Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Jaroslav Zacko
Jaroslav Zacko. Zdroj: Podnikateľská fiesta
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, čo je aj dôvodom môjho navštevovania a absolvovania Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, odboru masmediálna komunikácia. Momentálne si obzory rozširujem aj v marketingovej komunikácii. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, nakoľko som vyštudovala Obchodnú akadémiu v Dolnom Kubíne. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Nejedným ocenením sa môže pýšiť slovenská reklamná agentúra TRIAD Advertising, založená v roku 2005. Počas svojho pôsobenia nadviazala spoluprácu so značkami vo viac ako desiatich krajinách a zamestnala viac ako 100 ľudí. Tí reklamné kampane tvoria na dvoch miestach - v Bratislave a Prahe. Jeden zo spoluzakladateľov, Jaro Zacko, sa o svoje skúsenosti a podnikateľské začiatky podelil s účastníkmi podujatia Podnikateľská fiesta. Nádejných podnikateľov chcel motivovať jednoduchým receptom, ako začať so svojim biznisom.

Podstatné ingrediencie na založenie firmy

„To, čo vidíte pri firmách, je tých 15 minút slávy, koniec, úspech. No prácu, ktorá je za tým nevidíte,“ začína svoju prednášku Jaro Zacko. Ani agentúra TRIAD nevznikla „zo dňa na deň“. Popri štúdiu na „matfyze“ si spolu so svojím spolužiakom Marekom Mrázikom povedali, že chcú robiť niečo zaujímavejšie. Napadla im bláznivá myšlienka. Kontaktujú speváka kapely Horkýže Slíže, či s nimi nechce na niečom spolupracovať. O pol roka mu už pomáhali natočiť klip k piesni Brďokoky. Nielen vďaka tejto skúsenosti zistili, čo je podstatné pri rozbehnutí podnikania:

  • 120 kg dobrých ľudí. Rozbehnúť firmu je podľa Jara náročné, o to viac, ak je človek sám. Preto treba mať „parťáka“. Nezabúdajte však na to, že takéto partnerstvo sa podobá manželstvu. Je potrebné mať spoločné hodnoty a spoločné predstavy.
  • Tona nadšenia. Je tým najdôležitejším faktorom. Ukáže sa napríklad vtedy, keď svojmu nápadu viete obetovať voľný čas. „Ak chcete recept na lacný marketing, je to práve nadšenie,“ radí Jaro.
  • Štipka naivity. Patrí medzi veľmi podstatné faktory. To, o čom je podnikanie, nie je vždy ľahké. A práve naivitu považuje spoluzakladateľ TRIADu za účinnú pomoc.

Recept na úspešné rozbehnutie firmy zahŕňa aj jednu špeciálnu prísadu: hlad. Nejde však o hlad po úspechu či zárobku. Táto ingrediencia spočíva v robení toho, čo vieme, že potrebujeme alebo chceme my, či svet okolo nás. Jednoducho povedané, nájsť „dieru“ na trhu.

Článok pokračuje pod reklamou

O úspechu rozhoduje vytrvalosť a trpezlivosť

Základná a najdôležitejšia činnosť pri budovaní firmy je podľa Jara jednoznačne vytrvalá práca. Pri konzultáciách so začínajúcimi podnikateľmi si pri nich všíma nedostatok trpezlivosti. Všetci chcú byť úspešní za jeden deň alebo sa chcú rýchlo rovnať niekomu úspešnému. „Príde aj strach, no nevzdávajte sa. Treba mať trpezlivosť a ísť ďalej. To, čo máte teraz len načaté, raz môže byť veľmi úspešné, no vyžaduje si to veľa práce.“ Svoje tvrdenie opiera aj o citát úspešného futbalistu Messiho: „Trvalo len 17 rokov a 114 dní, aby som sa stal úspešným za jednu noc.“ Zároveň spomína knihu Outliers od Malcolma Gladwella, v ktorej sa píše, že ak chcete byť v čomkoľvek dobrý, musíte to robiť 10 000 hodín.

Problémy prídu, rozhodujúci je postoj

Netreba sa však báť začať. Jaro opäť prirovnáva biznis k manželstvu - najskôr sa zaľúbite, tešíte sa a máte nadšenie. Potom, keď prídu problémy, tak už to nejako zvládnete. A problémy určite prídu. Záleží len na tom, ako sa k nim postavíte. Môžete z nich urobiť niečo dobré, úžasné. Spoluzakladateľ TRIADu uvádza ich vlastný príklad. Spomína na to, ako využili šancu v čase krízy. V období, keď nikto nechcel dávať peniaze na veľké reklamné kampane, sa začali profilovať ako digitálna agentúra. Svoju podstatu nezmenili, stále robili kvalitnú reklamu. Zákazníci ich však začali vnímať ako „machrov“ v digitálnej reklame a zverili im svoju dôveru aj budget. „Problém vo svete, ktorý vyzeral zle, nám nakoniec pomohol,“ tvrdí Jaroslav.

Prečítajte si tiež

Problémy môžu prísť nielen zvonku, ale aj zvnútra. „Akokoľvek ste veľkí a idete dopredu, vždy môžete padnúť na dno. Dôležitý liek je pokora,“ upozorňuje Jaro. Svoje tvrdenie opäť dopĺňa citátom, tentokrát od C. S. Lewisa: „Pokora nie je myslieť si o sebe menej, ale nemyslieť si o sebe veľa.“

Aj s rozbehnutou firmou treba ďalej pracovať

Na udržanie „čerstvosti“ firmy Jaro odporúča použiť inovácie. Inšpirovať sa môžete jeho vlastným návodom s názvom „Inovačný framework“, v ktorom zahŕňa niekoľko tipov, ako obzvláštniť svoj biznis:

  1. Sledujte trendy a konajte. Keď ide o trendy, treba byť rýchly. Ale neopakujte! Ak už to niekto vymyslel, nebudete jedinečný a zároveň už máte konkurenciu.
  2. Pridávajte. Dajte svojmu biznisu nejakú pridanú hodnotu, niečo, čím sa odlíšite. Napr. coworking v rámci firmy.
  3. Odoberajte. Ak je vo vašom biznise niečo bežné, normálne a zaužívané, zrušte to. Príkladom je typická organizačná štruktúra reklamných agentúr, ktorá zahŕňa delenie ľudí podľa ich pracovnej náplne - v jednej miestnosti pracujú grafici, v ďalšej account manageri a pod. V TRIADe si povedali, že toto rozdelenie zmažú a vytvoria zmiešané tímy.
  4. Kombinujte. Zoberte dve samostatne fungujúce veci a spojte ich. Napr. auto + reštaurácia = pojazdná reštaurácia.
  5. Otraste základy. Pozrite sa na odvetvie, v ktorom podnikáte a zmeňte to, čo si myslíte, že je tam pevné. Príkladom môže byť taxislužba v podobe Boltu, kedy nešoférujú taxikári, ale bežní ľudia.
  6. Bavte sa. Čokoľvek robíte, vás musí baviť, potom vzniknú nové veci.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, čo je aj dôvodom môjho navštevovania a absolvovania Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, odboru masmediálna komunikácia. Momentálne si obzory rozširujem aj v marketingovej komunikácii. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, nakoľko som vyštudovala Obchodnú akadémiu v Dolnom Kubíne. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Deň súkromného podnikania oslávilo viac než tritisíc podnikateľov

Viac než 3000 podnikateľov z celého Slovenska sa 8. októbra zapojilo do Dňa súkromného podnikania. Predstavuje to najvyšší počet zo všetkých ročníkov, ktoré sa doteraz konali. Akciu opäť zastrešil veľkoobchod METRO.

Standup komik Szatmary zvažuje kariéru podnikateľa - presvedčte sa, ako mu to ide

Známy stand-up komik Michael Szatmary je súčasťou tohtoročnej kampane na podporu osláv Dňa súkromného podnikania (DSP), ktorý sa tento rok koná 8. októbra.

Pridajte sa ku stovkám podnikateľov a oslávte Deň súkromného podnikania aj tento rok

Takmer 400 podnikateľov sa už prihlásilo a ďalší rýchlo pribúdajú. Taká je súčasná bilancia Dňa súkromného podnikania, ktorý sa uskutoční 8. októbra 2019, na celom Slovensku. Spoločnosť METRO tak prostredníctvom iniciatívy každý rok prináša zákazníkom unikátne prekvapenia a podnikateľom nových klientov.

Peniaze na rozbeh podnikania - aké má začínajúci podnikateľ možnosti?

Máte skvelý biznis nápad, ale chýbajú vám peniaze na jeho realizovanie? Nezúfajte. Ukážeme vám možnosti získania financií na štart podnikania.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky