Prekážky v zahraničnom obchode

Súčasťou teritoriálneho výskumu, ktorý by mala exportujúca firma pred samotným vstupom na zahraničný trh zrealizovať je špecifikácia prekážok, ktoré môžu spôsobiť obmedzenie (napr. clo), prípadne až zamedzenie vstupu vybraného tovaru na trh. Najzávažnejšie dôvody, prečo sa venovať tejto problematike sú:

  • prekážky môžu mať výrazný vplyv na kalkuláciu exportnej ceny,
  • negatívny dopad na predajnú cenu môže výrazne ovplyvniť konkurencieschopnosť exportovaných produktov v porovnaní s produktmi vyrábanými domácimi výrobcami,
  • zmenu taktiky pri exporte so zámerom minimalizovať náklady spojených s prekážkami vstupu na trh (napr. využitie zvláštnych hospodárskych zón, vládnych programov na podporu rozvoja vybraných odvetví a podobne).

Prekážky vstupu na zahraničné trhy spravidla delíme na:

  • tarifné (colné),
  • netarifné (mimo colné opatrenia).

Clo je poplatok vyberaný štátom pri prechode komodity cez colnú hranicu a to buď pri dovoze (dovozné clo), pri vývoze tovaru z jedného colného územia do druhého (vývozné clo) alebo pri prechode cez colné územie (tranzitné clo). V rámci voľného pohybu tovaru a služieb medzi krajinami Európskej únie nie sú žiadne colné prekážky.

Článok pokračuje pod reklamou

 
Netarifné prekážky


Zoznam netarifných prekážok je oveľa rozmanitejší. Môžu mať nasledovné podoby:

  1. Intervencia štátu v krajine určenia, ktorá zvýhodňuje domácich výrobcov
  • prostredníctvom dotácií domácim výrobcom,
  • zvýhodnenia domácich subjektov pri výberových konaniach.
  1. Prekážky vyplývajúce zo štandardizácie
  • rozdielne technické normy a štandardy,
  • ostatné predpisy technického charakteru (požiadavky na balenie, označovanie apod.),
  1. Špecifické obchodné prekážky
  • dovozné licencie,
  • množstevné obmedzenia dovozu,
  • trvalý alebo dočasný zákaz dovozu určitej komodity,
  • stanovenie minimálnych cien, cenových pásiem a podobne.
  1. Prekážky vyplývajúce z odlišnosti administratívnych procedúr
  • pravidlá stanovovania colnej hodnoty komodít,
  • inšpekčné prehliadky,
  • pravidlá určovania pôvodu tovarov,
  • neodôvodnené požiadavky na predloženie zdravotných certifikátov v prípade rastlinného a živočíšneho pôvodu tovarov,
  • administratívne prieťahy a pod.
  1. Rôzne poplatky za dovoz (špeciálne poplatky, prístavné poplatky, zloženie depozitu a podobne)

Bezplatné poradenstvo v týchto otázkach poskytuje svojim členom Slovenská obchodná a priemyselná komora.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako sa pripraviť na obchodnú cestu do Ázie?

Aby mala účasť na veľtrhu či výstave v Ázii pre firmu zmysel, je vhodné sa na účasť poriadne pripraviť. Súhrn podstatných krokov aj tipy, na čo nezabudnúť.

Výroba tovaru pod vlastnou značkou v Ázii

Ak sa podnikateľ rozhodne vyrábať produkty vlastnej značky, môže spolupracovať aj s ázijskými firmami. Aké sú výhody a ako taká výroba v praxi funguje?

Veľtrhy a výstavy v Ázii – príležitosť pre slovenské firmy

Načerpať inšpiráciu, nájsť vhodného dodávateľa či zaujať svojimi produktmi – aj to ponúkajú veľtrhy a výstavy (nielen) v ázijských krajinách. Ktoré navštíviť?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky