Tri ženy, ktoré vzdelávajú Slovensko vďaka úspešnej franšíze Berlitz

Denisa, Petra a Katarína začínali ako zamestnankyne, neskôr od materskej firmy odkúpili jazykovú školu formou franšízy. Ich lektori ročne odučia 50 000 hodín a u jedného zákazníka učia aj 450 študentov.

Boli dlhodobými zamestnankyňami a kolegyňami v jazykovej škole Berlitz. Tá má dlhoročnú tradíciu po celom svete, na Slovensku však zo začiatku nefungovala ako franšíza, ale ako pobočka zahraničnej materskej firmy. Systém, s ktorým všetky tri dámy pracovali, sa im páčil a verili mu. Začali sa teda pohrávať s myšlienkou, že by jazykovú školu prebrali pod svoje krídla formou franšízy. Keď nakoniec dali všetky tri výpoveď, aby sa stali podnikateľkami, bili sa o ne materská firma s jej franšízovou divíziou. Obe si chceli tri veľké talenty ukradnúť pre seba.

Kúpa franšízy Berlitz

Materskú firmu Berlitz International s plánom odkúpiť franšízovú licenciu veľmi prekvapili. Ako by zamestnankyne vo firme mohli prevziať franšízovú pobočku? Bolo to vraj veľmi neštandardné. Denisa Baranovičová, Petra Ťaptíková a Katarína Boskovičová museli oficiálne podať výpovede, aby následne mohli požiadať o kúpu franšízovej licencie. „Systému Berlitz sme verili,“ vravia zhodne všetky tri. Hoci jazyková škola fungovala aj pod ich vedením už od roku 1994, dámy ju v roku 2015 prebrali pod vlastnú firmu a stali sa nezávislou franšízingovou pobočkou Berlitz, ktorá sídli na Tyršovom nábreží v Bratislave. Sú jedinou Berlitz jazykovou školou na Slovensku.

Ešte pred rozhodnutím kúpiť franšízu si Denisa, Petra a Katarína prizvali na pomoc odborníkov. „Pred kúpou franšízy sme sa poradili s finančnými a právnymi poradcami a konzultantmi,“ vysvetľuje Denisa. Konzultanti im poradili, ako poňať akvizíciu firmy tak, aby sa im oplatila a aby právne všetko prebehlo hladko.

Vďaka odkúpeniu licencie sa zo zamestnankýň stali podnikateľky. Dámy presne nasledovali Berlitz systém, dokonca zostali verné svojim predošlým pozíciám. Denisa je riaditeľkou jazykovej školy, Petra je riaditeľkou ľudských zdrojov a finančnou manažérkou a Katarína šéfuje oddeleniu predaja.

Výhodou je, že každá z troch dievčat si prešla všetkými pozíciami vo firme. Od práce na recepcii, cez lektorstvo sa prepracovali až k manažmentu. Rozumejú teda perfektne tomu, čo ktorá pozícia vyžaduje. „Je skvelé poznať firmu z každého uhlu. Keď som napríklad bola na recepcii, nerozumela som tomu, prečo robia obchodníci niektoré veci tak, ako ich robia. Pochopila som to až v momente, keď som sa sama stala obchodníčkou,“ spomína Katarína.

Špecifická metóda aj klientela

Systém výučby Berlitz je špecifický a zakladá sa na tzv. Berlitzovej metóde, alebo aj „priamej“ metóde, či „direct“ metóde. Vytvoril ju Maximilian Berlitz, zakladateľ jazykovej školy a je postavená na princípe opakovania viet v cudzom jazyku. Mnohí klienti navštevujú Berlitz Bratislava aj viac ako päť rokov. „Výučba cudzieho jazyka prebieha celý život, nielen tri mesiace na jednom kurze,“ zdôrazňuje Denisa.

Najčastejším vyučovacím jazykom je u nich angličtina a druhým jazykom, po ktorom je najväčší dopyt, je nemčina. Klienti často prichádzajú, pretože potrebujú zlepšiť svoje jazykové vedomosti kvôli práci. Zaujímavosťou je, že sa u nich vyučuje i slovenský jazyk, ktorý potrebujú cudzinci žijúci u nás. Ročne odučí Berlitz okolo 50 000 hodín.

Mnohí klienti prichádzajú vďaka referenciám. Prostredníctvom tendrov zasa jazykovú školu oslovujú veľké spoločnosti. S nimi však majú majiteľky jazykového centra rôzne skúsenosti. „Veľké korporácie sa na nás často pozerajú z pozície moci a snažia sa určovať podmienky,“ vysvetľuje Denisa. Katarína sa pripája a vraví: „V jednom momente sa tešíte, že ste vyhrali veľkú zákazku a v druhom sa dozviete, že splatnosť faktúr má byť 90 až 120 dní.“

Prečítajte si tiež

Klienti sú však pre jazykovú školu prioritou. Denisa, Petra a Katarína vedia, že ich biznis stojí práve na tom, aby bol každý klient spokojný. Vedú si napríklad databázu klientov, vďaka ktorej vedia, koľko hodín u ktorého lektora daný klient mal a aké učivo spolu preberali. Majú tak perfektný prehľad a keď daný klient zatelefonuje, hoci aj po rokoch, ihneď majú k dispozícii všetky informácie. „Zakladáme si na osobnom prístupe. Klienti oceňujú, že si ich pamätáme,“ hovorí Petra.

Lektori a práca s nimi

Aby bol klient spokojný, musia mu vraj správne vybrať lektora. Dámy musia detailne poznať nielen jeho vedomosti, ale aj štýl práce so študentmi. Zaujímavosťou je, že v Berlitz Bratislava dbajú pri výbere napríklad aj na povahu lektora. „Introvertní študenti napríklad nemajú vždy radi extrovertných učiteľov a opačne,“ vysvetľuje Denisa.

Nových zamestnancov jazyková škola naberá vďaka online inzercii i cez HR agentúry. „Požiadavky na lektorov sa zvyšujú a rovnako i záujem o jazykové vzdelávanie,“ hodnotí Petra. Schopnosť nájsť tých najlepších lektorov je podľa nej na trhu jazykového vzdelávania kľúčová.

Každý lektor prejde školením a následne ho tri mesiace sledujú. Škola všetkých lektorov každý rok kontroluje. „Aj lektori, ktorí u nás pracujú desať rokov, musia každý rok prejsť kontrolou kvality výučby,“ vraví riaditeľka školy Denisa. Aby bola kvalita služieb stále rovnaká, musia vraj na ňu dohliadať. Robia to napríklad aj prostredníctvom neohlásených návštev na hodinách.

V jazykovej škole je dnes približne 70 lektorov, ktorí učia rôzne jazyky.

Ako funguje franšízingový systém

„Keď si kúpite franšízovú licenciu, musíte dodržiavať striktne nastavený systém a pravidlá,“ vysvetľuje riaditeľka školy Denisa. Materská firma im vraj v pravidelných intervaloch posiela audítorov, ktorí kontrolujú, či ako nezávislá firma dodržiavajú licenčné podmienky.

Znamená to napríklad aj používanie franšízových učebných materiálov. Všetky materiály vytvára Berlitz International a distribuuje ich do svojich pobočiek a franšízových jazykových centier po celom svete. Cudzinci, ktorí sa v Berlitz Bratislava učia slovenčinu, používajú knihy vyvinuté Univerzitou Komenského.

Článok pokračuje pod reklamou

Dotazníky a tabuľky

Spätná väzba je pre úspech jazykovej školy podstatná. Svojim klientom dáva jazyková škola vyplniť dotazník, ako sú spokojní s lektorom, učebnými materiálmi či napríklad aj s priestormi jazykovej školy a službami. „Chceme vedieť, či je klient spokojný. Ak nie je, na základe jeho spätnej väzby sa vieme zlepšovať,“ vysvetľuje Petra.

Dámy majú prehľad o celkovom dianí vo firme. Obzvlášť veľký dôraz kladú na reporty a tabuľky. Pomocou rôznych programov, ale aj klasicky papierovo, si vedú štatistiku, ako sa jazykovej škole darí. Dbajú tiež na kontrolu a spätne sledujú, ako sa im darí dodržať plán naozaj odučených hodín oproti tým naplánovaným. Percento „odpadnutých“ je vraj mizivé a to podnikateľské trio nesmierne teší.

„Ukradnutí“ lektori a augustové rozhodnutia

Tak ako každá firma, aj jazykové centrum Berlitz už zažilo ťažšie momenty. Problémom vraj býva napríklad neplatenie faktúr načas. „Stačí, keď mešká jedna väčšia faktúra a vznikne problém,“ vraví Katarína. „Keď nám mešká platba od klienta, nemôžeme lektorovi povedať, že mu za jeho prácu zaplatíme o pár mesiacov neskôr,“ vysvetľuje Denisa. Preto majú vždy vytvorený krízový plán a nachystanú finančnú rezervu aspoň na pokrytie odmien lektorov.

Niektoré firmy vraj majú svoje kódexy a verejne prezentované hodnoty, v realite ale konajú inak. Denisa, Petra a Katarína majú s nečestným konaním svoje skúsenosti. Stalo sa im napríklad, že iná jazyková škola, ktorá vyhrala tender a nemala dostatok vlastných lektorov, prebrala tých ich. Napriek tomu, že mali lektorov zazmluvnených, nemohli s touto situáciou nič urobiť. Je to síce nefér, no ako všetky tri tvrdia, určité situácie sú vraj na Slovensku pre podnikateľov stále právne nevymožiteľné a na lojalitu neexistuje legislatíva.

Problémy vás naučia byť viac opatrní a niektoré veci si lepšie zazmluvniť.

V jazykovej škole aj z dôvodu tvrdej konkurencie považujú za nevyhnutnú diverzifikáciu. „Je dôležité, aby ste nežili iba z jednej zákazky,“ prízvukuje Denisa. Dámy rozpočet školy plánujú dlhodobo dopredu, aby sa vedeli pripraviť. Každý august napríklad vytvoria finančný plán na ďalší rok. Naplánujú si, aký počet zákaziek musia zazmluvniť, koľko hodín odučiť a čo sa bude diať v prípade, že nejaká časť plánu nevyjde.

K plánu A vraj vždy treba mať aj plán B. Keď dievčatá plánujú, pozerajú sa na finančnú závierku, náklady a cashflow. Biznis plán musí byť podporovaný reálnymi historickými číslami a mať ambíciu predčiť ich. Treba pritom vraj počítať s každou drobnosťou. „Keď je v kalendári sviatok, musíme naplánovať, ako tento deň nahradiť, aby sme neboli v strate,“ vraví Petra.

Podnikanie v trojici

Všetky tri dámy považujú za veľkú výhodu, že podnikajú v trojici. Denisa, Petra a Katarína sa navzájom ťahajú dopredu. „Keď má jedna horšie obdobie, zvyšné dve ju potiahnu. Podnikanie s niekým je výhodné. Vždy sa máte komu zdôveriť a niekto vám pomôže,“ vysvetľuje Denisa.

Prečítajte si tiež

Vďaka jazykovému centru Berlitz sa z nich stali nielen spolupodnikateľky, ale aj skvelé priateľky. Občas sa vyskytne problém, na ktorý majú dievčatá odlišné názory, ale vždy všetko prediskutujú a spoločne vyriešia. Ide im predsa o spoločný biznis. „Niekedy sa naši kolegovia čudujú, ako je možné, že pred desiatimi minútami sme ešte mali ostrú výmenu názorov v zasadačke a teraz spolu pokojne ideme na kávičku a bavíme sa s úsmevom o plánoch na víkend,“ vraví s pokojom Angličana riaditeľka Denisa.

Kľúčom k dlhoročnej spolupráci je vraj vedieť oddeliť firemné rozhovory od tých súkromných. Ak majú ako spolumajiteľky firmy na niečo odlišný názor, ešte to vraj neznamená, že z nich zrazu prestanú byť priateľky. Ich pracovný vzťah krásne dopĺňa ten osobný. „Vytvorili sme si medzi sebou druhú rodinu,“ uzatvárajú spoločne.

Denisine, Katarínine a Petrine osobné lekcie

  • Na biznis sa musíte pripraviť aj exaktne, v podobe čísiel. Sledujte štatistiky a tržby a pripravte sa na ďalšie obdobie.
  • Zostaňte stáť nohami na zemi. Neverte v úspech cez noc. Vykonávajte svoju prácu poctivo.
  • Je dobré mať pri sebe niekoho, kto vám vie v podnikaní poradiť.
  • Podnikanie je obrovská časová investícia. Spomeňte si na dni, keď ste si priali to, čo máte dnes. Vo firme musíte byť telom aj dušou.
  • Nebrať negatívne skúsenosti osobne, ale s nadhľadom a humorom.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dana Dúbravská (KOMUNIKÁCIA s.r.o.): Korporát ma naučil robiť biznis

Keď mala 25 rokov, šéfovala tímu 100 ľudí. Po 30-ke si urobila titul z neurovedy a psychológie na prestížnej britskej univerzite. Dnes vedie firmu, ktorá má obrat v státisícoch len pri stovke klientov ročne.

Iveta Smileková (Detvianske ľudové umenie): Svet valcuje obrovský záujem o tradície

Šije kroje za viac ako 2000 eur a jej klientelou sú najväčšie folklórne súbory. Kedysi v obchode od nudy utierala prach, dnes má objednávky na pol roka dopredu a vyrába hlavne na zákazku.

S. Chlebová, B. Priehodová (Sestrice): Deti nosíme pri srdci, podnikanie v ňom

Na Slovensku začali medzi prvými vyrábať šatky na nosenie detí. Dodnes ich vyrobili vyše sto druhov a rozšírili ponuku i o nosiče. Ich produkt pomáha nielen rodičom, ale aj deťom.

Tatiana Nátna (TURČAN-AUTO): Vyrábame domovy na kolesách

Keď začínala, bola v mínuse a mala troch mechanikov. Dnes má fungujúcu firmu s dvadsiatimi zamestnancami, vlastnú výrobnú halu a pocit, že konečne našla zmysel života.