Zásady výberu zahraničného partnera

Pri hľadaní zahraničného partnera sa odporúča, aby exportujúca firma dodržovala niekoľko základných zásad:

  1. Vyberajte si za svojich partnerov len subjekty s dobrou komerčnou povesťou bez finančných problémov – tieto skutočnosti sa pokúste hodnoverne overiť.
  2. Vyberajte zo subjektov odborne zdatných, zameraných na exportovanú komoditu. Firmy, ktoré ponúkajú svoje služby v širokej a rôznorodej škále komodít posudzujte zvlášť opatrne a konzervatívne, pretože k takémuto postupu môžu byť prinútené svojou zhoršujúcou sa ekonomickou situáciou.
  3. V prípade, že si vaša komodita vyžaduje distribučnú sieť, je vhodné ak má váš exportný partner svoju vlastnú, prípadne má k sieti dobrý prístup.
  4. Pre zahraničného partnera musí byť hlavným motívom zisk a obchodné spojenie s exportujúcou firmou musí byť pre neho natoľko zaujímavé, aby si ho vážil.
  5. Pri uzatváraní zmluvy je potrebné zadefinovať zmluvné podmienky tak, aby sa vzájomný vzťah dal v prípade potreby bezproblémovo rozviazať.
  6. Uprednostňujte vytvorenie komplexného vzájomného vzťahu, čo znamená že napr. pri dodávkach strojov a technologických zariadení uzatvoriť aj servisnú zmluvu, resp. zaistiť odborné preškolenie pre obsluhujúci personál.
  7. Zmluvy uzatvárajte vždy v osvedčenom texte a písomne, t.j. využívajte pred pripravené štandardizované texty zmlúv, ktoré garantujú, že žiadna dôležitá časť zmluvného vzťahu nebude opomenutá.
  8. Pozorne preštudovať príslušné súvisiace právne predpisy platné v danej zemi. Znalosť legislatívy vám umožní posúdiť kontext spolupráce napríklad aj s ohľadom na právnu formu zahraničného partnera.
Článok pokračuje pod reklamou

Overenie bonity vybranej firmy


Cieľom preverovania budúceho zahraničného partnera je získať odpovede na dôležité otázky s cieľom predísť neželaným situáciám. Všetko úsilie exportéra smeruje k tomu, aby dostal za svoj produkt/službu včas a riadne zaplatené. Riziko nemožno vylúčiť nikdy, preto exportér musí skúmať mieru rizika, ktoré mu zo vzťahu hrozí a hľadať cesty, ako takéto riziko minimalizovať. (napríklad zvoliť vhodný platobný nástroj) Na aké informácie by sa mal exportér zamerať?

  • bankové
  • informácie poisťovní, najmä úverových,
  • firemné informácie, ktoré firma sama o sebe poskytuje (napr. výročné správy, správy audítora, katalógy, referencie iných firiem, internetové stránky a pod.)
  • kancelárske informácie špecializovaných agentúr, ktoré sa získavajú najmä terénnym výskumom agenta špecializovanej agentúry
  • informácie z obchodných registrov,
  • informácie obchodných komôr apod.

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preclievanie zásielok z tretích krajín: najčastejšie chyby a otázky

Finančná správa upozornila na nejasnosti pri nových pravidlách pre clo a DPH. Kto určuje výšku poplatkov za manipuláciu s tovarom a zastupovanie v colnom konaní? Ako správne uhradiť DPH?

Ako podať colné vyhlásenie pri zásielke z tretích krajín do 150 eur od 1.7.2021 (návod)

Návod, ako krok za krokom postupovať pri dovoze tovaru v hodnote do 150 eur z tretích krajín, napríklad z Číny, pri ktorom treba od 1.7.2021 platiť DPH a podávať colné vyhlásenie.

Clo a DPH pri zásielkach z tretích krajín: začali platiť nové e-commerce pravidlá

Vo všetkých krajinách Európskej únie už platia nové pravidlá pre preclievanie. Do platnosti vstúpil projekt e-commerce. Čo sa mení?

Zahraničný obchod a podpora vstupu na zahraničné trhy

Akú podporu môžu firmy od štátu získať pri expanzii do zahraničia? Ako zistiť trhové príležitosti pre podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky