Oľga Bušo (Lásky kvet): Trikrát podnikateľka, dvakrát mama, raz sama sebou

Podniká v energetike, móde a kvetoch a stíha šťastné manželstvo i dve deti. Jej prvé podnikanie skrachovalo. Získala ocenenie Podnikateľka Slovenska 2017 a mení spôsob darovania kvetov.

Oľga Bušo je pôvodom z Ukrajiny, no od sedemnástich rokov žije na Slovensku. V Košiciach vyštudovala Ekonomickú fakultu na Technickej univerzite. Aj keď Oľga pochádza z rodiny, ktorá podnikala, nikdy ju to k biznisu neťahalo. Dnes má, paradoxne, až niekoľko firiem. Začínala v oblasti typickej pre mužov, neskôr jej ženský element v biznise začal veľmi chýbať. Od energetiky sa teda presunula k móde a ku kvetom.

Prvé podnikanie, prvé skrachovanie

Po vysokej škole sa Oľga zamestnala a v práci bola spokojná. Pohybovala sa v odvetví energetiky, ku ktorej má blízko a dodnes ju veľmi baví. Vďaka nadšeniu z práce Oľga rýchlo kariérne rástla a bola dobre finančne ohodnotená. Z Košíc ju v práci presunuli do Prahy a už vo veku dvadsiatich štyroch rokov viedla oddelenie so 14 ľuďmi, kde bola najmladšia.

Bola to veľká výzva. Jej partner bol však z Bratislavy a Oľge na vzťahu záležalo. Po dvoch rokoch v Prahe sa presťahovala do Bratislavy, kde získala pozíciu finančnej riaditeľky v jednej novootvárajúcej sa spoločnosti. Svoju pozíciu zastávala pre tri európske trhy. I keď bola zamestnaná, cítila sa v práci skôr ako podnikateľka a práve túto skúsenosť berie ako začiatok svojho podnikania.

„Podnikanie je o tom, že si človek na seba berie zodpovednosť za svoje rozhodnutia,“ vraví. Majiteľ firmy, pre ktorú Oľga pracovala, firmu v roku 2011 predal. Po spoločnosti zostalo niekoľko šikovných ľudí a Oľga si povedala, že by mohli skúsiť niečo vlastné. Udržiavala si teda kontakty a rozhodla sa začať sa venovať vlastným podnikateľským aktivitám.

Jej prvým podnikaním bola firma Family Care, ktorá ponúkala produkt Ela – elektronický lokalizačný aparát. Prístroj je dokonca patentovaný a vyzeral vraj ako mobilný telefón. Aparát bol určený pre seniorov a ľudí so zdravotnými problémami, ktorí ho mali nosiť pri sebe, aby ich prístroj v prípade potreby lokalizoval. Aparát bol nonstop napojený na call centrum. Keď sa človek viac ako dve hodiny nehýbal, operátor call centra vedel, kde sa človek nachádza a mohol zavolať zdravotníka. Oľga svojmu produktu verila, ale biznis po roku skrachoval.

Od energetiky k móde

Keď Oľge nevyšli inovácie, vrátila sa k segmentu, ktorému rozumela – k energetike. S bývalým kolegom a pôvodným tímom nadviazala na pôvodné kontakty a relatívne rýchlo vybudovala stabilnú firmu. Tá je zmluvným dodávateľom plynu a elektriny, dnes sa však zameriavajú aj na obnoviteľné zdroje, v ktorých Oľga vidí budúcnosť.

Prichádzajú k nim klienti, ktorí ešte len stavajú dom a chcú od jej firmy kompletné riešenie inteligentnej domácnosti. Celé riadenie domu ovláda klient vďaka jednej riadiacej jednotke, ktorá pokryje a reguluje vodu, energiu, vykurovanie a takisto napríklad otvára a zatvára okná. Technológie inteligentnej domácnosti sú náročne a drahé, ale dopyt po nich narastá.

Energetika Oľgu bavila, po pár rokoch v rovnakej brandži ako zamestnankyňa a neskôr podnikateľka, ale začala mať dosť mužského sveta. Jedného dňa si čítala magazín, v ktorom sa písalo o istej ukrajinskej módnej značke. Oľge sa modely šiat páčili a značku kontaktovala. Oslovila ich a nadviazali spoluprácu. A tak v roku 2014 otvorila svoj prvý e-shop s dámskou módou.

O rok neskôr sa podnikanie rozrástlo a k elektronickému obchodu prirástla kamenná prevádzka s názvom Must Have, ktorá funguje dodnes. Jej klientelou nie sú mladé dievčatá, ale ženy v kategórii 30+, ktorým záleží na tom, čo nosia. Zákazníčkami sú hlavne bankárky, finančné manažérky, sudkyne alebo lekárky. Tieto dámy nekupujú oblečenie kvôli značke, ale kvôli kvalite. So svojimi zákazníčkami Oľga pracuje rada, pretože vedia, čo chcú.

Marketing v módnej brandži

Na začiatku podnikania mala Oľga PR manažérku, ktorá sa starala o rozšírenie povedomia o značke. Predstava, že neznáme šaty začnú nosiť všetky jej kamarátky, vraj bola veľmi naivná. Keď začínala, ani blogerstvo ešte nebolo tak rozvinuté, ako je dnes. Pri blogoch je však stále opatrná. Podľa Oľgy je dôležité vybrať si správneho blogera, s ktorým chce podnikateľ spolupracovať. „Keď má niekto 20 000 followerov, nemusí to znamenať, že vám zabezpečí predaj.“

Kedysi nahliadala na blogerov ako na novinárov a myslela si, že budú prinášať novinky a budú neutrálni. Dnešní blogeri a influenceri však podľa nej často odporúčajú produkty len kvôli peniazom. „Neverte všetkému, čo vidíte na sociálnych sieťach. Nie je to skutočné,“ upozorňuje. Oľga spomína na prípad, keď jej šaty odporúčala známa slovenská misska, ktorá mala na instagrame tisíce followerov. Na predaj to však nemalo žiaden vplyv.

Okrem sociálnych sietí si však Oľga vyskúšala všelijaké druhy marketingu. Istú dobu cestovala so svojimi šatami po Slovensku a robila akési turné, aby si klientky mohli jej modely vyskúšať osobne. Bol to veľmi netradičný marketing, ktorý ju bavil a dodnes naň s úsmevom spomína.

Dnes spolupracuje s časopismi a televíziami a jej modely na sebe nosí mnoho moderátoriek. Chvíľu zvažovala, že otvorí prevádzku aj v obchodnom centre, nakoniec ale túto myšlienku zavrhla. Jej butik sa nachádza v širšom centre Bratislavy neďaleko krásnej Medickej záhrady. V butiku začínala s jednou módnou značkou, postupne ale vyhľadávala ďalších dodávateľov a dnes pracuje už s pätnástimi. Približne 60% tovaru vyberá Oľga sama. Vraj ju to nesmierne baví.

A v čom vidí rozdiel medzi energetikou a módou? Predovšetkým vyzdvihuje spätnú väzbu. Jej klientky vedia oceniť jej modely, z čoho sa veľmi teší. Oľga dáva dôraz nielen na samotný produkt, ale aj na balenie. Oblečenie prichádza v dizajnovom balení, zákazníčky teda majú pozitívny zážitok z nákupu už pri rozbaľovaní.

Ako rozkvitol Lásky kvet

Oľga bola úspešná v energetike i v móde, stále však bola otvorená novým nápadom na podnikanie. Keď bola pozvaná na svadbu svojho kamaráta, dozvedela sa o službe postupného doručovania kvetov pre nevestu. Myšlienka na trhu bola, ale nebola dostatočne rozvinutá a štruktúrovaná. Služba sa jej veľmi zapáčila a manžel ju v myšlienke založiť ďalšiu firmu podporil. Realizácia projektu trvala asi štyri mesiace.

V roku 2016 Oľga rozbehla Lásky kvet – službu, ktorá oslávenkyni postupne počas roka distribuuje kytice od všetkých darcov, nie naraz počas jedného dňa osláv. Najväčšmi ju využívajú nevesty. Na svadbe väčšinou nevesta dostane v jeden deň množstvo kytíc, ktoré už o pár dní zvädnú. Lásky kvet doručuje tieto kytice postupne. Nevesta sa zaregistruje na webstránke Lásky kvet, vyberie si, ktoré kvety má rada a hostia jej ich cez stránku kúpia. Kvety potom spoločne s venovaním prichádzajú neveste postupne v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov.

Oľga sa z Lásky kvetu veľmi teší. „Vždy, keď o Lásky kvete niekomu poviem, usmeje sa. Páči sa mi, že je tento projekt taký pozitívny.“

Samotné fungovanie biznisu je vraj náročné, pretože služba musí súčasne zabezpečiť dodávku rôznych kytíc odlišným nevestám, plus zabezpečiť venovanie. Lásky kvet nemá žiaden veľkosklad, kvety berú od externých dodávateľov.

Prečítajte si tiež

Spropagovať Lásky kvet vraj pomáhajú veľtrhy, výstavy a sociálne siete. Oľga považuje veľtrhy za skvelú príležitosť na nadväzovanie a upevňovanie kontaktov. Spomína na jeden veľtrh, na ktorom počas jedného dňa komunikovala s viac ako sedemsto nevestami. Úspech si treba jednoducho odpracovať. Aj keď neprišli všetky naraz, postupne sa začali hlásiť. Niektoré aj po roku. Aj to je vraj podľa nej dôležitá podnikateľská lekcia trpezlivosti.

Záujem o službu postupnej distribúcie kvetov prišiel postupne. Po určitom čase sa o Lásky kvet začali zaujímať médiá a Oľge tento projekt priniesol ocenenie Podnikateľka Slovenska 2017. Za nevýhodu považuje, že Lásky kvet sa dá jednoducho okopírovať. Voči konkurencii sa nedokáže ubrániť, keďže sa táto služba nedá patentovať. Na službe stále pracuje a zlepšuje ju. Dodnes nápad považuje za startup. Cíti z neho obrovský potenciál a chce rozšíriť portfólio a expandovať i do zahraničia.

Článok pokračuje pod reklamou

Nápad nestačí

Vďaka svojmu prvému zamestnaniu sa stretla s mnohými šikovnými ľuďmi, s ktorými naďalej spolupracovala. Práve v ľuďoch, s ktorými pracuje, vidí svoju najväčšiu výhru. Oľga má rada ľudí, ktorí sú nezávislí, vedia sami premýšľať a dokážu niesť zodpovednosť. Takýchto ľudí nepotrebuje kontrolovať a dokáže im dôverovať.

Nerada sedí v kancelárii, omnoho radšej ide von do sveta, kde môže biznis riešiť aktívne. Podľa nej sa nové podnikania rozbiehajú práve mimo stola. Svoje plus vidí v tom, že sa nebojí rozprávať o svojich nápadoch s inými ľuďmi. Oľga sa považuje za skvelého rozbiehavača projektov. Na začiatku projektu vie vyvinúť obrovský tlak, pre samotnú realizáciu sa však rada spája s ďalšími ľuďmi. „Keď máte dobrý tím ľudí, nie je problém rozbiehať nové biznisy.“

Mať skvelú myšlienku podľa nej nestačí. „Nápadov môžete mať veľa, ale urobiť z nich podnikanie je umenie,“ hovorí.

Oľga sa často stretáva so šikovnými mladými ľuďmi, ktorí majú obrovské skúsenosti, nadšenie, skvelé nápady a tvrdo pracujú, ale na Instagrame majú 500 followerov. Nemajú čas riešiť sociálne siete. Podľa nej je škoda, že si spoločnosť takýchto ľudí nevšíma. Mrzí ju skreslený svet na sociálnych sieťach, ktorý sa zameriava len na fyzickú krásu. Virtuálny svet často nie je reálny a ľudia si kvôli tomu myslia, že úspech je jednoduchý. „Na podnikaní milujem slobodu, ale zároveň za ňu aj veľa platím,“ vraví Oľga. Vďaka slobode môže pracovať s kým chce a púšťať sa do projektov, ktoré sú jej blízke. Zároveň má ale oveľa plnší kalendár ako bežný človek.

Rovnováha medzi biznisom a rodinou

Oľga má dve deti a milujúceho manžela, v ktorom má obrovskú podporu. Nikdy si nevyberala medzi rodinou a kariérou, naučila sa vyvažovať obe strany. Nastavila si pravidlá, vďaka ktorým sa stíha venovať podnikaniu i svojej rodine. Keď sa Oľge narodil syn, nemohla si povedať, že si s podnikaním dá na niekoľko rokov pauzu. Rozhodla sa nájsť spôsoby, ako podnikať aj popri deťoch. Vraj je to jednoduché – okrem manžela jej pomáha opatrovateľka a upratovačka.

Verí, že podnikanie a rodičovstvo sa dá zvládať, ak žena chce. Za prekážku považuje celospoločenský predsudok, že dieťa musí byť nonstop s matkou. Podľa nej táto zažitá predstava ženy často deprimuje a ony sa kvôli výčitkám nevenujú iným aktivitám. „Mnoho žien potláča svoje vnútro len preto, že ostatní im povedali, že takto sa to má robiť,“ myslí si Oľga. Ženy, ktoré sú doma nonstop s deťmi, sú potom podľa nej nespokojné a frustrované. „Ak je žena nešťastná, neurobí šťastnými ani svoje deti, ani svojho manžela,“ myslí si. Ženy by vraj mali chápať, že je normálne, ak majú „pol na pol“ podnikanie s rodičovstvom.

Svojim deťom i manželovi venuje dostatok času. Nepracuje po piatej poobede a víkendy má vždy voľné. Veľkú časť svojho času venuje takisto len manželovi bez detí.

Deti nepotrebujú milujúcich rodičov, potrebujú milujúcich SA rodičov.

Podľa nej je dôležité neustále pracovať na svojom vzťahu s partnerom. Netreba však zabúdať i sama na seba. „Ak sa nebudem mať sama rada, ako môžem byť milá na manžela a deti?“ Žena by mala myslieť i na seba a pestovať si sebalásku. Keď žena miluje samu seba, odráža sa to i na vzťahoch a podnikaní. „Začnite pri sebe a milujte samy seba,“ uzatvára.

Oľgine osobné lekcie

  • Buďte pokorní. Ak niečo neviete, nájdite si na to niekoho lepšieho.
  • Vyštudujte dobrú školu. O desiatky rokov sa vám zídu nielen vedomosti, ale aj kontakty zo školy.
  • Zamestnajte sa v malej alebo strednej firme, pozorujte ako funguje a učte sa. Je to škola, za ktorú vám ešte niekto platí. Nezamestnávajte sa prioritne kvôli vysokej mzde. Najhorší cieľ sú peniaze.
  • Cestujte. Choďte do sveta a získavajte nové nápady. Učte sa jazyky.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky