S akou osobnou výbavou štartovať vlastné podnikanie?

Myslíte si, že pre podnikanie sa musíte narodiť? Alebo má šancu preraziť ktokoľvek, kto je ochotný sa podnikaniu naučiť? Čítajte, čo všetko potrebujete pre úspešný štart vlastného podnikania.

Určite ste už niekedy počuli príbehy o rodených podnikateľoch. O úspechu, ktorý sa začínal príbehom chlapca predávajúceho citronádu, z ktorého neskôr vyrástol svetovo uznávaný podnikateľ. Možno skutočne majú niektorí ľudia podnikanie v krvi už od narodenia, no väčšina ľudí sa podnikateľmi nerodí, ale sa nimi stáva. Na Harvardovej univerzite, ktorá začala vyučovať podnikanie ako samostatný predmet už po 2. svetovej vojne, tvrdia, že podnikavosť je niečo, čo možno vyučovať a aj sa naučiť. A to je pre všetkých podnikaniachtivých ľudí rozhodne povzbudivá správa.

1. Na dráhu podnikania vás predurčuje vaša miera podnikavosti

Čo sa vlastne ukrýva pod pojmom podnikavosť? Podnikavosť nie je ani tak výpočet schopností jednotlivca ako skôr spôsob jeho uvažovania a konania. Je to spôsob, ako sa pozeráme na okolitý svet, ako zisťujeme, ako možno meniť veci okolo nás a v neposlednom rade je to viera vo vlastné schopnosti, že práve vy ste tá osoba, ktorá dokáže pretaviť plány do reality. Odborné schopnosti ako také sú veľmi dôležité, ale sú svojim spôsobom komodita, ktorá sa dá kúpiť, naproti tomu podnikateľský duch predpokladá iniciatívu, guráž a charakter, teda určité vôľové a osobnostné vlastnosti, ktoré by ste mali mať vy sami. Podnikavých ľudí možno charakterizovať ako takých, ktorí milujú vyhľadávať príležitosti bez ohľadu na to, aké zdroje majú aktuálne k dispozícii. Ak k takým patríte, skôr či neskôr určite natrafíte na vhodnú podnikateľskú príležitosť.

2. Vedomosti o trhu a zákazníkovi sú kľúčové

Najčastejším dôvodom, prečo zlyhávajú začínajúci podnikatelia, je skutočnosť, že nedostatočne poznajú pomery v odvetví alebo oblasti, v ktorej sa rozhodli podnikať. Nevedia alebo sa len mylne domnievajú, aké sú reálne potreby zákazníkov, a teda netušia či zákazníci budú ochotní zaplatiť za ponúkaný produkt cenu, ktorú žiadajú. Tento problém je častý pri mnohých technologicky zameraných startupoch, ktoré zakladajú odborníci znalí technológie, ktorým však chýbajú potrebné trhové znalosti či skúsenosti.

Nedostatočne poznanie fungovania trhu konkrétneho typu podnikania vedie k tomu, že začínajúci podnikateľ svoj podnikateľský zámer precení a na tento omyl príde až po niekoľkých mesiacoch či dokonca rokoch podnikania, keď sa mu ani napriek enormnej snahe nepodarí dosahovať zisk. Väčšina podnikaní totiž nezaniká preto, že sa podnikateľ dostane do platobnej neschopnosti, zadĺži sa a skrachuje, ale jednoducho preto, že podnikanie nie je natoľko výnosné, aby po úhrade všetkých nákladov dokázalo uživiť aspoň samotného podnikateľa.

Pýtate sa, aké je riešenie tohto problému? Naša dobrá rada je, aby ste sa začali zaujímať a učiť sa o odvetví, v ktorom chcete podnikať. Ak máte na to priestor a možnosti, dokončite si školu, pretože ľudia s vysokoškolským vzdelaním sú v priemere pri podnikaní úspešnejší ako tí, ktorí takýto základ nemajú. Samozrejme nehovoríme o štúdiu nezáživnej teórie z povinnosti, ale o aktívnom štúdiu, v rámci ktorého si môžete vyskúšať napríklad výmenný študijný pobyt či odbornú stáž, ktorá vám môže priniesť množstvo cenných skúseností. Ak nemáte priestor študovať na univerzite, nič nie je stratené, vzdelanie si môžete doplniť samoštúdiom, odbornými kurzami, workshopmi – možností je v dnešnej dobe nepreberné množstvo. Odporúčame sa tiež zamestnať a vyskúšať si pracovať najskôr pre niekoho iného. Aj študenti prestížneho Harvardu zakladajú svoje prvé podnikanie v priemere až 7 rokov po ukončení štúdia, až potom, čo načerpajú cenné skúsenosti z praxe. Prieskum Združenia mladých podnikateľov Slovenska z roku 2011 na vzorke 324 podnikateľov odhalil, že až v 45% prípadoch vznikol podnikateľský nápad na základe predchádzajúcich pracovných skúseností zakladateľa.

Článok pokračuje pod reklamou

3. Nepodnikajte len kvôli peniazom

Než začnete podnikať, položte si jednoduchú otázku: „Prečo vlastne chcem podnikať?“. Dobre porozmýšľajte nad odpoveďou, je dôležitá. Je predsa rozdiel ak pokrčíte plecami a odpoviete si niečo v duchu: „Čo iné by som robil?“, alebo odpoviete: „Mám výborný nápad, o ktorom som presvedčený, že bude fungovať a vlastné podnikanie mi ho umožní zrealizovať“.

Výskum amerického profesora Scotta A. Shana odhalil, že tí podnikatelia, ktorí začínajú podnikať len z núdze, napríklad kvôli tomu, že sú aktuálne nezamestnaní, dosahujú oveľa horšie výsledky ako podnikatelia, ktorí začali podnikať, aby naplnili svoju víziu. V tomto výskume dokonca bola štatisticky preukázaná súvislosť medzi dobou nezamestnanosti a mierou ziskovosti podnikania. Našou radou preto je, aby ste začínali podnikať so správnou, pozitívnou motiváciou. Únik zo zamestnania pred despotickým šéfom ňou rozhodne nie je. Pozitívna motivácia vám umožní lepšie zvládať prekážky a problémové situácie. Ak svojmu nápadu veríte a idete cieľavedome za jeho naplnením, určite vás časom neprepadnú pochybnosti o tom, či nebolo lepšie radšej zostať zamestnancom, alebo dokonca dobrovoľne nezamestnaným.

Začnite podnikať len ak máte pozitívnu motiváciu. A samozrejme nielen kvôli peniazom..

Viacerí úspešní slovenskí podnikatelia, ktorých podnikateľské príbehy a rady zachytáva kniha 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov, tiež radia podnikať nielen kvôli peniazom. Podnikatelia odporúčajú, aby vaše podnikanie bolo zároveň aj vašou vášňou a záľubou. Ak tomu tak bude a vaším najväčším vyznamenaním sa stane spokojnosť vašich zákazníkov, ruka v ruke s ňou príde aj očakávaný zisk.

Test: Máte správnu podnikateľskú výbavu?

(Čím častejšie na položené otázky odpoviete áno, tým vyššie sú vaše šance uspieť v podnikaní).

  1. Ste si istí, že plánované podnikanie nie je len spôsobom, ako uniknúť pred nepriaznivou situáciou vo vašom pracovnom živote? Ste presvedčení o tom, že práca na vlastnú päsť je pre vás tou pravou sebarealizáciou?
  2. Ste realisti? Dokážete rozpoznať podnikateľské príležitosti aj riziká a racionálne ich ohodnotiť?
  3. Otestovali a preverili ste váš podnikateľský nápad? Ste dostatočne presvedčení o vašom úspechu?
  4. Disponujete dostatočnou finančnou rezervou, ktorá vám umožní fungovať prvý rok bez príjmu z podnikania?
  5. Máte dostatočné odborné vedomosti a schopnosti potrebné pre vaše podnikanie? Poznáte trh a svojho zákazníka?
  6. Ste pripravení na to, že minimálne počas prvého roka budete pracovať intenzívnejšie ako iní ľudia?
  7. Dokážete prijať kritiku a poučiť sa z rád iných?
  8. Máte obchodnícky talent?
  9. Ste pre svoj nápad dostatočne zapálení, nemeníte svoje plány až príliš často?
  10. Máte pre svoj zámer podporu svojich najbližších?
Článok je súčasťou 12-dielneho seriálu o podnikaní (Škola podnikania), ktorý vám budeme pravidelne prinášať po dobu 12 týždňov. Vznik seriálu o podnikaní podporila Slovenská sporiteľňa, a.s..

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Digitálny marketing ako kľúčový prvok pre rast vášho biznisu

Možno ste sa aj vy zamýšľali pri tvorbe marketingovej stratégie nad tým, akú rolu by v nej mal zohrávať digitálny marketing. Aké sú jeho výhody? Dať mu prednosť pred tradičnými formami marketingu?

5 faktov o zamestnávaní prvého zamestnanca (infografika)

Ak sa podnikateľ rozhodne zamestnať prvého zamestnanca, čaká ho množstvo povinností vyplývajúcich z rôznych zákonov. Prečítajte si, čo obnáša zamestnávanie na Slovensku.

Ako založiť eshop? Radia Dedoles, Inspio, Isadore a Bubulákovo

Eshopy vznikajú na každom kroku, no len máloktorý z nich prežije. Dôvodom neúspechu nie je len silná konkurencia. Na vine bývajú nesprávne nastavené priority, ktoré vznikajú celkom nevinne. Väčšinou nevedomky.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky