám do 10 000 eur chýba.

Vaša výhoda, ktorú Vám BLIZERIA ponúka:

  • Od prvého dňa zabezpečený dovoz tovaru, a tým sa môžete orientovať len na predaj a zvyšovanie marže
  • Možnosť získať konkurenčnú výhodu
  • V období zaúčania sa môžete pracovať a vyskúšať si všetky pozície
  • BLIZZERIA sa plne stará o všetku potrebnú administratívu ako aj prieskum trhu, tým získate obrovskú podporu
  • Zabezpečený ekonomický úspech od počiatkov, vďaka trhovo overenému konceptu
  • Sieť spoľahlivých a dobrých dodávateľov, ktorá znižuje náklady a spôsobuje nárast príjmov
  • Pomoc od makléra v hľadaní čo najlepšieho umiestnenia podniku
  • Pomoc pri rokovaní s úradmi a inštitúciami
  • BLIZZERIA pomáha pri nábore nových zamestnancov a ich školení a to nielen v prvých dňoch otvorenia
  • Právo využívania značky
  • Využívanie celého marketingového konceptu spoločnosti
  • Využívanie reklamných vozidiel
  • Vedenie detského klubu pre najmenších zákazníkov
  • Využívanie softvéru
  • Všetky originálne a osvedčené receptúry k dispozícii

Nemecké firmy vedia ako na to. Preto je veľa takýchto foriem úspešných a rozšírených po celom svete. Spomínaná spoločnosti zatiaľ pôsobí len na domácom trhu, ale to aj naša známa Pizza Mizza, ktorá má franchisy aj v susednom Česku. Pre porovnanie je asi najdôležitejší bod financovania. Nemecké firmy vedia záujemcov o podnikanie viac motivovať a podporiť aj finančne, čo nepochybne súvisí aj s kapitálovou silou a veľkosťou trhu. Ďalším z rozdielov je, že Pizza Mizza Vám nezabezpečí teritoriálnu výhodu. Na druhej strane si poctiví Nemci vedia nájsť pre všetky svoje filiálky to najlepšie a najlukratívnejšie miesto, aby boli ľuďom na očiach. V slovenskom koncepte si sám franchisant musí nájsť najlepšie umiestnenie pre prevádzku a musí sa snažiť, aby jeho firma týmto  rozhodnutím neutrpela. To sú dva najzákladnejšie rozdiely medzi zdanlivo podobnými spoločnosťami. Na každom je už len posúdiť, ktorý koncept je výhodnejší. Nemecké franchisingové koncepty sú vo všeobecnosti zaujímavé a dávajú možnosť zapájať sa ľuďom rôznych vekových kategórii. Nevylučujú z podnikateľskej sféry ani mladých ľudí, ktorí si nemali kde zabezpečiť dostatočne vysoký kapitál na začatie podnikania. Možno aj to je dôvodom, prečo sa mnoho takýchto konceptov využíva aj u nás alebo to, že si väčšinu z nich Nemci strážia.

Zdroj: údaje boli čerpané z internetovej stránky http://www.blizzeria.de

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky