Elektronický občiansky preukaz vs. zaručený elektronický podpis od komerčných firiem

Aký je rozdiel medzi nimi, ktorá z uvedených možností má širšie spektrum využitia a viac sa oplatí?

Zaručený elektronický podpis bolo na Slovensku možné na základe zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v znení neskorších predpisov používať už od roku 2002. Možnosti jeho využitia v tom čase boli veľmi obmedzené a až v posledných rokoch sa postupne rozšírili. Do vydávania nových elektronických občianskych preukazov bolo potrebné pre využívanie zaručeného elektronického podpisu mať kvalifikovaný certifikát, ktorý mohli vydávať len tzv. akreditované certifikačné autority (komerčné firmy) s povolením od Národného bezpečnostného úradu. Ročne tak vyšlo používanie zaručeného elektronického podpisu (vrátane kvalifikovaného certifikátu, softvéru na podpisovanie, čipovej karty, čítačky čipových kariet a podobne) jeho používateľa aj na viac ako sto eur.

Od 2. decembra 2013 začal štát vydávať elektronické občianske preukazy s integrovaným elektronickým čipom. Držiteľ nového typu občianskeho preukazu môže mať na tomto čipe bezplatne nahratý kvalifikovaný certifikát pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu. Zadarmo je okrem toho možné získať aj čítačku čipových kariet a stiahnuť si všetok softvér potrebný pre používanie zaručeného elektronického podpisu. Okrem toho na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk je možné využívať množstvo elektronických služieb verejnej správy. Do tohto portálu je možné sa prihlásiť jedine s elektronickým občianskym preukazom.

Ak ide o elektronické služby spúšťané priamo cez portál www.slovensko.sk je možné ich využiť len s použitím elektronického občianskeho preukazu. S vybavením pre zaručený elektronický podpis od komerčných firiem k týmto službám nebudete mať prístup a rovnako nebudete mať prístup ani k elektronickým schránkam, ktoré budú pre firmy od 1. augusta 2015 povinné. K nim sa bude možné dostať len s elektronickým občianskym preukazom. S vybavením od akreditovaných certifikačných autorít je možné využívať len tie verejné služby, ku ktorým nebude potrebný elektronický občiansky preukaz a nebudú spúšťané z uvedeného portálu. Z vyššie uvedených dôvodov má oveľa širšie a hlavne bezplatné využitie práve elektronický občiansky preukaz.

Ak by ste chceli vedieť viac informácií o elektronickom občianskom preukaze a možnostiach jeho využitia, prečítajte si články Elektronický občiansky preukaz a Možnosti využitia elektronického občianskeho preukazu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Norbert Seneši
Norbert Seneši

Absolvent odboru Účtovníctvo a audítorstvo na Ekonomickej univerzite v Bratislave a odborník na témy z oblasti účtovníctva, daní a podnikateľského prostredia a je externý spolupracovník v spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o.


Finančná správa vymaže niektoré účty na elektronické prihlasovanie

Na portáli finančnej správy je takmer 15 000 duplicitných účtov, ktoré klienti nevyužívajú. Finančná správa sa rozhodla takéto účty vymazať. Čo to bude znamenať pre používateľov?

Firmy môžu prísť o cookies: poskytovateľ cookie líšt čelí žalobe

Belgický dozorný orgán rozhodol, že cookie lišta od IAB Europe je v rozpore s GDPR, čo môže ovplyvniť aj slovenských prevádzkovateľov webov. Ako sa vyhnúť problémom?

Nový zákon o elektronických komunikáciách od 1. 2. 2022

Od februára 2022 platí nový zákon o elektronických komunikáciách. Čo všetko upravuje a aké zmeny priniesol?

Cookies od 1.2.2022: odborníci o dopade nových pravidiel na podnikanie

Odborníci o tom, ako nový zákon o elektronických komunikáciách ovplyvní online podnikanie, aké zmeny treba zaviesť do konca januára a či to zvládnu aj podnikatelia bez pomoci programátora.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky