Jaroslava Wurll Kocanová z Ateliéru de Couture: Pri každej novej kolekcii podstupujem riziko straty zákazníka

Jaroslave Wurll Kocanovej sa v mladom veku podarilo presadiť vo svete módneho návrhárstva a dnes patrí medzi krajčírsku špičku. Jej rukopis je známy aj za hranicami Slovenska, o čom svedčí predaj na piatich kontinentoch sveta.

Nápady „zo šuflíka“

Podnikanie vzniká rôzne. U niekoho intuitívne, iný pokračuje v rodinnej firme. V Jarkinom prípade bolo šitie snom od raného detstva. „Bavilo ma strihať látky. Najradšej som mala mamine staré sukne, čo som našla v mechoch na pôjde. Ako šesťročnej sa mi podarilo ušiť mladšej sestre šaty,“ spomína Jarka na začiatky svojho remesla.

Ako sama tvrdí, túžbu podnikať majú v sebe mnohí, no uspejú len tí, ktorí majú cieľ niečo dosiahnuť, prekonať sa a svoje nápady nedržať „v šuflíku“, ale ich ukázať širokej verejnosti. V jej prípade platilo pravidlo – vydržať. Hoci nevedela kresliť, už v deviatom ročníku na základnej škole si zaumienila, že sa dostane na návrhárstvo. A tak aj bolo.

Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture
Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture

„Pamätám si, ako sme išli s mamou k učiteľovi výtvarnej výchovy, aby ma naučil aspoň základy,“ spomína Jarka. Odhodlanie a túžba po vzdelaní napokon zvíťazili a na talentových skúškach skončila medzi prvými troma. Úspech ju posilnil a zo štúdia sa postupne stalo hobby. Jej prvým ušitým a neskôr aj predaným dielom boli šaty na stužkovú. Prvý zárobok znamenal v Jarkinom prípade aj štart návrhárskeho biznisu. A že ide o podnikanie, ktoré si zaslúži pozornosť, dokazuje aj ocenenie Mladý inovatívny podnikateľ, ktoré Jarka získala v roku 2019.

Začiatky na hranici životného minima

Podnikanie v pravom slova zmysle datuje Jarka od roku 2011. Cesta k nemu však nebola jednoduchá, hoci po nej kráčala už počas strednej školy. Jej cieľom bolo ďalej študovať, a tak až po skončení vysokej školy dala na rady svojho partnera a vstúpila do sveta podnikania.

Na začiatku využila pomoc od štátu, vďaka čomu ušetrila na odvodoch do zdravotnej a sociálnej poisťovne. Jarka priznáva, že bola opatrná a pri štarte zvážila všetky pre a proti.

Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture
Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture

„Treba si uvedomiť, na čo mám resp. nemám a zbytočne sa nezadlžovať. Pokiaľ nepočítam šijací a obnitkovací stroj, ktoré som vlastnila ešte zo stredoškolských čias, podnikať som začala naozaj s minimom,“ hovorí úprimne.

„Nemala som financie na priestory ani na zamestnancov. Chcela som iba tvoriť a nezaťažovať sa zodpovednosťou, či na ten nájom alebo toho zamestnanca za mesiac zarobíme,“ vysvetľuje.

Vďaka úľavám na odvodoch stačilo Jarke na začiatku výhodne nakúpiť a dobre predať. „Ak som kúpila látku za 10 eur a vyrobila z nich šaty za 40 eur, bola som 30 eur v zisku.“ Týmto spôsobom sa jej podarilo investovať do výroby, no po čase si už musela zvyknúť na riadne povinnosti voči štátu. Aj preto sa spolu s manželom rozhodli ušetriť a pracovali z domu, hoci je to risk. „Ste doma a ste neustále v práci.“

Módne (ne)škatuľkovanie

Jarka Wurll Kocanová podniká spolu s manželom. Od začiatku majú vo firme nastavené kompetencie, aby bolo jasné, kto je za čo zodpovedný. Ona sa venuje návrhom a výrobe, popri tom komunikuje so zákazníkmi, rieši marketing a celkovú prezentáciu firmy. On má na starosti počítačové návrhy, technickú stránku a fotenie. Okrem nich pracujú vo firme externí zamestnanci, najčastejšie sú to fotografi, ale aj rôzni iní umelci, dodávatelia či výrobcovia šperkov a iných módnych doplnkov.

Prečítajte si tiež

Jarka hovorí, že dodávateľov treba hľadať stále. „Každý deň nájdem niečo, čo ma zaujme, uložím si to a neskôr sa k tomu pri navrhovaní vrátim,“ opisuje Jarka. V móde sa podľa nej netreba riadiť trendmi, ale zákazníkmi, ktorí si danú vec kúpia. Ľudia by sa podľa jej názoru nemali škatuľkovať.

„Ak sa mi raz nehodí lodičkový strih, nebudem ho nosiť, len preto, že je dnes trendy.“  A rovnako je to aj s výberom látky. Keď sa v tom cíti dobre ona, vie to ponúknuť aj zákazníkovi. Vo väčšine prípadov nakupuje materiály zo zahraničia a necháva si ich poslať kuriérom. Ak si však nie je istá zložením, jednoducho za ním vycestuje.

Článok pokračuje pod reklamou

Údržba strojov zahrnutá v cene

Postupne sa naučila zarobiť na seba a časom aj na manžela. Dôležité bolo pritom nastaviť správnu cenotvorbu, čo istý čas trvalo. Na začiatku sa cena materiálu vyrovnávala výslednej cene produktu, a to bolo, samozrejme, neefektívne. Postupne prešli na systém hodinovej mzdy, no ten bol rovnako hlboko pod hranicou životného minima.

Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture
Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture

Správne nastavenie prišlo až v momente, keď Jarka s manželom investovali do vyšívacích strojov. „Dúfali sme, že stroje budú fungovať samostatne, no potvrdil sa opak. Ak nie sú správne nastavené, je potrebná ich pravidelná obsluha. To znamená, že do ceny treba rátať naozaj všetko, aj čas strávený údržbou strojov.

Výrobné limity do desať kusov

Tvorba Jaroslavy Kocanovej sa odráža od jej súkromného života. Keď ako dievča dostala prvú bábiku, ušila pre ňu róbu a už vtedy si predstavovala, ako by vyzerala v životnej veľkosti. Špecializácia na šaty vznikla teda prirodzene, rovnako ako ich dizajn. „Chcela som zanechať niečo, čo by tu ostalo aj pre naše generácie. A tak si ma našla ľudová výšivka.“

Jarka priznáva, že nevie dávať rady, ako podnikať. Vždy mala cieľ vyrobiť niečo nové, nositeľné a zároveň iné. Možno aj preto vznikajú pod jej rukami nenapodobiteľné unikáty. Napriek úspechom sa Jarka každé ráno zobúdza s myšlienkou, či jej tvorba má zmysel a či je potrebné toľko oblečenia na zemi. Aj z tohto dôvodu v jej ateliéri nenájdete masovú výrobu, ale z každého modelu maximálne desať kusov. Tejto zásady sa drží od začiatku a zdá sa, že našla svoje opodstatnenie.

Zákazníci sa môžu tešiť na nové modely a ich tvorba posúva návrhárku stále dopredu. Inšpirácie nie je nikdy dosť, keďže okrem veľkých módnych prehliadok tzv. „hautecouture“ prichádzajú podnety od samotných zákazníčok. „V našom ateliéri sa nevenujeme zákazkovému šitiu, no už pri komunikácii so zákazníkmi sledujem, čo by sa im páčilo a prihliadam na to pri tvorbe nových kolekcií.“

Minúta po minúte

Tvorba kolekcie trvá v rozmedzí od štyroch do šiestich mesiacov, pričom štyri mesiace sú maximálna spodná hranica. „Každá nová kolekcia je risk, pretože nikdy neviete, ako ju zákazník prijme.“

Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture
Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture

Jarka spomína na obdobie, keď ešte nemali v ateliéri vyšívacie stroje a všetko sa robilo ručne. „Vtedy sme mali každý týždeň do prehliadky rozrátaný na minúty – jeden týždeň, jedny šaty. Keď do toho prišla choroba, týždeň sa posunul, a vtedy sme sa s manželom hádali,“ spomína Jarka na búrlivé obdobie doma i v práci.

SMS od Simy Martausovej

Jarka Kocanová tvorí niekoľko kolekcií do roka, zvyčajne pracuje súčasne na troch. Vyrobiť ich vraj nie je také ťažké, ako ich dobre predať. V rámci marketingu netreba zabúdať na kvalitné fotografie.

Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture
Kolekcia Ateliéru de Couture. Zdroj: archív Ateliéru de Couture

„Vždy sa snažím vyberať prostredia, ktoré budú zaujímavé pre oko diváka. Keďže bývame pod lesom miesta na fotenie si vieme nájsť do hodiny,“ hovorí Jarka. Priznáva, že v oblasti marketingu je samouk a pred spustením kolekcie nikdy nevie, čo fanúšikov osloví a čo nie.

„Niekedy si s fotografkou minimálne týždeň vymieňame myšlienky a všetko plánujeme, inokedy zbalíme šaty, sadneme do auta a improvizujeme,“ priznáva s úsmevom.

Na sociálnych sieťach Ateliéru de Couture sa často objavujú známe tváre ako Sima Martausová a Judit Bárdos. Obe spolupráce vznikli náhodne. „Sima mi raz napísala SMS, či si môže k nám vyskúšať šaty na nejakú akciu, ja som ju vtedy nepoznala,“ priznáva Jarka. 

Naopak, s Judit sa poznali už dávnejšie a fotenie pre svoju značku prišlo neplánovane. „Spolupráce sama nevyhľadávam, no teším sa z každej jednej, ktorá príde,“ hovorí otvorene.

S manželom aj bez slov

„Podnikanie s manželom si prenášate do súkromia a vždy prídu dni, kedy si navzájom nerozumiete,“ hovorí Jarka z vlastnej skúsenosti. „Povieme iné, no myslíme to isté,“ vysvetľuje. 

Na druhej strane to niekedy funguje aj bez slov, a preto nepotrebujú žiadne pravidlá. „Navzájom si dôverujeme a nepovyšujeme sa jeden nad druhého. Možno aj to je základ zdravého fungovania,“ dodáva na záver. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Mladý inovatívny podnikateľ 2020 má svojich víťazov

Porota v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2020 vybrala piatich finalistov. Aké nápady ju zaujali a kto sa stal absolútnym víťazom tohto ročníka?

Glamping vo svete: pestrá paleta netradičných ubytovaní so zachovaným komfortom

Novodobý trend medzi ubytovacími zariadeniami sa teší veľkému záujmu. Ako ho uchopili podnikatelia a akým spôsobom svojim zákazníkom prinášajú netradičné kempovanie?

Netradičné ubytovanie na Slovensku: nápady podnikateľov, ktorí k pobytu pridali zážitok

Ponúknuť k ubytovaniu aj netradičný zážitok môže byť dobrý spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a vryť do pamäte hostí. Čo vymysleli slovenskí podnikatelia a majitelia penziónov?

Študenti s potenciálom dobiť medzinárodný trh: v škole vyrábajú vlastný ekologický čistič

Košickí študenti získali Európsku cenu za ekologické podnikanie. Školské podnikanie plánujú premeniť na reálny biznis a so svojím ekologickým čističom chcú preraziť aj v zahraničí.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky