V čom sa startup líši od bežnej firmy?

Aké sú špecifiká startupov v porovnaní s tradičnými firmami?

Možno sa pýtate, v čom je startup odlišný od bežného začínajúceho podniku. Rozdiely medzi nimi by sme mohli zhrnúť nasledovne:

  • Startupy sa zameriavajú viac na svetové trhy, zatiaľ čo tradičné malé podniky sú zamerané skôr na domáce. Z toho je zrejmé, že podnikanie startupov je viac ambiciózne, no aj viac rizikové. Ich podnikateľský (biznis) model totiž ešte obyčajne nebol otestovaný na trhu a nie je isté, že ho trh prijme.
  • Startupy majú podnikateľský nápad založený na inovácii, ktorá je ich hlavnou konkurenčnou výhodou. Tradičné začínajúce podniky nemusia mať pre svoj vznik ako hlavný dôvod inováciu.
  • Vďaka internetu môžu zakladatelia a zamestnanci startupu vykonávať svoju prácu kdekoľvek na svete, čo sa v tradičných malých podnikoch príliš nedá. Ak máte reštauráciu alebo kvetinárstvo, potrebujete vo svojej prevádzke aj reálne byť.
  • Z hľadiska financovania sú tradičné začínajúce podniky skôr rodinnými podnikmi a externé financie, ako napr. bankové úvery či kapitál od investorov, využívajú zriedkavejšie. Naproti tomu startupy hľadajú investorov, aby získavali financie na ďalší vývoj produktu, rozvoj firmy a vstup na zahraničné trhy.
  • Tradičné začínajúce podniky rastú síce pomalšie, ale pomerne pravidelným tempom. Startupy prežívajú rast úplne inak. Zatiaľ čo v začiatkoch dosahujú straty (kvôli vývoju a potrebám rýchleho vstupu na trh), neskôr zažívajú intenzívny a rýchly rast.

Aj cesta startupu k úspechu a rozbehnutiu firmy na trhu je teda iná ako v prípade bežného malého podniku. V prípade startupu, ktorý prichádza na trh s neznámou inováciou sa ráta aj s tým, že prototyp, ktorý vyvíja, nemusí byť úspešný, a preto môže biznis aj po mesiacoch tvrdej práce nakoniec zabaliť. A na túto alternatívu je potrebné byť pripravený. Celý proces výstižne znázorňuje nasledovný obrázok.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Slováci sa dostali do startup centra v Bostone. Rozširujú biznis o amerických klientov

Stretnúť sa s mentormi a lídrami z vašej oblasti biznisu, získať od nich know-how a rady na rozvíjanie. To je snom asi každej začínajúcej firmy. Slovenskému Biotronu sa splnil.

Startup Sharks pomáha firmám preraziť v zahraničí

Ako v praxi funguje podporný program, ktorý využívajú stovky slovenských startupov? Slovak Business Agency podporuje v rámci iniciatívy Startup Sharks pestrú škálu inovatívnych projektov. Vyrásť pomohli výrobcovi displayov aj ručne vyrábaných prírodných sviečok.

Ukážte svoj start-up svetu! SBA vám uhradí náklady

Plánujete sa zúčastniť technologického eventu? Potrebujete nadviazať kontakty pre ďalšiu expanziu? Náklady už nemusíte znášať sami, väčšinu z nich vám totiž vie preplatiť SBA z programu Startup Sharks.

Deväť krokov od start-upu k franchisingu

Počet franchisingových prevádzok na Slovensku pribúda, avšak nad domácimi slovenskými značkami stále prevažujú zahraničné koncepty.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky