Tip od expertov: Ako skontrolovať, či franšízingový koncept má predpoklady uspieť

Kúpa franšízingovej licencie a obchodné partnerstvo s poskytovateľom je dôležité rozhodnutie, ktoré zaväzuje spravidla na viac rokov. Je preto dôležité dopriať si dostatok času na vyhodnotenie a porovnanie rôznych ponúk.

V predchádzajúcich článkoch sme poskytli návod, ako sa orientovať na trhu franšízových ponúk a ako vybrať tie, ktoré vyhovujú vlastným predstavám záujemcu a jeho možnostiam.

Ak ste si vybrali franšízingový koncept, ktorý je pre vás najvhodnejší, tak predtým ako si dohodnete stretnutie s poskytovateľom licencie odporúčame otestovať štyri dôležité kritériá, či predmetná franšíza má základné predpoklady byť na trhu úspešná, tak ako ich uvádza šéfredaktor nemeckého odborného časopisu "Die gaschäftsidee" Michael Timpe (zdroj: www.geschaeftsidee.de):

1. Je o produkt ponúkanej franšízy na trhu dlhodobý dopyt?

Buďte opatrný pri krátkodobých a módnych trendoch. Často sa stáva, že projekty ktoré rýchlo vzniknú aj rýchlo zaniknú. Overte si u svojich priateľov a známych aký majú názor na produkt alebo službu ktorý chcete ponúkať, najmä či si ho kúpia alebo či službu ktorú ponúka daná franšíza budú pravidelne (opakovane) využívať.

2. Ponúka franšízingový koncept konkurenčnú výhodu?

Žiadny produkt (ponuka) nie je bezkonkurenčný. Konkurenčné prostredie najmä v gastronómii je značne saturované a musíte počítať s množstvom konkurenčných prevádzok.

Napríklad v prípade "hamburgerového" fastfoodu vstúpite do súťaže nielen s prevádzkami ktoré ponúkajú burgre, ale prakticky so všetkými gastronomickými podnikmi. A to ani nepripomíname McDonald´s. Rozhodujúce pre úspešné pôsobenie vašej franšízy na trhu bude, aby sa váš projekt (produkt, služba, prevádzka) výrazne odlíšil od ostatných v danom segmente, najmä v okruhu pôsobenia vašej konkrétnej prevádzky a jej konkurencie.

Poznámka: Pred časom sme pripravovali otvorenie franchisingovej prevádzky Pizza Mizza expres v jednom obchodnom centre. V procese rokovania o podmienkach nájomnej zmluvy sme sa dozvedeli, že na prízemí tohto centra bude mať prevádzku aj McDonald´s.

Jeden záujemca o našu franšízu sa nás prirodzene spýtal, či táto skutočnosť nebude mať vplyv na návštevnosť a tým aj na obrat prevádzky Pizza Mizza expres, ktorá mala byť vo foodcourte toho centra na vyššom poschodí. Na priamu otázku sme poskytli takúto priamu odpoveď: Ponuka (menu) Pizza Mizza expres je podstatne odlišná od ponuky McDonald´s, takže zákazník, ktorý má chuť na pizzu nepôjde do "mekáča" (a naopak). Avšak, ak by v predmetnom obchodnom centre ten mekáč nebol, tí zákazníci ktorí ho navštívia by možno prišli k nám...

3. Je úspešné know-how (princíp) franšízingového konceptu prenosné?

Jedna úspešná (pilotná) prevádzka ešte nemusí znamenať zaručený návod na vytvorenie úspešného franšízingového reťazca. Mnohé samostatné pôvodné prvoplánové prevádzky sú úspešné a jedinečné len vďaka osobnosti a schopnostiam majiteľa (alebo napr. šéfkuchára), prípadne zaujímavej lokalizácii (genius loci). Nie vždy sa ale dajú takéto danosti "prekopírovať" na iné osoby a preniesť do iného prostredia. (Preto napr. známa a obľúbená bratislavská reštaurácia FOU ZOO upustila od projektu vytvorenia franšízingového konceptu a franšízingovej siete reštaurácií FOU ZOO, ktorým by expandovala najmä v zahraničí).

Článok pokračuje pod reklamou

4. V akom stave (rozvoja) sa nachádza daný podnikateľský segment?

Získajte podrobné informácie a referencie o branži a segmente, v ktorom chcete podnikať ako franšízant. Obráťte sa na príslušné obchodné (profesné) združenia, asociácie, alebo obchodnú komoru a preštudujte si odborné časopisy z daného odvetvia. Takto môžete rýchlo získať prehľad o aktuálnej trhovej situácii a prognózach vývoja v danom segmente podnikania v konkrétnom regióne (meste).

Až po overení uvedených skutočností, či franšízingový koncept, ktorý ste si vybrali má základné predpoklady na trhu byť úspešný, sa môžete začať pripravovať na rokovanie s poskytovateľom danej franšízingovej licencie.

Renomované značky majú prepracované postupy, ako rokujú so záujemcami o ich licenciu. Najprv spravidla poskytnú iba všeobecné informácie, ktoré sú dostupné v médiách (na internete). Ak im záujemca poskytne vyžiadané informácie o sebe a vyhodnotia ich podľa vlastných kritérií tak, že ide o vážny a seriózny záujem, pristúpia ku konkrétnemu rokovaniu o podmienkach.

Táto fáza začína spravidla podpísaním zmluvy o mlčanlivosti, ochrane osobných údajov a poskytnutých dôverných informácií. Poskytovateľ franšízingovej licencie spravidla vyžaduje vyplnenie podrobného dotazníka, v ktorom je záujemca "prelustrovaný" v oblasti odbornej, profesionálnej praxe, finančného aj osobného zázemia.

Aby proces získavania a výmeny informácií počas rokovania nebol jednostranný je potrebné, aby sa aj záujemca o franšízingovú licenciu dôkladne pripravil na rokovanie s jej poskytovateľom. Najjednoduchšie a najspoľahlivejšie riešenie je spolupráca so skúseným franšízingovým poradcom, ktorý sa prípadne môže aj zúčastniť so záujemcom na rokovaniach poskytovateľom alebo poskytne priebežné poradenstvo a konzultácie k jednotlivým problematikám.

Existujú však aj spracované súbory otázok, ktoré "vyzbroja" záujemcu o franšízingovú licenciu na pohovor s poskytovateľom tak, aby získal všetky relevantné údaje o danom koncepte ešte pred podpisom franšízingovej a licenčnej zmluvy.

V prípade záujmu radi poskytneme podrobnejšie informácie alebo poradenstvo.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky