Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť

Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť
Slávka Kollárová

Podnikateľka, manželka a mama troch detí. Spoluzakladateľka značky INSPIO. Miluje marketing, stratégiu a tvorbu produktov. Venuje sa primárne automatizácii procesov, výkonnostnému marketingu a PPC kampaniam. Robí to, čo ju baví – je to jej práca.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Rozbehnúť úspešne online obchod nie je len tak. Ako ho založiť, na čo dať pozor pri tvorbe domény či mailovej adresy a ako si získať prvých zákazníkov?

Mnohí ľudia si možno myslia, že prevádzkovanie e-shopu je spôsob, ako rýchlo zarobiť peniaze. Avšak, realita je iná. E-shop je podnikanie, plnohodnotná práca a vyžaduje si veľa času a energie. Najťažšie nie je vytvoriť online obchod. Veď, čo sa stane, keď ho podnikateľ spustí? Nič. To, čo je na založení e-shopu najťažšie, je dostať naň ľudí a neskôr najmä relevantných ľudí, ktorým sa daný produkt alebo služba bude páčiť. A nakoniec ich treba presvedčiť, aby nakúpili. Ako teda na to? Základom je týchto 10 krokov:

  1. Kúpa domény a hostingu
  2. Výber riešenia / platformy pre e-shop
  3. Vytvorenie e-mailovej adresy
  4. Prepojenie s Google analytics
  5. Založenie účtu na Instagrame
  6. Vytvorenie Facebook stránky a reklamy
  7. Vytvorenie reklamy cez Google Adwords účet
  8. Registrácia v Google Merchant Center
  9. Tvorba obsahu a kampaní
  10. Spustenie prvej kampane

Kúpa domény a hostingu

Doména“ je adresa e-shopu (alebo názov webovej stránky obchodu) a „hosting“ je jeho prevádzka. Pre ľahšie pochopenie to možno prirovnať k bytu. Doména je adresa bytu a hosting je samotný byt za dverami, za ktorého užívanie treba platiť – za vodu, teplo či elektrinu. Čiže, aj pri založení e-shopu mu najskôr treba vymyslieť meno (doménu), a potom objednať priestor s funkcionalitami (hosting), čo si vyžiada isté financie. Obe tieto služby možno objednať od rôznych firiem, každá má vlastný cenník a podmienky.

Výber mena je dôležitý hlavne pre rýchle zapamätanie značky (brandu), a tiež pre organické (neplatené) vyhľadávanie. Treba mať na pamäti, že ak si podnikateľ vyberie meno, ktoré obsahuje často používané slovo (napr. cervenekreslo.sk), je pravdepodobné, že bude mať drahšiu reklamu - kvôli slovu „kreslo“. Z tohto pohľadu je vhodnejšie také meno, ktoré nič neznamená. Jeho nevýhodou však je, že kým z neho neurobíte značku, nemožno očakávať jeho organické vyhľadávanie. Napriek tomu pokladám nič nehovoriaci názov za lepšie riešenie.

Prečítajte si tiež

Čo sa týka samotnej domény, slovenské stránky majú zvyčajne koncovku .sk. To môže pomôcť naindexovať sa vo vyhľadávači na popredné miesta. Ak si podnikateľ vyberie svoju jedinú doménu s univerzálnou koncovkou .com, na Slovensku to môže predstavovať problém v organickom vyhľadávaní a indexovaní. Doménu s koncovkou „.com“ je však dobré zakúpiť tiež, e-shop je ale pre slovenský trh lepšie spustiť na doméne s koncovkou „.sk“. Môže to byť taktiež dôveryhodnejšie pre ľudí, viac akceptované Googlom a zároveň jasným znakom toho, že firma pôsobí na Slovensku. A tiež ide o jednu z vecí, ktorá môže ovplyvniť, či v danom obchode ľudia nakúpia.

Výber riešenia / platformy pre e-shop

Ďalším z dôležitých krokov je výber riešenia / platformy, na ktorej bude e-shop fungovať. Možností je viacero – na mieru urobená stránka, krabicové riešenie či prenájom od dodávateľa, alebo bezplatný (open source) softvér. Na začiatku je vhodné vybrať také riešenie, ktoré podnikateľovi môže fungovať „už na druhý deň“. Je to jeho prvý e-shop a nemusí sa hneď trápiť, čo bude o 5 rokov, keď bude potrebovať „custom riešenie“. 

Ešte pred pár rokmi bolo „IN“ mať technologické riešenie na mieru, bol to akýsi punc unikátnosti. Dnes je situácia iná. Ak nejde o príliš náročný produkt, ktorý je nutné napr. personalizovať (darčekové predmety s menom), alebo ak nejde o niečo, čo si ľudia navrhnú sami (modulátor nábytku na mieru), postačuje podnikateľovi krabicové riešenie. Dnes ich je dostatok, za primerané ceny a podnikateľ nestrávi prvý rok svojho podnikania tvorením už vymysleného, pričom nebude vôbec predávať a všetku snahu minie na tvorbu webu. Základným zmyslom podnikania a e-shopu je predsa predaj. Preto je vhodné sa rozhodnúť pre také riešenia, ktoré najrýchlejšie prinesú výsledok. Nech ide o e-shop akokoľvek známej či luxusnej značky, budovanie online obchodu začína až po jeho spustení. Ideálne čo najskôr.

Vytvorenie e-mailovej adresy

Mail je komunikačný kanál, s ktorým bude podnikateľ pracovať každý deň. Vytvoriť si ho preto možno u takého poskytovateľa služby, ktorého používa najviac ľudí, aby sa nestávalo, že budú správy končiť v spame. Na Slovensku je jedným z najpoužívanejších napr. Gmail od Googlu. Ten možno mať aj na vlastnej doméne, teda nie nevyhnutne musí zákazník vidieť @gmail.com. Samotná e-mailová adresa by mala využívať doménu e-shopu ([email protected], [email protected]). Vyvarovať sa treba začiatočníckej chybe –  začať používať pre prácu svoj mail z doby, keď bol vytvorený „na Pokeci“. Mail od anickadusicka87254 na dôveryhodnosti nepridá. Venovať treba preto čas vytvoreniu e-mailu, ktorý bude mať seriózny názov. Aj mail je totiž vec, ktorá môže ovplyvniť nákup na e-shope.

Článok pokračuje pod reklamou

Prepojenie s Google analytics

Google Analytics je nástroj, ktorý slúži na sledovanie a poskytovanie podrobných údajov o návštevnosti konkrétneho webu. Google ho poskytuje firmám zadarmo. Prostredníctvom tohto nástroja si možno sledovať, koľko ľudí je aktuálne na webe, koľko prišlo objednávok a z akých zdrojov títo návštevníci prišli. Pôvodnú verziu Google Analytics však od 1.7.2023 už nebude možné používať, nahradí ju Google Analytics 4 (táto verzia je už istý čas dostupná, takže netreba čakať do budúceho roka), ktorý bude okrem iného obsahovať aktualizácie zamerané na ochranu osobných údajov európskych používateľov.

Nastaviť Google Analytics 4 pomôže buď špecialista na webovú analytiku alebo marketér, ktorého si podnikateľ môže nájsť napr. aj na sociálnych sieťach v rôznych marketingových skupinách. Orientačná cena za takúto službu (základné nastavenie) je v stovkách eur. Analytics je prehľadný a časom sa s ním naučí robiť aj podnikateľ. Sám si tam pripojí doplnkové služby alebo si v ňom vytvorí rôzne grafy a tabuľky. Nástroj slúži hlavne na to, aby prevádzkovateľ obchodu videl, čo sa na jeho e-shope práve deje. Koľko ľudí na ňom je a čo si pozerajú.

Ukážka, ako vyzerá štatistika v Google Analytics. Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka, ako vyzerá štatistika v Google Analytics. Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka, ako môže vyzerať Instagram (v tomto prípade firmy Inspio). Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka, ako môže vyzerať Instagram (v tomto prípade firmy Inspio). Zdroj: Vlastné spracovanie

Založenie účtu na Instagrame

Keď už má podnikateľ názov, hosting a spustený e-shop aj Google Analytics, prichádza na rad postupné pridávanie „kanálov“, vďaka ktorým na svoj web dostane budúcich zákazníkov. Instagramový profil si môže pomenovať podľa mena e-shopu. V Google Analytics uvidí, koľko ľudí sa na jeho e-shop dostalo z Instagramu. Dokonca aj to, koľkí z nich nakúpili. Takto časom zistí, čo na zákazníkov funguje viac a čo menej. Podľa toho potom bude prispôsobovať to, čo robí

Vytvorenie Facebook stránky a reklamy

Facebooková stránka pre e-shop by sa taktiež mala volať rovnako ako obchod. Vytvoriť ju možno na webe tejto sociálnej siete cez „Stránky“ – „Vytvorenie novej stránky". Podnikateľ by mal vyplniť čo najviac informácií, nahrať fotky produktov, videá, upraviť a doplniť všetko, čo vie. Stránku bude potrebovať napríklad pre zdieľanie príspevkov, vytváranie súťaží a zdieľanie informácií o firme, webe, produktoch. Je to najrýchlejší spôsob, ako sa dostať k budúcim zákazníkom.

Vytvorenie stránky na Facebooku. Zdroj: Vlastné spracovanie
Vytvorenie stránky na Facebooku. Zdroj: Vlastné spracovanie

Potom už na rad prichádzajú reklamy. Reklamy sa spúšťajú buď kliknutím na tlačidlo „Propagovať príspevok“ pod uverejneným statusom, fotografiou či videom, alebo cez Business manager účet, cez ktorý možno spúšťať reklamy pre Facebook a Instagram. Súčasťou Facebook reklám je „Pixel“. Je to program, ktorý spojí e-shop s Facebookom a následne dokáže merať presnejšie počet objednávok. S nastavením „Pixelu“ pre Facebook podnikateľovi pomôže expert na PPC reklamu.

Ukážka Business manager účtu. Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka Business manager účtu. Zdroj: Vlastné spracovanie

Vytvorenie reklamy cez Google AdWords účet

Druhým, aj keď mierne náročnejším spôsobom, ako k sebe dostať zákazníkov, je reklama vo vyhľadávači Google. Najprv je potrebné vytvoriť účet na stránke ads.google.com. Výborné na týchto reklamách je, že na prvé mesiace Google poskytne podnikateľovi podporu a zavolá mu ich account manažér, ktorý odpovie na viacero otázok prevádzkovateľa e-shopu. Dokonca, Google poskytuje pre nové účty kredit na testovanie kampaní zadarmo. Je to jeden z najefektívnejších spôsobov, ako na svoj e-shop dostať zákazníkov, ale súčasne je aj oveľa pomalší, ako Facebook reklama. Tú dokáže podnikateľ spustiť bez väčších znalostí sám, s Google reklamami to bude o niečo náročnejšie. 

Oba reklamné kanály sa ale dopĺňajú a je najlepšie ich mať súčasne. Na Facebooku si firmu ľudia všimnú, a potom si názov vyhľadajú vo vyhľadávači - keď e-shop nájdu, tak pravdepodobne nakúpia. „Brandová reklama“ je to, čo treba v Google AdWords účte spustiť ako prvé. Je to reklama, ktorá cieli iba na názov e-shopu. V tomto nástroji netreba zadávať obyčajné slová, skôr obmeny a skratky názvu e-shopu. Správne aj s chybami, bez medzier aj s bodkami. Pretože ak na Facebooku spustí podnikateľ kampaň na firmu „Červenékreslo“ a ľudia budú presne toto spojenie v Google hľadať, no nenájdu e-shop, tak vo výsledku nenakúpia. Prevádzkovateľ obchodu sa môže skúsiť zamyslieť, ako hľadá niečo, čo videl na Facebooku a nevie presný názov firmy.

Registrácia v Google Merchant Center

Súčasťou Google reklám je tzv. Google shopping. Ide o prvé výsledky, ktoré rotujú hore vo vyhľadávači, spolu s cenami.

Ukážka Google Merchant Center. Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka Google Merchant Center. Zdroj: Vlastné spracovanie

Sú to reklamy, ktoré rovnako možno spustiť v Google AdWords, ale najprv je potrebné registrovať sa v Merchant Center. Následne tieto dva účty, teda Google Merchant Center a Google AdWords možno vzájomne prepojiť. Aj tu vie pomôcť PPC špecialista.

Vytvorenie účtu v Google Merchant Center. Zdroj: Vlastné spracovanie
Vytvorenie účtu v Google Merchant Center. Zdroj: Vlastné spracovanie

Pre vytvorenie účtu v Google Merchant Centre treba feed produktov. Feed je dokument, alebo online link na všetky produkty e-shopu, ktorý obsahuje ceny, názvy, fotky, všetko, čo si vyžaduje Google na to, aby reklamy v shoppingu zobrazoval. S jeho exportom podnikateľovi môže pomôcť ten, kto mu vytváral e-shop.

Tvorba obsahu a kampaní

Keď už e-shop beží a funguje, môže podnikateľ začať tvoriť obsah, tvoriť kampane a pod. Existuje viacero riešení, napríklad Canva - nástroj, v ktorom si jednoducho vytvorí rôzne bannery, obrázky, postrihá videá a pripraví si to, čo chce ukázať svojim budúcim zákazníkom.

Zorientuje sa v nej jednoducho, je intuitívna a je do istej úrovne zadarmo. Netreba sa ponáhľať s platením rôznych služieb. Najprv sa treba naučiť základy, spustiť prvé kampane, skúšať rôzne posty, príspevky a výsledok sa dostaví. Nebude to ale hneď. Ja e-shop považujem za koleso, ktoré je ťažké roztočiť, ale ak sa to podarí, už da bude točiť.

Spustenie prvej kampane

Najjednoduchšia cesta, ako spustiť prvú kampaň je nájsť si agentúru alebo freelancera (človek na voľnej nohe, ktorý vie, ako sa to robí a poskytuje takéto služby). No nestačí zaplatiť agentúru a „ísť na dovolenku“. Mesačné paušály agentúr sa na Slovensku pohybujú v rozpätí od 400 eur do 1500 eur. To je ale platba za ich čas, nie za peniaze na reklamu. Najmä začínajúci podnikatelia často na takéto služby nemajú peniaze, a nezostáva im nič iné len sa učiť a skúšať. Asi všetky e-shopy rastú postupne. Nemajú bežne v prvý mesiac obrat 100 000 eur.

Prvú kampaň si podnikateľ môže spustiť na Facebooku. Netreba však mať „veľké oči“. Reklama, ktorej cieľom je návštevnosť na webe a rozpočet na reklamu napríklad 50 eur, môže mať cenu za preklik 0,02 eur. Na e-shop teda prišlo vďaka kampani napríklad za 7 dní spolu 2 500 ľudí. To ale neznamená, že firma bude mať 2500 objednávok. Popravde, možno ani 10. Podnikateľ bude rád, ak príde aspoň jedna. Odradiť to ale nemusí, ide o „beh na dlhé trate“.

Viac informácií o kampaniach, marketingu a o tom, aké sú možnosti, približujeme aj v článku Ako získať zákazníkov pomocou reklamy na internete?

Ukážka vytvorenie novej kampane na Facebooku. Zdroj: Vlastné spracovanie
Ukážka vytvorenie novej kampane na Facebooku. Zdroj: Vlastné spracovanie

Desať podstatných krokov, ktoré ale nie sú všetko

Spomenuté náležitosti sú pri spustení e-shopu veľmi podstatné. Nie je to síce všetko, ale ide o kroky, ktoré e-shopu pomôže rozbehnúť sa a začať predávať. Podnikateľ postupne zistí, koľko sa toho ešte dá a čo všetko mu ešte chýba. Pri e-shope nie je cesta všetko si pripraviť k dokonalosti. E-shop je jednoducho firma, ktorá bude rásť spolu s jej prevádzkovateľom.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Slávka Kollárová
Slávka Kollárová

Podnikateľka, manželka a mama troch detí. Spoluzakladateľka značky INSPIO. Miluje marketing, stratégiu a tvorbu produktov. Venuje sa primárne automatizácii procesov, výkonnostnému marketingu a PPC kampaniam. Robí to, čo ju baví – je to jej práca.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Sklad v e-shope: čo musí spĺňať podľa zákona?

Je rozdiel, či ide o predaj a skladovanie potravinového alebo nepotravinového tovaru. Aké legislatívne náležitosti treba pri skladovaní spĺňať a je rozdiel, či ide o kamennú prevádzku, alebo e-shop?

Ako posunúť svoje podnikanie? Založením e-shopu

Založenie vlastného e-shopu nemusí byť ani drahé, ani náročné. Ako si vytvoriť online obchod na pár klikov a čo nepodceniť?

B2B predaj ako príležitosť rásť: na čo dať pozor?

Pôsobenie na B2B trhu má výrobcovi pomôcť a nie uškodiť. Preto ak firma tento krok plánuje, mala by poznať možné riziká. Na čo sa treba pripraviť?

Ako si vybrať kuriéra (prepravnú spoločnosť) pre e-shop?

Aké faktory by mali prevádzkovatelia e-shopov brať do úvahy pri výbere kuriéra a čo si všímať pri uzatváraní prepravných zmlúv? Poradili podnikatelia a odborníci z praxe.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky