Rubies in the Rubble: Prémiové omáčky a džemy zo škaredého ovocia a zeleniny

Rubies in the Rubble: Prémiové omáčky a džemy zo škaredého ovocia a zeleniny

Rubies in the Rubble je sociálny podnik, ktorý vyrába omáčky a džemy z ovocia a zeleniny určených na vyhodenie. Napriek pôvodu surovín ide o chutný a prémiový produkt, ktorý sa predáva vo vybraných predajniach a vo svojej kuchyni ho používa napríklad aj Jamie Oliver. Voľne by sa názov dal preložiť ako „krása v zbytkoch”.

Jenny Dawson je bývalá manažérka hedžových fondov pochádzajúca zo škótskeho vidieka. Rubies in the Rubble založila ako 25 ročná v roku 2010. Za biznis nápadom sa skrýva túžba zmierniť plytvanie jedlom a dať šancu nechcenému jedlu, ktoré mnohokrát končí v smetných košoch. V Británii sa ročne vyhodí až 7 miliónov ton jedla. Jenny sa upriamila na ovocie a zeleninu, ktoré by bez jej spracovania skončili na smetisku.

Rubies in the Rubble pracuje priamo s pestovateľmi a distribútormi potravín v rámci Veľkej Británie. Potraviny sa nevyhadzujú iba po vypršaní doby spotreby v supermarketoch, ale počas celého distribučného procesu. Prvý veľký zdroj ovocia a zeleniny je nadprodukcia. V závislosti od počasia a spotrebiteľských nálad sa dopyt po určitom druhu potraviny môže neočakávane znížiť alebo vďaka ideálnemu počasiu pestovatelia vypestujú viac ako majú zazmluvnené odbery.

Druhý fenomén je tzv. škaredé ovocie a zelenina. Tieto potraviny spĺňajú všetky normy, ale svojim vzhľadom sú pre zákaznika neatraktívne a považuje ich za nejako poškodené.

Prvé predaje sa uskutočnili na lokálnych farmárskych trhoch

Napriek tomu, že použité suroviny sú určené na vyhodenie, Rubies in the Rubble je prémiový produkt. Prvé predaje sa uskutočnili na farmárskych trhoch v Londýne. Jenny pracovala veľmi opatrne s marketingom. Veľa ľudí si vyhodené ovocie a zeleninu spája s hnilobou a nekvalitou. Jednoducho s niečim, čo patrí do smetného koša. Rubies in the Rubble je napriek tomu kvalitný prémiovo sa profilujúci produkt, ktorý na prvé miesto dáva chuť. Omáčky sú robené podľa tradičných receptúr a výsledná chuť je pre produkt veľmi dôležitá. To, že produkt je vyrobený zo surovín určených na vyhodenie sa zákazník dozvedel iba s nápisu na obale. Dnes je už značka overená a spomínaný fakt používa v marketingu vo svoj prospech. Začiatky ale boli veľmi opatrné. Jenny venovala množstvo času príprave prezentácie a vždy pri predaji ponúkala aj ochutnávku. Zásadnú informáciu o pôvode surovín sa zákazník dozvedel až dodatočne a zostal milo prekvapený.

Obrat spoločnosti je momentálne na úrovni 120,000 libier. Predpoklad na najbližšie roky je ale prekonanie jedného milóna. Všetko vďaka dohodám s veľkými reťazcami. Rubies in the Rubble momentálne rastie rýchlejšie ako je schopné financovať z vlastných zdrojov a hľadá investora. Rubies in the Rubble dnes predávajú aj Selfridges a Waitrose.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lukáš Veselovský

Píšem o nových biznis modeloch, ktoré ešte neboli na Slovensku zavedené. Cieľom je inšpirovať, a po prečítaní textu, vo vás zanechať pocit: „Hmm, toto by mohlo fungovať aj u nás.“.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.