Príbeh firmy AVG Technologies – z malej českej firmy na newyorskú burzu

Príbeh firmy AVG Technologies – z malej českej firmy na newyorskú burzu

Príbeh firmy AVG Technologies je učebnicovým príkladom na získanie a maximálne zužitkovanie investorských peňazí na globálny rozvoj podniku s následnou IPO a exitom investora. AVG Technologies je tiež príkladom toho, kam až to môže malá česká firma dotiahnuť. No a do tretice ide o príklad častého spôsobu exitu investície vlastnenej venture kapitálovým alebo private equity investorom. Práve firmy, v ktorých pôsobili private equity a venture kapitáloví investori, tvoria významnú časť spoločností uvádzaných na svetové burzy.

Kým sa však náš kapitálový trh podarí oživiť, budú musieť firmy chodiť do zahraničia a upisovať akcie na iných burzách. Podobný krok spravila aj firma AVG Technologies z Brna. Nie však z dôvodu, že by pražská burza nefungovala, ale preto, že americký trh jej ponúkol dostatočný kapitál na globálny rozvoj. Podarilo sa jej spraviť IPO na jednej z najväčších búrz sveta - burze cenných papierov v New Yorku (NYSE).

Investorom sa podarilo AVG premeniť z lokálnej firmy na svetového hráča

AVG Technologies založil Jan Gritzbach v roku 1991 v Brne pod menom Grisoft. Kedysi malá regionálna firma, ktorá začínala ako startup poskytujúci antivírusovú ochranu, má dnes zhruba 200 miliónov užívateľov. Vďaka investorom sa postupne vypracovala na globálnu spoločnosť pôsobiacu na celom svete. AVG Technologies bola priekopníkom freemium modelu, pretože prinášala ako prvá na trh antivírusový program zdarma.

Po roku 2000 Jan Gritzbach usúdil, že je čas z firmy odísť, lebo ho už nebavilo ju riadiť, tak našiel nového CEO. Nakoniec sa však rozhodol firmu, ktorá mala vtedy približne 20 zamestnancov, úplne predať. V roku 2004, ju predal investičnej spoločnosti Benson Oak Capital, ktorá pôvodne pre AVG Technologies pracovala ako poradca. Úlohou Benson Oak Capital bolo pomôcť nájsť pre AVG Technologies kupca. To sa však nedarilo a nakoniec ju kúpili sami. Robert Cohen z Benson Oak v rozhovore pre týždenník Ekonom konštatoval, že ich hlavná pridaná hodnota bola práve v tom, že sa im podarilo naštartovať premenu AVG z lokálnej firmy na svetovú. Keď ju kupovali, mala spoločnosť 25 miliónov užívateľov, približne 20 zamestnancov, tržby vo výške 5 miliónov českých korún a 70 % z nich pochádzalo z Česka. V roku 2013 tržby AVG Technologies presahovali 400 miliónov USD. Súčasťou tejto premeny bola zmena sídla firmy z Brna do Amsterdamu, aby manažment nielen geograficky, ale najmä mentálne nezostal v Brne. Museli prestať myslieť lokálne a začať myslieť globálne.

V roku 2004 sa poľský private equity správca - Enterprise Investors - začal obzerať po investícii do technologickej firmy. Predpokladal, že počítačová bezpečnosť bude zaujímavým odvetvím, a tak o rok neskôr, v roku 2005, kúpil od Benson Oak Capital väčšinový podiel. Okrem Enterprise Investors v tom čase kúpil podiel vo firme aj Intel Capital. Po čase, v roku 2009, pristúpila do AVG Technologies ešte veľká medzinárodná investičná spoločnosť TA Associate. V tej dobe bola hodnota firmy okolo 800 miliónov USD.

Investori, ktorí prišli do AVG, nemuseli do firmy dávať žiaden kapitál, pretože spoločnosť ho nepotrebovala. Mali inú úlohu – uľahčiť prístup na iné trhy, priniesť obchodné kontakty, ale aj sieť skúsených manažérov.

Ani sami nečakali, aké výkony dokážu podať, keď ich k tomu investor tlačí

Keď v roku 2005 do firmy vstúpili Enterprise Investors prostredníctvom svojho fondu Polish Enterprise Fund V, používalo produkty AVG približne 25 miliónov užívateľov. EI mali v AVG jasné ciele - globálny rast a rozšírenie produktového portfólia o antispyware či antispamový softvér. Investor podporil rozvoj spoločnosti posilnením riadiaceho tímu manažérmi s globálnymi skúsenosťami; firma začala poskytovať nové služby a získala skúsenosti, ktoré jej pomohli identifikovať a odkúpiť ďalšie firmy v brandži. Ďalšou zásadnou zmenou bolo intenzívnejšie zameranie sa na západné trhy. Ako hovorí Ivan Jakúbek z Enterprise Investors, pomohli im nájsť nové trhy, pretože oni ako skúsený investor, videli najväčšiu perspektívu na trhoch v USA a vo Veľkej Británii.

Spoločnosť AVG nepotrebovala ďalší kapitál na zabezpečenie rastu, lebo mala dostatočné interné zdroje. Potrebovala investora, ktorý firmu posunie na vyššiu úroveň a zhodnotí ju. „Myslím, že si dnes ľudia z AVG uvedomujú, že investor im dal veľa benefitov. Hlavne ani sami nečakali, že ich firma môže tak rásť, respektíve ani sami nevedeli, čo v nich je, čo všetko dokážu, keď ich niekto stále tlačí k vyšším výkonom. Sami boli na začiatku možno trochu skeptickí, ale my sme dobre vedeli, kde je hodnota firmy a kam až to môžu dotiahnuť. Nakoniec boli z vlastných výkonov prekvapení. Vedeli, že my za nich prácu neurobíme, ale pomôžeme im nájsť cestu, aby sa firma dostala na vrchol. Pomohli sme im nájsť najslabšie miesta, zefektívniť procesy a dosiahnuť obrovský nárast obratu a zisku. Výsledkom týchto aktivít bol 7,5-násobný nárast počtu aktívnych užívateľov a firma sa vďaka tomu pretransformovala z regionálneho hráča na globálneho lídra,“ hovorí Ivan Jakúbek.

Prínosom investorov bol aj ich tlak na čísla. Aby firmu dokázali sledovať, potrebovali do nej zaviesť poriadok a procesy, ktoré tam predtým chýbali. Ukázali im, aké finančné ukazovatele a čísla musí globálna firma sledovať úplne inak, ako to robili predtým. Navyše začali robiť aj činnosti, ktorým sa predtým nevenovali, ako bolo napríklad finančné plánovanie.

Článok pokračuje pod reklamou

Nestačí dosahovať vynikajúce výsledky, vždy sa dá urobiť viac

Karel Obluk, bývalý technický riaditeľ AVG, často spomína vo svojich vyjadreniach, že investor je vo firme preto, že chce dosiahnuť zisk a ideálne čo najväčší, aj keď do firmy nič nevložil. Vždy, keď sa chystali na stretnutie s investormi, napr. na pravidelnom zasadnutí predstavenstva, tak vedeli, že budú chcieť viac, viac a ešte viac. Naučili sa, že investori im ukážu cesty ako zarobiť viac a viac peňazí. Cesty, o ktorých predtým ani netušili. To bola pozitívna stránka tohto vzťahu. Negatívum bolo, že išlo o neustály a obrovský tlak na výkon. Aj keď dosahovali vynikajúce výsledky, stále dostávali spätnú väzbu, že sa majú viac a viac snažiť.

Vstup na burzu posúva firmu do úplne inej ligy

Počas obdobia podnikania spoločne s investormi sa manažmentu podarilo vytvoriť takú silnú firemnú štruktúru a dosiahnuť dobré finančné výsledky, že mohli vstúpiť na burzu. A nie hocijakú. V roku 2012 bolo AVG kótované na renomovanej New York Stock Exchange (NYSE). Na NYSE získala spoločnosť AVG Technologies kapitál v objeme 64 miliónov USD. Podstatné je, že vďaka tlaku investorov sa im IPO podarilo zrealizovať pomerne rýchlo. Podobné kroky totiž plánoval aj český Avast, no po vstupe AVG sa už rovnako zameranej firme zo strednej Európy neoplatilo vstupovať na rovnakú burzu. Ako hovorí Karel Obluk, vstup na burzu bol pre AVG náročný, ale to je vždy pre firmu zložitý krok, najmä ak vstupuje na jednu z najprestížnejších búrz sveta. Zrazu musí zaviesť mnoho nových procesov, ktoré predtým nebolo treba a s tým sú spojené aj značné náklady. V každom prípade to stojí zato, pretože to firmu posúva úplne niekam inam. Na burze získa nemalý kapitál na ďalší rast. Zároveň ide o potvrdenie pre investorov, že je firma stabilná a nemá čo skrývať. Zaraďuje ju to do inej kategórie firiem. Pre veľkú globálnu spoločnosť je to logický a správny krok. Získaný kapitál využili na akvizície ďalších firiem, aby si zabezpečili nepretržitý rast, pretože firma kótovaná na burze by mala svojim investorom dokazovať, že dokáže stále rásť a zvyšovať zisky. Iba zlepšujúce sa výsledky zabezpečia stály záujem o jej akcie.

AVG je firmou, ktorá zažila život s viacerými investormi. Tí jej pomohli navýšiť kapitalizáciu na takmer 920 miliónov USD. Kde by bola bez investorov, to nik netuší. No veľmi pravdepodobne by sa bez nich na newyorskú burzu nikdy nedostala. V auguste 2014 jeden z investorov - Enterprise Investors z AVG úplne vystúpil. Za deväť rokov zhodnotil svoju investíciu v AVG dvanásťnásobne, čo je v prepočte viac ako 30 % za rok. Je to ukážka skvelého zmyslu pre výnosné podnikanie.  AVG sa stala globálnou firmou s centrálou v Amsterdame, za rok 2015 dosiahla tržby 428,3 mil. USD, zamestnávala približne 1 000 pracovníkov vo svojich pobočkách po celom svete a riešenia firmy AVG používalo približne 200 miliónov užívateľov. V roku 2016 došlo k oznámeniu akvizície AVG jej českým rivalom Avast Software. Avast tiež oznámil dobrovolné delistovánie akcií AVG Technologies z newyorskej burzy ihneď po skončení ponukyna na odkupu akcií.

Ďalšie skúsenosti a príbehy podnikania slovenských firiem s investormi nájdete v našej publikácii 39 rád ako budovať svetovú firmu s investorom na Slovensku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Monika Sobeková Majková

Som odborná asistentka na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave, Fakulte ekonómie a podnikania.


Nová možnosť financovania pre slovenské firmy cez dlhopisy! CVI prináša 50 miliónov eur

Slovenské firmy majú novú možnosť, ako financovať svoj rast. Spoločnosť Credit Value Investments (CVI), ktorá poskytuje financovanie ziskových firiem s rastovým potenciálom cez odkup súkromných dlhopisov, tu chce investovať 50 miliónov eur. V lete tohto roka rástla vďaka nej aj známa sieť so športovými potrebami Exisport.

Private equity fond Genesis podporil fúziu reťazca Datart s majiteľom predajní Euronics a Hej

Na trhu maloobchodného predaja spotrebnej elektroniky prišlo v nedávnom čase k česko-slovenskej fúzii HP Tronicu (Hej.sk, Kasa.cz, Euronics) a DATARTu, vďaka čomu vznikol subjekt so zhruba 20 % podielom na trhu, 130 špecializovanými predajňami a silnou pozíciou v on-line predaji. Celá transakcia bola zrealizovaná s finančnou podporou fondu Genesis Private Equity Fund III.

Enterprise Investors kupuje sieť CBA Slovakia

Polish Enterprise Fund VII, private equity fond spravovaný spoločnosťou Enterprise Investors (EI), podpísal zmluvu o kúpe 100% akcií spoločnosti CBA Slovakia a.s., popredného nezávislého maloobchodného predajcu potravín na Slovensku.

Slovenský Domotron chystá pokročilý smarthome systém pre celý svet

Domotron je komplexný systém inteligentnej domácnosti, tzv. smarthome systém. Firmu založili v roku 2012 dvaja spoločníci, Martin Budaj a Ján Zuštiak. Neskôr k nim pribudol aj Alexander Janušek, ktorý predtým pôsobil vo firme ako externista na marketing a obchod. Podelil sa s nami o dvojročné skúsenosti s hľadaním investora na slovenskom a českom trhu, ale aj o plány, ako chce firma rásť na domácom aj svetovom trhu.