Alexandra Šeligová z Ihličkova: Recept starých rodičov pretavila do úspešného podnikania

Rodina je za vznikom jej firmy, no nenahraditeľnú úlohu má aj v jeho fungovaní. Zakladateľka Ihličkova o výhodách rodinného podnikania, aj o prínose koronakrízy a súťaže Mladý inovatívny podnikateľ.

Vyrábať liečivé sirupy z ihličia vlastných vypestovaných stromov sa rozhodla Alexandra Šeligová spolu so svojím priateľom len pred necelými dvomi rokmi. Ich nápad zožal úspech aj na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2020. Alexandra sa s Ihličkovom dostala medzi piatich ocenených finalistov a navyše získala ocenenie JCI-Slovensko za inovatívne podnikanie. Pre Podnikajte.sk okrem iného prezradila:

  • v čom vidí výhody rodinného podniku,
  • čo pre nich bolo v začiatkoch firmy najťažšie,
  • ako sa na ich podnikaní odrazila koronakríza.

Zachovanie tradície bolo hnacím motorom pre začatie biznisu

Alexandra sa so sirupmi z ihličia stretáva od detstva. Vyrábali ich jej starí rodičia z jedle bielej, ktorú pestovali vo vlastnej záhrade v Banskej Bystrici. S tradíciou domácich sirupov teda vyrastala. Pred rokom a pol však prišla ku starkým, no domáci liek nemali, pretože nestihli obrať výhonky z ihličia. Tento okamih bol impulzom, kedy začala spolu s priateľom Lukášom uvažovať, ako zabrániť zániku ich rodinnej tradície. Vznikla tak predstava Ihličkova.

„Najskôr existovala len akási vízia, ako by to mohlo vyzerať. Málokto nám veril, že naše sny naozaj zrealizujeme v tak relatívne krátkom čase. Avšak ja naozaj veľa snívam a som rada, že sme sa do uskutočnenia nápadu pustili spolu s Lukášom, pretože ma vždy vypočuje a vo všetkom mi pomáha,“ spomína Alexandra, zakladateľka „sirupovej“ firmy.

Pri budovaní podniku sa držala svojho obľúbeného citátu od Tomáša Akvinského: „Posledný cieľ človeka je tam, odkiaľ vyšlo prvé dobro.“ Myslí si totiž, že v dnešnom svete je veľmi dôležitý dobrý úmysel. „Odvíja sa od toho aj celková myšlienka založenia našej spoločnosti – úmysel zachovať rodinnú tradíciu. Spolu s dobrým úmyslom sa spája viera, ktorá predstavuje cieľ. Dôležité je veriť v seba a to, čo budujete. Potom vám uveria aj ostatní.“ Takže hoci na začiatku bola len idea, po aktívnej diskusii prišla realita – vytvorili rodinný podnik.

Autor: Gabriela Mendelová
Autor: Gabriela Mendelová

Bežný zamestnanec rodinnú pomoc nenahradí – do práce vkladajú srdce aj čas

Kreativita Alexandry a technická zdatnosť Lukáša sa pri realizácii projektu dokonale dopĺňali. Pomoc im ale ponúkli aj ich rodiny. V Smoleniciach majú vlastnú záhradku so stromami, z ktorých potom sirupy vyrábajú. S výsadbou im pomáhali Lukášovi rodičia, ktorí niekedy priložia ruku aj k samotnej produkcii. „Moja rodina nám zasa pomáhala zariaďovať výrobňu v Banskej Bystrici a moji starí rodičia sú veľkou a dôležitou súčasťou príbehu,“ dodáva Alexandra.

V rodinnom podnikaní vidí hlavne výhody. Má k nemu blízko, nakoľko jej otec, starý otec a aj krstný otec celý život podnikajú v oblasti dopravy, pričom všetci založili rodinné firmy. „Z ich skúseností čerpám aj pri budovaní nášho projektu. Rodinnú pomoc nevie nahradiť bežný zamestnanec, pretože práci zvyčajne neobetuje srdce a voľný čas. My projektu venujeme väčšinu voľného času, ale zároveň ho berieme ako relax,“ vysvetľuje Alexandra.

Autor: Gabriela Mendelová
Autor: Gabriela Mendelová

Testovanie nie je hračka, no má svoje výhody

Činnosť Ihličkova je zaradená do potravinárskeho priemyslu, ktorý si vyžaduje množstvo administratívne, časovo a finančne náročných požiadaviek na hygienu a testovanie výrobkov. Práve to považuje za jeden z najťažších a najväčších procesov v začiatkoch firmy. „Dali sme si otestovať naše výrobky, aby sme uistili zákazníkov, že transparentne vyrábame prírodné produkty, ktoré sú zdravé a pomáhajú ľuďom. Testy nie sú najlacnejšie, no vďaka nim môžeme na etikete uvádzať, že sú naše sirupy bez konzervantov, pridaných látok a syntetických farbív. Máme to overené a vieme daný výrok dokázať,“ uvádza zakladateľka Ihličkova. Zároveň dodáva, že transparentnosť pri výrobe a používaní surovín je dnes pre zákazníka veľmi dôležitá.

S konkurenciou sa neradi porovnávajú, pretože každý poctivý výrobca je niečím odlišný. Svoju jedinečnosť ale vnímajú práve v príbehu a tradícii, ktorá stojí za vznikom ich podniku. Príbeh je podľa Alexandry ešte silnejší po úmrtí jej starého otca Mariána, vďaka ktorému Ihličkovo založili. „On bol ten, ktorý ma celý život podporoval a veľmi som si ho vážila. Teraz mi ostala moja starká Anka, ktorá vyrábala sirupy spolu s ním,“ spomína.

Ich sirupy sa neriedia s vodou, ale pijú sa po lyžičkách v denných dávkach. Primárne slúžia na podporu imunity a pomáhajú pri kašli a zápale hrdla. Staré recepty zachovali a zároveň  vytvorili nové kombinácie, pri ktorých využívajú pravý slovenský med.

Článok pokračuje pod reklamou

Pandémia ako pomocník – ponúkla čas aj dopyt po výrobkoch

Hoci je Ihličkovo srdcovkou pre oboch jeho zakladateľov, venujú sa aj naďalej svojim pôvodným profesiám. Alexandra pracuje v oblasti auditu, ktorý vyštudovala a momentálne pracuje v medzinárodnej audítorskej spoločnosti. Lukáš je zasa vyštudovaný IT špecialista a tejto oblasti sa tiež venuje. Avšak po práci, cez víkendy a vo voľnom čase sa plne venujú Ihličkovu. „Niekedy je to tvrdá drina, ale zároveň aj relax v porovnaní s našou prácou.“

Práve charakter ich profesií im umožnil využiť pandémiu koronavírusu vo svoj prospech. „Počas prvých mesiacov sme mali home-office, vďaka čomu sme zrazu mali viac času venovať sa nášmu projektu. Nemusela som cestovať ku klientovi a po práci som netrávila čas v zápche. Využili sme ho pri výrobe našich výrobkov. Zároveň som mala čistejšiu hlavu a triezvejšie nápady na budovanie Ihličkova,“ spomína podnikateľka. Koronakríza im napokon priniesla aj väčší záujem o sirupy zo strany zákazníkov: „Keďže sú primárne spájané so zdravou výživou a budovaním imunity, ľudia sa na nás obracajú a radi siahnu po našich výrobkoch.“

Aby o svojich produktoch zvýšili povedomie a získali nových zákazníkov, rozhodli sa prihlásiť do súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2020. „Vážime si umiestnenie medzi tak talentovanými ľuďmi, akými sú ostatní finalisti. Keď niekto ocení vašu prácu, je to pocit na nezaplatenie.“ 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zážitkové aktivity: netradičné spôsoby, ako slovenskí podnikatelia lákajú turistov

Na Slovensku je mnoho zaujímavých miest a aktivít na trávenie času s rodinou či priateľmi. O turistov je veľký boj a konkurencia veľká – ako sa vynašli slovenskí podnikatelia?

Dvanásť rád pre jednoduchšie rozbehnutie biznisu, ktoré budete milovať

Ako premeniť svoj nápad na podnikanie a splniť si tak sen, aj keď nemáte veľký kapitál? Na základe vlastných skúseností radí hudobník, ktorý sa „nechtiac“ stal úspešným podnikateľom.

Glamping vo svete: pestrá paleta netradičných ubytovaní so zachovaným komfortom

Novodobý trend medzi ubytovacími zariadeniami sa teší veľkému záujmu. Ako ho uchopili podnikatelia a akým spôsobom svojim zákazníkom prinášajú netradičné kempovanie?

Netradičné ubytovanie na Slovensku: nápady podnikateľov, ktorí k pobytu pridali zážitok

Ponúknuť k ubytovaniu aj netradičný zážitok môže byť dobrý spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a vryť do pamäte hostí. Čo vymysleli slovenskí podnikatelia a majitelia penziónov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky