Zásady výberu zahraničného partnera

Pri hľadaní zahraničného partnera sa odporúča, aby exportujúca firma dodržovala niekoľko základných zásad:

  1. Vyberajte si za svojich partnerov len subjekty s dobrou komerčnou povesťou bez finančných problémov – tieto skutočnosti sa pokúste hodnoverne overiť.
  2. Vyberajte zo subjektov odborne zdatných, zameraných na exportovanú komoditu. Firmy, ktoré ponúkajú svoje služby v širokej a rôznorodej škále komodít posudzujte zvlášť opatrne a konzervatívne, pretože k takémuto postupu môžu byť prinútené svojou zhoršujúcou sa ekonomickou situáciou.
  3. V prípade, že si vaša komodita vyžaduje distribučnú sieť, je vhodné ak má váš exportný partner svoju vlastnú, prípadne má k sieti dobrý prístup.
  4. Pre zahraničného partnera musí byť hlavným motívom zisk a obchodné spojenie s exportujúcou firmou musí byť pre neho natoľko zaujímavé, aby si ho vážil.
  5. Pri uzatváraní zmluvy je potrebné zadefinovať zmluvné podmienky tak, aby sa vzájomný vzťah dal v prípade potreby bezproblémovo rozviazať.
  6. Uprednostňujte vytvorenie komplexného vzájomného vzťahu, čo znamená že napr. pri dodávkach strojov a technologických zariadení uzatvoriť aj servisnú zmluvu, resp. zaistiť odborné preškolenie pre obsluhujúci personál.
  7. Zmluvy uzatvárajte vždy v osvedčenom texte a písomne, t.j. využívajte pred pripravené štandardizované texty zmlúv, ktoré garantujú, že žiadna dôležitá časť zmluvného vzťahu nebude opomenutá.
  8. Pozorne preštudovať príslušné súvisiace právne predpisy platné v danej zemi. Znalosť legislatívy vám umožní posúdiť kontext spolupráce napríklad aj s ohľadom na právnu formu zahraničného partnera.
Článok pokračuje pod reklamou

Overenie bonity vybranej firmy


Cieľom preverovania budúceho zahraničného partnera je získať odpovede na dôležité otázky s cieľom predísť neželaným situáciám. Všetko úsilie exportéra smeruje k tomu, aby dostal za svoj produkt/službu včas a riadne zaplatené. Riziko nemožno vylúčiť nikdy, preto exportér musí skúmať mieru rizika, ktoré mu zo vzťahu hrozí a hľadať cesty, ako takéto riziko minimalizovať. (napríklad zvoliť vhodný platobný nástroj) Na aké informácie by sa mal exportér zamerať?

  • bankové
  • informácie poisťovní, najmä úverových,
  • firemné informácie, ktoré firma sama o sebe poskytuje (napr. výročné správy, správy audítora, katalógy, referencie iných firiem, internetové stránky a pod.)
  • kancelárske informácie špecializovaných agentúr, ktoré sa získavajú najmä terénnym výskumom agenta špecializovanej agentúry
  • informácie z obchodných registrov,
  • informácie obchodných komôr apod.

 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?

Vyslanie zamestnancov a živnostníkov: Slovensko v EÚ vyniká

Ako sa vyvíja počet vyslanej pracovnej sily zo Slovenska, aké pravidlá platia pri opakovanom vyslaní, v čom je iné vyslanie cudzincov so slovenskou živnosťou a aké riziká vysielanie má?

Obchodný potenciál Indie rastie: čo ponúka slovenským podnikateľom?

India je najľudnatejšou krajinou sveta, no Číne konkuruje aj v obchodných príležitostiach pre zahraničných importérov a exportérov. Aké má výhody a na čo dať pozor?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky