V čom sa startup líši od bežnej firmy?

Aké sú špecifiká startupov v porovnaní s tradičnými firmami?

Možno sa pýtate, v čom je startup odlišný od bežného začínajúceho podniku. Rozdiely medzi nimi by sme mohli zhrnúť nasledovne:

  • Startupy sa zameriavajú viac na svetové trhy, zatiaľ čo tradičné malé podniky sú zamerané skôr na domáce. Z toho je zrejmé, že podnikanie startupov je viac ambiciózne, no aj viac rizikové. Ich podnikateľský (biznis) model totiž ešte obyčajne nebol otestovaný na trhu a nie je isté, že ho trh prijme.
  • Startupy majú podnikateľský nápad založený na inovácii, ktorá je ich hlavnou konkurenčnou výhodou. Tradičné začínajúce podniky nemusia mať pre svoj vznik ako hlavný dôvod inováciu.
  • Vďaka internetu môžu zakladatelia a zamestnanci startupu vykonávať svoju prácu kdekoľvek na svete, čo sa v tradičných malých podnikoch príliš nedá. Ak máte reštauráciu alebo kvetinárstvo, potrebujete vo svojej prevádzke aj reálne byť.
  • Z hľadiska financovania sú tradičné začínajúce podniky skôr rodinnými podnikmi a externé financie, ako napr. bankové úvery či kapitál od investorov, využívajú zriedkavejšie. Naproti tomu startupy hľadajú investorov, aby získavali financie na ďalší vývoj produktu, rozvoj firmy a vstup na zahraničné trhy.
  • Tradičné začínajúce podniky rastú síce pomalšie, ale pomerne pravidelným tempom. Startupy prežívajú rast úplne inak. Zatiaľ čo v začiatkoch dosahujú straty (kvôli vývoju a potrebám rýchleho vstupu na trh), neskôr zažívajú intenzívny a rýchly rast.

Aj cesta startupu k úspechu a rozbehnutiu firmy na trhu je teda iná ako v prípade bežného malého podniku. V prípade startupu, ktorý prichádza na trh s neznámou inováciou sa ráta aj s tým, že prototyp, ktorý vyvíja, nemusí byť úspešný, a preto môže biznis aj po mesiacoch tvrdej práce nakoniec zabaliť. A na túto alternatívu je potrebné byť pripravený. Celý proces výstižne znázorňuje nasledovný obrázok.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podpora startupov a rozbeh podnikania očami odborníčky

Čo (ne)robiť pri prezentácii nápadu pred investormi, v čom je rozdiel medzi startupmi v zahraničí a na Slovensku a ako im pomáha inkubátor, prezradila odborníčka Henrieta Dunne.

Príležitosť pre startupy preraziť v Kórei a získať 300 tisíc eur

K-Startup Grand Challenge je akceleračný program pre startupy s globálnym potenciálom. Kto sa môže prihlásiť, dokedy prebieha registrácia a čo všetko môžu vybraté tímy získať?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

Aplikácia Sphere.Me z dielne mladého Slováka zaujala spoločnosť Twitter

Tomáš Halgaš je jedným z prvých Slovákov, ktorému sa podarilo svoju startupovú ideu rozvinúť a predať veľkej technologickej firme. Čo pre projekt a jeho tím znamená taký zásadný krok?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky