Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?

Kancelársky život

Spolužitie s 50 kolegami je prirodzene iné ako s piatimi. Ľudia sa bijú o priestor, techniku a často aj pozornosť nadriadených alebo majiteľov. Väčší tím prináša väčšie a dosiaľ nepoznané výzvy. Kým pätica kolegov dovtedy pracovala takmer bez pravidiel a fungovalo to, tento model sa nedá udržať pri veľkej skupine ľudí. Nech akokoľvek chcete a túžite.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Snažte sa poskytnúť čo najflexibilnejšiu prácu pre všetkých kolegov, ale všetko má svoje hranice. Aj keď ste mysľou stále v start upe, kde každý príde do práce ako sa mu zachce a namiesto porady si zahrá biliard, takýto kolobeh vo väčšom tíme skôr či neskôr prinesie zníženú produktivitu. Pravidlá a procesy nie sú strašiakom veľkých korporácií, ale v malej a rozumnej miere vedia pomôcť. A stredne veľký tím ich nevyhnutne potrebuje.

Strata prehľadu o financiách

Keď je podnikanie v začiatkoch, majitelia majú takmer dokonalý prehľad o každom cente. Ale hneď ako sa firma dostane cez istú hranicu obratu, je veľmi náročné držať všetky čísla v hlave. Bežné je chybné pochopenie pojmov zisk a cash flow, čo môže vyústiť v katastrofu. Špeciálne pri raste sa totiž firma môže dostať do situácie, keď sú jej mesačné výdavky väčšie ako operačný kapitál. Ale ak si firma nedá pozor, môže byť len jeden mesiac od platobnej neschopnosti.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Najdôležitejšie je určiť a sledovať si svoj rozpočet a pochopiť dynamiku cash flow. Konzultácie s účtovníkmi sú už potrebné viac, ako iba počas podávania daňových priznaní. Dôležité je tiež porovnanie s obdobnými firmami v regióne, aby majitelia pochopili kontext rozhodnutí, ktoré bežne robia a majú finančný dopad. Firmy by mali plánovať svoj rast nielen podľa predpokladaných predajov, ale komplexne v nadväznosti na precízne finančné analýzy, vrátane trhových, ekonomických štúdií a ďalších dostupných dát.

Neefektívna organizačná štruktúra

Priamo úmerne tomu, ako firma rastie, sa zväčšuje aj potreba byť organizovaný. Robiť rýchlo a vo voľnom režime môže byť efektívne v začiatkoch, keď je tím plný entuziastických ľudí, ktorí chcú vytvoriť firmu na zelenej lúke. Hneď ako sa individuality menia na tímy, ktoré majú odlišné ciele, potrebujú byť organizovaní viac, aby boli produktívni. Navyše, komunikácia už nie je tak jednoduchá, ako bývala v mikro-tíme. Ľudia nemajú všetky informácie a majitelia ani nechcú zdieľať každú svoju myšlienku s každým.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Dajte si pozor na rozmach organizačnej štruktúry a buďte si vždy istí, že je najefektívnejšia, akú firma v danom bode potrebuje. Pri tvorbe tímov myslite na to, aby boli pre každého rovnako jasné spoločné ciele, ale aj spoločné pravidlá. Ruka v ruke s rastom firmy musia rásť aj podporné oddelenia, ktoré zaručia, že ľudia v tíme majú potrebný servis a nezaoberajú sa aktivitami neprinášajúcimi osoh. Kaskádovitá komunikáca cez jednotlivých lídrov nemusí vždy fungovať ideálne, preto je potrebné ju stále podporovať. Navyše, je vhodné nastaviť si štruktúru stretnutí s konkrétnou skupinou ľudí (rovnaké úrovne, lídri, projekty) s cieľom, aby konkrétni ľudia mali informácie, ktoré potrebujú a iní sa nezaoberali tými, ktoré nepotrebujú.

Neefektívny výber ľudí

Každý startup, ktorý prosperuje, disponuje odhodlanými a talentovanými ľuďmi, vďaka ktorým sa úspech dostaví. Avšak pri raste firmy je výber vhodných ľudí do zabehnutého vlaku o poznanie náročnejší. Navyše tlačí vás čas, aby ste vyriešili konkrétnu potrebu, ktorú rast priniesol. Firmy sa ľahko nechajú prehovoriť a najmú menej zručného človeka len s nádejou, že sa chýbajúce znalosti naučí, len aby rýchlo vyriešili problém, ktorý sa vyskytol. Kým pri menšom tíme mohlo byť odpoveďou na novovzniknutý problém prijatie nového člena tímu, s rastom firmy je toto nie vždy správna stratégia a doslova recept na prebujnenú organizáciu s nejasnými zodpovednosťami a kompetenciami.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Snažte sa byť proaktívny a nie reaktívny a rýchlo plátať dieru, ktorá sa vyskytne. Niekedy sa oplatí počkať a vybrať si osobnostne vhodnejšieho kandidáta, než toho, čo všetko vie. Ten, kto chce, sa naučí rýchlejšie, ako ten, čo vie, ale nechce sa rozvíjať. Spoliehať sa iba na tzv. kontraktorov (dočasný personál) sa môže vypomstiť. Hneď ako odídu, vezmú si so sebou kľúčové know-how a vy môžete začať odznova. Musíte vytvoriť a udržiavať kľúčovú skupinu zamestnancov, ktorí rozumejú biznisu a procesom. Nového človeka prijmite len vtedy, ak je potreba opodstatnená. Často sa problém dá vyriešiť iným nástrojom, automatizáciou, zmenou rozdelenia práce v tímoch a pod. Už pri 30 zamestnancoch musí byť uvažovanie v tomto ohľade iné, ako pri piatich.

Článok pokračuje pod reklamou

Zlý zákaznícky servis

Tak ako rastú obchody, časom porastie aj potreba zvýšeného zákazníckeho servisu. Množstvo menších firiem ťaží z reputácie tých, ktorí sú ochotní urobiť vo vzťahu k zákazníkovi extra krok a za každú cenu chcú dosiahnuť skvelý a osobný servis pre zákazníka. S rastom firmy na toto prvoplánovo nie je čas a môže sa to vypomstiť. Negatívna spätná väzba od zákazníkov je často prvý signál, že firma rastie prirýchlo.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Uistite sa, že ruka v ruke s rastom venujete rovnakú pozornosť aj zákazníckemu servisu. Majte dané štandardy a jasné pravidlá, ako uspieť. Tím musí byť pripravený nielen na rast samotný, ale aj na to, ako ho podporí.

Chyby z pohľadu manažmentu

S rastom firmy sa musia meniť aj jej vrcholní predstavitelia. Čas od času je potrebné poobhliadnuť sa o krok späť a pozrieť sa na veci zo širšieho spektra. Priveľa vlastníkov menších firiem pri ich raste na toto zabúda a nechávajú sa vtiahnuť do riešenia malých problémov, ktoré neprinášajú pridanú hodnotu a nezameriavajú svoju pozornosť rozvoju firmy. Vznikajú noví lídri a manažéri, ktorí nemusia mať potrebné danosti a zručnosti na vedenie ľudí.

Čo robiť, aby sa to nestalo?

Majitelia firmy sa už viac nesmú vtiahnuť do mikromanažmentu a nemôžu už poznať každú jednu časť práce jednotlivých ľudí. Na druhú stranu sa nesmú od dennodenného biznisu úplne odtrhnúť. Prím hrajú už skôr strategické rozhodnutia. Dôverujte tým, ktorí s vami boli od začiatku, že svoje úlohy zvládnu aj bez vašej pozornosti. Takisto je potrebné si uvedomiť, že kolegovia často operatívne zvládnu niektoré úlohy lepšie a efektívnejšie a nie je potrebné, aby sa jeden človek viac venoval všetkému. Venujte pozornosť rozvoju líderských schopností všetkých vedúcich pracovníkov. Najčastejší dôvod odchodu akéhokoľvek zamestnanca je totiž práve priamy nadriadený.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Príležitosti na podnikanie počas korona krízy - ktoré odvetvia rastú?

Ktoré odvetvia zažívajú zlaté časy a nevídaný rast napriek tomu, že ekonomika čelí recesii v dôsledku celosvetovej pandémie? Čo majú spoločné odvetvia, kde sú najväčšie podnikateľské príležitosti?

Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky