Podnikanie v oblasti zdravej výživy. 4 inšpiratívne príbehy zo zahraničia, ktoré dokazujú, že je to dobrý nápad

Zdravší trend v stravovaní sa stáva čoraz viac obľúbeným. Prispôsobujú sa mu aj podnikatelia, ktorí na trh prinášajú nové typy reštaurácii či obchodov.

Bežné rýchle občerstvenia a reštaurácie už nestačia. Záujem zo strany zákazníkov o vegetariánstvo, vegánstvo, či bezlepkovú stravu je čoraz väčší.

Pochopili to aj niektorí podnikatelia. Snažia sa preto vo svojich prevádzkach pripravovať jedlá zdravšie a pre všetkých, aj tých zdravotne znevýhodnených. Prinášame vám štyri inšpiratívne príbehy úspešných firiem zo zahraničia, ktoré dokazujú, že aj podnikanie so zdravými potravinami a jedlami sa oplatí..

Rush Bowls: Miska plná zdravia od burzového makléra

Rozhodnúť sa začať podnikať v niečom novom, nezvyčajnom, nie je jednoduché. Niekedy je potrebné dostať od života akýsi signál, či impulz, ktorý nás k tomu povzbudí. Podobný impulz stojí aj za zrodom americkej firmy Rush Bowls.

Jej zakladateľ Andrew Pudalov pôsobil v rôznych finančných inštitúciách na Wall Street, dokonca bol generálnym riaditeľom amerického obchodovania s derivátmi. V roku 2001 sa im s manželkou narodila dcéra a zdalo sa, že je jeho profesionálny aj osobný život na vrchole. Napriek tomu so ženou uvažovali nad presťahovaním sa z New Yorku do Boulderu. Zdalo sa im totiž, že New York neponúka veľa možností na zdravšiu stravu, a to najmä pre deti.

Finálne rozhodnutie prišlo po jednej z najväčších tragédii v novodobej histórii - po páde Dvojičiek 11. septembra 2001. Andrewova žena pracovala len kúsok od tohto miesta. Našťastie sa domov vrátila bez zranení, no Andrew si uvedomil, že nikdy nevieme, čo sa stane a cítil, že jeho život potrebuje zmenu. V roku 2003 sa konečne presťahovali do Boulderu a spolu s rodinou sa rozhodol žiť zdravšie. Túto zmenu si ale nechcel nechať pre seba. Chcel začať podnikať v niečom, čo by malo pozitívny vplyv aj na život ostatných ľudí.

Čo to bude mu pomohol zistiť až jeho kamarát z Colorada. Ten si otvoril obchod so smoothie, ktoré sa v začiatkoch 21. storočia stávalo čoraz populárnejšie. Andrew mal jeho výtvory rád, no nestačili mu. „Chcel som produkt, ktorý by mal chuť, výživu, všestrannosť a pohodlie ako smoothie, ale vo forme jedla. Tak sa zrodila Rush Bowls,“ povedal pre Business news daily.

Rush Bowls vznikla v roku 2004 v Boulderi a jej ponuka zahŕňa zdravé jedlo na cesty, ktoré sa skladá z rozmixovaného ovocia, posiateho organickým müsli a medom. Misky plné vitamínov, bielkovín a iných výživných zložiek sú vhodné na raňajky, obed, či večeru a sú k dispozícii aj vo vegánskej, bezlepkovej, sójovej a mliečnej forme. Prispôsobiť sa dajú na mieru, aby vyhovovali skutočne každému.

Popularitu u ľudí si firma Rush Bowls našla pomerne rýchlo. Aby oslovili ešte viac ľudí, rozhodli sa zaviesť svoje „zdravé misky“ do niektorých maloobchodov v mrazenej forme. V roku 2016 otvorili druhú prevádzku v Highlande, mestskej štvrti Denveru, no začali vyvíjať aj franšízovú iniciatívu. Záujemcov nebolo málo.

V rokoch 2017 a 2018 udelili vyše 80 franšíz v rámci USA. Preraziť sa im podarilo aj v Kanade, a to s desiatimi franšízovými jednotkami.  V priebehu tohto roku sa chcú rozšíriť viac ako štvornásobne. Značku plánujú zaviesť aj v Arizone, Connecticute, Indiane, Michigane či Washingtone. Dnes sa spoločnosť teší štyrom hviezdičkám na portáli yelp.com, 9 000 odberateľom na Instagrame a pozitívnym reakciám od svojich zákazníkov.

Whole Foods Market: Obchod s organickými potravinami, ktorý nevznikol len za účelom zisku

Začať od nuly nie je ľahké, nech už ide o začiatok v akejkoľvek oblasti. Svoje o tom vedia aj zakladatelia amerického obchodu s potravinami, ktorý získal titul Najzdravší.

V roku 1978 dvadsaťpäťročný absolvent školy John Mackey a jeho dvadsaťjeden ročná priateľka Renee Lawson Hardy snívali o otvorení malého obchodu s prírodnými potravinami. Na splnenie tohto sna si požičali od rodiny a priateľov 45 000 dolárov a založili podnik SaferWay v Austine v Texase.

Z prenajatého bytu sa im postupom času stával obchodný sklad, čo bol tiež dôvod, prečo ich majiteľ z podnájmu vyhodil. Rozhodli sa preto, že budú žiť priamo v obchode. Ten však neponúkal veľmi pohostinné prostredie na bývanie. Nemali ani kúpeľňu, takže sa umývali pomocou hadice z umývačky riadu.

V plnení svojho sna ich to ale nezastavilo a o dva roky sa spojili s Craigom Wellerom a Markom Skilesom, ktorí vlastnili podobný obchod s prírodnými potravinami - Clarksville Natural Grocery. 20. septembra 1980 sa tak po prvýkrát otvorili dvere už oficiálnemu Whole Foods Marketu v Austine, a to len s devätnástimi zamestnancami.

Firma začala žať okamžitý úspech, čo dokazovala aj pomoc ľudí po povodni v roku 1981. Väčšina zariadenia bola zničená a obchod nebol poistený. Zákazníci a susedia sa preto spojili a spoločnosť pomohli opraviť a vyčistiť. Zhovievaví boli aj veritelia, predajcovia a investori, ktorí dali majiteľom obchodu čas, aby sa stihli postaviť na vlastné nohy. To sa podarilo už o 28 dní po povodni.

Po týchto udalostiach sa Whole Foods Market začal rozširovať míľovými krokmi. Nové obchody otvárali v Houstone, Dallase, New Orleans, Californii. Spájať sa začali s ďalšími reťazcami prírodných potravín, ako Food for Thought v severnej Kalifornii alebo Harry’s Farmers Market v Atlante. V roku 2001 sa spoločnosť dostala aj na Manhattan a o rok neskôr expandovali aj do Kanady. To však ich rozširovanie nezastavilo - v roku 2004 vstúpili aj na európsky trh, a to akvizíciou siedmich obchodov Fresh & Wild v Spojenom kráľovstve.

Dnes je Whole Foods Market svetovým lídrom v oblasti prírodných a ekologických potravín. Majitelia však nevybudovali len úspešnú spoločnosť, ale presadili tiež kultúru, ktorá revolucionizuje spôsob, akým jeme a mení tiež spôsob vedenia spoločností.

John Mackey sa pre biznis portál  Entrepreneur.com vyjadril, že pri zakladaní tejto firmy nemyslel na zisk. Premýšľal o tom, ako by mohol pomôcť ľuďom jesť zdravšie a žiť dlhšie. „Mojou najdôležitejšou úlohou bolo vždy zlepšovať zdravie a dlhovekosť ľudí prostredníctvom predaja prírodných a organických potravín. Preto som pred 40 rokmi spoluzakladal Whole Foods Market,“ vyjadril sa Mackey.

Na svojej webovej stránke sa charakterizujú ako firma, ktorá hľadá tie najlepšie prírodné a ekologické potraviny. Podľa ich slov dodržiavajú najprísnejšie kvalitatívne normy a majú neotrasiteľný záväzok k trvalo udržateľnému poľnohospodárstvu. Aj vďaka tomu im v roku 2008 Health Magazine udelil titul Najzdravšieho amerického obchodu s potravinami.

Článok pokračuje pod reklamou

The Vurger Co: Aj hamburger bez mäsa môže byť chutný

Vegánstvo, či zámerné obmedzenie niektorej zložky potravín, nemusí byť len módnym výstrelkom. Môžu za tým byť vážne zdravotné problémy, kedy nepomôže iné, ako zmeniť svoj jedálniček. Podobná situácia stojí aj za zrodom „iného“ rýchleho občerstvenia s názvom The Vurger Co.

V roku 2016 sa jednému so zakladateľov, Neilovi Pottsovi, začali objavovať žalúdočné problémy a príčinu mu nepomohol odhaliť ani doktor a rôzne testy. Rozhodol sa preto stravovať na rastlinnej báze a zistil, že jeho bolesti prešli v priebehu pár týždňov.

Po návrate z dovolenky v Kalifornii, kde našiel niekoľko reštaurácií so skvelým čerstvým vegánskym jedlom, si uvedomil, že v Londýne takéto možnosti ani zďaleka nie sú. Keď v niektorej Londýnskej reštaurácií požiadal o vegánsky hamburger, dostal len niečo suché a nevýrazné. To bol moment, kedy sa rozhodol urobiť revolúciu v rýchlom občerstvení, a to s využitím rastlinnej sily.

Príbeh spoločnosti The Vurger Co sa začínal v malom pouličnom stánku v roku 2016. Neil so svojou kolegyňou a spoluzakladateľkou spoločnosti, Rachel Hughovou, takýmto spôsobom testoval ich koncept, aby získali spätnú väzbu od prvých zákazníkov. Tí boli viac ako spokojní a neustále ich pribúdalo.

Prečítajte si tiež

Prevádzkovatelia sa preto rozhodli zúčastňovať na rôznych udalostiach, festivaloch a v marci 2018 si konečne otvorili prvú reštauráciu v londýnskom Shoreditch. V priebehu roka sa ich hodnetenie na Trip Advisore vyšplhalo na 4,5 hviezdičky a prívrženci sa hrnuli aj na sociálnych sieťach (dnes majú 39 000 fanúšikov len na Instagrame).

The Vurger Co nie je len taký obyčajný fast food. Pripravuje 100 % rastlinné hamburgery, v ktorých je mäso nahradené zmesou zeleniny, semien, orechov, zŕn a strukovín. Medzi získaním dostatočných finančných prostriedkov a otvorením prvej reštaurácie sa im podarilo spustiť predaj týchto „fašírok“ aj v každom obchode Organic Planet v Londýne, pod názvom „Make at home“ („Urob si doma“). Avšak po otvorení reštaurácie nemali výrobnú kapacitu na obe činnosti. S touto možnosťou sa opäť vrátili na trh až v tomto roku.

Spoločnosť myslí skutočne na všetkých, aj na celiatikov. Všetky náhrady mäsa sú totiž vyrábané prirodzene bezlepkovo a ich ponuka tiež zahŕňa bezlepkové žemle, ktoré si stačí vypýtať.

Podniku sa darí a od otvorenia nadviazali mnoho spoluprác. V júni 2018 sa ich súčasťou stal známy vegánsky šéfkuchár, autor kuchárskych kníh a hviezda sociálnych médií Gaz Oakley. O pár mesiacov neskôr už otvárali aj druhú prevádzku v Canary Wharf. Zaujímavosťou, ktorá ich odlišuje od konkurencie, je tiež možnosť platiť len bezhotovostne. V roku 2017 prijali túto novinku ako spôsob kráčania s dobou, a tiež preto, že používanie hotovosti v Británii už roky klesá.Ich hlavnou víziou je, aby sa rýchle občerstvenie založené na rastlinnej báze ešte viac rozšírilo a stalo sa tak čo najprístupnejšie.

The Gold Leaf Collective: Buritto s tofu či bezlepkové šišky

Najskôr bolo Silver Seed - vegánska retro dodávka, ktorá nemá stále miesto. Od roku 2014 sa tento strieborný automobil pohybuje po celom americkom Colorade. Jeho vznik má na svedomí Taylor Smith, ktorého poslaním bolo jediné: ukázať ľuďom, že aj rastlinné jedlo môže byť chutné a etické.

V tejto potravinovej dodávke nájdu zákazníci pokrmy, ktoré neobsahujú žiadne živočíšne produkty. Taylorov tím sa tak snaží o zníženie zlých potravinových dopadov na planétu a nesúhlasí s praktikami, ktoré sú dnes v živočíšnom poľnohospodárstve bežné. Prevádzku Silver Seed rozbehol s cieľom využívať len udržateľné, pôvodné suroviny od lokálnych dodávateľov z Fort Collins. Spoluprácu s veľkými spoločnosťami dodávateľov potravín odmieta. Na svoje si tak prídu aj ochrancovia životného prostredia.

Nápad pohybujúceho sa stánku s vegánskym jedlom oslovil množstvo zákazníkov. Na základe dobrých ohlasov po štyroch rokoch prevádzkovania Silver Seed sa Taylorovi a jeho tímu podarilo založiť aj kamennú prevádzku pod názvom The Gold Leaf Collective. Tá sa stala prvou 100 % rastlinnou reštauráciou v colorádskom meste Fort Collins.

Tvorí ju kolektív jednotlivcov zameraných na udržateľnosť a rovnako zmýšľajúce spoločnosti, ktoré s nimi spolupracujú. Menu The Gold Leaf Collective pripomína starodávny spôsob stravovania. Nájdete v ňom mnohé zaujímavé jedlá, ako napríklad Raňajkové burrito, ktoré pozostáva z tofu s kurkumou, chrumkavým seitanom, domácimi zemiakmi a cibuľou, či Thajskú brokolicu s hubou portobello, cibuľou, mrkvou, koriandrom, arašidovou omáčkou a ryžovými rezancami. Aj v prípade kamennej prevádzky sa zameriavajú na prísady zozbierané priamo v Colorade, a aj naďalej spolupracujú s miestnymi dodávateľmi namiesto bežných distribútorov potravín.

Po otvorení reštaurácie sa však zákazníci nemuseli obávať, že dodávka Silver Seed vo svojej činnosti prestane. Naďalej funguje, a nakoľko je neustále v pohybe, svoju aktuálnu polohu uverejňuje pravidelne na sociálnych médiách. Nájsť ju tiež možno na mnohých miestnych podujatiach.

Pohyblivý stánok a kamenná prevádzka však nie je všetko. The Gold Leaf Collective prevádzkuje aj veľkoobchodnú šiškovú spoločnosť Rustic Donuts, ktorá dodáva vegánske a bezlepkové šišky pre viac ako 50 kaviarní v celom Colorade a Wyomingu.

Za jej vznikom stojí Jenni Reher, ktorá v roku 2013 začala podnikať len s pár dolármi vo vrecku a obrovskou vášňou pre tento druh potravín. The Gold Leaf Collective prevzal činnosť Rustic Donuts len v priebehu tohto roka, a to s cieľom zachrániť Jenninu tvrdú prácu a jej sen. Čerstvé šišky dodávajú partnerským kaviarňam dvakrát týždenne.

O obľúbenosti spoločnosti svedčí 4,5 hviezdičiek na TripAdvisore a nadšené recenzie.

Použité zdroje: thevurgerco.com, startups.co.uk, entrepreneur.com, wholefoodsmarket.com, businessnewsdaily.com, rushbowls.com, thegoldleafcollective.com, businessnewsdaily.com, qsrmagazine.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky