Zahraničné tendre sú už dostupnejšie aj pre slovenské MSP

Malým a stredným podnikom (MSP) sa otvárajú ďalšie podnikateľské príležitosti v európskom priestore. Slovenský startup Tenderio vyvinul platformu, vďaka ktorej sa MSP z celého sveta vrátane Slovenska môžu oveľa jednoduchšie zapájať do medzinárodných tendrov verejných inštitúcií. Vďaka tomuto systému sa ľahšie prekonáva jazyková aj administratívna bariéra a zahraničné tendre na zákazky za stovky tisíc eur sú pre nich oveľa dostupnejšie.

Startup Tenderio založil koncom roka 2015 Róbert Miškuf spolu s ďalšími dvomi kolegami. K myšlienke uľahčenie prístupu podnikov k zahraničným tendrom prišiel takmer pred desiatimi rokmi počas svojej stáže v bruselskej konzultačnej firme. „Mal som na starosti vyhľadávanie, resp. monitorovanie zahraničných tendrov na viacerých portáloch, ktoré vnímali naši klienti ako obchodné príležitosti. No často sa mi stávalo, že som sa dostal k relevantnej výzve, ale deadline bol zajtra. Potom som našiel ďalšiu výzvu, ale bola vo francúzštine a ja som si vedel vo francúzštine akurát tak objednať pivo. Ďalším problémom bolo, ak náš klient nespĺňal napríklad požiadavku výšky obratu – čiže to celé bolo dosť komplikované. Po stáži som dostal ponuku s danou konzultačnou firmou spolupracovať ako živnostník,“ hovorí Róbert Miškuf.

Ako živnostník začal v tom čase spolupracovať dokonca s viacerými klientmi čo nakoniec prirodzene vyústilo do založenia s.r.o. Pedal Consulting. Ďalším motívom bola aj snaha skúsiť sa zapájať do menších tendrov na verejné zákazky. S kolegami si všimli, že napríklad do tendrov, ktoré vypisuje asi stovka európskych inštitúcií alebo agentúr sa hlási veľmi málo účastníkov. „Čísla z roku 2015 ukazujú, že v 25 % prípadoch im prišla iba jedna ponuka, takže stačilo splniť iba minimálne podmienky a firma zákazku získala. Priemerný počet ponúk na tendre pre MSP je 2 – 4, čiže pravdepodobnosť, že vyhráte je dosť vysoká 25 – 75 %. Najviac tendrov pre MSP je hodnote od 100 000 – 300 000 eur a veľa kontraktov je aj do 100 000 eur. Tu je šanca vyhrať tiež veľmi vysoká, pretože zákazky s nižšou hodnotou nemusia byť zverejňované vo vestníku. Takýchto tendrov je vypísaných veľmi veľa, no ponúk chodí málo. V roku 2015 bola zrušená drvivá väčšina, asi 10 000 európskych transparentných tendrov, práve z toho dôvodu, že im neprišla ani jedna prihláška,“ vysvetľuje Róbert. Práve tu videl so svojím tímov veľký potenciál. Ak by sa im podarilo vyvinúť platformu, ktorá by tento celý proces zjednodušovala, MSP by sa oveľa ľahšie mohli zúčastňovať takýchto tendrov a dostávať sa ku zaujímavým zákazkám. Na jednej strane je v Európe vyše 20 miliónov MSP, ktoré chcú dosahovať zisk a na druhej strane existujú verejné tendre vyhlásené inštitúciami, ktoré chcú kúpiť všetko - od toaletného papiera až po softvérové riešenia, ale im jednoducho nechodia na to ponuky. Existuje ponuka aj dopyt len ich je potrebné prepojiť a systém zjednodušiť.

Článok pokračuje pod reklamou

Vyskúšali sme si na svojej firme, že zahraničné tendre sú skutočne transparentné

„Spravili sme si databázu 250 000 projektov, ktoré za posledné roky vyhrali tendre a analýzu, aké to boli firmy, s akým obratom, v akom segmente a koľko prišlo ponúk na jeden tender. Dokázali sme zistiť, pri ktorom tendri je najväčšia šanca ho vyhrať. Vyskúšali sme to aj na našej firme. Skúsili sme Pedal Consulting prihlásiť do tendru. V roku 2013 sme našli verejnú súťaž, ktorú vypísala Eúropska komisia (DG CONNECT) na spracovanie problematiky startupového ekosystému v Európe. Nemali sme v tom čase oficiálnu kanceláriu a fungovali sme cez skype. Na LinkedIn sme našli partnera z Talianska a podarilo sa nám to vyhrať. Bol to tender v hodnote 90 000 eur, prišlo tam 5 prihlášok a my sme uspeli. Táto skúsenosť nám otvorila oči. Ak dokázala vyhrať naša „kvázi firma“, prečo by nemohli vyhrávať všetky tie skutočné firmy so zamestnancami a skutočnými produktmi, ktoré v Európe sú. Toto nás posunulo vpred a začali sme pracovať na platforme Tenderio, ktorá mala všetky procesy v oblasti tendrov zastrešiť,“ vysvetľuje Róbert.

Tenderio búra bariéry zahraničných tendrov

„Po celý čas práce s tendrami sme sa snažili nasať všetky bariéry, ktoré v procese získavania zahraničných trendov existujú a pripraviť systém, ktorý ich vyrieši alebo zjednoduší. Pripravili sme platformu, ktorá rieši tri základné problémy (identifikácia, identifikácia včas a jazyk) – nájde vám výzvu, vyrieši jazykovú bariéru (nemusíte vedieť po španielsky aj keď je tender vypísaný v takom jazyku, systém preloží podstatu tendra, stačí vám angličtina) a mailom alebo smskou vás upozorní na to, že vyšla pre vás relevantná výzva. Zistili sme, že samotný vyhľadávací systém už bol vyvinutý a znovu sme tú robotu nechceli robiť, tak sme oslovili jednu firmu z Indie, ktorá je v tejto oblasti svetovou jednotkou a ich systém sme napojili na našu databázu tendrov. Potom tam vstupuje samozrejme už ľudský faktor, pretože firma môže mať záujem o vypísanie formulára, o nacenenie projektu, celý preklad projektu alebo o nájdenie partnera ak nespĺňa všetky podmienky a to už je úloha nášho tímu a našich partnerov, ktorých máme zazmluvnených po už takmer celej Európe. Pracovali sme tak, že čo sa dalo zautomatizovať sme zautomatizovali a uľahčili a procesne nastavili a v septembri 2015 sme tak pozvoľna spustili platformu Tenderio.“

Doteraz Pedal vyhral pre seba či svojich klientov 11 tendrov a na začiatku roka 2017 získal peniaze od Výkonnej agentúry pre malé a stredné podniky v Bruseli (EASME) na zafinancovanie 75 % výdavkov z tristotridsaťtisíceurového projektu. „My sme už síce riešenie mali na trhu, ale agentúra prišla s výzvou na projekt na uľahčenie prístupu MSP k tendrom v zahraničí. Podávali sme žiadosť síce už šiestykrát, ale predtým v rámci iných výziev neprešla. Tento krát to vyšlo cez program COSME. Nasledujúcich 18 mesiacov spustíme nové produkty a služby, počas ktorých budú pre MSP zadarmo. Vďaka tomu môžeme v nasledujúcich mesiacoch dosť intenzívne zrýchliť náš rast,“ vysvetľuje Róbert Miškuf.

Čo je zaujímavé firma sa doteraz financovala iba z vlastných zdrojov. Najskôr zo zdrojov zakladateľa, čo sa dalo zvládnuť keďže fungovali viac-menej cez skype a neskôr používali aj vlastné zdroje, ktoré si sami zarobili. Samotný projekt si vyžadoval investíciu asi 15 000 eur. Biznis model firmy je postavený na troch pilieroch. Prvým je ročný členský poplatok, ktorý si firma môže zaplatiť a môže využívať vyhľadávací systém, chodia jej upozornenia na výzvy, môže využívať sieť konzultačných firiem alebo helpdesk. Druhým pilierom je provízia ak je projekt úspešný a tretí zdroj je od konzultačných firiem, partnerom, v prípade, že im dohodia biznis.

Pýtate sa, či ich platformu využívajú aj slovenské firmy? Zatiaľ žiaľ vďaka zlým skúsenostiam so slovenskými tendrami verejného obstarania iba málo. „Na Slovensku zatiaľ iba začíname. Máme klienta reklamnú agentúru, s ktorou sme robili tender pre Viedeň, ale tiež to vypisovala európska agentúra. Máme klientov aj vývojárov a firmy, ktoré robia audiovizuálne služby a konferencie. Tu majú ľudia zlé skúsenosti s verejnými obstarávaniami, ktoré sú často zmanipulované. Panuje tu veľká nedôvera. Pri európskych tendroch sa však tohto báť nemusíte, vypisujú ich transparentné organizácie a sami sme sa presvedčili, že sú naozaj férové. V oblasti zahraničných tendrov leží na zemi naozaj veľa peňazí, stovky miliónov eur. Stačí sa len nebáť a zohnúť sa pre ne, šancu má väčšina MSP, aj slovenských,“ dodáva Róbert Miškuf na záver.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Podpora literárnych prekladov a propagácie kníh: EÚ rozdelí 5 miliónov eur

Európska Komisia zverejnila výzvu na šírenie európskych literárnych diel na rok 2024. Kto a dokedy môže o financie žiadať a aké sú podmienky?

Dotácia na budovanie nabíjacích staníc: kto a koľko môže získať?

Podnikatelia môžu požiadať o príspevok na vybudovanie nabíjačky pre elektromobily, stanovené podmienky ale stavajú do nevýhody menšie prevádzky. Ako postupovať?

Inovačné a digitálne vouchery v roku 2023

Firmy môžu získať poukážky, na základe ktorých im bude preplatená časť nákladov na inovačné a digitálne projekty. Aké sú podmienky a postup žiadania či výška príspevku?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky