Ako si vybrať personálnu agentúru

Akým chybám sa vyvarovať pri výbere tej správnej personálnej agentúry a ktoré ďalšie služby personálnych agentúr sa oplatí využívať nám prezradil skúsený personalista Martin Straka.

Ako rozoznať kvalitnú personálnu agentúru od menej kvalitnej a na základe akých ponúkaných služieb sa klient rozhoduje?

Ako zákazník by som si pri výbere personálnej agentúry predovšetkým preveril portfólio jej činnosti a zameral by som sa na to, či sa zaoberá obsadzovaním takých pozícií, aké potrebuje pokryť v mojej spoločnosti, či personálna agentúra rozumie sektoru podnikania mojej spoločnosti a či pozná konkurenciu. Pochopenie toho, čo klient robí a akých potrebuje ľudí na výkon svojho podnikania je kľúčom k úspešnej spolupráci. Kvalitnú personálnu agentúru možno rozoznať od menej kvalitnej na základe toho, čo sa agentúra pýta a spôsob akým sa to pýta. Podľa otázok, ktoré klient dostáva, dokáže zistiť, či konkrétna personálna agentúra rozumie jeho podnikaniu, resp. či má snahu mu porozumieť a kvalitne zastupovať jeho spoločnosť na trhu práce.

Ponúkajú personálne agentúry aj iné služby okrem toho, že robia pohovory s uchádzačmi o zamestnanie a spravia klientovi predvýber uchádzačov?

Personálne agentúry dopĺňajú často svoju činnosť o kvalifikované odborné testovanie uchádzačov, psychadiagnostické testovanie, assessment centrá, prieskum platov na danú pozíciu a podobne.

Koľko stoja jednotlivé služby personálnych agentúr a za a aké služby sa oplatí si priplatiť?

Cena za nájdenie kandidáta začína od dvoch do troch nástupných mesačných platov kandidáta, ktorého si zamestnávateľ vyberie. Zvyčajne je stanovená aj minimálna výška tohto poplatku, najmä ak ide o pozície, kde je nízka fixná zložka platu zamestnanca a veľká časť je formou výkonnostnej odmeny, napr. pri obchodných zástupoch. Klienti si priplácajú za testovanie kandidátov v závislosti od použitej metódy diagnostiky. Táto služba stojí zvyčajne od 50 do 200 EUR/kandidát, ďalej za prieskum platov, ale ten býva často býva súčasťou požadovanej služby a assessment centrum – skupina od 500 až 1200 EUR/deň.

Robíte aj prieskumy toho, koľko vašich uchádzačov sa ujalo v zamestnaní? Ak áno, je to faktor, ktorý zaujíma vašich klientov?

Samozrejme toto je údaj, ktorý v konečnom dôsledku vypovedá o kvalitách našej práce. V konečnom dôsledku finálne rozhodnutie robí sám zákazník. No napriek tomu je to rozhodnutie, ktoré učiní na základe našich odporúčaní a znalostí trhu. Samozrejme je mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú zotrvanie našich kandidátov v zamestnaní. Našou snahou je vybrať kandidátov, ktorí sú motivovaní pre spoluprácu s našim klientom. Kandidátov informujeme o zázemí spoločnosti, o všetkých úskaliach pracovnej pozície, organizačnej štruktúre, všetkom, čo môže mať vplyv na ich rozhodnutie. Takisto informujeme záujemcu (klienta) o kandidátovi, aby sme predišli následným prekvapeniam a rezignáciám z jednej alebo druhej strany. Samozrejme stane sa. Je to práca s ľuďmi.

Aké chyby robia najčastejšie podnikatelia, keď sa rozhodnú využiť služby personálnej agentúry?

Najčastejšou chybou je ich predstava, že im človeka vyskladáme na mieru. Často majú predstavu o ideálnom kandidátovi, s ktorým môžu zastrešiť tri kumulované pozície za jeden plat, ale, jednoducho, trh práce nám takéto riešenia neponúka. Je potom veľmi ťažké okresať ich predstavy na takú mieru, aby bola ich potreba vôbec riešiteľná. Často sa rozchádzame v názoroch so slovami: „To si môžem urobiť aj sám“.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kolektívna zmluva a jej náležitosti

Čo je nevyhnutné vedieť o kolektívnej zmluve ešte pred začatím kolektívneho vyjednávania? Aké sú druhy, kto ju (ne)môže uzatvoriť a čo musí obsahovať? Praktické informácie v kocke.

Zmeniť zamestnanie sa mladí neboja, pre firmy je ťažšie udržať ich

Čo sú najčastejšie dôvody zmeny zamestnávateľa, ako často zamestnanci prácu menia, akú rolu v tom hrá vek a aké povinnosti súvisia so skončením pracovného pomeru?

Evidencia pracovného času vs. evidencia dochádzky zamestnanca

Aký je rozdiel medzi evidenciou pracovného času a evidenciou dochádzky? Ktorú z nich má zamestnávateľ povinnosť viesť a ako na to?

Vyslanie zamestnancov a živnostníkov: Slovensko v EÚ vyniká

Ako sa vyvíja počet vyslanej pracovnej sily zo Slovenska, aké pravidlá platia pri opakovanom vyslaní, v čom je iné vyslanie cudzincov so slovenskou živnosťou a aké riziká vysielanie má?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky