Monika Nógellová (Beermalade): Horko-sladký príbeh v pohári

Jej manžel miluje pivo, ona varí džemy. Rozhodla sa to spojiť a vytvorila Beermalade – pivné džemy, ktoré sú na trhu raritou. Vyrobila už 92 druhov. Pri štarte biznisu ich bolo ťažké zaregistrovať.

Monika Nógellová vyštudovala strategický manažment. Pracovala s mentálne postihnutými deťmi a táto práca ju naučila veľkej pokore a trpezlivosti. Neskôr pracovala až jedenásť rokov v bankovníctve, kde riadila niekoľko pobočiek, manažovala 250 zamestnancov a mala na starosti celé západné Slovensko. Zažila ozbrojený prepad pobočky, prehodnotila svoj život a rozhodla sa odísť z vysokej manažérskej pozície. Začala podnikať spolu s manželom vo veľmi netradičnom odvetví.

Od koučingu k pivným džemom

Prechod z bankovníctva do oblasti gastronómie nebol úplne plynulý. Monika najskôr využila svoje predchádzajúce kontakty a aj keď z pôvodnej práce odišla, zo sféry vysokého manažmentu až tak úplne nie. Spravila si medzinárodný koučingový certifikát a začala sa živiť koučovaním. Jej klientmi boli ľudia zo sféry, v ktorej predtým pracovala. Niektorých klientov koučuje dodnes, aj keď sa jej náplň práce do veľkej miery zmenila.

Kým bola manažérkou, roky doma vyrábala ovocné džemy, ktoré jej blízki a rodina milovali a vlastne milujú dodnes. V tej dobe to bol len koníček. Až neskôr sa z neho stala práca a vášeň.

Za všetko môže Monikin manžel Imro. Už tridsať rokov sa venuje pivu a v posledných rokoch aj ako mezdinárodný pivný rozhodca. Myšlienka uvariť pivný džem prišla práve od neho. Monika sa najskôr na nápade iba zasmiala, neskôr sa ale predsa len odhodlala.

Dala mu šancu. Skúsila uvariť prvý pivný džem z piva Stupavar AIPA. Čakala, že bude musieť receptúru vylaďovať, no džem sa podaril na prvýkrát. Manžel dal malý tuhý pivný zázrak ochutnať svojim priateľom a oni boli nadšení. V decembri 2015 tak vznikol prvý oficiálny produkt. Monika začala spolupracovať so slovenskými remeselnými pivovarmi. O pár mesiacov neskôr Nógellovci rozbehli svoje podnikanie naplno. A názov firmy? Hľadali ho s manželom Imrom a dcérou Veronikou dlho. Napokon vznikla Beermalade. Ideálne spojenie piva a marmelád.

18 tajných úkonov

Monika varí džemy z rôznych druhov piva, pri výbere pomáha jej manžel Imro. Ich džemy možno natrieť na pečivo, vianočku, palacinku, alebo ich konzumovať so syrom, mäsom alebo ovocím. Výhodou je, že po ochutnaní pivného džemu môžete šoférovať, neobsahuje totiž alkohol. Ten sa procesom varenia z džemu stráca.

Beermalade je unikátny produkt. Nikde na svete sa nevarí žiaden pivný džem, ako je ten od Moniky. Síce sa v zahraničí džem z piva vyrába, no nie spôsobom, akým ho pripravuje Beermalade. „Kým džem navarím, musím spraviť presne 18 rôznych úkonov,“ vysvetľuje s tajuplným úsmevom na perách Monika. Aké to sú, vraj naozaj neprezradí.

I keď sú výrobky Beermalade originálne, nie sú patentované, keďže sa varenie džemov patentovať nedá. Manželia však majú registrovanú ochrannú známku na názov aj logo Beermalade.

Predtým, než vôbec začali, podnikanie takmer stroskotalo na úradoch.

Dobrá organizácia nadovšetko

Nógellovci sa vzájomne dopĺňajú a pracujú ako tím. Monikin muž vymýšľa ochutnávky piva a aj Beermalade, ona sa zameriava na výrobu a čísla v podnikaní. Dcéra Veronika má zasa na starosti celú grafiku. Monika má ako bývalá bankárka všetko presne spočítané. Sleduje náklady a výnosy, aby podnikanie fungovalo a aby mohli neustále vymýšľať niečo nové a rásť. Doteraz navarila 92 druhov pivných džemov. Smeje sa, že pri varení ich neochutnáva. Výsledok degustuje ako prvý manžel.

Je však vidieť, že energická podnikateľka vo svoje džemy verí. Vie, že ponúka kvalitu, ktorá chutí skvele. A to i vďaka tomu, že všetky produkty vyrába ručne. Pre Slovákov je pivný džem novinka. „Náš produkt treba vyskúšať,“ vysvetľuje. Akonáhle zákazník ochutná Monikin džem, je takmer stopercentná istota, že si ho aj kúpi. Ľudia vraj bývajú zo špecifických chutí pivných džemov prekvapení až fascinovaní. Môže za to najmä kombinácia horkej chute piva a sladkej chute džemu.

Monika pri výrobe pivných džemov vyzdvihuje dobrú organizáciu. Keď nie sú na pivných akciách, kde prezentuje výrobky značky Beermalade, doobeda varí džemy a poobede sa venuje ich predaju v kamennej prevádzke.

Offline marketing

Pri predaji Nógellovcom pomáhajú rôzne pivné udalosti, ako sú napríklad pivné festivaly. Prvý rok dokonca cestovali po Slovensku, aby našli nových zákazníkov a rozšírili povedomie o značke. Navštevovali rôzne pivovary a spriaznené obchody. Na pivnej scéne sú teda ako doma.

Dnes sa zameriavajú i na iné udalosti a festivaly, ktoré nie sú spojené s pivom. Sú to rôzne handmade trhy, bio jarmoky, či zero waste akcie. „Pretože uvažujeme ekologicky a naše fľaštičky recyklujeme,“ vysvetľuje Monika. Paradoxne, záujem ľudí je na takýchto akciách ešte väčší. Môže to byť tým, že na udalostiach nesúvisiacich s pivom nemajú konkurenciu.

Beermalade predáva svoje pivné džemy cez svoj eshop a vo svojej kamennej predajni v Bratislave, kde pracuje osobne Monika i s manželom. Okrem priameho predaja tiež Beermalade dodáva produkty do partnerských predajní.

„Do veľkých reťazcov džemy dodávať nechceme, pretože tento produkt nie je samopredajný,“ vysvetľuje Monika. Človek si ho len tak sám nevezme z regálu, ako napríklad bežný jahodový džem. Pivné džemy potrebuje zákazník ochutnať a predajca ho musí ku kúpe naviesť. Preto je osobný predaj alebo predaj na špecializovanom mieste s predajcom, ktorý je dostatočne informovaný, tou najlepšou cestou, aj keď nie jednoduchou.

Predaju vraj napomáha aj to, keď značka získa významné ocenenie. V Monikinom prípade to bola hlavne legendárna hviezdička v gastronomických „Oscaroch“ s názvom Great Taste Awards, ktorú získali dva jej džemy v roku 2017. V roku 2016 ocenila Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska značku Beermalade ako Objav roka.

Článok pokračuje pod reklamou

Džemy pre reštaurácie, firmy a svadobčanov

Okrem klasických malých balení vyrába Monika aj džemy vo veľkých gastrobaleniach, ktoré odoberajú pivovarské reštaurácie a varia z nich. Pivovar navarí pivo, ktoré dodá Monike. Ona z neho následne uvarí džem a dodá ho do ich reštaurácie. Tá Beermalade ponúkne vo svojom jedálnom lístku ako súčasť konkrétnych jedál. „Je to skvelá vzájomná marketingová podpora,“ teší sa Monika.

Zákazníci značky Beermalade nie sú iba jednotlivci, ale aj firmy. Mnohé spoločnosti kupujú pivné džemy ako vianočné darčeky pre svojich zamestnancov či obchodných partnerov. Firmy sú tiež nadšení odberatelia pivných zážitkov. Nógellovci sú tak často pozývaní na rôzne teambuildingové akcie, kde pre celé firemné tímy robia pivné a džemové ochutnávky. „Raz sme mali tím, kde boli najmä ženy a väčšina z nich sa na program pozerala nedôverčivo. Vraj čo to šéf objednal, pivo pre ženy... Napokon však boli všetky do jednej nadšené a džemy nakupovali v húfoch,“ smeje sa Monika.

Okrem jednotlivcov a firiem sú ale Monikinými zákazníčkami aj nevesty. Pivné džemy sa vraj výborne osvedčili ako netradičné svadobné darčeky.

Horká chuť podnikania

Džemy sú síce sladké, no pivo má horkú chuť. Podobne je to podľa Moniky aj so životom. Práve v momente, keď sa značka Beermalade výrazne rozbehla a podnikanie dostávalo sladkú príchuť, ukázal život svoju horkú tvár. Monikin manžel v roku 2017 vážne ochorel. Život sa im obom zo dňa na deň otočil naruby. Rozvoj značky musel počkať, manželia riešili oveľa vážnejšie problémy. Monika bola počas liečenia celý čas po manželovom boku, no zároveň sa musela starať o podnikanie. Aj keď ešte nie sú z najhoršieho úplne vonku, Monika ani na sekundu nezaváhala, či bude pokračovať ďalej. Odmietla sa vzdať. Boja o manželove zdravie i podnikania.

Prehodnotila som priority, ale nezastavila som sa.

A čo robí, keď si od všetkého potrebuje oddýchnuť? „Tento rok som už nestihla natrénovať na maratón, polmaratón už mám odbehnutý,“ usmieva sa ospravedlňujúco. Akoby nestačilo, koľko úžasnej energie z nej sála napriek zložitej situácii. Útla podnikateľka horkú časť života i podnikania ventiluje pri behaní, cvičení a lyžovaní. V neustálom pohybe podľa nej treba ostať vždy, o to viac, keď sú podnikanie alebo život práve náročnejšie.

Monikine osobné liekcie

  • Hrajte s kartami, ktoré sú vám dané, aj keď nie sú najlepšie. A možno sa objaví žolík.
  • I keď prežívate náročné situácie, nevzdávajte sa.
  • Spravte si vopred analýzu a majte jasno v číslach.
  • Tvrdo na svojich snoch pracujte a posúvajte sa vpred.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Radomír Šalitroš (Saffron Beds) – bankár, ktorý sa stal výrobcom najlepších postelí v Európe

Radomír Šalitroš bol úspešným bankárom, keď sa rozhodol vytvoriť rodinnú firmu na výrobu prírodných postelí. Saffron Beds sú dnes hitom v 14 krajinách sveta.

John Grisham: Svoje právnické vzdelanie zužitkoval pri písaní. Jeho kniha Firma sa udržala v rebríčku predajnosti takmer rok

Pracoval 80 hodín týždenne ako právnik a vstával o piatej ráno, aby mohol písať. Jeho prvú knihu odmietlo 40 vydavateľských domov, napriek tomu sa nevzdal. John Grisham je dnes známy svojimi trilermi z právnického prostredia a patrí medzi top zarábajúcich autorov sveta.

Viera Sentešová (YoGO): Život je o hľadaní rovnováhy

Vyštudovala právo, potom od základov zmenila svoj život. Dnes spolu s manželom vlastnia jogové štúdiá v troch mestách a ročne vyškolia stovky nových inštruktorov.

Zakladateľ American Academy Ondřej Kania: Z problémového žiaka úspešný podnikateľ vo vzdelávaní

Zamietli mu pracovné víza do USA, tak sa rozhodol rozbehnúť vlastné podnikanie v Česku. V priebehu šiestich rokov sa vypracoval na prvotriedneho profesionála v oblasti vzdelávania a dokonca v svojich 25-tich rokoch dostal ponuku na post ministra školstva.