Michal Hardyn: Dobre platiť zamestnancom je zdravý základ ako si ich udržať. Nemusí to ale stačiť.

Keď budete čítať životopis Michala Hardyna, mladého podnikateľa z Prahy, pomyslíte si, že sa pre podnikanie musel narodiť. Vo svete biznisu sa pohybuje od roku 2008 a za tento čas sa mu toho podarilo viac ako dosť: úspešne viedol digitálnu divíziu vo firme ePojištění, presadil sa vo svete zľavových webov s portálom SlevyDnes.cz, rozvíjal e-commerce projekty prostredníctvom firmy 5DM.cz či naštartoval portál s online vzdelávaním VímVíc.cz. Jeho cashback portály Tipli.cz a plnapenazenka.sk/plnapenezenka.cz si našli desaťtisíce verných zákazníkov na Slovensku, v Českej republike a postupne expandujú do Európy. Michal nám prezradil svoje tipy pre vybudovanie dôveryhodnej značky na trhu, nastavenie osobnostného rastu podnikateľov ako aj svoj recept na udržanie kľúčových ľudí v tíme.

Mohol by si sa v krátkosti predstaviť? Akým projektom sa venuješ a ako si sa k nim dostal?

Mojou špecializáciou je internetové podnikanie a internetové projekty. Mal som to šťastie, že som na začiatku svojej kariéry dostal príležitosť podieľať sa na vybudovaní niekoľkých internetových firiem a pracovať so zaujímavými a úspešnými ľuďmi. Veľa som sa od nich naučil, takže som mal na čom stavať.

Baví ma sledovať trendy na internete a v chovaní ľudí. Podľa toho potom vyhľadávam nové projekty a príležitosti. K množstvu svojich projektov som sa dostal tak, že som sa inšpiroval v Anglicku alebo Amerike, kde projekty fungovali. Postupne som začal hľadať cesty, ako podobné služby spustiť aj v Českej republike.

Za posledných 10 rokov bol rozsah vašich aktivít - buď v korporátnej sfére alebo v oblasti vlastného biznisu - skutočne široký: zľavový portál, digitálna agentúra či cashback portál. Čo je vašou hlavnou motiváciou vstupovať do nových oblastí podnikania?

Pracovať so skvelými ľuďmi a vytvárať skvelé služby pre zákazníkov ma napĺňa. Najviac ma vždy nadchne tá energia na začiatku, keď máte len myšlienku a pred sebou množstvo práce. Som tak trochu tvrdohlavý rojko. To je ale pri rozjazde projektov a návale práce naozaj potrebné. Dostanem sa k nejakému nápadu, nastavím si plán a idem tvrdohlavo za svojim cieľom.

Existujú nejaké pravidlá, ktoré sú kľúčové pre vybudovanie rešpektovanej a dôveryhodnej značky na trhu?

Osobne sa riadim pravidlom: PEOPLE, PRODUCT, PROFIT – presne v tomto poradí. Na prvom mieste musia byť ľudia. Sú to ľudia vo firme, ktorí spoločne so mnou každý deň tvrdo pracujú na projekte. A súčasne sú to ľudia v podobe našich užívateľov. Považujem za kľúčové im naslúchať a mať skutočný záujem o ich potreby. Vytvárať zákaznícky orientovanú službu a produkt je z môjho pohľadu kľúčom pre vybudovanie dôveryhodnej značky.

Zvláštny dôraz odporúčam klásť na komunikáciu na sociálnych sieťach. Sociálne siete sú dnes dostupné pre každú firmu a poskytujú skvelé PR nástroje nielen pre obchodný rast, ale aj pre poziciovanie brandu spoločnosti.

Dnes vedieš firmy ako Stario – online digitálnu agentúru, cashback portál Tipli a plnapenazenka.sk či online portál pre vzdelávanie VímVíc.cz. Myslíš si, že sa dá byť naučiť lídrom, alebo sa s tým človek musí narodiť?

Viesť ľudí alebo tým je z môjho pohľadu niečo, čo sa dokážete naučiť. Osobne na tom každý deň pracujem, čítam knižky, niekoľko hodín denne strávim pri koučovaní. Som neustále na ceste, je stále veľa toho, čo sa musím naučiť. Našťastie sú zdroje v čase internetu jednoduchšie dostupné.

Čomu presne sa venuješ v spoločnosti Stario?

Spoločnosť Stario je full-service digitálna agentúra. Pre klientov vedieme digitálne kampane, nastavujeme marketingové stratégie, budujeme online projekty a riešenia. Ďalej našich klientov pravidelne školíme a usporiadavame workshopy. Medzi našich klientov patria veľké firmy ako banky a poisťovne, ako aj stredne veľké firmy z radov internetových aj tradičných firiem.

Vo viacerých firmách máš obchodných partnerov alebo investorov. Ako si ich našiel?

Ako som ich našiel? Som dosť aktívny na sociálnych sieťach a bol som oslovený mojimi súčasnými investormi z KOOPEO Ventures. Máme výborné vzťahy, pomáhajú mojim projektom VimVic.cz a Tipli nielen kapitálovo, ale cennými radami a kontaktmi. Som s nimi veľmi spokojný, nemôžem sa na nič sťažovať.

Výpočet tvojich projektov a startupov je impozantný. Nikomu sa ale nepodarí všetko na prvý krát. Povedal by si nám o najväčšom neúspechu, ktorý si zažil?

Neúspechov bolo samozrejme obrovské množstvo. Najväčší pocit neúspechu a sklamania vnímam asi pri výbere spolupracovníkov. Ako som už spomenul, mal som šťastie na ľudí, ktorí boli výbornými vzormi pre vedenie tímu. Občas sa ale vyskytli aj takí spolupracovníci, ktorí nedokázali naslúchať ľuďom a pracovať na sebe. Vždy ma veľmi trápi, keď sa do tímu dostanú ľudia, ktorí na sebe nedokážu pracovať, majú napríklad silné ego a robia problémy. Spolupráca potom nemôže fungovať. Niekedy mi bohužiaľ trvalo príliš dlho, kým som si to uvedomil.

Druhou skupinou problémov sú také, keď som napríklad zle skontroloval kampaň a tá bežala niekoľko dní. Aj počas tejto krátkej doby dokázala prerobiť stovky tisíc korún. Je samozrejme súčasťou podnikania, že problémy nastanú, je to vždy nepríjemné a človek sa z toho musí extrémne poučiť a zaistiť, aby sa ten prešľap už nikdy neopakoval.

Článok pokračuje pod reklamou
Dočítal som sa o tebe, že medzi veci, za ktoré utrácaš najviac, zaraďuješ aj koučing. O profesionálnych koučoch si dnes veľa ľudí myslí, že ide skôr o motivátorov s dokonalým prednesom, ako o skúsených poradcov s reálnymi skúsenosťami zo života a biznisu. Ako si vyberáš svojich koučov?

Mám dvoch koučov – takmer jeden mesiac v roku strávim koučingom. Je to pre mňa kľúčová súčasť mojej práce. Uvedomujem si, že je toho stále veľa, na čom musím na sebe pracovať. Koučov som si vyberal podľa odporúčaní a nejakú dobu pred zahájením spolupráce som ich viac spoznával. Podľa mňa je dôležité vyberať si kouča tak trocha “bruchom” - cítiť, že to bude dobré. Je to veľmi osobný vzťah, v ktorom rozhoduje dôvera.

Ak by ťa začínajúci podnikateľ požiadal o radu, aký návyk by si mal nastaviť pre svoj osobnostný a kariérny rozvoj. Čo by si mu poradil?

Správne odpočívať. Neustále si okrem práce nájsť čas aj na rodinu aj odpočinok. Osobne odporúčam čítať knihy, je tam veľa múdrostí, ktoré pomôžu pri podnikaní aj mimo neho.

Firmy dnes majú veľký problém nájsť talenty a šikovných zamestnancov a následne si ich udržať. Ako tieto výzvy riešiš vo svojich firmách?

Pre ľudí je dnes dôležitý predovšetkým osobný rast. Na tom neustále pracujeme. Umožňujeme našim ľuďom sa vzdelávať a učiť sa nové veci, vďaka čomu máme minimálnu fluktuáciu. To je náš recept na udržanie kľúčových ľudí, pretože to nie je vždy len o peniazoch. Dobre platiť je zdravý základ, ktorý ale sám osobe už dnes nestačí.

Keď sa pohybuješ v oblasti vzdelania, prezraď akú budúcnosť má podľa teba vzdelanie – z hľadiska obsahu aj firiem?

Z môjho pohľadu je dnes vzdelávanie kľúčové. Pozrite sa na dynamiku v oboroch okolo internetu aj mimo neho. Menia sa aj tradičné obory, ako bankovníctvo. Všade je viac techniky, veci sa postupne automatizujú. Práca robotov bude postupne nahradzovať prácu ľudí. Ak sa na to ľudia neprispôsobia, môžu mať na trhu práce postupne problémy.

Záverečná otázka: aké sú vaše osobné a profesijné plány do budúcna?

Mám dvojmesačné dieťatko, takže osobné plány sú úplne jasné :) Pracovné plány pre tento rok sa dajú zaradiť do dvoch kategórií: expanzia do zahraničia a zvládnutie rastu.

S cashback portálom Tipli sme vstúpili do Poľska a chystáme sa na vstup na rumunský trh. Na druhej strane je pre nás kľúčové správne nastaviť rast tímu. Za posledný rok sme sa rozrástli o 30 ľudí a v nasledujúcom roku môže byť toto tempo podobné. To bude obrovská výzva, ktorú musíme správne zvládnuť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky