Ako kúpiť elektronickú diaľničnú známku do firmy

Ako kúpiť elektronickú diaľničnú známku do firmy
Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Diaľničnú známku na rok 2016 možno kúpiť aj elektronicky. Ako postupovať pri jej nákupe do firmy?

Zákonom č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov (ďalej len “zákon o diaľničnej známke”) sa zaviedla diaľničná známka v elektronickej podobe. Zákon o diaľničnej známke nadobudol účinnosť od 1. januára 2015. Od 1. decembra 2015 sa spustil predaj elektronických diaľničných známok. Je ich možné zakúpiť:

  • prostredníctvom internetovej stránky www.eznamka.sk,
  • cez mobilnú aplikáciu “eznamka” (pre Android aj iOS),
  • na obchodných miestach.

Nákup elektronickej diaľničnej známky cez internet

Kúpa elektronickej diaľničnej známky pre jedno vozidlo môže byť pre podnikateľa mätúca, nakoľko podnikateľom internetová stránka odporúča nie “JEDNODUCHÝ NÁKUP”, ale “HROMADNÝ NÁKUP”, ktorý je pre 2 a viac kusov diaľničnej známky.

Rozdiel medzi jednoduchým nákupom a hromadným nákupom (pri, ktorom web uvádza, že je odporúčaným pre podnikateľské subjekty) je v rozsahu informácií, ktoré sa uvádzajú do objednávkového formulára. V prípade podnikateľa, ktorý nakupuje dve a viac diaľničných známok je povinnou položkou aj identifikačné číslo organizácie (IČO) a ďalšie identifikačné údaje podnikateľa. Podnikateľ má možnosť uviesť aj IČ DPH.

U podnikateľov, ktorí sa neorientujú v oblasti daní, môžu tieto rozdiely vyvolať pochybnosti o tom, či si nákup elektronickej diaľničnej známky môžu zahrnúť do daňových výdavkov a odpočítať DPH.

O tom, ako má podnikateľ pri nákupe jednej elektronickej diaľničnej známky postupovať sme sa informovali aj na zákazníckej linke. Pri nákupe jedného kusa diaľničnej známky nás pracovník zákazníckej linky najskôr nasmeroval k možnosti “HROMADNÝ NÁKUP” s odporúčaním, aby sme vyplnili len jedno EČV. Tento postup však nefungoval. O pár minút nás iný pracovník zákazníckej linky odporučil na možnosť “JEDNODUCHÝ NÁKUP”. Elektronickú diaľničnú známku sa zakúpiť poradilo.

Jednoduchý nákup, ktorý nie je odporúčaný pre podnikateľov, musia používať aj podnikatelia (napr. spoločnosti s ručením obmedzeným, živnostníci), ak nakupujú len jednu elektronickú diaľničnú známku.

Jedným nákupom nie je možné nakúpiť elektronické diaľničné známky pre vozidlá a prípojné vozidlá, ani viac rôzne časovo obmedzených diaľničných známok.

Nákup jednej elektronickej diaľničnej známky cez internet

Krok za krokom si ukážeme, ako do firmy kúpiť elektronickú diaľničnú známku prostredníctvom internetovej stránky www.eznamka.sk pre jedno vozidlo.

Na úvodnej obrazovke vyberieme možnosť “Kúpiť diaľničnú známku”.

Kliknutím vyberieme voľbu spôsobu nákupu diaľničnej známky “Kúpiť 1 kus diaľničnej známky JEDNODUCHÝ NÁKUP”. Kliknutím na “KÚPIŤ”, napr. na ročnú diaľničnú známku, sa presunieme k objednávkovému formuláru. 

Vyplnia sa minimálne povinné údaje:

  • evidenčné číslo vozidla: napr. AB000CD,
  • krajina registrácie vozidla: Slovensko (prednastavené),
  • emailová adresa: napr. [email protected] (na túto emailovú adresu bude zaslaný doklad o platbe),
  • overovací kód.

V tomto prípade je platnosť diaľničnej známky (od 1.1.2016 do 31.1.2017) prednastavená. Číslo mobilného telefónu sa vyplniť nemusí. Ak bude vyplnené, na uvedené číslo mobilného telefónu budú zasielané upozornenia (napr. o úhrade diaľničnej známky, o blížiacom skončení doby platnosti). Kliknutím na “Potvrdiť” sa presunieme k výberu spôsobu platby.

Formulár ponúka na výber jeden spôsob úhrady diaľničnej známky. Prostredníctvom platobnej brány - platba kartou online. Označíme spôsob úhrady diaľničnej známky a pokračujeme kliknutím na “Potvrdiť”.

Poznámka: I keď je platba platobnou kartou pohodlným a bezpečným spôsobom platenia cez internet, mnoho ľudí sa tomuto spôsobu platenia vyhýba. Iný spôsob úhrady diaľničnej známky pri nákupe diaľničnej známky cez internet v súčasnosti nie je možný. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. totiž zadefinovala v požiadavkách na spôsoby úhrady diaľničnej známky len dve možnosti: hotovostnú platbou alebo platbu platobnou kartou.

Úhradu diaľničnej známky dokončíme zadaním mena na karte, čísla karty, platnosti karty a CVC2 alebo CVV2 kódu.

Po úspešnom vykonaní platby je možnosť stiahnuť potvrdenie o úhrade diaľničnej známky. Toto potvrdenie bude zaslané aj na emailovú adresu uvedenú v objednávkovom formulári. Nie je potrebné ho tlačiť a mať so sebou vo vozidle (aute). Kontrola úhrady diaľničnej známky prebieha elektronickými zariadeniami - snímaním evidenčného čísla vozidla.

Ukážka potvrdenia o úhrade diaľničnej známky

Elektronická diaľničná známka zakúpená cez internet v daňových výdavkoch a odpočítanie DPH

Ak si kladiete otázku, či si výdavky na nákup jednej diaľničnej známky cez voľbu neodporúčanú pre podnikateľské subjekty môžete zahrnúť do daňových výdavkov, odpoveď je áno. Rovnako je možné odpočítať DPH, ak ste platiteľom DPH.

Z pohľadu DPH ide o zjednodušenú faktúru (cena za jednu diaľničnú známku vrátane DPH nie je viac ako 100 Eur), ktorá nemusí obsahovať:

  • meno a priezvisko príjemcu služby alebo názov príjemcu služby, adresu jeho sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň (IČ DPH), pod ktorým mu bola dodaná služba,
  • jednotkovú cenu bez DPH.

Poznámka: Pre účely DPH sa diaľničná známka považuje za službu, nakoľko ide o poplatok za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ján Benko
Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.


Elektromobilita na Slovensku: v rozvoji nestíhame priemeru EÚ

Ako sa vyvíja počet registrácií automobilov na SR a koľko z nich tvoria vozidlá na elektrický pohon? Porovnanie s vývojom v krajinách EÚ či informácie o podporných opatreniach štátu.

Koľko stojí nabitie elektromobilu doma?

Aké sú náklady pri nabíjaní elektrického auta zo zásuvky v garáži či z domáceho wallboxu? Porovnanie s nabíjaním na verejných nabíjačkách aj s nákladmi na pohonné hmoty pri „spaľovákoch“.

Prihlásenie nového vozidla: podstatné informácie v kocke

Ako postupovať pri prihlásení nového auta, v čom sa líši postup, možnosti zastúpenia či dokumenty v prípade kúpy firemného vozidla a s akými poplatkami rátať?

Poplatky za prepis auta a vydanie dokladov od 1. 4. 2024

Vydanie dokladov potrebných na prepis auta bude drahšie, občania si priplatia aj za EČV, vodičský a občiansky preukaz či pas. O koľko od apríla 2024 stúpnu poplatky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky