SPANX vyrobené pre pocit dokonalého pohodlia

Ženský svet by vyzeral celkom ináč... Veru, aj ženské telo v obtiahnutých šatách by vyzeralo celkom inak, nebyť jedinečného spodného prádla značky SPANX.

Sara Blakely chcela byť pôvodne právnička, keďže sa však na vytúženú školu nedostala, živila sa predajom faxových prístrojov a po nociach si privyrábala predvádzaním komediálnych „stand-up“ vystúpení. O pančuchách toho veľa nevedela. Možno iba toľko, že ich nosenie nemala v obľube. Nikdy neabsolvovala žiaden obchodný kurz, kde by nadobudla schopnosti a predajné zručnosti, ktoré by ju predurčovali na podnikanie.. Nemala za sebou žiadneho investora, a a predsa z vlastných úspor vo výške 5000 USD rozbehla podnikanie, v ktorom už v prvom roku podnikania dosiahla zisk 4 milióny USD. Dodnes je stopercentným vlastníkom svojej firmy založenej v roku 1998.

Sťahujúce pančuchy, ktoré by dobre padli. Tak znel plán

Podnikanie spustila „zo svojho bytu“ v Atlante s myšlienkou poskytnúť ženám dokonalé pohodlie počas nosenia sťahujúceho spodného prádla. Nápad sa zrodil v okamihu, keď odstrihla pančuchy tesne nad členkom a obula si k nim lodičky s otvorenou špičkou. Stalo sa to na jednej z predvádzacích akcií typu „urob si sám“. Možno to bol detail, možno náhoda a možno geniálne jednoduchá myšlienka, ktoré pomohli Sare zaplniť medzeru na trhu. Od tohto momentu sa začala zaoberať myšlienkou výroby vlastných sťahujúcich pančúch, ktoré sa nielen pohodlne nosia, ale najmä pomáhajú ženám zvýšiť ich sebavedomie tým, že pod oblečením diskrétne formujú ich postavu.

Udelenie patentu „šialenému“ vynálezu

Popri snahe vyrobiť vlastnú “homemade” verziu pančúch Sara stále viac nadobúdala presvedčenie, že si svoj nápad aj patentuje. Začala teda študovať problematiku ochrany obchodnej značky a udeľovania patentov. Vyhľadala niekoľko právnikov, od ktorých žiadala rady, ako správne napísať žiadosť o udelenie patentu, avšak jej nápad sa väčšine zdal byť až príliš šialený. Jeden ju dokonca podozrieval z toho, že natáča epizódu do relácie typu “skrytá kamera”. Napokon si žiadosť vyplnila sama, iba s niekoľkými požiadavkami jej nakoniec pomohol právnik. Patent bol napokon schválený a obchodná značka zapísaná v registri. Podnikanie sa mohlo začať.

Sara a továreň na pančuchy

Originálne zobrazenie výrobku nakreslila Sarina matka, výtvarníčka, a prvou modelkou sa stala Sara, ktorá bola aj hlavným produktovým dizajnérom a obchodníkom v jednom. Začiatky neboli vôbec jednoduché, Sara len niekoľko mesiacov hľadala výrobcu, ktorý by jej výrobok začal vyrábať. Ťažkosti spočívali najmä v tom, že nemala uspokojivú odpoveď na tri zásadné otázky majiteľov tovární: Kto ste? Kto vás zastupuje? Kto vás financuje? Univerzálna odpoveď na všetky otázky v duchu: Som Sara Blakely,” výrobcom nepostačovala. Nápad s pristrihnutými, obtiahnutými pančucháčmi sa zdal väčšine bláznivý a bez potenciálu.

Napokon sa však s pozitívnym rozhodnutím ozval jeden výrobca, ktorému sa nápad síce zdal byť odvážny, avšak presvedčili ho jeho dve dcéry, ktoré naopak objavili v myšlienke skrytú genialitu. Vyrobiť prototyp výrobku trvalo jeden celý rok. Sara si zakladala na dokonalosti a perfektnom pohodlí, keďže produkt mal byť určený ku každodennému noseniu.

„K“ v názve núti ľudí usmievať sa

Blakely pôsobila ako stand-up komička a vedela, že písmeno „K“ podnecuje k úsmevu. Za vzor si vybrala dva zvučné názvy značiek: Coca-Cola a Kodak a povedala si, že v názve jej značky by rozhodne malo byť niečo ako „K“. Názov jej preletel mysľou takmer okamžite - SPANKS s perfektným „K“ na konci. Znelo to chytľavo, zábavne, ľahko zapamätateľne. Na poslednú chvíľu zamenila koniec slova „ks“ za „X“, čo zjednodušilo zapísanie obchodnej značky do registra. V preklade znamená slovíčko spank „plieskať na zadok“, čo mal v konečnom a celkom vtipnom dôsledku jej výrobok stanovené ako hlavný cieľ.

Článok pokračuje pod reklamou

„Don't worry, we've got your butt covered!"

Pri navrhovaní obalu sa rozhodla pre nový a odvážny prístup. Aby dosiahla svoj cieľ vytvoriť niečo nové, zakúpila desať rôznych pančúch kvôli preskúmaniu obalov. Zistila, že sú všetky nudné a rovnaké, bez zmeny a že je tomu tak už celé roky. Vytvorila teda niečo nové, vyhýbajúc sa motívom, ktoré sa objavovali na obaloch rozložených na podlahe v jej byte. Výsledkom bol červený obal s obrázkom troch žien. Napokon pridala ešte slogan: „Don't worry, we've got your butt covered! - Žiaden strach, váš zadok máme pod kontrolou!“

Prvého nákupcu presvedčila o kvalitách SPANX na dámskych toaletách

Keď bol prototyp výrobku hotový, nič nebránilo v jeho predaji. Sara sa nehanbila zavolať nákupcovi do Neiman Marcus, aby požiadala o desať minút na predvedenie svojho produktu. Argumentovala tým, že vynašla niečo, bez čoho si už žiadna žena nebude vedieť predstaviť svoj šatník. Nákupca súhlasil so stretnutím a tak Sara priletela do Dallasu s prvými SPANX sťahujúcimi pančuchovými nohavicami zabalenými v červenom batohu. Počas stretnutia nemala žiadnu trému a bez hanby požiadala nákupkyňu, aby s ňou išla na dámske toalety, kde jej predviedla efekt SPANX sťahujúcich pančúch pred a po v krémových nohaviciach. Už o tri týždne sa jej výrobok pýšil v regáloch Neiman Marcus. Sara následne požiadala svojich priateľov, aby spravili okolo výrobku rozruch a čím skôr si ho kúpili. V okamihu, keď sa červené balíčky minuli, budúcnosť SPANXu bola jasná. Rovnakým spôsobom získala aj ďalších nákupcov ako napríklad Saks, Nordstrom či Bloomingdales.

SPANX nosí aj Oprah Winfrey či Gwyneth Paltrow

Sare neostali finančné prostriedky na propagáciu výrobku a tak jednoducho predvádzala pančucháče v nákupných centrách sama na sebe. Zdvíhala nohavice tak často, ako to len šlo, aby priviedla zákazníčky k SPANXu. Komunikovala s predajnými partnermi a predstavovala svoj produkt prostredníctvom novín, televízie a časopisov za pomoci priateľov. Napokon sa jej splnil sen, keď sa SPANX dostal do šou Oprah Winfrey či Tyry Banks a iných. Keď Oprah Winfreyová priznala, že SPANX je jej obľúbeným výrobkom, obchod sa rozbehol na plné obrátky. SPANX sa predstavil aj na stránkach Forbes, Fortune, People, Entrepreneur, In Style, The New York Times, USA Today, Glamour, Vogue a v mnohých ďalších.

Zopár rád od výnimočne húževnatej podnikateľky

  • Odlíšte samu seba – povedzte, prečo ste iná!
  • Je dôležité byť ochotný robiť chyby. Najhoršia vec, ktorá sa vám môže stať, je, že sa stanete nezabudnuteľnými.
  • Nezískavajte spätnú väzbu k svojmu produktu, nápadu či myšlienke iba pre overenie.
  • Mali by ste chcieť hovoriť s ľuďmi, ktorí môžu posunúť váš nápad dopredu. Ale ak sa rozprávate iba so svojimi priateľmi, manželom či kolegami len kvôli overeniu správnosti vášho nápadu, buďte opatrný, pretože to môže zastaviť mnoho „multi-miliónových“ nápadov hneď v počiatku.

Po 15 rokoch ...

Sara Blakely vybudovala firmu, ktorá má dnes okrem pôvodného výrobku, sťahujúcich pančúch, ďalších 100 rôznych modelov, ktoré tvarujú rizikové partie ženského tela. Značka ponúka všetok sortiment od podprseniek až po joga oblečenie.

SPANX poskytuje ženám možnosť vyzerať úchvatne v akomkoľvek oblečení. Významné časopisy ako Vogue, Glamour a In Style ocenili značku hneď niekoľkokrát. Hviezdy Hollywoodu sa netaja tým, že tajomstvom ich dokonalého vzhľadu je mnohokrát práve SPANX. Dnes vlastní spoločnosť ďalšie značky ako ASSETS by Sara Blakely alebo Star Power by SPANX, ktoré ponúkajú inovatívne produkty a taktiež rýchle riešenia pre dokonalý tvar tela. Sara Blakely si nikdy nemyslela, že obrysy spodného prádla pod šatami či vypasovanými nohavicami by z nej mohli spraviť miliardárku, ktorá patrí od roku 2013 do skupiny „Bill Gates a spol“, a predsa sa ňou stala vďaka svojmu geniálnemu podnikateľskému inštinktu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Kristína Trníková
Kristína Trníková

Mojím poslaním na webe podnikajte.sk je motivovať a inšpirovať Vás. Aby som to mohla robiť dobre a zodpovedne, ja sama potrebujem dostatok motivácie a inšpirácie. Tieto dve komodity ku mne prichádzajú prostredníctvom komunikácie všetkých druhov. Hľadám pre nás v mori informácií, myšlienok a obsahu to pravé!


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky