Pinterest: nástenka plná života

Start-up Pinterest vznikal, keď mal jeho zakladateľ 27 rokov. Niektorí v tomto veku ešte stále zisťujú, kým sú a čím sa chcú stať – na rozdiel od Ben Silbermana, ktorý miesto hľadania sa nastúpil na dráhu budúceho milionára a úspešného produktového vizionára.

Start-upy zväčša vznikajú z nápadu, vyvíjajú sa, prekonávajú prekážky a napokon oslavujú úspech. Príbeh Pinterestu však nie je ani zdĺhavý, ani konfliktný a vo svojej podstate je skrz – naskrz dokonale pozitívny. Nestáva sa totiž často, aby start-up v priebehu piatich či šiestich rokov dobehol najpoužívanejšiu sociálnu sieť a stal sa za tak krátky čas jednou z 10 najúspešnejších sietí na svete.

Silberman pracoval pôvodne na vývoji aplikácií pre iPhone so svojím kolegom z univerzity. Neskôr pracoval pre Google, kde však nebol spokojný, pretože nedostával priestor na tvorbu vlastných produktov. Na naliehanie svojej snúbenice napokon zo spoločnosti odišiel. Tím Pinterestu vznikal priebežne už od roku 2008. Veľmi rýchlo sa rozšíril o skupinu podnikateľov a investorov, ktorí sa podieľali na jeho vývoji. Medzi najvýraznejších mentorov patria napríklad Jack Abraham, Michael Birch, FirstMark Capital, Scott Belsky, Shana Fisher, Ron Conway, Fritz Lanman a Kevin Hartz.

Ako sa neúspešný Tote stal úspešnou platformou

Príbeh Pinterestu sa začal písať v roku 2008, keď Paul Sciarra opustil svoje miesto v kapitálovej spoločnosti Radius Capital a jeho kamarát Ben Silberman ukončil prácu pre Google. Spoločne založili firmu s názvom Cold Brew Labs. Sciarra zaujal miesto výkonného riaditeľa, zrejme vďaka svojim skúsenostiam z pracovného života. Jeho prácou bolo nepretržité zháňanie peňazí. Zo svojho domu v Kalifornií spravil prvé kancelárie firmy.

Silberman bol od začiatku fungovania spoločnosti produktovým vizionárom. Prvou uskutočnenou produktovou víziou sa stal Tote, aplikácia určená pre iPhone, ktorá zberala dáta z online produktových katalógov, ktoré dokázala radiť podľa tagov. Ako zákazník ste tak mohli nájsť rôzne produkty napríklad podľa obchodníka či kritéria lokality. Aj napriek tomu, že išlo o zaujímavú myšlienku a aplikácia mala investora, veľmi rýchlo sa ukázala ako “prepadák”. V tom čase totiž ľudia neboli zvyknutí používať aplikácie na nakupovanie a tiež ani Apple App Store tím nebol pripravený podporovať developerov biznisov postavených na ich platforme. Napriek všetkým problémom však niekoľko ľudí aplikáciu používalo. Prostredníctvom aplikácie posielali obrázky konkrétnych produktov samým sebe - jednoducho ich zberali.

Správanie užívateľov napokon priviedlo Silbermana a jeho malý tím k vytvoreniu webovej platformy, ktorá mala tento model správania podporovať. Tím vytvoril akési „online kontajnéry,“ do ktorých mali užívatelia možnosť vkladať svoje obrázky. Silberman smeroval vývoj služby tak, aby obsah mohol byť zdieľaný a používaný hocikým. Tento poznatok nadobudol sledovaním fungovania Twitteru. Jednoducho zhrnuté, sieť vznikla na podklade nefunkčnej aplikácie, ktorej užívatelia objavili nové použitie, a poznatkov nadobudnutých štúdiom užívateľského správania a fungovania sociálnych sietí ako Twitter. Názov Pinterest vymyslela Silbermanova snúbenica počas oslavy sviatku Vďakyvzdania.

V momente uvedenia služby na trh na prelome rokov 2009 a 2010 uvažovali jeho zakladatelia Silberman, Sciarra a Sharp spolu s investormi o jeho predaji. Ponúknutý bol vydavateľskému domu v New Yorku, ktorý však o službu nemal záujem. Dokonca sa odmietol so zakladateľmi čo i len stretnúť. Tím to neodradilo a aj naďalej pracoval na vývoji svojej siete. V priebehu roka mal už 10 tisíc užívateľov, avšak prelom nastal až v momente, kedy bol uvedený na trh ako aplikácia pre iPhone v marci 2011. Na konci roka mal Pinterest už 10 mil užívateľov. Uvedenie start-upu a jeho úspech boli na prvý pohľad „raketovo“ rýchle.

Článok pokračuje pod reklamou

„HR“ Pinterestu naberá investorov

Keď Silberman a jeho partner Sciarra predstavili Pinterest priateľom, nikto veľmi nepochopil, o čo vlastne ide. V podstate ani prví užívatelia nie. Takže nikoho neprekvapí, že na konferencií TechCrunch Disrupt v máji roku 2010 sa tím Pinterestu ocitol niekde mimo hlavného diania, dokonca nemali ani svoj vlastný stánok, ktorým by sa prezentovali.

Napokon však prišiel investor a v pozadí sa predsa len začal odohrávať progres. Shana Fisher zatelefonovala jedného dňa do firmy s tým, že sa jej produkt páči a rada by investovala. K tímu sa pridal aj Kevin Hartz, anjelský investor, ktorý vytvoril okolo Pinterestu jednu z najsilnejších sietí utkanú investormi. Nakoniec sa k tímu pridal aj „facebookový“ designér Evan Sharp, ktorý opustil svoje teplé miesto, aby sa stal po troch rokoch fungovania Pinterestu jeho spoluzakladateľom – tento titul mu bol udelený Silbermanom, Sciarrom a zvyškom tímu.

V roku 2011 (marec) bol Pinterest uvedený ako aplikácia pre iPhone. Vzápätí sa pridal ďalší dôležitý investor „Bessemer Venture Partners“ v zastúpení Jeremy Levina a Sarah Tavel, ktorí investovali do projektu 10 mil USD. Medzi investorov sa nakoniec zaradil aj Andreessen Horowitz, ktorý prejavil svoju dôveru v produkt sumou 27 mil USD, čím posunul hodnotu firmy na závratných 200 miliónov USD! Tím Pinterestu sa napokon presťahoval z „kancelárií v dome Sciarru“ do reálnych obchodných priestorov a stal sa hneď po Facebooku jednotkou na online trhu.

Pinterest získava o 400% viac príjmov za jediné kliknutie ako Twitter a o 27% viac príjmov ako Facebook. Jeho užívateľmi sú v drvivej prevahe ženy (79%). Od októbra 2012 môžu nástenky vytvárať aj firmy. Znamená to, že už nemusia používať osobný účet, aby mohli „pripínať, odpínať, komentovať a lajkovať“. Prostredníctvom business účtov môžu i prezentovať svoje produkty. Úspech služby nabral na obrátkach.

Kto je Ben Silberman

Pinterest má mnoho výkonných riaditeľov, ale iba jedného „Jobsa“ a tým je Silberman. Nie je veľmi spoločenský, ani príliš komunikatívny a pri styku s inými ľuďmi je skôr rezervovaný, priam „čudný“. Avšak, vraví sa o ňom, že všetko, čo mu poviete, v ňom doslova „pracuje“. Možno nereaguje, možno neodpovedá, ale vnútri naplno „žije“ tým, čo k nemu prichádza. Pôvodne sa mal stať doktorom, dokonca nastúpil na univerzitu Yale. Počas prípravného roka sa však rozhodol venovať podnikaniu. Po prednáške, ktorú predniesol na konferencii TechCrunch venovanej téme „Pirates of Silicon Valley“ ho inšpirovali príbehy Steve Jobsa či Billa Gatesa. Rozhodol sa odísť do Kalifornie. Najprv pracoval pre Google a potom … prišiel Pinterest.

Ben Silberman radí ostatným začínajúcim podnikateľom, aby si rady iných nebrali príliš k srdcu. Generalizovanie metód a postupov práce, ktoré fungovali u jedného projektu, môže viesť ku krachu hneď v začiatkoch vývoja iného start-upu. Rady ostatných úspešných podnikateľov treba zvažovať a priraďovať k nim predovšetkým vlastný názor a občas je pravdepodobne nevyhnutné nasledovať najmä svoj inštinkt. V prípade Pinterestu platia tieto slová dvojnásobne.

Nápadom treba vdýchnuť nielen život, ale aj smer. Pinterestu „stačilo“ nasledovať správanie užívateľov a prekonať túžbu vtláčať im nasilu iné nástroje, než tie, ktoré už sami intuitívne vytvorili. Pinterest vznikol na platforme „neúspešnej“ aplikácie. Úspech nedosiahol zo dňa na deň a rozhodne sa nestal ziskovým z hodiny na hodiny. Dokonca mu ľudia najprv ani nerozumeli. Za jeho úspechom stojí schopný tím, skupina odhodlaných investorov a v neposlednom rade aj pravidlo zlatej trojice: Musíte vedieť položiť správnu otázku, správnej osobe a samozrejme v správny čas. Keď sa prvý investor Pinterestu Brian S. Cohen spýtal svojej dcéry či pozná Pinterest, zosmiešnila ho odpoveďou, či to myslí vážne. Všetci jej kamaráti boli v tom čase Pinterestom už dávno doslova posadnutí...

Skvelé startupové tímy, prestížni investori zo Silicon Valley, či zástupcovia najvýznamnejších nadnárodných korporácií ako Adobe, Fujitsu, LG, Oracle, Salesforce, Sony, profesorov z Univerzity v Berkeley - tento mix ľudí možno stretnúť v týchto dňoch v Bratislave na podujatí TechMatch Slovakia 2015, ktoré organizuje Slovak Business Agency. Ak hľadáte inšpiráciu alebo partnerov, stačí sa prihlásiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Kristína Trníková
Kristína Trníková

Mojím poslaním na webe podnikajte.sk je motivovať a inšpirovať Vás. Aby som to mohla robiť dobre a zodpovedne, ja sama potrebujem dostatok motivácie a inšpirácie. Tieto dve komodity ku mne prichádzajú prostredníctvom komunikácie všetkých druhov. Hľadám pre nás v mori informácií, myšlienok a obsahu to pravé!


Online a offline marketing: ako na efektívnu reklamu?

Spôsobov, ako propagovať firmu v online prostredí, je niekoľko. Podľa čoho si vybrať tú najvhodnejšiu a ako prepojiť online marketing s offline propagáciou?

Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť

Rozbehnúť úspešne online obchod nie je len tak. Ako ho založiť, na čo dať pozor pri tvorbe domény či mailovej adresy a ako si získať prvých zákazníkov?

Ako získať zákazníkov pomocou reklamy na internete?

PPC reklama vo vyhľadávači či na sociálnych sieťach, alebo e-mail marketing – aké sú ich výhody a nevýhody a ako hlboko musí podnikateľ pri nich siahnuť do vrecka?

Stories na sociálnych médiách a ich využitie v marketingu firmy

Už takmer desaťročie sú súčasťou sociálnych sietí tzv. stories. Aké sú najnovšie trendy zdieľania pomocou tohto nástroja a ako ich využiť efektívne v marketingu firmy?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky