BLOG: 3 tipy na účinnú reklamu zadarmo

Každý podnikateľ si občas láme hlavu nad tým, do akej reklamy investovať. Zvlášť ak je k dispozícií obmedzený rozpočet. Čo ak ale existujú úplne jednoduché druhy reklamy, ktoré môžu perfektne zafungovať a pritom vás nebudú stáť skoro nič? Čítajte ďalej a dozviete sa moje 3 osobné tipy na víťaza ceny super reklama.

Na začiatok chcem ešte podotknúť, že tieto tipy pochádzajú z mojej vlastnej skúsenosti a možno nie v každom odvetví by zafungovali tak dobre, ako v tom mojom. No chcela som sa s vami o ne minimálne podeliť. Tak teda... sem s nimi!


Ústrižky s kontaktmi

Poďme najskôr do oblasti printovej reklamy. Starou známou a tiež pomerne účinnou formou reklamy sú rôzne letáky. Ak si dáte spraviť nejaký väčší (minimálne A4) a zahrniete naň množstvo informácií, budete mať o pozornosť postarané. No skúsili ste sa už zamyslieť nad tým, či má takáto reklama aj dlhodobejší účinok a či nakoniec vyvolá takú akciu, akú by ste si želali? Ak plagát vyvesíte niekam na zastávku, na dvere či do obchodného centra, čo sa s ním stane?

Áno, ľudia sa pristavia a prečítajú si ho, ak ich zaujme. No čo potom? V ideálnom prípade ich potrebujete nasmerovať do predajne alebo na váš web. No verte, že ak bude adresa či link iba na letáku, buď ich ľudia prehliadnu, alebo jednoducho zabudnú... a to je škoda, nie?

Ako by sa tomu dalo zabrániť? Celkom jednoducho. Dizajnéri si síce asi budú trhať vlasy, no dobrá reklama nie je len o kráse, musí byť účinná. Otvorte si Word, vytvorte jednoduchú tabuľku, vytlačte si ju, prilepte na dolný okraj plagátu a účinný druh call to action je na svete!

O čom hovorím? Určite ste ich už videli, ide o jednoduché ústrižky s kontaktom. Záujemca o vaše produkty či služby si skrátka vezme jeden takýto ústrižok a doma si pozrie web stránku, alebo sa vyberie do predajne.
Jednoduché, rýchle, efektné, takmer zadarmo.

Vyskúšajte si tento druh propagácie aspoň raz. Moja skúsenosť bola doteraz taká, že keď som pri propagácii projektu vyvesila iba obyčajné letáky, do pár dní z ulíc zmizli. Ľudia si ich kvôli kontaktom brali celé. Dnes sú letáky vyvesené aj s ústrižkami a či veríte alebo nie, sú stále pekne na svojom mieste, kontakty miznú a prihlášky do projektu pribúdajú... Konverzia je pritom oveľa väčšia ako počas minulých rokov, môžem teda z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že táto reklama má svoje obrovské plusy.

QR kódy

Mnohí ich zatracujú a tvrdia, že vyšli z módy rovnako rýchlo, ako sa do nej dostali. Stále však majú svoje miesto vo svete marketingu a práca s nimi je pomerne jednoduchá.

Ak celkom presne neviete, čo je to QR kód, povie vám to napríklad Wikipedia. Ide vlastne o akýsi druh čiarového kódu, ktorý dokážu čítať moderné smartfóny či iPhony. Stačí mať stiahnutú aplikáciu na čítanie QR kódov.

Môžete do nich skryť užitočné informácie. Tak napríklad firemné kontakty, link na web stránku, text, alebo  prístupové údaje na WiFi sieť.
Výhodou QR kódu je to, že vzbudzuje zvedavosť medzi tými, ktorí ho nepoznajú a poteší tých, ktorí ho poznajú a vedia s ním pracovať. Urýchľuje totiž prístup k potrebným informáciám a podobne ako ústrižky, dokáže zapracovať aj ako call to action a nasmerovať zákazníka tam, kam ho potrebujete dostať.

Opäť moja skúsenosť z praxe – prednedávnom som tvorila klasickú listovú ponuku pre klienta, ktorý má okrem iného uverejnený odborný článok tu na podnikajte.sk. Premýšľala som, ako dostať článok na webe na obyčajný list papiera? Prepisovať dlhý link sa mi zdalo zbytočné, veď aj tak by ho nik nenaťukával späť do browsera. Určite si poviete, veď existujú aj skracovače URL adries – prečo nevyužiť tie? Stále by sme však boli len pri princípe „musím to opisovať z papiera do počítača.“ No povedzte, dali by ste sa na to? Možno jeden z desiatich...

Napadlo ma preto použiť QR kód a skryť do neho link na daný článok s podtextom Ak si chcete prečítať náš odborný článok na portáli podnikajte.sk, oscanujte si do mobilu tento QR kód.

Opäť raz – jednoduché, rýchle a atraktívne. 

 

Schválne skúste, kam vás kód zavedie :) Jeho vygenerovanie pritom vôbec nie je zložité. Na internete je množstvo free generátorov, do ktorých jednoducho zadáte potrebné informácie a kód získate jedným kliknutím.

Ak sa rozhodnete skúsiť tento druh reklamy, odporúčam tieto dva generátory: český alebo medzinárodný s rozšírenými funkciami.
QR kód možno používať na internete aj na printovej reklame. Šikovným spôsobom je napríklad dať si vyrobiť samolepky s kódom a potom ich už len umiestňovať tam, kam budete potrebovať. Alebo opäť jednoducho pridať kód na plagát či letáčik. Veľmi obľúbené bývajú QR kódy dnes už aj na vizitkách.


YouTube video

Posledným spôsobom, ako sa spropagovať a neminúť pritom ani cent, je video na YouTube. Jeho obľúbenosť v oblasti firemnej prezentácie som si všimla pri písaní seriálu Inšpiratívne podnikateľské nápady. Takmer každý zo zahraničných podnikateľov dnes už má svoje YouTube video. Či už ide o „namakanú“ prezentáciu tvorenú špičkovou reklamnou agentúrou, alebo jednoduché video natočené domácou kamerou, vždy má svoj nepopierateľný účinok. Veď nie nadarmo sa vraví, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť (či čítať).

Skúste si teda aj vy spraviť svoje jednoduché firemné video. Predstavte v ňom produkt, v krátkosti vysvetlite službu alebo odprezentujte firemný príbeh. Ľudia majú radi príbehy a nezabúdajte, že ak sa im v dnešnej dobe niečo zapáči, môžu to veľmi ľahko zdieľať. Vaše posolstvo sa teda rýchlo dostane do sveta a ak budete mať šťastie alebo dobrý nápad, môžete to dotiahnuť až na virálne video, ktoré bude mať obrovskú návštevnosť a v ideálnom prípade prinesie aj výbornú konverziu.

Ako inak, aj posledný druh reklamy bude mať praktickú ukážku – v tomto prípade YouTube kanál portálu podnikajte.sk.

Tak čo poviete, stojí za to pár minút námahy navyše?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky