Autonómny robotický taxík ako chorvátska revolúcia dopravy

Autonómny robotický taxík ako chorvátska revolúcia dopravy
Zdroj: Pexels.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

V Chorvátsku budú jazdiť taxíky bez volantu, pedálov a vodiča. Predstavený bol ich prototyp. Čaká nás revolúcia v doprave? V čom všetkom spočíva výnimočnosť vozidiel Verne ?

Generálny riaditeľ chorvátskej spoločnosti Rimac Group Mate Rimac predstavil 26.6.2024 v Záhrebe inovatívny a ambiciózny projekt a prototyp autonómneho robotického taxíka. Nazýva sa Verne , ako odkaz na francúzskeho spisovateľa a vizionára Julesa Verna . Čím je nový typ taxíka revolučný a ako môže doprava čoskoro vyzerať? 

Z garážového startup-u ku globálnej značke

Zakladateľovi Mate Rimacovi sa podarilo z „garáže“ vybudovať v priebehu približne 15 rokov dnes už globálnu značku Rimac, pod ktorú patrí aj známa značka Bugatti. Keď mal 21 rokov, začal objavovať spôsoby konštrukcií áut po tom, čo jeho auto vybuchlo počas pretekov. Nechcel ho len nahradiť a kúpiť nové, ale rovno si zostrojil vlastný elektrický motor.

V roku 2011 založil spoločnosť Rimac Automobili len s niekoľkými ľuďmi. O pár rokov neskôr sa mu podarilo spoločnosť rozrásť zo špecializovaného výrobcu komponentov na sériovú výrobu hyperautomobilov a technologickú veľmoc. Pritiahol 1 mld. eur investícií a vytvoril 2000 pracovných miest. Spoločnosť sa venuje vývoju a výrobe automobilov, elektromobilov, batériových úložísk pre oblasť energetiky a v ostatnom období aj vývoju a výrobe autonómnych robotických taxíkov.

Jedným z nich je taxík pod značkou Verne , ktorú založil so svojimi najbližšími kolegami a priateľmi z Rimac Group – Markom Pejkovićom, ktorý je teraz aj generálnym riaditeľom spoločnosti Verne a Adrianom Mudrim, dizajnérom spoločnosti Nevera a hlavným dizajnérom spoločnosti Verne , podľa ktorého bolo náročné nájsť správny výraz pre ich úsilie, ktorý by zároveň dostatočne vystihoval ich víziu. Akonáhle im ale napadol práve aktuálny názov, vedeli, že je ten pravý. Pomenovali sa po slávnom autorovi Julesovi Vernovi , ktorý využil tému cestovania ako hnaciu silu vo svojom rozprávaní a o ktorom sa hovorí ako o mužovi, ktorý vynašiel budúcnosť. Bol inšpiráciou pre mnohých vedcov a bádateľov a vyvolal chuť robiť z nemožného možné. Názov Verne je tak dostatočne vystihujúcim pre nový typ vozidla, ktorý môže zmeniť budúcnosť dopravy.

Článok pokračuje pod reklamou

Nová vízia dopravy

Cieľom je zaviesť novú službu mestskej mobility prostredníctvom úplne autonómneho elektromobilu, ktorý nebude mať ani volant, ani vodiča. Ako uvádza firma Verne na svojej stránke, nejde im o to, byť prvými. Cieľom je vytvorenie dokonalej zákazníckej skúsenosti. Podľa spoluzakladateľa firmy Verne , Mate Rimaca má byť konečným výsledkom najlepší možný zážitok z mobility pre každého – jedným aspektom je cenová dostupnosť (jazda takýmto taxíkom by mala stáť porovnateľne s MHD, verejnú dopravu totiž má táto služba dopĺňať, nie jej konkurovať), no tiež bezpečnosť a pohodlie.

Autonómnosť taxíka zabezpečí systém od spoločnosti Mobileye – svetového lídra v autonómnych technológiách. Do vozidla bude integrovaná AD platforma Mobileye Drive spolu so sadou senzorov kamier, radaru a technológie LiDar. Platforma je podľa informácií na stránke spoločnosti navrhnutá tak, aby bola flexibilná a škálovateľná, aby spĺňala požiadavky autonómnej jazdy na rôznych miestach, typoch ciest či za rôznych poveternostných podmienok.

Interiér taxíka Verne sa od tých súčasných výrazne líši. Nielen že chýba volant a pedále, ale nebude mať ani stierače a spätné zrkadlá – nahradia ich kamery, snímače a radary. Vozidlo bude iba dvojmiestne. Adrian Mudri to odôvodnil tým, že podľa dát v 9 z 10 jázd taxíkom využíva jedna alebo dve osoby. Menší počet sedadiel však v kompaktnom vozidle možno kompenzovať väčším priestorom, ktorý zabezpečí pohodlie. Kufor po vzore bežných áut zostal zachovaný. 

Zdroj: letsverne.com
Zdroj: letsverne.com

Vo vozidle bude obrovský 43″ displej, na ktorom sa bude zobrazovať všetko potrebné pre pasažierov. Slúži na zábavu, no aj na získanie informácií o ceste počas jazdy. Vo vnútri má byť tiež až 17 reproduktorov.

Zdroj: letsverne.com
Zdroj: letsverne.com

Pasažieri budú mať k dispozícii fyzický ovládač, ktorým bude možné auto zastaviť alebo spustiť, vďaka čomu ho bude auto pod kontrolou. Na privolanie taxíka bude stačiť mobilná aplikácia, presne taká istá ako sa dnes používa na privolanie taxíkov s reálnymi vodičmi. V aplikácii bude možné nastaviť si niektoré funkcie robotického taxíka podľa vlastných preferencií. Pôjde napríklad o teplotu v kabíne, osvetlenie či dokonca vôňu.

V Chorvátsku vznikne závod na výrobu autonómnych taxíkov aj tzv. Materské lode 

Kontrola a príprava taxíkov na jazdy budú prebiehať v tzv. Materských lodiach. Budú sa tam denne udržiavať, čistiť či nabíjať. Spoločnosť Rimac taktiež už pripravuje výstavbu výrobného závodu v Záhrebe, kde sa budú robotické taxíky vyrábať pre celý svet.

Prvá taxi služba Verne bude spustená v Záhrebe v roku 2026. Po Záhrebe by mali nasledovať mestá vo Veľkej Británii a Nemecku a rokuje aj s ďalšími 30 mestami po celom svete, ktoré chcú byť partnermi Verne .

Celková hodnota projektu je viac ako 535 miliónov eur, pričom suma spolufinancovaná EÚ je cez 179 miliónov eur.

Zdroj: letsverne.com, rimac-automobili.com

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Diaľničné známky od 1.1.2025: ceny porastú

Súčasťou konsolidačných opatrení je zmena v cenách za diaľničné známky. Od roku 2025 si motoristi priplatia aj o 50 %. Podrobnosti a porovnanie s okolitými štátmi.

Budovanie nabíjacej infraštruktúry podľa nových pravidiel EÚ

Nariadenie EÚ stanovuje pravidlá a termíny výstavby nabíjacích staníc pre osobné elektromobily, no tiež pre nákladnú prepravu a autobusy. Čo a dokedy musia členské štáty stihnúť?

Nabíjačka na elektromobil pri hoteli, penzióne či reštaurácii

Čo treba vedieť, ak chce podnikateľ umiestniť nabíjačku pre elektromobily k svojej prevádzke, aký je postup, s akými nákladmi počítať a v čom spočívajú výhody?

Odpisovanie luxusného automobilu

Čo je potrebné sledovať pri odpisovaní luxusných automobilov nad 48 000 eur a kedy si odpisy auta alebo výdavky na nájomné môžete uplatniť do daňových výdavkov v plnej výške?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky