Zásady výberu zahraničného partnera

Pri hľadaní zahraničného partnera sa odporúča, aby exportujúca firma dodržovala niekoľko základných zásad:

  1. Vyberajte si za svojich partnerov len subjekty s dobrou komerčnou povesťou bez finančných problémov – tieto skutočnosti sa pokúste hodnoverne overiť.
  2. Vyberajte zo subjektov odborne zdatných, zameraných na exportovanú komoditu. Firmy, ktoré ponúkajú svoje služby v širokej a rôznorodej škále komodít posudzujte zvlášť opatrne a konzervatívne, pretože k takémuto postupu môžu byť prinútené svojou zhoršujúcou sa ekonomickou situáciou.
  3. V prípade, že si vaša komodita vyžaduje distribučnú sieť, je vhodné ak má váš exportný partner svoju vlastnú, prípadne má k sieti dobrý prístup.
  4. Pre zahraničného partnera musí byť hlavným motívom zisk a obchodné spojenie s exportujúcou firmou musí byť pre neho natoľko zaujímavé, aby si ho vážil.
  5. Pri uzatváraní zmluvy je potrebné zadefinovať zmluvné podmienky tak, aby sa vzájomný vzťah dal v prípade potreby bezproblémovo rozviazať.
  6. Uprednostňujte vytvorenie komplexného vzájomného vzťahu, čo znamená že napr. pri dodávkach strojov a technologických zariadení uzatvoriť aj servisnú zmluvu, resp. zaistiť odborné preškolenie pre obsluhujúci personál.
  7. Zmluvy uzatvárajte vždy v osvedčenom texte a písomne, t.j. využívajte pred pripravené štandardizované texty zmlúv, ktoré garantujú, že žiadna dôležitá časť zmluvného vzťahu nebude opomenutá.
  8. Pozorne preštudovať príslušné súvisiace právne predpisy platné v danej zemi. Znalosť legislatívy vám umožní posúdiť kontext spolupráce napríklad aj s ohľadom na právnu formu zahraničného partnera.
Článok pokračuje pod reklamou

Overenie bonity vybranej firmy


Cieľom preverovania budúceho zahraničného partnera je získať odpovede na dôležité otázky s cieľom predísť neželaným situáciám. Všetko úsilie exportéra smeruje k tomu, aby dostal za svoj produkt/službu včas a riadne zaplatené. Riziko nemožno vylúčiť nikdy, preto exportér musí skúmať mieru rizika, ktoré mu zo vzťahu hrozí a hľadať cesty, ako takéto riziko minimalizovať. (napríklad zvoliť vhodný platobný nástroj) Na aké informácie by sa mal exportér zamerať?

  • bankové
  • informácie poisťovní, najmä úverových,
  • firemné informácie, ktoré firma sama o sebe poskytuje (napr. výročné správy, správy audítora, katalógy, referencie iných firiem, internetové stránky a pod.)
  • kancelárske informácie špecializovaných agentúr, ktoré sa získavajú najmä terénnym výskumom agenta špecializovanej agentúry
  • informácie z obchodných registrov,
  • informácie obchodných komôr apod.

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dovoz tovaru zo zahraničia

Pri dovoze tovaru zo zahraničia musí podnikateľ prejsť colným konaním, vysporiadať clo, daň z pridanej hodnoty, prípadne spotrebnú daň. V článku sa dozviete, kedy je dovoz tovaru zo zahraničia oslobodený od cla, od DPH a ako vybaviť colné formality.

Podnikatelia, pozor na nový druh podvodu cez falošných odberateľov

V strednej Európe sa rozmohol nový druh podvodu - podvodníci sa vydávajú za konkrétnych odberateľov a od nič netušiacich firiem si bez zaplatenia preberajú tovar.

Geo-blocking (geografické blokovanie) a jeho zrušenie od 3.12.2018

Európska únia zrušila s účinnosťou od 03.12.2018 tzv. geoblocking (geografické blokovanie). Čo je podstatou geo-blockingu a čo prinesie v praxi jeho zrušenie?

Trojstranný obchod od 1.1.2018

Od roku 2018 sa zmenia podmienky uplatňovania trojstranného obchodu. Prečítajte si, kedy bude možné uplatniť trojstranný obchod.