Martina Jelenová alias Fíha tralala: Na prvé videá si brala pôžičky, dnes majú desiatky miliónov zhliadnutí

Po rokoch stvárňovania postáv v Divadle na kolesách bola pripravená na niečo väčšie. V súčasnosti patrí medzi lídrov detskej televíznej tvorby a svojim divákom sa prihovára ako Fíha tralala.

Autorkou myšlienky, textov piesní, scenárov a predstaviteľkou Fíha tralala je Martina Jelenová. V súkromí dvojnásobná mama, v práci žena prezlečená za rozprávkového škriatka. Začínala s nulou na účte a na prvé videá si brala pôžičky. Dnes má vlastné vydavateľstvo, e-shop a desiatky miliónov zhliadnutí na YouTube. 

V detskom svete ste jednou z najznámejších televíznych osobností. Čím ste chceli byť, keď ste boli malá?

Módnou návrhárkou. Veľa som už ako dieťa šila pre bábiky. Neskôr som sa rozhodla stať sa herečkou a tento sen sa mi splnil..

Ľudia vás poznajú ako predstaviteľku škriatka Fíha tralala. Čo bolo impulzom k jeho vzniku?

Nebol to impulz. Bola to súhra viacerých okolností, zhromaždenie mojich skúseností s detským divákom. Tento projekt vznikol po rokoch tvorby pre deti v mojom Divadle na kolesách. Rozhodla som sa, že som pripravená na niečo väčšie. 

Ako si spomínate na začiatky s postavou Fíha tralala, na priebeh dramaturgie a prípravy kostýmov?

Všetko vznikalo v mojej hlave. Chcela som si to poriadne vyšperkovať. Najdôležitejší bol charakter a spôsob, akým sa bude Fíha prihovárať deťom. Potom prišiel kostým, na ktorom sme pracovali spolu s módnou návrhárkou Janou Kuzmovou. Musel spĺňať presné kritéria. Aby zakryl ozvučovacie zariadenia, prípadne moje plánované tehotenstvo. Nemohla som mať sukničku, kvôli nastupovaniu do fíhovského autíčka a musel obsahovať kopec ďalších prvkov, aby bol pre mňa praktický.

Okrem predstavení v Divadle na kolesách a videí Fíha Tralala, máte tiež e-shop s detskými vecami a vlastné vydavateľstvo. Ktoré zo štyroch častí podnikania vzniklo ako prvé a v akom období sa vyvinuli ďalšie?

Ako prvé som založila Divadlo. Tvorila som v ňom predstavenia hlavne pre deti, ale aj pre mládež. Keď vznikal projekt FÍHA tralala, založila som vydavateľstvo, aby sme mohli vydávať hudobné a audiovizuálne nosiče, no a na to, aby sme ich mali kde predávať, som založila e-shop, aby sme predajom našich originálnych produktov získavali financie na novú tvorbu.  

Ktorá zo spomenutých častí je z ekonomického hľadiska najprosperujúcejšia?

Je to veľmi rôznorodé. Všetko závisí od investícií do nových projektov. Dva roky sme, napríklad, hrali muzikál ROK, ktorý mal najvyššie obraty, ale vstupné náklady boli obrovské. Hrali sme vyše roka, len aby sa vrátili investície do kulís, zvukovej techniky a áut na prepravu. Iba niekoľko posledných predstavení bolo ziskových.  

Rovnako je to aj s e-shopom. Obraty sú najvyššie koncom roka, a to aj preto, že v tomto období vydávame filmové novinky, ktoré na seba zarábajú niekoľko rokov. Ich vznik je veľmi nákladný.  

YouTube je veľmi nestabilný. Sú mesiace, kedy prináša slušný zisk, ale niektoré sú zase také, že bez ostatných činností by sme firmu neuživili.  

Ťažko sa vyhodnocuje ziskovosť jednotlivých častí, pretože naše aktivity sú poprepájané. Napríklad, investujeme do kostýmu, ktorý sa vytvoril pre videoklip, ale použije sa aj v divadelnom predstavení. Alebo sa vytvorí kulisa, napríklad autíčko, ktoré sa používa vo filmoch, ale aj na javisku už sedem rokov. Berieme zisk ako jeden celok, hoci audit vykáže za najviac zarábajúce predstavenia. 

Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej
Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej

Potrebuje človek finančné zabezpečenie pre rozbeh podnikania, akému sa venujete vy? Aké právne, finančné a legislatívne zabezpečenia ste museli vyriešiť predtým, ako ste sa prvýkrát zobrazili na televíznej obrazovke?

My sme, žiaľ, nemali takmer žiadne financie. Brali sme si pôžičky na prvé videá. Na všetko ostatné sme si najali právnikov, aby za nás vyriešili právne záležitosti. Som umelec, takže som nechcela riskovať žiadne prešľapy, ktoré by som urobila mojou nevedomosťou. Odporúčam všetkým, ktorí si zakladajú firmu, aby určité oblasti podnikania nechali na odborníkov a aby si našli naozaj dobrého účtovníka, ktorý im bude udržiavať vo firme poriadok.  

Dokážete určiť, aké finančné percento tvoril marketing Fíha tralala v začiatkoch a na akej úrovni je dnes? 

My sme to zo začiatku robili veľmi laicky. Na marketing nám nezostávali financie, ledva sme prežili. Marketingom boli prevažne vystúpenia, kde ma deti videli naživo. Využívali sme sociálne siete, aby nás ľudia spoznali. Časom som sa začala vzdelávať aj v tejto oblasti. Do marketingu v súčasnosti investujeme približne 20 percent z obratu.   

V rámci e-shopu ponúkate detské oblečenie, doplnky, ale aj knihy a CD. Kto sú vaši dodávatelia a akú funkciu zastrešuje umelec Marek Duška? 

Sme výrobcovia všetkého, čo nájdete v našom e-shope. Celý proces vzniku sa rieši interne a dáva sa vyrobiť do externých tlačiarní, lisovne a krajčírskej dielne. Väčšinou spolupracujeme so slovenskými firmami, ale máme aj výrobcov v Česku na produkty, ktoré sa u nás nedali zrealizovať. Marek Duška je veľmi všestranný umelec. Pre našu produkciu robí grafický dizajn, propagačné materiály, booklety na nosiče, ale aj divadelnú scénu do muzikálu ROK.   

Prečítajte si tiež

Zdá sa, že aj predstaviteľka pozitívneho škriatka Fíha tralala môže prežívať ťažké podnikateľské chvíle. Čo vás v ťažkých momentoch vylieči? 

Samozrejme. Som empatická a vnímavá bytosť. Nedávno som zažívala najťažšie chvíle môjho podnikateľského života, kedy som sa musela rozlúčiť s niektorými najbližšími kolegami, kamarátmi. Takéto udalosti vylieči len čas a pokoj. Ešte nie som celkom vyliečená.   

Mávate dni, kedy by ste podnikanie najradšej zavesili na klinec?

V rámci podnikania, samozrejme, vznikajú situácie, ktoré nie sú príjemné. Keby som nemusela, tak nepodnikám. Odvodová záťaž za zamestnancov ma pred časom donútila navrhnúť našim zamestnancom iný druh externej spolupráce. Zamestnávať je na Slovensku veľmi finančne náročné pre malé rodinné firmy, pre nás to bolo už takmer likvidačné. 

Riešenie takýchto skutočností je veľmi náročné na psychiku. Štát neustále niečo mení, a vôbec to nie sú príjemné prechody na eKasu, ani ostatné úkony, ktoré musíme neustále s účtovníčkou meniť a zavádzať. Nie je ľahké sa s tým všetkým vysporiadať, keby som tak veľmi nemilovala tú krásnu rozprávkovú časť, tak by som to už vzdala. 

Aké sú reakcie ľudí na ulici? Spoznávajú vo vás škriatka z televízie?

Reakcie sú veľmi pozitívne. Rodičia ma občas spoznajú, väčšinou oteckovia. Snažia sa svoje deti presvedčiť, že som Fíha, ale oni vidia len obyčajnú tetu. Ja som si kostým a líčenie pripravila tak, aby som bola v civile trošku inkognito. 

Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej
Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej

Stretli ste sa aj s negatívnymi ohlasmi na postavu Fíha tralala? 

Vždy sa nájde niekto, kto si chce do úspešného človeka kopnúť. Úspech sa na Slovensku neodpúšťa. Dnes, žiaľ, ľudia využívajú sociálne siete na to, aby mohli úplne cudzích ľudí, ktorých osobne nepoznajú, ohovoriť a skritizovať. Majú svoju nepravdivú pravdu a s radosťou ju šíria do sveta. Nechápem, kde berú čas na to, aby kritizovali iných. Ja si ten svoj veľmi strážim a určite by som ho nevenovala niekomu, kto mi nie je sympatický. 

Ste matkou dvoch dcér, sú ony pre vás inšpiráciou v tvorbe?

Keď trávim čas s deťmi, som hlavne mama. Snažím sa pri nich nemyslieť na prácu. Sú skôr mojou motiváciou.   

Aké je to vrátiť sa z práce domov a premeniť sa na klasickú mamu?

Pre nás je to úplne prirodzené. Ja robím všetko najlepšie ako viem. Keď som na koncerte som na 100% Fíha, ktorá deťom rozdá zo seba všetko, čo má a rovnako keď prídem domov, snažím sa byť čo najlepšou mamou. Dcérky sú už podstatnou súčasťou našej tvorby. Hrajú vo filmoch a videoklipoch. Sú naučené, ako sa správať na natáčaní, aby som mohla byť čo najviac sústredená na prácu. Sú úžasné a veľmi mi pomáhajú.  

Ako vnímajú deti rodičov, ktorí sú obaja podnikatelia a trávia prácou viac než 8 hodín denne? 

My sa veľmi snažíme organizovať čas tak, aby deti čo najmenej vnímali, že pracujeme aj doma. Máme prenajaté kancelárie, v ktorých trávime pracovný čas, keď sa staráme o vydavateľstvo a e-shop. A keď cestujeme na koncert, je to zase úplne iná situácia. Pre naše deti je to normálny stav, do ktorého sa narodili. Nevedia to porovnať s niečím iným. 

Článok pokračuje pod reklamou

Zdá sa, že dokážete bez problémov zvládať time manažment svojho podnikania a zároveň byť dobrou matkou a manželkou. Aký je váš recept na zvládnutie všetkých povinností? 

Bol to dlhý proces, kým som sa naučila organizovať, stále to nie na 100 percent, ale vyvinula som si metódu, ktorá funguje. Rozdelila som si mesačne presne koľko času strávim s rodinou a do toho nesmie nič zasiahnuť. Potom mám hodiny určené na umeleckú tvorbu, administratívu. Ešte pokrivkáva môj oddych. Ten je mojou výzvou, lebo moje telo a zdravie to už odmieta rešpektovať.    

Skúste opísať, ako vyzerá váš bežný pracovný deň – aké sú vaše povinnosti a v akej postupnosti ich plníte?  

Každý deň je úplne iný. Napríklad včera sme natáčali videoklip. Vstávali sme o piatej, o 6:30 sme vyrážali na lokáciu, príchod bol o 9:00. Pripravili sme deti a ja Fíhu na natáčanie, ktoré som aj režírovala.  

O desiatej sme mali ostrú. Najprv sme natočili scény s deťmi. O dvanástej mali deti obed, tak sme natočili scény s Fíhou. Nasledovalo prelíčenie na poobedné natáčanie, ktoré nám skomplikoval dážď, takže sme hľadali iné riešenia, ako boli vymyslené pôvodné scény Fíhy s deťmi. O piatej sme skončili. Rýchlo som sa napila a zjedla pár drobností. Rozviezli sme niektoré deti naspäť k rodičom a s mojou rodinou sme sa vrátili domov. 

Deti si so mnou chceli pozrieť nejakú rozprávku, tak sme si zapálili oheň v krbe a urobili domáce kino, aby sme sa upokojili a mohli ísť spať.  

Dnes od rána odpisujem na články do rôznych novín. Musím to stihnúť doobeda, lebo poobede mám dohodnuté pracovné stretnutia a čaká ma administratíva. 

Zajtra mám na pláne dokončiť text jednej pesničky a naplánovať natáčanie nového videoklipu, potom mám predstavenie, musím nachystať kostýmy, každý deň nezabudnúť na hlasovú rozcvičku... Mohla by som pokračovať, ale už by sme sa v tom asi všetci stratili. 

Kto je pre vás pravou rukou v podnikaní a akí ďalší členovia sú v tíme? 

Môj manžel je mojou najpravejšou rukou. V tíme sú ľudia, bez ktorých by som nemohla fungovať. Manažérka, koordinátor predstavení. Správca e-shopu. Externí grafici, kameramani, zvukári, animátori. Samozrejme, hudobníci, herečky a speváčky. Skladatelia hudby, technici na koncertoch, šoféri, kostýmová dizajnérka atď.   

Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej
Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej

Vaša eseročka nesie názov JELEN DRUMS, vychádza z vášho priezviska Jelenová a zároveň povolania, ktorému sa venuje manžel. Akú časť v rámci spoločného podnikania zastrešuje manžel?  

Môj manžel je výrobcom bicích nástrojov. Ručne vyrába skvostné kúsky, o ktoré je stále väčší záujem. Veľmi mi pomáha s rozprávkovou časťou našej s.r.o.. Dá sa povedať, že robí všetko veľmi dôležité, čo nevidieť, ale diváci na koncertoch ho môžu vidieť po mojej pravej ruke za bicími, ktoré som teraz začala realizovať s našou skupinou BABY BAND. 

Aké sú vaše podnikateľské plány do najbližšej budúcnosti? 

Mám toho v pláne veľmi veľa. Nebudem to prezrádzať, ale takmer všetko bude tvoriť nová tvorba pre deti a zvažujem, že začnem odovzdávať svoje skúsenosti mladým začínajúcim podnikateľkám. Chcem, aby všetko, čo som sa naučila, na čom som sa popálila, ale aj vďaka čomu som narástla, mohol niekto zužitkovať, takže pripravujem niečo aj pre rodičov mojich fanúšikov.   

Dovoľte mi na záver položiť jednu osobnú otázku, ktorá sa viaže k vašej aktivite na Facebook profile. Všimla som si, že po radostnom statuse o pozitívnom výsledku prezidentských volieb sa na vašu osobu spustila vlna kritiky. Dokážu rodičia prijímať vaše názory a berú vás ako rovnocenného dospelého človeka alebo by boli najradšej, keby ste sa nevyjadrovali k záležitostiam mimo Fíha tralala a robili iba prácu pre ich deti?

Mám pocit, že niektorí menej uvedomelí rodičia uverili ilúzii, ktorú som vytvorila pre ich deti. Uverili, že som skutočná rozprávková bytosť, bez názoru a negatív. Asi som odviedla veľmi dobrú prácu. Našťastie niektorí chápu, že pod maskou sa skrýva obyčajný človek, ktorý žije v rovnakom svete, ako oni.  

Tento človek sa musí rozhodovať, konať podľa svojho svedomia. Má skúsenosti pozitívne a negatívne. Nikto odo mňa nemá právo očakávať, že budem ticho, keď sa z niečoho teším. Ak sa netešia so mnou, je to ich osobná záležitosť, ale nie je to dôvod na hejt, nadávky a odporného ohovárania.  

Prečítajte si tiež

Ja sa snažím šíriť lásku medzi ľuďmi a robiť všetko najlepšie ako viem, aby som prinášala do rodín čo najviac radosti. Je smutné, keď niekto nerešpektuje moje názory. Nikoho nenútim, aby so mnou súhlasil, ale verím, že moja generácia fanúšikov bude tolerantnejšia a citlivejšia.  

Rozhodne ďakujem všetkým milým fanúšikom za veľkú podporu. Iba im som ochotná venovať svoj čas. Ja dokážem prijímať objektívnu kritiku a som za ňu vďačná, ale primitívny hejt zásadne ignorujem a vždy ignorovať budem.   

Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej
Zdroj foto: osobný archív Martiny Jelenovej

Martina Jelenová

Narodila v Komárne v roku 1981. Po absolvovaní gymnázia sa čoraz viac prejavovali jej umelecké vlohy. Aj z toho dôvodu sa rozhodla pre štúdium herectva na Akadémii umení v Banskej Bystrici. V divadle JGT vo Zvolene stvárnila niekoľko rolí, neskôr aj v Žiline. Po polročnom pobyte v USA sa usadila v Bratislave, kde založila vlastné divadlo – Divadlo na kolesách. Spolupracovala s TV Lux na tvorbe relácie pre deti Klbko, kde stvárnila hlavnú postavu Katky. Vymyslela a zorganizovala Festival autorskej slovenskej tvorby (FAST) v Pezinku. V máji roku 2012 autorsky aj herecky uviedla do života svoj doteraz najúspešnejší projekt – FÍHA tralala. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Michaela Otrusina (Maem Kids): Mama dvojičiek, ktorá popri práci podniká. Šije hniezda pre bábätká

Pred materskou dovolenkou sa jej krajčírske schopnosti rovnali nule. Dnes podniká popri zamestnaní, šije z vlastných certifikovaných látok a stíha vychovávať štvorročné dvojičky.

Igha Jarrah (MARKET sweet home): O predaji rozhodujú jogurty a dáždniky

Vo svojej predajni prespávala na pohovke, aby mohla ráno pokračovať v práci. Jej kúzelná prevádzka je plná lokálnych potravín. Zákazníci však občas chodia podľa toho, či vonku neprší.

Daniela Kováčová (PekaStroj): Zariaďujeme pekárne aj na kľúč

Ako mladá pekárka chodila po firmách a ponúkala rotačné pece. Dnes predáva pekárske linky za státisíce eur a zastupuje popredných zahraničných výrobcov.

Katalin Papp Vargha (CHOCOMAZE): Biznis je najsladší s gastronomickým Oscarom

Má iba 15 minút na to, aby z jednej dávky vyrobila čo najviac čokolády. Za jeden rok vyrobí aj 6 ton. Pri temperovaní musí dohliadať na správnu teplotu, inak je celá práca zbytočná.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky