V čom sa startup líši od bežnej firmy?

Aké sú špecifiká startupov v porovnaní s tradičnými firmami?

Možno sa pýtate, v čom je startup odlišný od bežného začínajúceho podniku. Rozdiely medzi nimi by sme mohli zhrnúť nasledovne:

  • Startupy sa zameriavajú viac na svetové trhy, zatiaľ čo tradičné malé podniky sú zamerané skôr na domáce. Z toho je zrejmé, že podnikanie startupov je viac ambiciózne, no aj viac rizikové. Ich podnikateľský (biznis) model totiž ešte obyčajne nebol otestovaný na trhu a nie je isté, že ho trh prijme.
  • Startupy majú podnikateľský nápad založený na inovácii, ktorá je ich hlavnou konkurenčnou výhodou. Tradičné začínajúce podniky nemusia mať pre svoj vznik ako hlavný dôvod inováciu.
  • Vďaka internetu môžu zakladatelia a zamestnanci startupu vykonávať svoju prácu kdekoľvek na svete, čo sa v tradičných malých podnikoch príliš nedá. Ak máte reštauráciu alebo kvetinárstvo, potrebujete vo svojej prevádzke aj reálne byť.
  • Z hľadiska financovania sú tradičné začínajúce podniky skôr rodinnými podnikmi a externé financie, ako napr. bankové úvery či kapitál od investorov, využívajú zriedkavejšie. Naproti tomu startupy hľadajú investorov, aby získavali financie na ďalší vývoj produktu, rozvoj firmy a vstup na zahraničné trhy.
  • Tradičné začínajúce podniky rastú síce pomalšie, ale pomerne pravidelným tempom. Startupy prežívajú rast úplne inak. Zatiaľ čo v začiatkoch dosahujú straty (kvôli vývoju a potrebám rýchleho vstupu na trh), neskôr zažívajú intenzívny a rýchly rast.

Aj cesta startupu k úspechu a rozbehnutiu firmy na trhu je teda iná ako v prípade bežného malého podniku. V prípade startupu, ktorý prichádza na trh s neznámou inováciou sa ráta aj s tým, že prototyp, ktorý vyvíja, nemusí byť úspešný, a preto môže biznis aj po mesiacoch tvrdej práce nakoniec zabaliť. A na túto alternatívu je potrebné byť pripravený. Celý proces výstižne znázorňuje nasledovný obrázok.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Slováci sa dostali do startup centra v Bostone. Rozširujú biznis o amerických klientov

Stretnúť sa s mentormi a lídrami z vašej oblasti biznisu, získať od nich know-how a rady na rozvíjanie. To je snom asi každej začínajúcej firmy. Slovenskému Biotronu sa splnil.

Startup Sharks pomáha firmám preraziť v zahraničí

Ako v praxi funguje podporný program, ktorý využívajú stovky slovenských startupov? Slovak Business Agency podporuje v rámci iniciatívy Startup Sharks pestrú škálu inovatívnych projektov. Vyrásť pomohli výrobcovi displayov aj ručne vyrábaných prírodných sviečok.

Ukážte svoj start-up svetu! SBA vám uhradí náklady

Plánujete sa zúčastniť technologického eventu? Potrebujete nadviazať kontakty pre ďalšiu expanziu? Náklady už nemusíte znášať sami, väčšinu z nich vám totiž vie preplatiť SBA z programu Startup Sharks.

Deväť krokov od start-upu k franchisingu

Počet franchisingových prevádzok na Slovensku pribúda, avšak nad domácimi slovenskými značkami stále prevažujú zahraničné koncepty.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky