Fritz Henkel

Fritz Henkel
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Byť najlepším vo všetkom, čo robím, to možno chápať ako najspoľahlivejší kľúč k úspešnému podnikaniu. Vedeli o tom už aj zakladatelia spoločnosti Henkel, ktorí práve na tejto myšlienke vybudovali globálne prosperujúcu spoločnosť.

Prvé kroky Fritza Henkela

Nemecký podnikateľ Fritz Henkel, ktorý položil základy jednej z najstarších a najúspešnejších svetových firiem zaoberajúcich sa pracími a čistiacimi prostriedkami, kozmetickými prípravkami a technológiou lepidiel sa narodil v nemeckom mestečku Vöhl 20. marca 1848. Už ako sedemnásťročný sa však presťahoval do Elberfeldu (dnešný Wuppertal), kde začal pracovať vo  fabrike Gessert. Tam našiel zmysel toho, čo ho doposiaľ v jeho živote fascinovalo. Svojou chuťou a zanietenou ambíciou sa postupne vypracoval na až na pozíciu riaditeľa firmy.

Fritzove ďalšie životné kroky boli najskôr v spoločnosti Henkel und Strebel. Samotná história podniku Henkel sa však začala písať až od roku 1876, keď Fritz Henkel ako dvadsaťosemročný založil 26. septembra spolu s dvomi spoločníkmi Scheffenom a Dickerom spoločnosť Henkel & Cie v meste Aachen. Zakrátko však jeho spomínaní spoločníci rezignovali a ako jediný majiteľ vystupoval výlučne Fritz. 

Prvým výrobkom tejto svetovej značky, ktorý uzrel svetlo sveta bol prací prášok na báze vodného skla, neskôr to bol Henkel´s Tee (Henkelov čaj) či tapetová pasta. Veľké úspechy postupne zaznamenala spoločnosť nie len v Nemecku, ale aj ďalších európskych štátoch ako Rakúsko, Holandsko, Švajčiarsko, Anglicko, či Taliansko. Bolo to najmä vďaka precíznemu vedeniu firmy a odhodlaniu spoločnosti byť v tom čo robí jednotkou.

Dôsledkom výrazných úspechov spoločnosti bola potreba vybudovania novej továrne so sídlom v Dűsseldorfe. Ten je dodnes sídlom spoločnosti. Ďalší rozvoj firmy smeroval k vybudovaniu ďalších 4 komplexov budov v Holthausene. Rozšírenie kapacít šlo ruka v ruke s rastom celkových tržieb spoločnosti až o 66%.

Nástup ďalšej generácie rodiny Henkel

Fritz Henkel mal so svojou manželkou Elizabeth von den Steinen štyri deti, ktoré následne po ňom preberali žezlo v rodinnom podniku a spoločnosť Henkel bola pre nich rovnako ako pre ich otca domovom.

S rozvojom ďalšej etapy spoločnosti sú už spájané aj mená jeho synov, najskôr Friza Henkela ml., ktorý sa veľmi rýchlo stal otcovou pravou rukou predovšetkým, čo sa týkalo obchodných záležitostí. Jeho najmladší syn Dr. Hugo Henkel mal zasa na starosti v podniku zavedenie vyspelej technológie syntetického výskumu.

Zrod Persilu

V histórií spoločnosti sa ako medzník píše rok 1907 kedy sa zrodil za jej múrmi prvý prací prášok na svete pod značkou Persil, ktorý poznáme dodnes. Vďaka tomuto prevratnému prostriedku bolo možné docieliť žiarivo bielu bielizeň už po jednom vypraní a to bez zbytočného drhnutia. Počas svojho pôsobenia na trhu zaznamenal tento prostriedok na istý čas zákaz výroby a bol nahradený vojnovým Persilom, ktorý bol na rozdiel od jeho pôvodcu bez prídavku mydla a niesol názov Sil. Neskôr však bola výroba pôvodného Persilu znova obnovená. Spoločnosť Henkel však neustále prichádzala s novinkami ako napríklad lepidlová pasta, prípadne nové značky Ata, či Imi.

Zmeny vo fungovaní spoločnosti

Výrazný prelom vo vývoji firmy sa udial v roku 1930, kedy umrel Fritz Henkel ml. a to v pomerne mladom veku 55 rokov. Zároveň spoločnosť opustil aj jej samotný zakladateľ, otec firmy, Fritz Henkel st., a celé vedenie spoločnosti tak prešlo do rúk Dr. Huga Henkela. Tomu však už vypomáhal aj jeho syn Dr. Jost Henkel a teda s jeho nástupom do vedenia spoločnosti prišla tretia generácia rodiny Henkel.

Obdobie druhej svetovej vojny bolo prvým výrazným kritickým obdobím, s ktorým sa spoločnosť stretla. Príčinou však neboli vedúce osobnosti na jej čele, ale v prvom rade politika, ktorú v tomto čase viedla krajina. Toto obdobie možno označiť za zložité nie len pre spoločnosť Henkel, ale aj pre iné spoločnosti fungujúce v tomto čase v Nemecku, ale aj inde vo svete. Napriek ťažkým otrasom sa však firma Henkel dokázala pozviechať a premenila sa z rodinného podniku, ktorý v prevažnej miere ešte stále pôsobil len na nemeckom trhu na holdingovú skupinu medzinárodného formátu. Postupne sa rozvíjala aj mimo Európy a s veľkou obľubou sa stretávala aj v zámorí. Nové veľké značky, s ktorými spoločnosť Henkel prišla na trh boli Perwol a Lasil. Zároveň sa spoločnosť Henkel stala prvým výrobcom lepidiel, ktoré boli vyrábané na báze prírodných živíc. Neskôr sa špecializovali aj na iné druhy lepidiel a zaznamenávala výrazné úspechy, či už to v odvetviach automobilového priemyslu, alebo spájania mostov. Neustále prichádzali na trh s novými a novými značkami, čo ich pozíciu vylepšovalo.

Dodnes najrozšírenejšou globálnou značkou spoločnosti Henkel je prvé lepidlo vo forme tyčinky Pritt, ktorého vznik sa začal písať rokom 1969. O čosi neskôr sa pod touto značkou objavili aj iné výrobky v sektore papierenských a kancelárskych potrieb.

Spoločnosť Henkel následne kupovala ďalšie firmy a rozširovala svoje produktové portfólio. Známe sú napríklad Hans Schwarzkopf GmbH, či Loctite Corporation, ako jeden z najslávnejších dodávateľov lepidiel. Tak sa spoločnosť neustále rozmáhala a jej tržby každým rokom enormne stúpali.

Na pozíciách výkonných riaditeľov spoločnosti sa striedali nasledovníci rodu Henkel až do roku 1999, odkedy už firmu riadi manažment mimo rodiny.

Henkel v 21. storočí

Spoločnosť si stanovila novú stratégiu udržateľnosti do roku 2030, ktorej prioritným cieľom je v prvom rade dosiahnuť viac pomocou menšieho množstva zdrojov a súčasne strojnásobiť efektívnosť. Vďaka nej sa snaží byť neustále globálnym lídrom v značkách a technológiách.

Politika firmy je už od samotných začiatkov určená jasne a v úsilí dosiahnuť svoj cieľ je každý v spoločnosti Henkel dodnes vedený pri svojej každodennej činnosti piatimi hodnotami, ktorý sú: zákazníci, zamestnanec, financie, udržateľnosť a rodina.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lýdia Hamarčáková
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky