Sustainable Salons – cesta k nulovému odpadu v kaderníckych salónoch

Sustainable Salons Australia je prvý komplexný program obnovy zdrojov určený pre kadernícke a kozmetické salóny. Spoločnosť sa špecializuje na zber odpadu z týchto prevádzok, jeho recykláciu a opätovné použitie.

Kaderník Paul Frasca a jeho partnerka Ewelina Sorokova sa vydali na prieskum po Austrálii, aby zistili, aké množstvo pomaly rozložiteľného odpadu vyprodukujú kadernícke salóny. Štyri mesiace času a tisícky dolárov za benzín stáli dvojicu zistenie, že vzorka 160 austrálskych salónov posiela na skládky až milión kilogramov kozmetickej fólie ročne.

Problém odpadu z kaderníctiev a kozmetických salónov sa rozhodli okamžite riešiť, a tak vytvorili najväčšiu službu zameranú na recykláciu v celej Austrálii a na Novom Zélande. Spoločnosť Sustainable Salons vznikla v roku 2015 a v súčasnosti má jej program viac ako 900 členských salónov.

Pravidelný zber od dverí k dverám

Vďaka tejto službe dokážu kaderníctva separovať nielen fóliu, ale až 95 % druhov ich odpadu. Spoločnosť Sustainable Salons poskytuje zberné a separačné nádoby podľa potreby a ponúka pravidelnú dvojtýždennú službu zberu priamo z prevádzok. Všetok odpad je následne zhromaždený v zbernom stredisku, kde sa triedi a spracováva.

Odpad ako obnoviteľný zdroj

Ľahko recyklovateľný materiál, akým sú kovy, fólie, papier, časopisy a nežiadúce náradie, sa následne predáva na recykláciu.

Plastové obaly kupuje špecializovaný recyklátor plastov, ktorý z nich vyrába vonkajší nábytok, priemyselné plasty a nové obaly, vďaka čomu sú plásty neustále v obehu a predovšetkým mimo oceánov.

Medzi náročne recyklovateľné materiály patria chemikálie a zvyšky kozmetických prípravkov. Spoločnosť Sustainable Salons je prvou spoločnosťou na svete, ktorá prispieva k ich recyklovaniu. Namiesto kontaminácie vodných tokov sa teraz prebytočný šampón alebo odpad z farieb na vlasy posiela do recyklačných závodov, kde sa neutralizuje a premieňa na vodu používanú na stavbách.

Opätovné využitie majú všetky druhy odpadov z kozmetických a kaderníckych salónov, dokonca aj samotné vlasy. Odstrihnuté pramene sa odkladajú do papierových obálok a následne sú distribuované charitatívnym organizáciám na výrobu parochní pre deti s rakovinou.

Vlasové zvyšky tiež slúžia ako výplň do špeciálnych vakov, ktoré pomáhajú odstraňovať ropné škvrny z oceánov. Jeden kilogram vlasov môže absorbovať až osem litrov olejových látok.

Sociálny duch recyklácie

Spoločnosť Sustainable Salons vytvára istejšiu budúcnosť aj pre ľudí so zdravotným postihnutím, a to tým, že im poskytuje zmysluplnú prácu v rámci zberu a spracovania materiálov na opätovné využitie.

Článok pokračuje pod reklamou

Okrem iných výnimočností spoločnosti je zaujímavý aj prvok sociálneho podnikania. 100 % výnosov ľahko recyklovateľného odpadu je venovaných potravinovým charitatívnym organizáciám. Spoločnosť je teda financovaná iba na základe poplatkov od salónov za jednotlivé služby. Tie sú stanovené na základe konzultácií a šité na mieru potrebám jednotlivých prevádzok.

„Zelený poplatok“ od zákazníkov

Program Sustainable Salons povzbudzuje salóny, aby časť nákladov pokryli zákazníci. V praxi to znamená, že sa ku každému účtu klienta pripočíta „zelený poplatok“ vo výške 2 dolárov (približne 1,70 eur). Ten pokrýva náklady na zhromažďovanie a presmerovanie zdrojov, implementáciu ekologických postupov, podporu komunity, výskum recyklačných riešení a vzdelávanie.

Zákazníci s ekologickým cítením prihliadajú na environmentálne hodnoty, a preto si pri výbere kaderníka volia síce drahšie, no zato ekologické riešenie.

Vysoké čísla „protinožcov“

Spoločnosti Sustainable Salons sa darí a môže sa pýšiť vysokými číslami. Od roku 2015 službu využíva viac ako 1 100 salónov – kaderníckych, ale taktiež salónov pre domácich miláčikov, plastických kliník, holičstiev a kozmetických salónov v Austrálii a na Novom Zélande.

Salóny, ktoré službu využívajú, navštívi týždenne viac ako 65 000 klientov, vyše 30 000 ľudí sleduje spoločnosť Sustainable Salons na sociálnych sieťach a každý rok sa o nich napíše viac ako 100 článkov publikovaných v novinách či na internetových portáloch.

Doteraz sa spoločnosti podarilo zachrániť pred skládkou viac ako 250 000 kilogramov kovového odpadu a zhromaždiť viac ako 169 000 vlasových prameňov na výrobu parochní. Okrem toho sa zrecyklovalo vyše 275 000 kilogramov papiera a z podlahy salónu sa podarilo pozbierať viac ako 37 400 kilogramov vlasov a srsti, ktoré môžu nasiaknuť až 124 000 litrami ropy alebo oleja pri jeho úniku napríklad do oceána.

Model, ktorý zakladatelia Sustainable Salons zaviedli, je transparentný a merateľný. Nejde len o posolstvo, ale aj o skutočné činy, ktoré majú jednak pozitívny vplyv na životné prostredie, no taktiež sú konkurenčnou výhodou pre salóny, ktoré sú klientmi firmy – Sustainable Salons im pomáha zlepšiť povesť v environmentálnej záťaži, získať novú klientelu, no ponúka tiež školenia v oblasti udržateľnosti pre personál.

Problém likvidácie ťažko recyklovateľného odpadu sa týka nás všetkých, a tak môžeme hľadať inšpiráciu aj u „protinožcov“.

Zdroje: sustainablesalons.org, asbfeo.gov.au, missluxe.com.au

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Holandský startup vyvíja laboratórne pestované bravčové mäso

Prírodné mäso, ktoré vyzerá, chutí a má nutričné hodnoty ako to bežné, no nie je zo živého zvieraťa. Ako funguje koncept, ktorý priniesla na trh inovatívna holandská potravinárska spoločnosť Meatable?

Aplikácia Jeenie poskytuje nepretržité tlmočenie prostredníctvom videohovoru

Jazykoví experti pomáhajú používateľom s prekladom do iných jazykov, a to aj sluchovo postihnutým. Platforma si získala srdcia zákazníkov, lekárov či opatrovateľov vo viac ako 140 krajinách sveta.

Veľké súbory vo formáte PDF sa stali inšpiráciou na úspešný biznis

Pokúšali ste sa niekedy poslať PDF súbor e-mailom? Možno ste pri tom narazili na problém s jeho veľkosťou. Smallpdf ponúka veľmi jednoduché riešenie, ktoré umožní zmenšiť súbory na požadovanú veľkosť.

Zariadenie Lightfoot pomáha jazdiť efektívnejšie a bezpečnejšie, šetrí tiež životné prostredie

Brit, ktorý chcel pomôcť šoférom jazdiť efektívnejšie, musel na začiatku podnikania spávať na zemi v kancelárii. Ako sa mu napokon podarilo rozbehnúť biznis a v čom je jeho produkt výnimočný?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky