Digitalizácia a efektívna správa členského vďaka nápadu mladého podnikateľa

Mário Potoček prišiel s inovatívnym riešením, ktorým zaujal aj v podnikateľskej súťaži. Aký problém rieši, vďaka čomu sa jeho zamestnanci tešia do práce a ako funguje predaj cez obchodných zástupcov?

Na rozbehnutie úspešného biznisu často stačí všímať si okolie a nájsť riešenie problému, ktorý trápi istú skupinu ľudí. Príkladom je Mário Potoček, zakladateľ spoločnosti Paysy. K nápadu vytvoriť inovatívnu aplikáciu, ktorá uľahčí prácu mnohým organizáciám a spoločnostiam, ho priviedla situácia v jemu blízkej oblasti. Ako športovec – hokejista, zistil, ako funguje jeho klub, čo sa týka administratívy. Tréneri členské vyberali a spracovávali ručne, v dôsledku čoho neraz vznikali chyby a bolo to prácne. Keďže študoval VUT v Brne a poznal mnoho IT-čkárov, uvažoval, či by takéto spracovávanie členského nebolo možné automatizovať. Spojil svoje sily s jedným z kolegov z iného projektu, Františkom Ferančíkom, a pustili sa do programovania inovatívnej aplikácie.

Do podnikania vložil čas, úspory aj samého seba – výsledkom je inovatívna aplikácia Paysy

Na aplikácii Paysy František a Mário pracovali najskôr popri svojom zamestnaní. „Venoval som sa obchodu a manažmentu v inej firme, zameranej na výživové doplnky. Postupom času som ale zisťoval, že už nebude jednoduché skĺbiť obe práce a že vlastný biznis si vyžaduje úplné odovzdanie sa,“ spomína Mário. Podnikanie podľa neho nie je pre každého - niekomu môže vyhovovať zamestnanie, odpracovať si istý čas a mať „pokoj“. A tak je to v poriadku. No niekedy má človek túžbu pracovať na niečom vlastnom, chce byť sám sebe pánom a niečo svoje vybudovať. Rovnako Mário cítil, že nechce pracovať pre iného zamestnávateľa, chcel si niečo dokázať a zároveň urobiť niečo prospešné pre svoje okolie. Uvedomoval si však, čo to bude obnášať. „Pre podnikanie musí byť človek ochotný riskovať, uvedomiť si, že bude pracovať možno oveľa viac ako v zamestnaní a výplatu nie vždy uvidí. U nás sa napríklad väčšina tržieb, najmä zo začiatku, investovala okamžite do ďalšieho vývoja.“

V roku 2017 spolu s Františkom založili spoločnosť Paysy, s. r. o. a rozbehli vlastný biznis. V roku 2019 sa k nim pridal aj Roman Krajniak, ktorý mal velké skúsenosti práve so športovým marketingom. Ich hlavným cieľom bolo priniesť na trh aplikáciu, ktorá pomôže organizáciám či športovým klubom s výberom a spracovaním členského, pomôže im predísť chybám a celý proces zefektívni. Pri desiatkach či stovkách členov totiž vznikajú rôzne situácie – niekto nezaplatí včas, niekto zadá nesprávny variabilný symbol... Toto všetko pre klub alebo organizáciu vytvára zbytočnú agendu. Aplikácia Paysy pomáha automatizovať procesy napríklad tak, že klub si v nej nastaví parametre platieb, systém ich páruje, posiela členom upomienky a pod. „Klub môže prostredníctvom aplikácie s členmi aj komunikovať, zasielať sms-ky či zdieľať s nimi rôzne iné informácie. Taktiež evidovať dochádzku alebo spravovať skladové hospodárstvo (napríklad, ak vydáva zo skladu výstroj pre športovcov, pomôcky atď.),“ opisuje Mário.

Okrem aplikácie na správu členského sa v Paysy venujú aj vývoju druhého produktu, ktorým sú digitálne karty. Tie používajú napríklad knižnice – ich členovia nemusia mať fyzický čitateľský preukaz, ale majú ho vo virtuálnej forme. Umožňuje prehľad výpožičiek a zdieľanie informácií s čitateľom. Medzi prvých zákazníkov patrila Oravská knižnica Antona Habovštiaka v Dolnom Kubíne, no dnes tento produkt používajú aj ďalšie v Žilinskom kraji.

Firma Paysy spočiatku pracovala taktiež na iných produktoch – programovali pre svojich zákazníkov všetko, čo vedeli. Či už išlo o webové stránky, alebo e-shopy. Práve táto činnosť im pomáhala zarobiť prvé financie, vďaka ktorým zvládali platiť prvých zamestnancov či investovať do ďalšieho vývoja. Na rozvoj firmy totiž nevyužili žiaden podnikateľský úver, ani investora. Všetko hradili z vlastných úspor a z prvých tržieb. „V tej dobe naše manažérske schopnosti a skúsenosti neboli na takej úrovni, aby sme zvládli väčšiu investíciu. Dnes by som to už vnímal inak a vedeli by sme také zdroje využiť efektívnejšie.“ Časom im pravidelné tržby doniesla už aj samotná aplikácia – biznis model je založený na mesačných poplatkoch, ktoré im kluby a organizácie platia za používanie systému.

Online reklama bola krok vedľa, lepšiu prácu odvedú obchodní zástupcovia

Väčšina firiem používa na rozšírenie povedomia o výrobku či službe online prostredie - sociálne siete či reklamy vo vyhľadávači. Túto cestu vyskúšali aj v Paysy. Nakoľko ale majú špecifický biznis model a cieľovú skupinu, online marketingové kanály pre nich neboli efektívne. Zamerali sa preto skôr na osobné ponúkanie prostredníctvom obchodných zástupcov. „Najlepšie nám funguje priamy predaj. Máme dvoch predajcov, ktorí nás priamo odporúčajú potenciálnym zákazníkom. Cieľom je zaujať možného klienta, odprezentovať mu aplikáciu a jej funkcie. Najťažšie na celom procese však je dotiahnuť obchod do úspešného konca. Po prezentácii je totiž väčšina zákazníkov nadšená, no nie každý sa k využívaniu aplikácie napokon odhodlá.“ Obchodní zástupcovia preto musia naďalej s potenciálnymi klientmi komunikovať a snažiť sa ich presvedčiť napríklad aj proaktívnym prístupom či zodpovedaním všetkých otázok a nejasností.

Jedným z efektívnych marketingových kanálov je pre Paysy tiež formulár, ktorý majú zverejnený na webovej stránke. „Ak ho niektorý z klientov vyplní a odporučí nám niekoho, s kým uzavrieme obchod, dostane od nás zľavu na systém alebo inú výhodu,“ vysvetľuje Mário.

Keďže organizáciám a klubom pomáhajú s digitalizáciou, podnikateľ by prijal podporu od štátu. Bolo by podľa Mária prínosné, ak by existovala na Slovensku možnosť digitálnych vouchrov. Ide podľa neho o efektívny spôsob podpory tak pre nich (ako vývojárov inovatívnej aplikácie), ako aj pre samotné organizácie. „Často sa totiž stretávame s tým, že hoci zákazníci chcú digitálnu transformáciu, boja sa investície do niektorých riešení. Takýto voucher od štátu by firmám poskytol financovanie na istý čas, za ktorý by si mohli vyskúšať ten-ktorý digitálny produkt. Neskôr by sa mohli rozhodnúť, či do riešenia investujú a nemali by tak veľké obavy,“ vysvetľuje Mário.

Článok pokračuje pod reklamou

Spokojnosť zamestnancov je dôležitá, no záujem a rešpekt musí byť obojstranný

Obchodní zástupcovia nie sú jediní, ktorí tvoria zamestnaneckú základňu firmy. Svoje zázemie má zatiaľ v Bratislave, kde sídli obchodno-marketingový tím a v Dolnom Kubíne, kde zasa pracuje developerský tím a zákaznícka podpora. Orava je síce možno pomerne netradičným regiónom pre sídlo takejto spoločnosti, no lokalita má svoje opodstatnenie. Pochádza odtiaľ totiž spoluzakladateľ František Ferančík. Navyše sa mu začali ozývať kamaráti a známi, IT odborníci, ktorí sa po štúdiu rozhodli vrátiť späť do rodného mesta. V Paysy im preto radi ponúkli prácu.

Po piatich rokoch fungovania sa rozrástli na 13-členný tím, ktorý tvoria zapálení pracovníci. „Vo firme potrebujeme zamestnancov, ktorí sú ochotní robiť aj nad rámec časového fondu napríklad v hektickom období alebo keď sa dokončuje projekt. Samozrejme, nadčasy majú zaplatené. Ide len o ochotu ostať v práci dlhšie, keď je to potrebné,“ vysvetľuje Mário a dodáva, že na takých ľudí doposiaľ mali skutočné šťastie. „Potešilo nás, keď jeden z kolegov asi po dvoch týždňoch, čo u nás pracoval, povedal, že sa prvýkrát každý deň teší do práce.“ Je to aj vďaka dobrej atmosfére, ktorú sa im darí vo firme vytvárať, a tiež zamestnancom vychádzajú v ústrety, napríklad keď potrebujú viac voľna.

Pandémia priniesla možnosť fungovať na diaľku, bude to možné aj pri expanzii

Od roku 2017 sa firme Paysy podarilo získať viac ako 320 zákazníkov a aplikácia má vyše 80 000 používateľov. Ich produkt používajú organizácie ako hokejový klub Slovan Bratislava, AS Trenčín, MšK Žilina, Futbalová akadémia Mareka Hamšíka či NAŠA Športová akadémia, ktorej ambasádorom je šprintér Ján Volko. Ako ďalší krok chcú zakladatelia firmy rozšíriť svoje pôsobenie aj za hranice Slovenska. „Pripravujeme sa na expanziu do Česka a Poľska, kde chceme pokryť potreby trhu podobne ako u nás. Momentálne sa neplánujeme presunúť do týchto krajín fyzicky, zháňame len obchodný tím, ktorý bude vedieť v lokálnom jazyku komunikovať našu ponuku. Taktiež chceme pripraviť zákaznícku podporu pre daný trh.“ Kým si to úspech nebude vyžadovať, dokážu teda poskytovať svoje služby do zahraničia aj zo Slovenska.

Fungovať na diaľku dnes už vedia aj na domácom trhu. Túto novinku so sebou priniesla pandémia koronavírusu. A práve to hodnotí Mário Potoček ako pozitívum koronakrízy. „Boli časy, keď som šiel na stretnutie do Michaloviec a zasa naspäť. Počas pandémie zrazu bolo možné robiť tieto stretnutia online, čo platí doteraz,“ vysvetľuje podnikateľ a dodáva, že tak stihne aj 5 stretnutí za deň, šetrí čas a pracuje efektívnejšie. Samozrejme, ak je to potrebné, stretne sa s klientmi aj osobne, no mnohé sa urýchlilo.

Na druhej strane pandémia mala na firmu aj negatívny dopad, keď sa obchody utlmili. Mnohé športové kluby nemohli vykonávať svoju činnosť, preto sa mnohí báli investovať do ich aplikácie. „Museli sme sa s nimi dohodnúť, vyjsť im v ústrety. Všetci sme vedeli, že sa pandemická situácia raz skončí a nebude trvať večne.“

Kľúčom k úspechu je nevzdať sa – zakladateľ Paysy zaujal aj v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ

Jedným zo spôsobov, ako dať vedieť o sebe a svojej firme širšej verejnosti a zároveň získať prestížne ocenenia, je súťaž Mladý inovatívny podnikateľ. Medzi tohtoročnými finalistami bol aj Mário. Hoci nevedel, čo od účasti môže čakať, rozhodol sa spolu s tímom, že to vyskúšajú. Išlo pre neho o prvú takú skúsenosť. „Museli sme vyplniť prihlášku, v ktorej sme odpovedali na rôzne otázky o našom podnikaní. Niektoré neboli jednoduché na zodpovedanie, musel som sa poriadne zamyslieť,“ spomína s úsmevom podnikateľ. Keď prešli výberom, čakalo ich vypočutie pred komisiou. Tú tvorili odborníci z praxe. „Súťaž mi dala skúsenosť s vystúpením pred ľuďmi a zviditeľnili sme náš produkt.“ Aj keď titul Mladý inovatívny podnikateľ 2022 zakladateľ Paysy nezískal, dostal „Cenu BMW Slovenská republika za inovácie a digitalizáciu“, a tiež „Cenu J&T Banky za ekonómiu“.

Roman Krajniak, Mário Potoček a František Ferančík na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ. <br> Zdroj: Archív M. Potočka
Roman Krajniak, Mário Potoček a František Ferančík na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ.
Zdroj: Archív M. Potočka

Ak by mal Mário poradiť začínajúcemu podnikateľovi, povedal by: „V prvom rade treba riešiť problém ľudí, aby bol po produkte alebo službe dopyt. Potom už len vydržať, aj keď budú náročnejšie chvíle a človek sa bude zamýšľať nad tým, či má jeho práca zmysel. Veď možno je už na pol ceste za „zlatom“, no ak sa obráti a odíde, nikdy nezistí, že sa k nemu takmer dostal.“

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Od startupu k svetovej špičke: barefoot obuv od Be Lenka si získala zákazníkov po celom svete

Ako sa im podarilo napriek nedôvere okolia preraziť vo svete, naučiť ľudí bez obáv nakupovať barefoot-y online a pritiahnuť zahraničných kolegov do Žiliny?

Mladý inovatívny podnikateľ 2022: zaujali inovácie v oblasti technológií, zdravotníctva aj obuvi

Meno Mladého inovatívneho podnikateľa roku 2022 je známe. Čím zaujal víťaz a aké ďalšie nápady sa dostali do finále?

Mladý inovatívny podnikateľ 2022: súťaž o prestížny titul a atraktívne ceny

Už 16. ročník súťaže Mladý inovatívny podnikateľ je „za rohom“. Kto a dokedy sa môže prihlásiť, ako na to a čo môžu finalisti získať?

Originalita a remeselná výroba: Oprendekovci našli recept, ako sa odlíšiť od konkurencie

Gabriel sa v zahraničí inšpiroval, vrátil sa a spolu s bratom začal podnikať. Ako sa rozhodli odlíšiť od konkurencie, ako sa vynašli, keď im chýbali financie a na čo by mali myslieť všetci „začiatočníci“?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky